המורה בבית הספר היסודי - מעצב את דור העתיד - סרוגים
צרכנות, שווה לדעת , תוכן שיווקי

המורה בבית הספר היסודי – מעצב את דור העתיד

רוצים להשפיע על דור העתיד? המסלול היסודי במכללת דוד ילין הוא בחירה מצוינת עבור מי ששואף להשפיע על התלמידים בשנים בהן מעוצבת אישיותם, עמדותיהם וגישותיהם

author-image
המורה בבית הספר היסודי - מעצב את דור העתיד
  המורה בבית הספר היסודי, מעצב את הדור הבא. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

מה עולה לנו בראש שאנחנו חושבים על הלימודים שלנו בבית הספר היסודי? אילו זכרונות ילדות קופצים לנו?

להיות מורה בבית הספר היסודי זה בראש ובראשומה לחוות עם הילד אזכרונות שיעצבו אותו בעתיד. המורים ביסודי מלווים אותנו גם בחיינו הבוגרים, ותמיד נזכור את המחנכת שליוותה אותנו, גם בדרך לישיבה או לצבא.

במהלך שש השנים בבית הספר היסודי מתגבשות העמדות כלפי לימודים ולמידה, נקשרים קשרים חברתיים משמעותיים ונבנית תחושת המסוגלות העצמית – שנים בהן יש חשיבות ומשמעות רבה למורה ולמחנך בחייו של הילד.

למרות מה שאנחנו שומעים על מקצוע ההוראה בתקשורת, עדיין ישנם סטודנטים רבים שרואים חשיבות בחינוך הילדים, ערך שיש בו משמעות והנאה. האמנם?

ככה שמענו את דניאל, תלמיד כיתה ד', שמזכיר לנו את המקום והתפקיד המשמעותי שיש למחנכת במהלך החיים: "לפעמים קורה לי משהו בבית ספר, ואני עצוב או כועס, אז היא רואה את זה ראשונה, ואני יכול לספר לה מה קרה. עד שאני בא הביתה אחרי הצהריים אני לפעמים שוכח מה קרה ושוכח בכלל לספר לאמא, כי היא כבר עזרה לי בבוקר".

שאנחנו חושבים על מקצוע ההוראה, מן הסתם תיכונים ובגרויות קופצים לנו בראשונה, עבודה עם נוער לפני ישיבה או צבא. ועדיין, המסלול ליסודי נשאר מבוקש.

לימודים מאתגרים לעיצוב דור הבא. צילום: יחצ

הדגש הוא על חינוך

יצאנו לביקור במסלול היסודי במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, משם הגיעה המחנכת של דניאל, כדי לברר במה שונה מסלול ההוראה לילדים מאשר לבוגרים.

לשיר מרציאנו, סטודנטית שנה ב' בדוד ילין, ברור מדוע בחרה דווקא במסלול יסודי: "בחטיבה ובתיכון יש מרדף להספיק את החומר, ובבית הספר היסודי הדגש הוא על חינוך. להכיר את הילדים, להבין את הצרכים שלהם, לסייע להם ולייצר עבורם מסגרת חינוכית שעוסקת בכל סוגי התכנים: ערכיים ולימודיים".

ד"ר סמדר גלילי, ראש התכנית למסלול יסודי במכללה האקדמית דוד ילין, מסבירה את ההשפעה של המחנך או המחנכת ביסודי: "חשבו על מספר התלמידים שחווה מורה בבית הספר היסודי מדי שנה, הכפילו בשנות עבודתו, וקבלו את האדם בעל יכולת ההשפעה הנרחבת ביותר על החברה".

גלילי עצמה מתארת מנסיונה את החוויה בלימוד ביסודי, ואיך המורה "מסייע ומקל על הילד ועל המשפחתו ואיך רעיון ועשייה שמתחילים בכיתה אחת, תופסים תאוצה ומשפיעים על הקהילה כולה".

איך המורה מעורב בעיצוב הילד? ד"ר גלילי: "מחנכים בבית הספר היסודי מלמדים מספר מקצועות בנוסף לשעות החינוך, ולכן פוגשים את התלמידים כמעט מדי יום למשך מספר שעות: המורים והתלמידים מדברים על התכנים של תכניות הלימודים, אך גם על אירועי היום: מריבות בהפסקה, משחק הכדורגל עם הכיתה המקבילה, ימי  ההולדת ועוד. המורה מעורב בחוויות, בצרכים ובאתגרים שחווה התלמיד כיחיד וכאדם בחברת הכיתה".

אחת המאפיינים הייחודיים בדוד ילין הוא תהליך ההכשרה, נסיון מעשי ורכישת ניסיון במהלך התואר. מהשנה הראשונה בהדרגתיות בהמשך, והסטודנטים חווים עלייה בביטחון שהולך ונבצר במהלך התואר: "מאוד חשוב בעיניי שההתנסות המעשית מתחילה מהשנה הראשונה", אומרת ירדן כהן, סטודנטית שנה ג', "לקפוץ ישר למים ולהתנסות בלימוד ובניהול הכיתה".

את מרגישה שינוי? "במשך שלוש-ארבע שנים ניתן לעצב את הדמות החינוכית, להתנסות, לעבור תהליכי צמיחה ולהכיר כיתות שונות ולהתאים אליהן את עצמך. אני מרגישה היום הרבה יותר בשלה מלפני שנתיים, עם הרבה ביטחון שהולך ונבצר במהלך התואר".

הדגש הוא על חינוך. דוד יליון. צילום: יחצ

שינוי חברתי ושוויון הזדמנויות

בדוד ילין גובשה חטיבת לימוד ייחודית בישראל ובעולם: ליק"ל (ללמד ילדים שקשה ללמדם). במסגרת חטיבה זו, לומדים המורים לעתיד כיצד להתמודד עם הכיתה ההטרוגנית המכילה תלמידים עם מגוון רחב של יכולות וצרכים.

החברה, ההורים ומערכת החינוך מעודדים את שילובם של התלמידים בכיתות הרגילות, מתוך ההבנה כי השילוב מביא עימו יתרונות לכל ילדי הכיתה ולהוריהם.להסיר תמונה ראשית

המורים המשלבים מתווכים מידי יום בין התלמידים השונים, ולמעשה מהווים מובילים של שינוי חברתי, המקדם את הסובלנות כלפי האחר ואת שוויון ההזדמנויות הלכה למעשה.

כיתה כזו, מאליו, היא אתגר לא פשוט וכל תלמיד הוא עולם ומלואו. מטרת חטיבת ליק"ל היא לפתח את היכולת של מורים ומחנכים, להתמודד עם הצרכים של כל התלמידים, כולל אלו המציבים אתגר בפני מערכת החינוך: עולים חדשים, תלמידים עם לקויות למידה, תלמידים ממשפחות החוות משבר, תלמידים ברוכי כישרון ונוספים.

במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין שמים דגש גם על סטודנטים המתמודדים עם מגוון רחב של אתגרים: ממגבלות פיזיות ובעיות בריאות ועד הפרעות קשב וריכוז וקשים נפשיים.

במיוחד בשביל זה הוקם במכללה "מרכז אתגר" – מרכז העצמה לסטודנטים, שמכיל בתוכו כלי תמיכה רבים עבור הסטודנטים: התאמה בבחינות, סיוע אישי בלימודים, חונך, סדנאות, הרצאות וימי עיון ומפגשים קבוצתיים.

"גם סטודנטים 'רגילים' חווים קשיים רגשיים לא פשוטים במערכת האקדמית", אומרת עידית מאן סעד, מנהלת מרכז אתגר, "התמיכה הרגשית שאנו מעניקים במרכז עוזרת לסטודנט להמשיך לראות את המטרה ולחתור אליה, ומעניק כלים ומיומנויות בהתמודדות עם הקשיים כדי שיגשים את המטרה".

שינוי חברתי ושוויון הזדמנויות. דוד ילין. צילום: יחצ

להוביל את הכשרת המורים בישראל

תהליך ההכשרה במכללה האקדמית ע"ש דוד ילין מתחיל מהשנה הראשונה של הלימודים והוא המקיף והמעמיק מסוגו. בשל איכותו של תהליך ההכשרה במכללה, מעל 90% מהבוגרים משתלבים במסגרות חינוכיות עם סיום לימודיהם והופכים להיות מורים ומחנכים מובילים במערכת החינוך.

במסגרת העבודה המעשית, מהוות המדריכות הפדגוגיות מודל לדוגמה עבור הסטודנטים: הקשר האישי, הליווי לכל אורך הלימודים, יכולתם להניע את הסטודנטים להישגים ולעצמאות בניהול הכיתה, הן רק חלק מהתכונות שהופכות את המדריכות להיות "המבוגר האחראי" עבור הסטודנטים.

הסטודנטים במסלול פורחים במסגרת הלימודים וגם בעשייה החברתית, וזאת בעידוד ובסיוע של סגל ההוראה. דוגמה לכך היא "פורום הסטודנטים" המורכב מסטודנטים מהמסלול, אשר מובילים פעילויות חברתיות כמו טיולים, טקסים ועוד.

דגש ייחודי ניתן בכל הנוגע לתהליך המעבר בין ההכשרה להוראה. השנים הראשונות של המורה מנבאות במידה רבה את רצונו להמשיך בחינוך והוראה, ולכן, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, מציידים את המורים לעתיד בכלים ומיומנויות, המבטיחות התמודדות טובה עם האתגרים העומדים בפני המורה הצעיר.

אם אתם רוצים להשפיע על דור העתיד, להביא שיפור ושינוי בחיי ילדים ובחיי החברה – ביום חמישי הקרוב כ"ה אדר (23.3) יתקיים יום פתוח לכל השאלות והתשובות מה כוללים המסלולים, מלגות, וההשמה לעבודה אחרי הלימודים.

להשארת פרטים ולמידע נוסף >>

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו