פסק: עד היום התפללתם בכותל לכיוון הלא נכון
הרב אברהם כהנא מרבני 'מכון המקדש' קובע במאמר הלכתי כי המיליונים שמגיעים לכותל המערבי מתפללים לכיוון הלא נכון. "יש לצדד עצמו באלכסון לכיוון צפון מזרח"

הרב אברהם כהנא מרבני 'מכון המקדש' מפרסם בגיליון החדש של 'אמונת עתך' מבית 'מכון התורה והארץ' כי הכיוון בו מתפללים המוני ישראל בכותל המערבי אינו נכון.
מיליונים של יהודים ולא יהודים פוקדים את הכותל המערבי מדי שנה ומתפללים על פי רוב מזרחה, מול הקיר של הר הבית. אלא שמסתבר כי כיוון התפילה אינו 'מכוון' כלפי מקום מקום המקדש.
בתשובתו הסביר הרב כי חז"ל בגמרא למדו מתפילת שלמה בעת חנוכת המקדש את כיווני התפילה: 'והתפללו אליך דרך ארצם' – מכאן שהעומד בחוץ לארץ יכוון עצמו לארץ ישראל. 'והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת' – מכאן שהעומד בארץ ישראל יכוון עצמו לירושלים. 'והתפללו אל הבית הזה' – מכאן שהעומד בירושלים מכוון עצמו לבית המקדש. גמרא זו נפסקה להלכה גם ברמב"ם וכן ב'שלחן ערוך'".
העומד בכותל צריך להתפלל קצת שמאלה
הרב מציין שלדעת הרמב"ם, התפילה נוכח המקדש היא מצוות עשה, וכלשונו: 'ללכת שם להתפלל בו ונגדו'. "נמצא שהעומד מול הכותל המערבי צריך לכוון עצמו כנגד המקדש, ומכיוון שהמסורת היא שמקום המקדש הוא כיפת הסלע, יש לצדד עצמו באלכסון לכיוון צפון מזרח, כנגד מקום המקדש".
למרות השיטות הללו, מנהג רוב המתפללים בכותל להתפלל ישר לכיוון מזרח, הרב כהנא מלמד עליהם זכות מכמה סיבות – הראשונה כיוון שבירושלמי מובא שהעומד בירושלים מכוון עצמו להר הבית, שנא': 'והבית אשר בניתי לשמך וכן כי דין זה הוא לכתחילה, ובדיעבד כל שכיוון לבו יצא ידי חובה. בנוסף בדיעבד סומכים על הדעה ש'שכינה בכל מקום'.
למעשה מכריע הרב כהנא כי המתפלל בכותל המערבי יצדד עצמו לכיוון מקום המקדש – כיום מקום כיפת הסלע, ואם נמצא במניין עם ציבור שמתפלל לכיוון מזרח וחושש מאיבה וכדומה, יכול בדיעבד להתפלל כמו הציבור ויצדד פניו לכיוון צפון מזרח.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו