'המלבוש': ההצגה שגורמת לדחיינים כפייתיים להתעורר

'המלבוש': ההצגה שגורמת לדחיינים כפייתיים להתעורר

אין דחיין ממוצע בנינו שלא ירגיש 'שהמלבוש' של שי עגנון, הוא רק משל לדבר האמיתי שהוא דוחה כרגע מתירוצים מוצדקים וגרועים כאחד • ביקורת ומשמעות שלקחתי מ70 דקות בתאטרון אספקלריא

התרופה המהירה לדחיינים כפייתיים • ביקורת הצגה
  (צילום: מוקי שוורץ)

אם נכנסתם לכאן כנראה שיש לכם לפחות דבר או שניים שאתם דוחים כרגע לדקה ה90 או למועד שלא יקרה לעולם ואתם ממש לא לבד בעניין הזה. בעולם מפותח שכזה, בו יש כל כך הרבה דברים שנועדו להסיח את דעתנו- איך אפשר שלא להיות כאלה דחיינים כפייתיים? גם אני אם נודה על האמת נגועה במידת הדחיינות, עד לאותה הצגה שקלישאתי יהיה לומר ש'שינתה את חיי', אך ללא ספק הזיזה משהו מאוד עמוק בתודעה (וזה כבר מעל ומעבר).

יחד עם עוד כמה עשרות של תיכוניסטים נרגשים לפני הבגרות בספרות, משפחות וזוגות בדייט שני או הרבה אחריו צפיתי בהצגה-'המלבוש' בעיבוד תאטרון אספקלריא ובבימוי פרוספר מלכה לסיפורו הקצר של שי עגנון. ועכשיו אתם בטח תוהים איך שי עגנון ופתרון לדחיינות כפייתיית בכלל קשורים אחד לשני? אז יש לי בשורות, תתפלאו שהסיפורון הקטן של עגנון רלוונטי מתמיד לשנת 2017 וגם לשנים שאחריה, אלא אם כן ימצאו תרופה לדחיינות (מקווה ככדור קטן שבולעים ותוך דקות עושים כל מה שדחינו).

מוטי גלעדי בתפקיד החייט הדחיין שיכול להיות כל אחד מאיתנו (צילום: מוקי שוורץ)

ההצגה של אספקלריא מצליחה להציג בהומור ומוזיקליות בשילוב השפה הפיוטית של עגנון את הסיפור על החייט היהודי והדחיין בהגזמה (אותו מגלם בגאונות מוטי גלעדי) שהתבקש להכין מלבוש מיוחד בעבור השר. ובלי יותר מידי ספוילרים, בהצגה נראה החייט מוטרד משלל מחשבות המוצגות על ידי השחקנים ציון אשכנזי, יגאל פילר ודני שטג, המציעות לו שלל הצעות אטרקטיביות ומשכנעות לדחות שוב את הכנת המלבוש לטובת אוכל, יין, תפילה או שלל בילויים שייתנו לו כוח להכנת המלבוש.

אין דחיין ממוצע בנינו שלא ירגיש 'שהמלבוש', הוא רק משל לדבר האמיתי שהוא דוחה כרגע (החל מהעבודה לתואר ועד הצעד הבא אל עבר הגשמת החלום הגדול) המוח בקלות הופך את ההעדפה לבלות בבית המרזח,או בבדיקת התבשילים במטבח במקום לתקן את המלבוש בהצגה, להעדפה לבלות בגלילה אין סופית בפייסבוק, או ביציאה עם חברים לחדר בריחה הקרוב.

התרופה היא בדיוק המראה הקיצונית הזו על עצמנו כשאנחנו דוחים דברים כל כך בקלות בלי שום מחשבה. ההצגה אולי תגרום לכם מעט לזוז באי נעימות בכיסא, אך העיקר שבסופה היא תגרום לכם לזוז אל עבר הרגלים טובים יותר של עשייה. כי הזמן קצר והמלאכה מרובה והפיתויים שיש ל2017 להציע לנו גדולים בהרבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו