90 שניות על פרשת כי תבוא עם הרב חגי לונדין - סרוגים

90 שניות על פרשת כי תבוא עם הרב חגי לונדין

הרב חגי לונדין בדבר תורה קצר של 90 שניות לפרשת השבוע. והשבת פרשת כי תבוא - על וידוי מעשרות ועל הדרך לנצח את המלחמה של העולם הזה

90 שניות על פרשת כי תבוא עם הרב חגי לונדין

90 שניות לפרשת כי תבוא עם הרב חגי לונדין.

עשיתי ככל אשר ציותיני

פרשת כי תבא פותחת בוידוי מפתיע. אדם מגיע עם מעשרותיו אל מקום המקדש ומתוודה בוידוי המכונה 'וידוי מעשרות': "בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי… שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי" (דברים כו, יג-יד).

על פי רוב המילה 'וידוי' מתקשרת אצלנו לתחושת אשמה. ישנן מספר פעמים שאדם מתוודה במהלך חייו: בתפילות שחרית ומנחה; בחשבון נפש לפני השינה; ביום החתונה; ביום הכיפורים ואפילו לפני המוות. השורש של המילה 'וידוי' הוא מלשון 'הודאה'. אדם מודה בלב כבד על חטאיו ובעקבות כך זוכה למחילה. אולם כאמור בוידוי מעשרות אנו נתקלים בנוסח הפוך, נוסח שלא רק שאינו מאשים אלא אדרבה, מכריז בריש גלי על מעשה טוב – "שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי" – אני בסדר!

תחושת הביקורת וחוסר שביעות הרצון מחיינו הן ללא ספק המפתח לתשובה ולתיקון; אולם לעיתים, בלהט הביקורת כלפי עצמנו ובעיקר כלפי אחרים, אנו שוכחים נתון חשוב – אנו גם עושים מעשים טובים. יתירה מזאת, גם כאשר נכשלנו ונפלנו – פעמים רבות עשינו ככל יכולתנו; וזה הרבה מאד!

מתחילים לשמוע קול שופר

ימי חודש אלול הם ימי התשובה בהם אנו מתחילים לשמוע קול שופר, קול שזועק 'שפרו מעשיכם'. אולם קול השופר אינו רק תביעה לשיפור, קול שופר הוא גם ביטוי לקול אלוהי, מקורי, קול מהדהד, שלא מן העולם הזה, המבקע את חלל האוויר ומזכיר לנו שאנו שייכים לעולם שלם, רחוק רחוק מעבר לעולמנו הבעייתי. התקיעה בשופר מתרחשת בשלושה שלבים: פשוטה שלפניה (קול רצוף); שברים-תרועה (קול קטוע); ופשוטה שלאחריה (קול רצוף). חיינו מתחילים בקול רצוף, תמים, ללא בעיות. משם הוא יורד לתוך סיבוכי העולם הזה ומתבטא בקול קטוע ומרוסק. אולם לאחר הסיבוכים – חוזרים שוב אל המקור, אל הקול האלוהי-טבעי. הנשמה חוזרת אל מקורה. נזכרים בשלמות שעומדת ביסוד חיינו. נזכרים שאנו בעצם פשוטים וטובים.

ארבעת שלבי התשובה לפי הרמב"ם הם כידוע: א) עזיבת החטא ב) חרטה ג) וידוי ד) וקבלה לעתיד. הוידוי אינו רק מלשון 'הודאה' על חטא אלא גם מלשון 'תודה'. תודה לה' על הכוח שנתת לי לעשות השנה מעשים טובים; תודה על כך שחיי מלאים בכל כך הרבה דברים נפלאים; תודה על כך שנתת לי את הכוח לעשות ככל יכולתי, 'ככל אשר ציותני', ואז – "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ" (שם, יא).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו