כשהסופר החרדי מדקלם סיסמאות של רוגל אלפר

באחד מעלוני השבת פורסם ראיון עם סופר ועתונאי חרדי, שחזר על הטענה החרדית הידועה: המדינה הזאת היא רעה, היא מחללת שבת, היא מעודדת פריצות. מה זה שונה מעמדותיו של רוגל אלפר?

כשהסופר החרדי מדקלם סיסמאות של רוגל אלפר

באחד מעלוני השבת פורסם ראיון עם סופר ועתונאי חרדי. המראיין בקש מהסופר החרדי להסביר מדוע הוא אינו רואה ערך בקיומה של מדינת ישראל, ובתשובה, חזר הסופר החרדי על הטענה החרדית הידועה: המדינה הזאת היא רעה, היא מחללת שבת, היא מעודדת פריצות.

ההנחה הסמויה העומדת מאחורי הטענה החרדית הידועה הזאת, היא שאין שום ערך עצמאי לגאולת העם ולגאולת הארץ. אין שום ערך עצמי לקבוץ גלויות ישראל לארצם ולהקמת ממלכה יהודית בארץ. הגאולה איננה אלא כלי, ואם הכלי לא ממלא את יעודו – אין בו ערך.

ומהו יעודו? יעודו הוא לעזור לנו להמשיך לקים את המצוות שקיימנו כשהיינו בגלות.

לפי אותו הגיון מה הטעם לעשות ברית מילה לאיש שאח"כ יחטא לפעמים? אם הוא כזה מקולקל – למה למול אותו?

יש כאן מין הנחת יסוד מוזרה, שלפיה הקמת המדינה אינה ערך. אך  למעשה יש כאן הנחת יסוד אחרת: המדינה היא האשמה בכל מה שעושה העם. לפי זה, החרדים דוקא צריכים לשמוח שהמדינה קמה. מעתה יש את מי להאשים. עד שקמה המדינה, העם חילל שבת, העם היה פרוץ. היום זה כבר לא העם. זה המדינה.

הפתרון הקל של החילונים – המדינה אשמה

אז זהו שלא. המדינה לא מחללת שבת ולא מעודדת פריצות. מדינה לא יכולה לעשות דברים כאלה, היא רק מדינה. מי שמחלל שבת זה העם. העם מחלל שבת ומעודד פריצות. העם, לצערנו, לא מאמין. אבל עכשו יש את מי להאשים: את המדינה.

אבל המדינה לא יכולה להיות אשמה. נכון שהמציאות שבה יש מדינה היא מציאות שמעניקה כלים חדשים לכל הגורמים הפועלים. היא מעניקה תקציבים וכו', והמגזר שיודע לנצל את משאבי המדינה ולחלוב את תקציבי המדינה יותר טוב מכל מגזר אחר, הוא המגזר המטיף לפריצות ולחילול שבת. אבל דוקא אם המדינה אינה אלא כלי – מה הבעיה? תלמדו להשתמש בה לקדום האמונה שלכם.

כשהחרדי מדבר כמו רוגל אלפר

מענין שאת אותה תובנה כתב רוגל אלפר בהארץ. הוא כותב: "הרב קוק ניצח. מה נותר מחזון אנשי העלייה השנייה שאותם פגש כשעלה לארץ ישראל? מה נשאר מהשקפת העולם שלהם, מהסוציאליזם החילוני? כלום. הקנאות המשיחית הדתית של הרב קוק ניצחה. אנחנו חיים במציאות שמגשימה את חזון הרב קוק… קוק התווה את הדרך: גאולה, משיחיות. וזו הדרך שבה הולכת ישראל כיום… קוק הוא סיפור הצלחה פנומנלי. אבי האומה".

תודה לך, רוגל אלפר, כיף לקרוא. חבל שאח"כ צריך לסגור את העיתון ולראות את המציאות בעינים. לצערנו, ברוב המדינה החילונות עוד שולטת. כפי שהעיר העיתונאי החרדי, במדינה עוד חוגגת הפריצות וחילול השבת. אבל את כל זה רוגל אלפר לא מצליח לראות. זה בעיניו מובן מאליו. הוא רואה רק את שמינית הכוס המלאה (הריקה בעיניו). הצד השןוה בינו לבין החרדי: שניהם לא מוצאים שום ערך במדינה, כל עוד המציאות לא נראית לגמרי כמו שהם חושבים שהיא צריכה להיות. ושניהם מאשימים את המדינה בדעותיו של העם.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
במה הועיל הכותב? לאן קדמת אותנו?
פ | 04-06-2017 13:28
2
אכן כתבה משעממת
צבי | 04-06-2017 14:14
הכתבה שפורסמה בעלון עולם קטן עם סופר החרדי בהחלט היתה משעממת וחסרת תוכן. הוא לא חידש כלום חוץ מאולי להוריד מעצמו את המצפון. מה גם שהוא לא שונה מכל פוליטיקאי חרדי מצוי. הם אפילו לא משקפים באמת את דעת רבותיהם. גם בעולם החרדי מזלזלים ובזים להם.
3
הרדידות מזעזעת
אמיר | 04-06-2017 15:35
פשוט משעשע לראות איך התווכחת עם האידיאולגיה החרדית כשאתה אפילו לא יודע מה התוכן שלה. כדתי לאומי אני מתבייש אילו יבוא חרדי ויחשוב שכולנו כמוך ואלו הן טענותינו. תקרא קצת לא יזיק לך
4
כתבה שמציגה טיעונים רדודים של חרדים
| 04-06-2017 15:37
קראתי הכתבה ובדבריו של הרב החרדי אין חדש ואפילו משעמם.לא האמנתי איזה טיעונים רדודים וחשבונות עם הקבה דרך מדינת ישראל היהודי משמיע. הצעתי לכל המצטטים את הרב קוק ללמוד ביסודיות את כתבי הרב ונישמע אחכ לפחות טיעונים מכובדים יותר
הבהרה ביחס לרמתו של הרב החרדי
חרדית | 18-06-2017 13:03
הטיעונים שהציג אינם מייצגים את ההשקפה החרדית הכללית. הוא אכן הציג טיעונים רדודים אבל לא מפני שזו השקפת העולם החרדית אלא מפני שרמתו האישית רדודה (אולי מפני שמשתייך למיעוט ההזוי של מפלגת עץ). די אידיוטי בעיני לראיין אדם שמייצג בעיקר את עצמו ולהציג אותו כמייצג של הרוב. תראיינו כתב מיתד או המודיע - מה הקשר כתב מאיזה שבועון קטן שמופץ בהיקף קטן?
5
הגאולה היא רוחנית והטובה הגשמית היא כלי בלבד
h | 04-06-2017 17:58
ובאותו הזמן, לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה ולא קנאה ותחרות--שהטובה תהיה מושפעת הרבה, וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם, אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים העמוקים; וישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם, שנאמר כי מלאה הארץ, דעה את ה', כמים, לים מכסים סיום יד החזקה לרמב''ם
6
המדינה של הקבה והחזירים של בן גוריון
אוהב ישראל | 04-06-2017 19:20
3אנחנו והמדינה / המדינה של הקבה והחזירים של בן גוריון בציבור האמוני, ולא רק בדור הצעיר אלא גם בציבור המבוגר שלו, התנהלו בזמנו דיונים וויכוחים איך להתייחס אל המדינה ומוסדותיה, במיוחד לאחר שכל מערכות השלטון: הממשלה, הכנסת, המשפט, הצבא, המשטרה ועוד, חברו כולם לנשל אלפי יהודים ישרי דרך, אנשי אמונה ועמל, שהקימו בגוש קטיף בשליחות המדינה את ביתם, ולפתע באטימות ונחישות גורשו מנחלתם והרסו את ביתם. וכתום הסערה טרם הספיקו לאסוף את השברים, החלו במחנה הנרדפים הרהורים וערעורים בקול רם האם זאת עדיין המדינה שלי, האם, אחרי הפניית הגב בצורה כל כך אכזרית של מוסדות השלטון, עלינו לשמור להם אימונים? אלא שאת השאלה הזו לכאורה היינו צריכים לשאול לא מהיום אלא כבר מאז קום המדינה, מאז שגזזו לילדי תימן את הפאות וכדומה, כבר מאז יש מקום לשאלה: הזוהי מדינת ישראל, יסוד כסא ה' בעולם? אלא שבשאלה הזו יש ערבוב של שני מרכיבים שאת ההבדל בינם הטיב לנסח מור הרציה וכך היה אומר (בימים שהיה ויכוח על גידול חזירים במדינה): המדינה של הקבה והחזירים של בן גוריון. וכוונתו שבגלל החזירים אין לבעוט במדינה.. כשאנו דנים בענין המדינה עלינו לשאול מדינה מן התורה מנין? את התשובה אנו מקבלים בדברי הרמבן המגדיר את מצוות ישוב הארץ בשני מרכיבים: שלא נניחנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה,שני המרכיבים הללו הם: א. ריבונות יהודית בארץ ישראל, ב. ישובה, ושני המרכיבים הללו הם המדינה. יתרה מזו לפי כמה דעות אי אפשר לקיים את מצוות ישוב הארץ ללא מדינה בשלטון יהודי, [והם הרב יהושע מקוטנא בספרו ישועות מלכו (יורה דעה סו) ורבי צדוק הכהן מלובלין בספרו דברי סופרים (אות יד)] כי לדעתם גם אם יושבים יהודים בארץ ישראל אך תחת שלטון גויים הם אינם מקיימים מצוות ישוב הארץ, כי את המצווה מקיימים רק בריבונות יהודית על ארצו,. כך שלפי דבריהם רק בה' אייר תשח עם הקמת המדינה חידש העם היהודי את מצוות ישוב הארץ. באמירה המדינה של הקבה אנו אומרים שהמדינה אינה רכושה של קבוצה זו או אחרת בעם ישראל, גם אינה של דור מסוים, אלא היא של עם ישראל כולו לדורותיו, היא חלום הדורות שאליה כספו היהודים כשאמרו: לשנה הבאה בירושלים הבנויה. וגם אם יש פגמים במדינה יש להתייחס אל המדינה כמו שאנו מתייחסים אל התורה, שהרי אין לך דבר שאנו משייכים אותו לקבה כמו התורה, שאנו קוראים לה תורה ה' תמימה, ועל התורה נאמר: כי ישרים דרכי ה', וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם. האם יעלה על הדעת שבגלל כמה פושעים שנכשלים בתורה אנחנו נהיה ברוגז עם התורה. כך גם לגבי המדינה, האם בגלל מערכות שלטוניות של ממשלה זו או אחרת הנוהגות שלא כהלכה, האם בגלל זה ניתן גט למדינה? במסכת ברכות (י, א) מסופר שהנביא ישעיה הוכיח את המלך חזקיה על שאינו מקיים מצוות פרייה ורבייה, השיב לו חזקיה כי נאמר לו ברוח הקודש שיהיו לו בנים רשעים, ועל כך אמר לו הנביא: בסודותיו של הקבה למה לך, אתה תעשה מה שנצטוית והקבה יעשה הטוב בעיניו. ומסביר הראיה קוק (בספרו עין איה שם) שחזקיה כמלך רואה את הדברים כאן ועכשיו, ובהבחנה הזו חשש חזקיה שהבן הרשע שיוולד לו, כשיתמנה אחריו למלך, הוא יהיה אסון לעם ישראל, וחזקיה אינו מוכן להיות שותף לכך ולכן נמנה מלשאת אשה וללדת ילדים. ואילו הנביא שרואה את הדברים לא במבט של דור אחד אלא במבט של נצח אומר למלך: מלכות בית דוד דומה לשלשלת המורכבת מחוליות חוליות, שאם אתה מחסיר אחת מהן אז תתפרק כל השלשלת, וגם אם עכשיו יש חסרון של דור אחד מהו דור אחד בנצח, על כן כדאי לסבול דור אחד של מלך רשע ובלבד לשמר את רציפות המלכות. כך אפשר לומר גם כלפי מדינת ישראל, כדאי לסבול קדנציה שלטונית אחת ועוד אחת ובלבד לשמר את רציפות הריבונות של העם היהודי בארץ ישראל. וזה כוונת דברי מור הרב צבי יהודה כשאמר: המדינה של הקבה והחזירים הם של בן גוריון, ויש להפריד בין החזירים למדינה.
7
סליחה, הרב זה ממש לא משכנע.
חיים | 04-06-2017 21:27
אין ספק שיש לנו בעיה קשה עם החלטות רבות של המדינה. לומר שאין צדדים אחרים. בעיני זו שטחיות
8
גם אני קראתי את "הריאיון בזיון" וזעמתי, שמשת לי לפה הרב
אבי | 08-06-2017 17:15
איתי יישר כוח גדול על דברי אמת