פסיקה חדשנית במאמר שכתבו הרבנים דוד סתיו ובנו הרב אברהם סתיו, מאפשרת תוספות של זוגות לחופה, גם בתוך שבע הברכות.
ממאמרם, שפורסם בשנתון 'תחומין' ל"ז היוצא ע"י מכון 'צומת', עולה כי ניתן להוסיף שירים, דברי-תורה וקטעי קריאה גם בין שבע הברכות, וזאת בניגוד לעמדותיהם של הרב עובדיה יוסף והרב דב ליאור האוסרים כל הפסק בשבע הברכות.
יצוין כי בחופות נהוג לחלק את שבע הברכות לקרובי משפחה או לרבנים שונים, ואת זמן ההמתנה ממלאת התזמורת בשירה ובנגינה, אך יש פוסקים האוסרים גם את זה.
במאמר מבואר כי הבעיה שבהפסקה בין הברכות יכולה להיות בהפסק בין הברכה לחדר הייחוד, בהפסק בין ברכה לחברתה או בהפסק בין ברכת הגפן לשתיית היין.
למעשה לא נהגו להימנע מהפסק בין הברכות לחדר הייחוד, ולא נמנעים מלשיר ולדבר בזמן ההליכה מן החופה לחדר הייחוד. כמו כן, מהרמב"ם וממסכת כלה עולה כי שבע הברכות הן יחידות נפרדות, וממילא אין איסור להפסיק ביניהן. יש אחרונים שחששו להפריד בין הברכות שאינן פותחות ב"ברוך", אך רוב הפוסקים הקלו בכך.
אמנם לפי ההלכה אסור להפסיק בין ברכת הגפן לשתיית היין, אך איסור זה חל רק על בני הזוג (העומדים לשתות מן הכוס). הפסקה בדיבור אסורה לכל הדעות, אך הפסקה בשתיקה נתונה במחלוקת, ונהוג להחמיר בה רק לכתחילה. כמו כן, נראה כי שירה ודיבור הקשורים לשמחת הנישואין אינם נחשבים כהפסק, לפחות בדיעבד ואולי אף לכתחילה.
הלכה למעשה, נקבע במאמר, כי יש להתיר שירה וקטעי קריאה בין הברכות, כל עוד בני הזוג עצמם אינם מדברים, וכן הורה הרב נחום אליעזר רבינוביץ'. עוד נקבע כי אם המברך רוצה להחמיר – יטעם מן היין לאחר ברכת הגפן בלי לפגום את הכוס.
פסיקה זו, מסביר הרב אברהם סתיו, מאפשרת גם שילוב של נשים בטקס שבע הברכות. אף שלדעת רוב הפוסקים אין אישה יכולה לברך את אחת הברכות, היא יכולה לשאת מילות ברכה אישיות בין ברכות החופה הרשמיות.
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
2 דיונים
טל
איפה נאמר במאמר כי אישה יכולה לברך בחופה? המאמר עוסק בהפסקות בין הברכות ולא בכך שאישה תברך ברכה שאמור לברך גבר כשליח וכמוציא ידי חובה את החתן
00:01 09.08.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
רבנים יקרים תחדלו בבקשה להיות סטנפיסתים בחופה ותהיו רציניים יותר בלי הדחקות המטופשות שאתם מעלים בין הברכות
22:30 15.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
הבעיה המרכזית עם הפסק היא הצורך להוציאו פשוט וברור שסבתא של הרב סתיו לא עלה בדעתה לחפש היתר שכזה אע"פ שיש להניח שלא נהגו בחופתה כפי המחמרים לתת את ...
הבעיה המרכזית עם הפסק היא הצורך להוציאו פשוט וברור שסבתא של הרב סתיו לא עלה בדעתה לחפש היתר שכזה אע"פ שיש להניח שלא נהגו בחופתה כפי המחמרים לתת את הברכות הסמוכות לאחד. אבל היכן המסורת היהודית של כל כבודה בת מלך פנימה זו הבעיה המרכזית ברב המשונה הזה הרב סתיו הצורך בפסק מנין הוא בא מלברליות פרוטסטנתית ורפורמה דתית וזו הבעיה הגדולה!!!
המשך 22:25 12.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רוצים יהדות אמיתית
21:36 10.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
במקור כל מה שקשור באשה זה ערוה. קול, מראה, בגדים וכו' וגו'. הכוונה שמי שמסתכל למטרת ערוה, כל מה שקשור לאשה זה ערוה. כולל השם שלה. זה המקור לכת הטליבניות...
במקור כל מה שקשור באשה זה ערוה. קול, מראה, בגדים וכו' וגו'. הכוונה שמי שמסתכל למטרת ערוה, כל מה שקשור לאשה זה ערוה. כולל השם שלה. זה המקור לכת הטליבניות של הלבוש המכסה לחלוטין. העם ארצות שלהם איומה, שכיוון שזה בגד מיוחד לנשים זה שיא הערוה לשיטתם! בקיצור, אין שום איסור בהתבוננות באשה ובשמיעת קולה ואפילו במגעה וכו'. האיסור רק כשמתכוון לאיסור ואז באמת אסור על מה שקשור באשה!
המשך 10:08 09.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
1. יש שפסקו לפני הרב סתיו שמותר שירים ודברי תורה בין ברכה לברכה, ולמעשה האיסור הוא חומרה ולא עיקר הדין כיוון שכל ברכה היא יחידה נפרדת לכשעצמה. כמו שבהבדלה יש...
1. יש שפסקו לפני הרב סתיו שמותר שירים ודברי תורה בין ברכה לברכה, ולמעשה האיסור הוא חומרה ולא עיקר הדין כיוון שכל ברכה היא יחידה נפרדת לכשעצמה. כמו שבהבדלה יש התירו למאורי האש להגיד את "אור זרוע לצדיק", ובבשמים "ריח ניחוח לה' ". 2. בנוגע לאישה, תקראו שוב, מדובר על חופה הרשמית ולא החופה ההלכתית.
המשך 13:39 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תומר מורגנשטרן
הנוער רואה שגם (חלק מ) הרבנים לא באמת מאמינים בתורה וחושבים שתרבות המערב וערכיה כמו ערך השיויון בין המינים יותר חשובים מהתורה ולכן עושים התאמות בתורה ע"מ שלא תהיה סתירה...
הנוער רואה שגם (חלק מ) הרבנים לא באמת מאמינים בתורה וחושבים שתרבות המערב וערכיה כמו ערך השיויון בין המינים יותר חשובים מהתורה ולכן עושים התאמות בתורה ע"מ שלא תהיה סתירה כביכול. הנוער פשוט הולך למקור: תרבות המערב. ומכל מיני סיבות יש לו פחות עכבות והוא לא צריך התאמות לתורה. הוא לוקח את כל החבילה.
המשך 13:09 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אהרון
איני יודע מי המגיבים כאן, אבל ברוב החופות יש הפסק בין ברכה לברכה בשירה וניגונים, יש הבדלים בגודל ההפסק אבל ברור שהמנהג הרווח הנתמך ע"י רוב הרבנים מוכיח שאין בעיה...
איני יודע מי המגיבים כאן, אבל ברוב החופות יש הפסק בין ברכה לברכה בשירה וניגונים, יש הבדלים בגודל ההפסק אבל ברור שהמנהג הרווח הנתמך ע"י רוב הרבנים מוכיח שאין בעיה בעצם ההפסק, ואם יש בעיה באריכות זה בעיקר מצד טירחא דציבורא :) לחדש שמותר גם לומר ברכות אישיות ואף נשים יכולות ליטול בו חלק אין בזה חידוש כלל, וכי יש הבדל בין סוגי ההפסקות?! ומכאן ק"ו, אם היו פוסקים שניסו לטעון שלפחות ע"פ הרמבם אישה יכולה לברך שבע ברכות(הרב יהודה גרשוני, ועוד), מדוע שלא תוכל לברך ברכה אישית בין הברכות השונות? חברים יקרים המגיבים, לא כל דבר שכותב הרב דוד סתיו הוא חידוש ומריח ריח רפורמיות, מי שרוצה לפרוך את טענותיו שיתכבד וילמד את הסוגיה ואם מצא קושי בדבריו, שיגיב כהלכה. היזהרו בכבוד תלמידי חכמים!
המשך 12:52 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הרב סתיו לא כתב שאשה יכולה לברך אלא רק לשאת מילות ברכה (ויש הבדל עצום ביניהם) אבל כל שינוי שנובע מהרצון לשנות את ההלכה ולהראות כאילו ההלכה הישנה היינה שובניסיטית...
הרב סתיו לא כתב שאשה יכולה לברך אלא רק לשאת מילות ברכה (ויש הבדל עצום ביניהם) אבל כל שינוי שנובע מהרצון לשנות את ההלכה ולהראות כאילו ההלכה הישנה היינה שובניסיטית ואנחנו הדת המתקדמת בה יש שוויון בין נשים לגברים היינה רפרומה גם אם היא נעשית ברשות התורה.
המשך 12:11 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
מי שבאמת ירא שמים יעשה כדין כמו שצריך. אבל יש בארץ רוב חילוני אז אם אפשר בשבילו להקל במה שאינו בגדר הלכה אלה בגדר מנהג כדי שיתחתנו כדת משה וישראל ולא בקפריסין ויגיעו לאיסורי דאורייתא אז עדיף. אהה ושכחתם שהרב עובדיה יוסף התיר עליה אישה בשביעי? ואמירת קדיש ע"י אשה?
13:41 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבריאל
נו באמת, מה החידוש ? למה שאישה לא תוכל לדבר ?
11:24 08.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר