רבים בציבור הדתי לאומי, המתכוננים ליום חתונתם נתקלים בדילמה לא פשוטה, בה מעורבים ההורים מצד אחד והחתן והכלה מצד שני, בסוגיית הישיבה הנפרדת בחתונה. כאשר ישנו צד אחד שבדרך כלל מעוניין שהישיבה תהיה מעורבת, וצד אחר מעוניין להחמיר ולהפריד אף זוגות נשואים. ויכוח אשר יוצר עגמת נפש רבה לעיתים קרובות לכל הצדדים.
הפוסקים נחלקו בשאלה חשובה זו, (לא אפתח כאן את הסוגיא בהרחבה ואסתפק במסקנות הנראות לעניות דעתי) יש הסוברים שחתונה מעורבת אסורה באיסור גמור אולם איסור זה אינו מוסכם על כל הפוסקים.
בספר אגרות משה (ח"א ס' מ"א) נכתב "ואף בחתונות מסופקני אם יש האיסור זה באופן שליכא (שאין) חשש יחוד ויותר נוטה שליכא (שאין) לאיסור זה" גם בשם הרב עובדיה יוסף פורסם לאחרונה שניתן להקל בזה ובעצם כך מפורש בספרו "יביע אומר" (ח"ג): "ומכל מקום לכתחילה ודאי שיש להקפיד כמה שאפשר" כלומר-אין בזה איסור גמור. וכן הקלו בספרים נוספים.
ניתן לומר שכבר נחלקו קדמונים בעניין זה, המקור הקדום ביותר המתייחס באופן מפורש לאיסור ישיבה בסעודה מובא בשם ספר חסידים: "כשאנשים ונשים בחדר אחד אין אומרים שהשמחה במעונו דאין שמחה כשיצר הרע שולט". לעומת זאת "הלבוש" כתב שאין נזהרין עכשיו בזה משום שעכשיו מורגלות הרבה הנשים בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה. כלומר גם אז היה המנהג שישבו ביחד כשסיבת ההיתר היא כיוון שהאנשים רגילים כבר בחברה מעורבת ולכן הישיבה הזו לא גורמת להרהורי עברה.
לא נאסר במפורש
הרמב"ם והשולחן ערוך ורוב הראשונים לא התייחסו באופן ישיר למצב זה, לדעתם כנראה שזה כלול בחובה הכללית של הרחקה מעריות, אולם אין הישיבה המשותפת בכלל הדברים שנאסרו באופן נקודתי מפורש כמו יחוד וכדומה.
הריטב"א במסכת קידושין הגדיר את הכללים וכתב שהכלל הוא לפי האדם עצמו. אם הוא מכיר בעצמו שנכנע לייצר, אז אפילו להסתכל בבגדיה של אישה אסור לו , אבל אם הוא מכיר בעצמו שיצרו נכנע וכפוף לו ולא נגרם לו שום גירוי מותר לו להסתכל ולדבר עם האישה ולשאול בשלום אשת איש.
ניתן לומר שיש בציבור שלנו קהילות שהורגלו בהפרדה בכל הנהגותיהם ובודאי שהם נוהגים זאת גם בחתונות, אולם יש ציבור רחב וכך גם בדרך כלל ביישובים ביש"ע החיים מתנהלים באופן כללי במעורב, בתוך זה כל אדם צריך להכיר את עצמו ולשמור על עצמו.
אנשים אלו שמורגלים בפעילות מעורבת בכל התחומים מתקשים לקבל את הרעיון שדווקא בחתונה עליהם להיפרד. פעמים רבות מדובר בבני משפחה שזו ההזדמנות שלהם להיפגש ולשבת ביחד, או סתם בידידים וחברים ששמחים לשבת ביחד.
גם ההורים הם צד
ראשית יש לדעת שלחתונה שלושה שותפים הזוג הצעיר וההורים של שני הצדדים. אותו אירוע כולל בעצם שלושה אירועים, של החתן והכלה, של ההורים של החתן, ושל ההורים של הכלה. ההורים הם המשלמים והם החתומים על ההזמנה. כמובן שמאחר ששלושת האירועים מתקיימים ביחד צריך כל צד להתחשב בשני הצדדים האחרים.
אולם צריך כמה שאפשר לא לכפות ולתת לכל צד לשמוח בשמחתו לפי הבנתו ולא להביאו לידי מבוכה, אני מכיר זוגות שמגיעים לאולם ורואים שהחתונה נפרדת ופשוט מיד נוטשים, דבר שעלול לגרום עוגמת נפש גדולה לבעלי השמחה.
==
הרב שלמה לוי הוא ראש ישיבת ההסדר בקרית גת.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
אוהב אוהב ציון
לפני הכל- נ"ל הכי חשוב שיהיה כבוד תורה. לענין התגובה- הרב לא כתב שום דבר חותך. הרב כתב שיש צורך להתחשב בכל הצדדים. כמובן שזה לא אומר שתמיד נלך לקולא, אלא...
לפני הכל- נ"ל הכי חשוב שיהיה כבוד תורה. לענין התגובה- הרב לא כתב שום דבר חותך. הרב כתב שיש צורך להתחשב בכל הצדדים. כמובן שזה לא אומר שתמיד נלך לקולא, אלא שנבדוק כמה לכל צד חשוב הצד שלו- ולפי זה נחליט. כלומר, זה לא משנה מי חושב מה. לדוג'- כאשר לאחד הצדדים (שזה יכול להיות הזוג, הורי הבעל, או הורי האישה) נורא נורא חשוב שיהיה נפרד, והאחרים רק מעדיפים שיהיה מעורב- אולי נעשה נפרד, וכן להיפך, כמובן. ובאשר למה שראית- כבר אמרו חז"ל- "הבא ליטמא- פותחים לו", ולא שווה בשביל רשעים לאבד את העולם, או להפסיד שלום בית כבר מתחילת הנישואים. בהצלחה רבה בחתונתך!
המשך 22:49 10.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהב ציון
חבל מאוד שאתם תמיד נוטים להקל בדברים שיש בהם חשש אמיתי לאיסורים חמורים מעין אלה, צאי לך בעקבי הצאן, וראי איך עם ישראל שרד אלפיים שנה, לא בזכות רבנים פשרנים...
חבל מאוד שאתם תמיד נוטים להקל בדברים שיש בהם חשש אמיתי לאיסורים חמורים מעין אלה, צאי לך בעקבי הצאן, וראי איך עם ישראל שרד אלפיים שנה, לא בזכות רבנים פשרנים כמוכם. ומעניין מדוע שאלה זו במקרה ההפוך שלה בכלל לא עולה על לוח לבכם, כאשר ההורים, כן אותם הורים שמשלמים או שותפים להוצאות בניהם, או מספיק שהם הורים - הרי אתם מודים שיש מצות כיבוד אב ואם, ומדוע כאשר החתן או הכלה רוצים חתונה מעורבת, כלל לא מתיחסים לבקשת ההורים לעשות הפרדה, פתאום אין זה לגיטמי להתחשב בהורים - זו צביעות! עושים מן התורה הקדושה פלסטר. ואתם אוי לכם מיום הדין אוי לכם מיום התוכחה!!! אני עיני ראו ולא זר בגלל תערובת שישבו איש לצד אישה נשואה, שהענינים התגלגל לשיחה של היתול וקלות ראש, ובודאי אין כאן שום גדר ערוה, ומי מתיימר לקחת אחריות לתוצאות!
המשך 16:53 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני באמת כותב את הדברים מתוך כבוד. אבל אני לא חושב שלהורים ישנה זכות כלל. (ואני כיום הורה..אבל זה לא משנה), כי שורה תחתונה זהו האירוע שלי, והם כן הם האורחים...
אני באמת כותב את הדברים מתוך כבוד. אבל אני לא חושב שלהורים ישנה זכות כלל. (ואני כיום הורה..אבל זה לא משנה), כי שורה תחתונה זהו האירוע שלי, והם כן הם האורחים שלי . כמובן אורחים יותר חשובים אבל בסופו של דבר זה האירוע שלי ושל "ארוסתי"...הם התחתנו כבר אין להם שום זכות להתערב בחיים שלי כולל גם כאן. ואם זה משום התשלום, אין זה ראיה כלל, וכי אם הם לא ישלמו אז פתאום משהו ישתנה.... כל טוב
המשך 02:07 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החפץ חיים
23:08 26.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ת"ח גדול כמו הר"ש לוי שליט"א לבין מאמרים של רבנצ'יקים שמתפרסמים בנושאים דומים ואחרים.
16:09 26.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהב אוהב ציון
לפני הכל- נ"ל הכי חשוב שיהיה כבוד תורה. לענין התגובה- הרב לא כתב שום דבר חותך. הרב כתב שיש צורך להתחשב בכל הצדדים. כמובן שזה לא אומר שתמיד נלך לקולא, אלא...
לפני הכל- נ"ל הכי חשוב שיהיה כבוד תורה. לענין התגובה- הרב לא כתב שום דבר חותך. הרב כתב שיש צורך להתחשב בכל הצדדים. כמובן שזה לא אומר שתמיד נלך לקולא, אלא שנבדוק כמה לכל צד חשוב הצד שלו- ולפי זה נחליט. כלומר, זה לא משנה מי חושב מה. לדוג'- כאשר לאחד הצדדים (שזה יכול להיות הזוג, הורי הבעל, או הורי האישה) נורא נורא חשוב שיהיה נפרד, והאחרים רק מעדיפים שיהיה מעורב- אולי נעשה נפרד, וכן להיפך, כמובן. ובאשר למה שראית- כבר אמרו חז"ל- "הבא ליטמא- פותחים לו", ולא שווה בשביל רשעים לאבד את העולם, או להפסיד שלום בית כבר מתחילת הנישואים. בהצלחה רבה בחתונתך!
המשך 22:49 10.11.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהב ציון
חבל מאוד שאתם תמיד נוטים להקל בדברים שיש בהם חשש אמיתי לאיסורים חמורים מעין אלה, צאי לך בעקבי הצאן, וראי איך עם ישראל שרד אלפיים שנה, לא בזכות רבנים פשרנים...
חבל מאוד שאתם תמיד נוטים להקל בדברים שיש בהם חשש אמיתי לאיסורים חמורים מעין אלה, צאי לך בעקבי הצאן, וראי איך עם ישראל שרד אלפיים שנה, לא בזכות רבנים פשרנים כמוכם. ומעניין מדוע שאלה זו במקרה ההפוך שלה בכלל לא עולה על לוח לבכם, כאשר ההורים, כן אותם הורים שמשלמים או שותפים להוצאות בניהם, או מספיק שהם הורים - הרי אתם מודים שיש מצות כיבוד אב ואם, ומדוע כאשר החתן או הכלה רוצים חתונה מעורבת, כלל לא מתיחסים לבקשת ההורים לעשות הפרדה, פתאום אין זה לגיטמי להתחשב בהורים - זו צביעות! עושים מן התורה הקדושה פלסטר. ואתם אוי לכם מיום הדין אוי לכם מיום התוכחה!!! אני עיני ראו ולא זר בגלל תערובת שישבו איש לצד אישה נשואה, שהענינים התגלגל לשיחה של היתול וקלות ראש, ובודאי אין כאן שום גדר ערוה, ומי מתיימר לקחת אחריות לתוצאות!
המשך 16:53 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני באמת כותב את הדברים מתוך כבוד. אבל אני לא חושב שלהורים ישנה זכות כלל. (ואני כיום הורה..אבל זה לא משנה), כי שורה תחתונה זהו האירוע שלי, והם כן הם האורחים...
אני באמת כותב את הדברים מתוך כבוד. אבל אני לא חושב שלהורים ישנה זכות כלל. (ואני כיום הורה..אבל זה לא משנה), כי שורה תחתונה זהו האירוע שלי, והם כן הם האורחים שלי . כמובן אורחים יותר חשובים אבל בסופו של דבר זה האירוע שלי ושל "ארוסתי"...הם התחתנו כבר אין להם שום זכות להתערב בחיים שלי כולל גם כאן. ואם זה משום התשלום, אין זה ראיה כלל, וכי אם הם לא ישלמו אז פתאום משהו ישתנה.... כל טוב
המשך 02:07 27.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החפץ חיים
23:08 26.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ת"ח גדול כמו הר"ש לוי שליט"א לבין מאמרים של רבנצ'יקים שמתפרסמים בנושאים דומים ואחרים.
16:09 26.06.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר