מה נלמד מהאדם היחיד בתנ"ך שמפורש יום פטירתו - סרוגים

מה נלמד מהאדם היחיד בתנ"ך שמפורש יום פטירתו

אין מתאים יותר מאשר ראש חודש אב בו אנו מתחילים את תשעת הימים ומתאבלים על חורבן בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם מאשר לציין את זכרו של אהרן הכהן ולקבל על עצמנו את ההוראה של הלל הזקן "הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום.."

מה נלמד מהאדם היחיד בתנ"ך שמפורש יום פטירתו

ראש חודש אב הוא יום פטירתו של אהרן הכהן. כך קראנו בפרשת מסעי בשבת האחרונה. האדם היחידי בתנ"ך כולו שעליו כתוב במפורש מתי הוא נפטר. אכן, בכל שנה אנו קוראים זאת בשבת שלפני ראש חודש אב,בכדי להזכיר לנו יום זה…

השנה נתווסף לכך בצירוף מקרים נדיר, תזכורת נוספת לאופיו המיוחד של אהרן. בדף היומי של שבת זו אנו לומדים על ההבדל שבין משה ואהרן. משה היה בבחינת 'יקוב הדין את ההר' ואילו אהרן היה 'אוהב שלום ורודף שלום ומשים שלום בין אדם לחברו' (סנהדרין,ו).

בימים אלו אנו עדים להחרפה גוברת והולכת ביחס שבין מגזרים שונים בחברה הישראלית. אפילו רצח מחריד של שלושת בני משפחת סלומון בחלמיש הופך לכלי וויכוח בין ימין ושמאל ובין מצדדי מהלכי הממשלה ומתנגדיה. רמת האמון ביחס לראש הממשלה סביב חקירות השחיתות השונות, כבר איננו לגופו של עניין אלא לגופו של איש. אנשי הימין יגבו את ראש הממשלה, גם אם יחשבו שהוא מושחת, שהרי ממשלת הימין בסכנה ואילו אנשי שמאל ילכו בצורה מוחלטת אחרי המצדדים בחקירה שהרי העיקר 'להפיל את ביבי'.

כאשר אין נורמה מוסרית מקובלת, כאשר אי אפשר לקיים דיון מכבד וענייני מבלי לתקוף זה את זה החברה הולכת ומתפוררת, הולכת ונחלשת. מחלוקות ופילוגים אלו באים לידי ביטוי בכל דבר ועניין ובכל מגזר ובכל תת מגזר..ודי לחכימא ברמיזא…

היכולת לומר שלום לכל אדם

חכמים מספרים על אהרן הכהן: "רבי מאיר אומר, מה תלמוד לומר ורבים השיב מעוון – כשהיה אהרן מהלך בדרך, פגע בו באדם רשע, ונתן לו שלום. למחר ביקש אותו האיש לעבור עבירה. אמר, אוי לי, היאך אשא עיני אחר כך ואראה את אהרן, בושתי הימנו שנתן לי שלום. נמצא אותו האיש מונע עצמו מן העבירה. וכן שני בני אדם שעשו מריבה זה עם זה, הלך אהרן וישב אצל אחד מהם. אמר לו, בני, ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, אומר אוי לי היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו. והולך אהרן ויושב אצל האחר, ואומר לו בני ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, ואומר אוי לי היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו.

וכשנפגשו זה בזה, גפפו ונשקו זה לזה. לכך נאמר (במדבר כ) "ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל":(אבות דברי נתן פי"ב).

שלום לכל אדם

היכולת של אהרן לומר 'שלום' לכל אדם, אפילו רשע, בכל לב ומתוך אהבה עמוקה, היא שגרמה לאותו רשע להרהר במעשיו ולהימנע מרע. היכולת של אהרן לדבר עם כל אדם ולנסות ליישב מחלוקות כלליות ופרטיות היא זו שגרמה לכך שהוא היה אהוב על כולם והשפיע על כולם.

הלל הזקן קורא לכולנו 'הוו מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה' כי בכל הדורות היו תמיד כאלו שרצו להוביל מהלכים ולשכנע את כולם שרק הם צודקים. כאשר משני הצדדים יש רק את מי שמדגיש את השוני ואת המפריד ואת המפלג ולא את המאחד, אזי החוסן החברתי של החברה כולה נחלש.

אין מתאים יותר מאשר ראש חודש אב בו אנו מתחילים את תשעת הימים ומתאבלים על חורבן בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם מאשר לציין את זכרו של אהרן הכהן ולקבל על עצמנו את ההוראה של הלל הזקן "הווי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום ורודף שלום.."

ננסה למצוא את המאחד על פני המפריד ובכך לנסות ותקן את הסיבה לחורבן בית המקדש ולהיות שותפים בבנייתו המחודשת במהרה בימינו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו