חוק הגיור: השר לשעבר משה ניסים מונה לבורר - סרוגים

חוק הגיור: השר לשעבר משה ניסים מונה לבורר

חודשיים לאחר שראש הממשלה הגיע להסכמות עם החרדים לדחיית חוק הגיור מונה היום השר לשעבר משה ניסים, לבורר בסוגיה. החרדים חוששים והרפורמים זועמים

author-image
חוק הגיור: השר לשעבר משה ניסים מונה לבורר
  החרדים והרפורמים נגדו. משה ניסים (הדס פרוש/פלאש90)

חוק הגיור חוזר לדיונים. חודשיים לאחר שראש הממשלה הגיע להסכמות עם החרדים לדחיית חוק הגיור בחצי שנה, הוא מינה היום את השר לשעבר משה ניסים, בנו של הראשון לציון מרן הרב יצחק ניסים זצ"ל לבורר בסוגיה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "שר המשפטים והאוצר לשעבר משה ניסים, נענה לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבש המלצות בסוגיית הגיור בישראל. רה"מ נתניהו מאמין כי ניסיונו העשיר של משה ניסים יסייע לגבש המלצות בסוגיית הגיור, תוך הסכמה רחבה, לחיזוק האחדות בקרב העם היהודי ותוך כיבוד מורשת ישראל.

מינויו של ניסים נעשה בהתאם להתחייבות המדינה לבג"ץ ועל רקע קידום חוק הגיור וכוונתו של רה"מ נתניהו להגיע להסכמה רחבה בסוגיה משמעותית זו."

הרב עמיחי אליהו על חוק הגיור

החרדים חוששים, הרפורמים זועמים

המינוי של ניסים לתפקיד הבורר, מעלה אצל החרדים חששות. כאמור ניסים הוא בנו של הראשון לציון, שהודח על ידי גולדה מאיר שמינתה במקומו את הרב עובדיה יוסף. ניסים כחבר בממשלה היה מיוזמי החוק להגבלת קדנציות לרבנים ראשיים, מהלך שגרם להדחתו של הרב עובדיה מתפקיד הראשון לציון. הוא נחשב כדמות פשרנית בנושאי דת ומדינה, ובטח שהוא רחוק מהעמדות החרדיות השמרניות.

מנגד בתנועה הרפורמית זועמים על כך שלא התייעצו איתם לגבי זהות הבורר. רבאיי גלעד קריב מסר: "באופן לא מפתיע, לשכת ראש הממשלה לא התייעצה עם הזרמים הלא אורתודוכסים, שהגישו את העתירות לבג"ץ בנושא הגיור, על המינוי של מר נסים ועל הגדרת משימתו. זהו המשך ישיר להתנהלות החד צדדית והכוחנית של הממשלה בסוגית הכותל והגיור, וכל עוד זה הוא סגנון הדברים קשה להבין כיצד ניתן לקדם הסכמות רחבות ואחדות בעם היהודי.

כדרכנו, אנו מעוניינים בשיח עם ממשלת ישראל ומחויבים למציאת דרך שתבטיח שהליכי גיור בישראל לא ינוצלו לרעה, עם זאת נמשיך לעמוד על כך שכל זרם יהודי בישראל ובתפוצות יוכל לגייר, וגיוריו יוכרו על ידי מדינת העם היהודי."

חוק הגיור נדחה בחצי שנה

נזכיר כי הסיעות החרדיות והדתיות בקואליציה הגישו הצעת חוק לפיה הרבנות הראשית לישראל תהיה הסמכות הבלעדית בנושא הגיור בישראל. הצעת החוק עלתה בעקבות פסיקת בג"צ שהכירה בגיורים רפורמים בחו"ל לעניין חוק השבות. לפני חודשיים הוגשה הצעת החוק שעברה את ועדת השרים לחקיקה, אולם הוטל עליה וטו של סיעת ישראל ביתנו. החרדים זעמו וטענו כי מדובר בהפרת ההסכמים הקואליציוניים, ולאחר דין ודברים הוחלט על פשרה. חוק הגיור יידחה, בתמורה להסרת העתירה לבג"צ בנושא הכרה המלאה בגיורים הרפורמים.

בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה אז נאמר: "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית במשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו."

"ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור. ככל שבג"צ ידחה את הבקשה הממשלה מחוייבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים. ראש הממשלה החליט כי הערר שהוגש ידון לפני מליאת הממשלה."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו