פרשת שלח על פי הפנימיות: לאן לשלוח את המרגלים - סרוגים

פרשת שלח על פי הפנימיות: לאן לשלוח את המרגלים

משה, ששולח מרגלים לתור את הארץ, שולחם כדי לראות, האם הארץ טובה היא, אם רעה. ארץ בפנימיות, אומר הזוהר הקדוש, היא רצון. באותו אופן צריך האדם לשאול את עצמו, האם הרצון אליו אני שואף אמיתי הוא או לא. האם יביא אותי לתכליתי אם אשיגו?

פרשת שלח על פי הפנימיות: לאן לשלוח את המרגלים
  פלאש90

במדבר (פרק י"ג פסוקים א'-ג') :"וַיְדַבֵּר יי, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  ב שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל,  אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ, כֹּל נָשִׂיא בָהֶם. וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל-פִּי ה',  כֻּלָּם אֲנָשִׁים, רָאשֵׁי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הֵמָּה."

פרשה זו תמוהָה מתחילתה ועד סופה. בטח יש על תמִיהות אלו הרבה פרושים בחיצוניות, אך אנו מבקשים לעסוק בפנימיות התורה, מבקשים להבין את המשעול, שנסלל לנו בפרשה זו. שאם נכירו נֵטיב להלך בו, כדי להגיע לתכליתנו הנרצית, אותה נרכוש אך ורק מעסקנו בתורה, ובעיקר בפנימיותה הנצחית.

מהו לתור את הארץ בפנימיות?

משה, ששולח מרגלים לתור את הארץ, שולחם כדי לראות, האם הארץ טובה היא, אם רעה. ארץ בפנימיות, אומר הזוהר הקדוש, היא רצון. באותו אופן צריך האדם לשאול את עצמו, האם הרצון אליו אני שואף אמיתי הוא או לא. האם יביא אותי לתכליתי אם אשיגו? שכידוע מדברי המקובלים, שכל מהותו של האדם, ועצם בריאתו, הוא הרצון (ראה ביתר פרוט בפרשות אחרות).

היכן צריכה להתחיל הבדיקה של האדם?

"ויאמר אלהם עלו זה בנגב" – תחילת הבדיקה צריכה להיות במקום הצחיח ללא שמחה, ללא חיות פנימית. כאשר אדם נמצא במצב, שהוא מבין שמצבו הקיים הוא שפלות גמורה, שבמצב של חיים רגילים, הוא בעצם לא יכול להגיע לשום דבר, אומר הוא לעצמו, כל הדברים שאני נתקל בהם בחיי היום יום, הם הבל ורעות רוח. ולמה שמתואר אצלי כטוב, אין סיכוי שאגיע ממצב זה. אני רואה, שגם כאשר אני מגיע לסיפוק רצונותי העכשויים, אני מגיע מיד לריקנות גדולה יחד עם סיפוקי, על כן אין לי תקווה אחרת, אלא לחפש את האמת.

מקום צחיח זה של האדם הוא בשכל הקר. חוסר החמימות, המתבטא בחוסר הנאה, מקשה על האדם. שאיפת האדם לאושר, גורמת לאדם לברוח מהקרירות, שקיימת במצב של שכל ללא רגש. אך כאשר אדם רוצה לבדוק מהי האמת, עליו להתחיל את החיפוש בשכל.

השכל הוא השופט בין אמת לשקר. היות וכל מגע עם הרגש הופך את השופט למשוחד, והיות ואנו מבקשים משפט אמת, על כן אנו מבקשים שופט לא משוחד. וכבר הורונו חז"ל : (סנהדרין ז') "אמר ריש לקיש, כל המעמיד דיין שאינו כשר כאילו נוטע אשרה בישראל. אמר רב אשי, ובמקום תלמיד חכם, כאלו נטעו אצל מזבח".

ראוי לציין, שאין המדובר בשכל רגיל, המוכר לנו, אלא בנפש השכלית, הנקראת גם הנפש האלוקית. אומנם, השכל המוכר לנו, המתבטא כאחד מכוחות הנפש המורגשים לאדם, הוא ענף רחוק של השורש, הנקרא הנפש השכלית. בהיותו כזה, הוא המהווה מצד הענפים המתבטאים בנפש האדם ביחס לשורשיהם העליונים בעולם הרוחני, את נקודת ההבחנה בין אמת לשקר.

לתור את הארץ בפנימיות זה אומר, לתור את הרצון הפנימי שלי ולראות כמה אני מחובר לאמת. מלמד אותנו הכתוב, שלא דרך הרגש ניתן להתחיל את פעולת הברור, אלא דווקא בנגב, במקום הויתור על הפרטיות, בצד דרום מקום החסד, מקום ההשפעה. מצד ההרגש, זהו השימוש בשכל כבודק מהי האמת ולא דרך הרגש המשוחד, התר דווקא אחר ההנאות לעצמי. לאחר ברור כזה, ניתן להמשיך לשלב הבא.

מהו "ועליתם את ההר" בפנימיות?

כאשר אני בא מתוך שפלות זו של החיפוש במקום השכל הקר, ללא חיות, אז "ועליתם את ההר".

הר מלשון הרהור. אז ודאי צריך להרהר מהו הטוב, שאליו אני רוצה להגיע , שאם אשיגו לא יהיה אצלי דבר חולף, אלא דבר נצחי, שאין להחליפו בשום דבר אחר?!  כדי לחשוב על מטרתי בחיים, צריך אני להתעלות מעל לעצמי, מעל לרצונות הגופניים שלי, ואף מעל למחשבתיים הניזונים מהגוף. הוא שכתוב "ועליתם". כאשר אדם כבר מהרהר על הדבר, אז מתגלה לו איזו ראיה.

כאשר אנו מדברים במושגים מחכמת הקבלה, אין אנו עוסקים בגרפיקה, ולכן, עליה וירידה, אין משמעם רק שהמרגלים עלו או ירדו מאיזה הר. עליה היא ממקום קבלה למקום השפעה. עליה זה כאשר אני לא חושב רק על עצמי. כאשר אני הולך לתור על ידי שפיטת האמת את רצוני, עלי לחפש את הרהור המחשבה. כדי להגיע למקום הרהור כזה צריך לעלות, להתעלות מעל כוח המשיכה של הרצון לקבל. זאת מכיוון, שהאדם מצוי באופן הרגיל שלו בהרגש של אנוכיות, ברצון של קבלה עצמית. כפי הכתוב "עייר פרא אדם יולד" , ו"לפתח חטאת רובץ" וכו'.

על האדם לחשוב או להרהר על המושג השפעה, מתוך רצונו להגיע למקום, הנקרא דבקות בבורא יתברך. דבקות הינה השוואת צורה. היות ורצונו של הבורא הוא השפעה (להיטיב לנבראיו), על כן על האדם לשאוף גם הוא להשפעה. הוא הרצון של האדם להיכנס לארץ ישראל, הנקראת רצון ישר-קל, שכל רצונו ישירות לבורא.

כאמור הריגול צריך להיות בנפשו של האדם. אין המדובר בריגול חיצוני. נפשו של האדם מתבטאת ברצונו, על כן על האדם לעלות משפיטתו הטבעית, המבקשת קבלה עצמית, למקום של שפיטה, המבקשת השפעה. הוא שכתוב "ועליתם את ההר".

==

הרב אדם סיני הוא ראש בית המדרש ה"סולם" ללימוד פנימיות התורה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
כבר מאמר שני של הרב הזה.
אבי | 16-06-2011 15:16
2
כתבה שניה- כל הכבוד - אהבתי
אבי | 16-06-2011 15:17
ברחה לי ההודעה הקודמת
3
פרשת שלח
משה | 16-06-2011 15:18
וואו, אזה יופי, מאפה מקבלים את כל הידע הזה, האם יש ספרים על כך
4
עלו בנגב
אביתר | 16-06-2011 15:45
אכן, מאוד מתחבר העניין של קודם לבדוק בנגב. מדהים איך התורה יכולה לתת את כל ההדרכה הנצרכת בחיים. שיהיו יותר פרושים פנימיים כאלה.
5
ראיה מטרתית ותכנסית על הקשר ביני לבין התורה
יהודה | 16-06-2011 16:58
קראתי. ושמתי לב לסגנון כתיבה מטרתי, כאילו מקבלים תדרוך למבצע צבאי, אפילו מרגישים את הזירוז לצאת למשימה. לא הכרתי הרבה כתבות שדוחקות בי לבדוק את הרצון שלי במשפט בפתיחה. עוד דבר כתוב בפסקה שנייה בסוגריים בסוף שיש יותר בנושא בפרשות אחרות. לא מצאתי, איפה יש עוד ברשות שמוסברות בסגנון? תודה  
6
מעניין
יוני | 16-06-2011 17:28
יש כאן התייחסות מקורית ועמוקה לסיפור. זה ממש לוקח אותך למקום של חשיבה פנימית. תודה רבה!
7
דברים עם עומק
יוני | 16-06-2011 17:46
מאוד ייחודית ומקורית הגישה של כותב המאמר לטקסט המקראי. פתאום כל הסיפור מקבל אופי עמוק ונפשי שטרם פגשנו. תודה רבה!
8
תאור משכיל
מאיר | 16-06-2011 20:04
מרשים ומעורר הרהור. יחד עם זאת לא ברור האם סיפור הפרשה התרחש במציאות לפי הכותב או שהוא רק סוג של משל הבא ללמד אותנו על מצבנו ביחס לאמת?
9
חידושים מקסימים!
תמר | 16-06-2011 21:01
ממש אהבתי את הכתבה! יש לרב אדם עוד מאמרים? אולי ספרים?
10
חשיבות האמת ובדיקתה
ישראל | 16-06-2011 21:11
מדהים שהרב ממדגיש את חשיבות חיפוש האמת, בהרבה מקומות מזכירים זאת אך לא נותנים את המידע כיצד אני בודק את האמת וכאן הרב מסביר באופן ברור שצריך לבדוק את האמת בשכל ושם לברר אם הדבר הוא אמת או שקר ולא לפי הרגשתי. וזה ממש סותר את האימרות שאנשים אוהבים לומר כמו בחרתי בדרך הזאת כי התחברתי לזה והרי הם מדברים על הרגש ובוודאי שהרגש מטעה. יישר כוח גדול על הדברים גם תפיסה נכונה וגם פרקטיקה. שבת שלום
11
תגובה למאיר
בנצי | 16-06-2011 21:48
היי מאיר, לדעתי התורה לא יועדה למטרות היסטוריות אלא להורות דרך בעבודה לתיקון האדם הישראלי. יעידו כל כתבי חז"ל במסכת אבות שמורים בבירור את מטרת התורה. המאמר על כן נאמן ליעודה של תורה. יישר כח לאתר על הדברים הללו. אין מוקדם ומאוחר בתורה למרות שהיא לכאורה מלאה בלוגיקה של זמן, ידוע שהזמן שבתורה מורה על מצבים בנפש. ראה כתבי הרב קוק במוסר אביך. שבת שלום
12
יאוש
דוד | 17-06-2011 7:00
למה כל עניין המרגלים והשפיטה של הרצון באה לאחר יאוש של האדם העולם כפי שמתואר בהתחלה? האם לא יכול להיות אדם שבודק את רצונו בלי שהגיע להרגשת ריקנות כזאת אלא בגלל שה' אמר לבדוק אז הוא בודק?
13
דרך לכוון את עצמי
אילת | 17-06-2011 11:33
נגע מאוד לליבי, מתאר מצב מוכר בנפש, גם עם כיוון של מה לעשות איתו צעד צעד. אהבתי גם את היושרה לכוון למטרה ברורה לייעודה של התורה.יישר כוח!
14
אז איפה המרגלים טעו?!
| 19-06-2011 11:59
לכאורה אם אלו היו ההנחיות של משה רבנו, הם מילאו אחריהם, מדוע אם כך הם חטאו?
15
שכוייח לאתר סרוגים
מרדכי | 20-06-2011 4:42
אם אפשר לקבל יותר כתבות מהסגנון הזה, על הקשר בין הפרשה לחיינו
16
שאלה
אתי | 20-06-2011 6:08
האם יש מקום באתר שבו אני יכולה לשאול שאלות את הרב שכתב את המאמר? תודה
17
כל הכבוד למערכת של סרוגים
עוגן | 22-06-2011 5:59
מאז שאתם מכניסים מאמרים כאלו מרגישים שיש תוכן לדברי תורה, הדברים ממש נוגעים לנפש האדם ואפשר להקיש מהם להתנהלות היום יומית
18
משהו יכול להגיד לי איפה אני..
אפרת | 23-06-2011 0:12
מישה יכול להגיד לי איפה אני מוצאת כתבה כזו כל שבוע זה פשוט שם את הדברים בצורה שונה אפשר קישור כל שבוע או משבו כזה
19
דברי תורה שהצליחו לרגש אותי
ניר ברייטברט | 23-06-2011 19:25
אשמח לשמוע כל שבוע דברי תורה מהסוג הזה