שימושי: הלכות תענית י"ז בתמוז וימי בין המצרים

צום י"ז בתמוז פותח את שלושת השבועות של 'בין המצרים'. מי חייב לצום ומי פטור? מה אסור בצום ומה מותר? מה עושה אדם ששוכח לומר 'עננו' בתפילה? מה קוראים בתורה ומה מפטירים? אילו מנהגי אבילות נוהגים בשלושת השבועות? ומה נאסר משום סכנה? קובץ הלכות לצום ולבין המצרים.

שימושי: הלכות תענית י"ז בתמוז וימי בין המצרים
  שיבנה בית המקדש. (פלאש90)

הצומות ודיניהם

חייבים להתענות בי"ז בתמוז, בג' בתשרי ובעשרה בטבת. וצומות אלו אינם רשות.

בשבת שלפני הצומות האלו, נוהגים הספרדים להכריז על הצום בבית הכנסת.

אם אחד מן הצומות חל בשבת, הצום נדחה ליום ראשון שלאחריו.

נשים בהריון או מניקות (שנתיים מהלידה), אינן חייבות לצום אם הדבר קשה להן. ומכל מקום, לא תאכלנה מעדנים, אלא מה שהן צריכות.

בצומות אלו, הצום מתחיל מעמוד השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים.

אדם שרוצה לאכול או לשתות לפני תחילת הצום (לפני עמוד השחר), צריך לומר בפיו שהוא מתכוון לקום בלילה כדי לאכול. ומי ששכח להתנות, אינו יכול לאכול או לשתות.

אין לצחצח שיניים או לרחוץ את הפה בצום, וכן אין ללעוס מסטיק.

אין איסור אלא באכילה ושתייה, אבל רחיצה סיכה נעילת הסנדל ותשמיש המטה אינם אסורים בתענית (חוץ מתשעה באב וביוה"כ). אך בכל זאת אדם המתענה לא ינהג עידונים בעצמו (רמב"ם).

תפילת התענית

יש לומר "עננו" בתפילה כבר בערבית, אע"פ שלא התחיל הצום. ונהגו האשכנזים לא לומר עננו בערבית, ובשחרית נהגו שחזן אומר רק בחזרת הש"ץ.

אדם ששכח לומר "עננו", וסיים את ברכת "שומע תפילה", אינו חוזר אפילו אם לא התחיל בברכה שלאחריה. אלא יאמר לאחר "יהיו לרצון" הראשון.

שליח ציבור שדלג את ברכת עננו בטעות וכבר אמר בברכת רפאנו "ברוך אתה ה'", יאמר "עננו" כיחיד בשומע תפילה.

יחיד אינו יכול לומר שלש עשרה מידות, מפני שדבר שבקדושה הן. ולכן, יש אומרים שיאמר אותם דרך שבח לקב"ה, ולא דרך תחנונים (ואז מותר לאומרם ביחיד), וע"פ האר"י יש לאומרן בא"ת ב"ש ("מְצֹפָץ מְצֹפָץ תֵך וכו').

במנחה, השלישי הוא מפטיר (ואינו אומר לאחר ההפטרה את ברכת "מקדש השבת").

מנחה של תענית

נהגו הספרדים ע"פ הבית יוסף, להשלים מאה ברכות בתענית ע"י הנחת טלית ותפילין במנחה.

האשכנזים מפטירים בהפטרת "דרשו ה' בהמצאו", והספרדים מפטירים "שובה ישראל", חוץ מבצום גדליה שמפטירים "דרשו ה' בהמצאו".

מי שאינו מתענה, לא יהיה שליח ציבור ולא יעלה לתורה.

כיון שאין חשש של שכרות בתענית, הכהנים מברכים ברכת כהנים גם במנחה. ונהגו האשכנזים בחו"ל שלא לברך ברכת כהנים אלא במוסף של יו"ט, אבל בא"י צריך לברך גם בשחרית של כל יום וגם במנחה של תענית (חוץ מיוה"כ).

דיני בין המצרים

ממעטים בשמחה

משנכנס אב ממעטים בשמחה. אבל כבר נהגו כל ישראל למעט בשמחה מי"ז בתמוז.

אין לעשות שמחות מי"ז בתמוז עד עשרה באב. האיסור נוהג לגבי נישואין, אירוסין המלווים בסעודה, בר-מצוה ומסיבות אחרות.

ברית מילה ופדיון הבן, כיון שהם שמחה של מצוה שקבוע לה זמן, אינם נדחים. ומקיימים בהם סעודה של מצוה (אף בתשעת הימים). ומותר לשיר שירי קודש, בלי כלי נגינה.

אירוסין שאינם מלווים בסעודה, מותרים.

אין לשמוע מוזיקה בימים אלו (ואין להקל אף בשמחה של מצוה).

אין לברך שהחיינו אפילו בשבתות של ימי בין המצרים, חוץ מברכת שהחיינו על מילה ועל פדיון הבן. ומכל מקום אם יש פרי חדש, שלא ימצא לאחר ימי בין המצרים, יש לברך עליו שהחיינו בשבת (אך לא בשבת 'חזון').

אין להסתפר ולהתגלח בימים אלו, ויש מעדות המזרח (לא מהספרדים) שנהגו להסתפר עד ראש אב.

אין לקנות בגדים חדשים בימים אלו, ואין ללבוש בגדים חדשים, אפילו אם נקנו לפני כן.

אין לקנות מוצרים חדשים שאדם שמח בהם, כגון רהיטים וכדומה.

מי שנקרעו בגדיו, או נעליו, והוא צריך לקנות דבר חדש – מותר לקנות, וישתמש בהם לראשונה בשבת אם אפשר.

אם בימים אלו הדברים נמצאים בזול, ואם יקנה אותם לאחר ימי בין המצרים יגרם לו הפסד – מותר לקנות אך אין להשתמש בהם אלא לאחר ימי בין המצרים. ובתשעת הימים יש להקל רק בהפסד גדול.

יש למעט בבנין ובנטיעות של שמחה בימי בין המצרים, כגון שיפוצים לשם היופי ובנית בית חדש לִבְנוֹ של אדם העומד להתחתן, וכגון גינות נוי. אבל שיפוצים הנעשים כדי לתקן נזק וכדי שלא יהיה נזק גדול יותר – מותרים. ונטיעה של עצי פרי מותרת, וביחוד בארץ ישראל שזו מצוה גדולה.

יש למעט גם במשא ומתן של שמחה, כגון ארגונים של חתונה שלאחר תשעה באב.

זהירות מסכנות

ימים אלו הם ימי סכנה, ולכן יש להזהר בכל דבר שיש בו סכנה קלה, כפי שיבואר בסעיפים הבאים.

אין להכות ילדים בימים אלו.

אין להסתובב בחוץ לבד, משעה רביעית ביום עד שעה תשיעית ביום. ויש להזהר מאד בטיולים שלא לטייל בזמנים ומקומות חמים מידי, ולקחת הרבה מים.  ובתשעת הימים ראוי שלא לטייל כלל.

מותר ללכת לים ולבריכה, ביחוד מי שצריך זאת לשם שמירה על בריאות, אך יש להזהר יותר מהרגיל. ובתשעת הימים ילך לשחות, רק מי שחייב זאת לשמירה על בריאותו.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 25 דיונים מיין לפי
1
למה צריך להדגיש שמפטיר לא מברך
תמהוניהו | 19-07-2011 9:58
"מקדש השבת"? הרי היום לא שבת. אולי תדגישו גם שלא מברך "מקדש ישראל והזמנים", "מקדש ישראל ויום הזכרון", "מקדש ישראל ויום הכיפורים"? מי שלא יודע שהיום יום שלישי אולי יחשוב שזה ר"ה?
2
הגדרת מניקות
חגית | 19-07-2011 11:11
מניקה בפועל או שנתיים מהלידה בכל מקרה (גם אם הפסיקה להיניק)?
3
דברים מחודשים
| 24-07-2011 11:58
4
דברים חדשים ומחודשים
אבנר | 24-07-2011 12:12
הפטרה לספרדים במנחה- לפי יוצאי צפון אפריקה במנחה כך נהג הרב משאש הרב חזן הרב ממן הרב כליפא ועוד ועוד בכותל המערבי שריד בית מקדשנו. תפילת עננו בערבית שלפני הצום על פי השולחן ערוך, תפילת עננו בשחרית לפי דברי הגאונים קוראים עננו גם בשחרית כל העדות כולל הפולנים והאשכנזים.
5
ל-1 ול-2
חננאל זייני | 25-07-2011 1:51
ל-1: הכוונה היתה שאין להגיד את הברכה הרביעית, אפילו עם חתימה שונה. ל-2: שנתיים מהלידה בכל מקרה,.
6
מוזיקה
יעקב | 07-07-2012 21:37
יש לציין שהפוסקים ספרדים פסקו שמשמחות מותר מוזיקה ועוד חסר לו כאן שהרבה דברים זה לאשכנזים!!!!!
7
ההלכות לא לפי הרב עובדיה יוסף!!! לשיטתו מותר להתגלח ר"ח
דוד | 07-07-2012 21:43
8
מי זה הרב הזה?
| 07-07-2012 21:48
9
כהן שלא צם
| 07-07-2012 22:49
ידוע שלא עולה לתורה אך ברכת כהנים שם אין לחשוש לשכרות?
10
"אין להכות ילדים בימים אלו". בימים אחרים אתה מכה ילדים?
אורי | 07-07-2012 22:52
11
אין להכות ילדים לא רק בימים אלו אלא בכל השנה!!!!
אני | 07-07-2012 22:59
12
פטור נשים בצום
יעקב | 07-07-2012 23:40
לרבים מהפוסקים אשה שיכולה ללדת גם לא בהריון לא תצום, ויעשה שאלת חכם
13
מי ששכח להסתפר ?? שכחה אמיתית !
דני | 07-07-2012 23:48
האם יכול להסתפר יום שני הקרוב?? זה ממש מצער אותו .
14
מה עם אכילת בשר?
אריאל | 08-07-2012 1:07
15
בר מצווה
מרב | 08-07-2012 2:27
האם מותר לחגוג בר מצווה מחר בערב
16
האם נשים חייבות לצום צום שנדחה?
מישהי | 08-07-2012 12:26
17
ערוב זמנים
יואב | 08-07-2012 14:37
שאלתי רב : ירמיהו הנביא בשני פרקים נפרדעם, לט ו נב אומר שהחומה נפרצה ב ז בחודש הרביעי אז למה התענית לפי י"ז ? והתשובה היתה , : כי זה לפי התאריך בחורבן הבית השני. אם ככה, למה מציינים את בין המצרים , והלא זה מופיע דווקא לגבי הבית הראשון במגילת איכה?
18
אין להכות ילדים בימים אלו?בשאר ימים מותר? :
| 08-07-2012 15:10
19
תודה רבה לרב חננאל זיני
גלית | 10-07-2012 3:53
על ביקאותו והסברתו לגבי הלכות תענית.
20
לפי הספרדים
פרץ | 10-07-2012 14:35
יש דינים אחרים לגבי: תגלחת ,בשר, מוזיקה ,להתרחץ,{מה שאני יודע שלפי האשכנזים לא מתקלחים כל שלושת השבועות-אבל לא לפי כולם}אצל הספרדים מתחילים האיסורים האלו יותר מראש חודש אב.איפה הספרדים פה?
21
אתם יודעים פעם שגרנו בגלות היה אסור לכתוב גוי אז כתבו
| 10-07-2012 20:50
אתם יודעים פעם שגרנו בגלות היה אסור לכתוב גוי אז כתבו עכו"ם או נוכרי. ואם כותבים משהו על הנוכרי כותבים שמדובר על אלו שחיים בימים הקדמונים, וכל מי שמבין יודע שמדובר בזמן הזה. היום לפי בית המשפט של המדינה אסור להכות ילדים. אבל מה לעשות לפי הלכה היהודית לפעים מכים את הילד לשם חינוך. אז בספרי ההלכה כותבים "בימים הקדמונים." ומי ששכלו בראשו מבין.
22
לעניין הכאת הילדים + עוד נקודה חשובה
יצחק אמתי | 24-06-2013 23:43
לכל השואלים, אנו חיים היום במציאות בה ברורה לנו מודעות האלימות ותוצאותיה. אל לנו לשכוח כי הלכות אלו נוסדו בתקופה בה הכאת ילדים לצורכי חינוך היתה דרך החינוך אז. קשה לנו לתפוס זאת היום, כיוון שבדור שלנו אנו משתיתים את החינוך על חינוך מאהבה (או הבנה, אם תרצו) ופחות ופחות על פחד. ועוד נקודה חשובה: חשוב להדגיש, כי לפחות לאשכנזים (אין לי מושג איך אצל עדות אחרות) דיני האבלות מתחילות כבר באור לי"ז בתמוז (בערב לפני), אע"פ שהצום עצמו מחר רק בשעות הבוקר המוקדמות. שיהיה לכולנו צום מועיל :)
23
לא לגמרי אסור להכות אלא רק במשך 5 שעות הצהרים
מחנך | 31-07-2016 15:58
כיון דהזהירות בזה הוא משום שלטון קטב מרירי זהו דוקא בין ד' לט' שעות, וכ"ה בשיבולי הלקט סי' רס"ג "והימים הללו שמי"ז בתמוז ועד ת"ב קטב מרירי שלט וצריך אדם ליזהר שלא להלך בין חמה לצל, וצריך להזהיר למלמדי תינוקות שלא להכות לתלמידיהן בימים הללו מארבע שעות עד תשע שעות ביום" עכ"ל, וכן מצדד בפמ"ג משב"ז ס"ק י"ח והביא דכן משמע מהלבוש. וכ"ה במחזור מעגלי צדק )מחזור זה נדפס לפני יותר מארבע מאות שנה ומלא הוא בחידושי דינים ומנהגים מגדולי אשכנז, והמג"א מביאו יותר ממאה פעמים וציינו בר"ת מ"צ( דכתב "ויזהירו למלמדי תינוקות שלא יכו תלמידים בימים אלו מארבע שעות ביום עד תשע שעות ביום". וכ"ה בסידור בית יעקב להיעב"ץ.
24
להכות את הילדים
elijah | 11-07-2017 12:08
לכל אלו שהתרגשו מזה שהם רשמו שאין להכות את הילדים ביום זה , תתפלאו לשמוע שכן , בימינו יש הורים שמכים את הילדים שלהם לשם חינוך ולכן הם בכוונה רשמו את זה כדי שגם הם ייזהרו!
25
טין
ן | 11-07-2017 18:56
ואם לא צמתי אז מה העונש?