הילדים שלי צמודים לסמרטפון, מה עושים? - סרוגים

הילדים שלי צמודים לסמרטפון, מה עושים?

הילדים שלי צמודים לסמרטפונים שלהם, בכל רגע אפשרי. קשה לנו להגביל את שעות השימוש שלהם, אנו אובדי עצות. הרב נתן שלו מעמותת 'חיים של טובה' משיב

הילדים שלי צמודים לסמרטפון, מה עושים?
  הרב נתן שלו

שאלה

הילדים שלי צמודים לסמרטפונים שלהם, בכל רגע  אפשרי. קשה לנו להגביל את שעות השימוש שלהם, אנו אובדי עצות.

תשובה

בניגוד לנושא החשיפה לתכנים פסולים, רבים מהנזקים והמחירים ש'תרבות הסמארטפונים' מביאה בכנפיה, לא ניכרים לעין בהסתכלות שטחית, וגם פתרונם הרבה יותר מורכב מהתקנת תוכנת סינון.

תרבות השימוש הרווחת כיום, הפכה את המכשיר המדובר לאובייקט שמושך תשומת לב בכל שעות היום – בעבודה, בלימודים, בשעות הפנאי, ובשעות שמיועדות למשפחה. רובנו מתקשים להתנתק ממנו, או להתעלם מהתראותיו בכל סיטואציה אשר תהא. חלקנו אף אוחזים בו דרך קבע, משל היה תפור או מודבק לידינו. רבים לא נכנסים לשירותים בלעדיו (מחילה מכבודכם), ולא מתיישבים לאכול לפני שמיקמו אותו בפוזיציה נוחה ליד הצלחת. אנו נאלצים להיפרד ממנו, רק לאחר שעפעפינו מכבידות, והשינה נכפית עלינו. או אז אנו מניחים אותו בזהירות וברגישות בקרבת מקום, ומיד עם פתיחת עינינו בבוקר נזנק אליו בערגה, ונבדוק מה חדש אצלו.

השימוש המוגבר, זה שמעבר לצרכים הסבירים, בא על חשבון דברים אחרים: תחביבים ועיסוקים בשעות הפנאי, זמן איכות משפחתי, מידת הריכוז בלימודים יורדת והסחות דעת מקלקלות כל ניסיון לחוות חוויה אינטימית – עם עצמי אם עם אחרים.

גם שיחות בין איש לרעהו הפכו להיות מעין "משחק בהמשכים", שנקטע בכל פעם שאחד המכשירים של המשתתפים בשיחה מצפצף. הצורך הפשוט להקדיש תשומת לב אמתית לבני המשפחה לא מתממש, כיון שטרדות היום והקשרים החברתיים ממשיכים להעסיק אותנו גם בשעות הערב, כשהיינו אמורים להיות מכונסים בביתנו, לטובת יקירינו.

הסמרטפון שבה אותנו בקסמו

אימהות לוקחות את עולליהן לגן המשחקים, אך בשעה שאלו כמהים לאמא שתהיה איתם, שתראה איך הם מתגלשים ומתנדנדים, שתחייך אליהם ותעצים אותם, הם מוצאים עצמם לבד עם הנדנדה וארגז החול, וכאשר מביטים באימא באכזבה, הם מוצאים אותה עסוקה בסמרטפון.

הרוגע והשקט הנפשי הפכו למוצר נדיר, כיון שיישרנו קו עם התפיסה (ההזויה) לפיה כל אחד אמור להיות זמין לכולם, תמיד. תרבות שימוש זו לא נחתה עלינו בלא סיבה, אלא יש לה מניעים נפשיים. אנו מחפשים הנאה, סיפוק ושמחה. בצורה אובססיבית אנו רודפים אחרי כל מה שיכול להוציא אותנו מהשעמום, מהבדידות ומהעצבות.

הסמארטפון שבה אותנו בקסמו. אימצנו אותו אל חיינו ולא העלנו בדעתנו את ההשלכות ההרסניות שבתשומת הלב התמידית למכשיר. תרבות זו מרבה בדידות בעולם. הקשרים הווירטואליים אמנם הולכים ומתרבים, אך הם לא הדבר האמתי. חברות אמת, כזו שנוסכת בטחון, שחברי יקבל אותי איך שאני, שיכיל אותי ולא ישפוט אותי לרעה, לא מושגת על ידי שיתוף תמונות וחוויות מהטיול האחרון.

עלינו לפתח תרבות שימוש שפויה, שמאזנת בין היחס שמקבל המכשיר לבין היחס שאמורים לקבל תחומים אחרים בחיינו.

במישור הפרקטי, הקושי המרכזי הוא שנוח לנו להתנהל בצורה ספונטנית, לא מחושבת ואוטומטית. מושגים כמו בקרה, ניהול, ושליטה – נתפסים כמושגים מכבידים ומציקים.

כאשר אדם סובל מהשמנת יתר וזקוק לדיאטה, הוא ניצב בפני אותו קושי: מעתה עליו לשנות הרגלי אכילה, לנהל את התפריט שלו, ולהיות בבקרה. גם בהקשר הפיננסי – אדם שבהתנהלות הספונטנית שלו מגהץ את כרטיסו יותר מדי, וההוצאות גדולות מן ההכנסות, מגדיל את המינוס שלו מידי חודש. אם רצונו לשפר את מצבו עליו להימנע מרכישות ספונטנית, לנהל את התקציב, ולהפעיל בקרה על כל הוצאה.

"ההורים שלי היו צריכים לשמוע את ההרצאה הזו…"

כך גם בענייננו: כולנו זקוקים לדיאטה דיגיטלית. לשינוי הרגלי צריכה. ועל מנת לחולל שינוי יש להיפרד מההתנהלות הספונטנית הנוחה, ולהגביל את השימוש בסמרטפון, בהתאם לשאר צרכי החיים. ישנן מספר אפליקציות ייעודיות שפותחו לצורך ניהול השימוש בסמרטפון, ומאפשרות שליטה מלאה במכלול שימושי הסמרטפון.

ואם נחזור לשאלה בדבר הילדים, השיח שיש לקיים עם הילדים הוא בדיוק אותו שיח שעלינו לנהל עם עצמנו, על העלאת המודעות להשלכות השימוש הבלתי מבוקר, ועל קבלת החלטות להגבלת השימוש בהתאם לצרכים.

באחת ההרצאות שהעברתי על הקניית כלים לשימוש בסמרטפון, אמר לי בחור צעיר בנימה של צער: "ההורים שלי היו צריכים לשמוע את ההרצאה הזו…".

אין לנו להלין על ילדינו, שרואים איך אנו נוהגים ועושים בדיוק כמונו. רק אם נטמיע את השינוי בתוכנו, נוכל להתחיל לצפות שגם ילדינו ילכו בעקבותינו. עלינו לחזור איש אל רעהו, לכבד את המפגש החי והאותנטי הרבה יותר מכל מסרון או תמונה שנשלחה אל מכשירנו. להיות אחד עם השני במלוא המובן הנפשי, ולפתח חברויות אמת.

עלינו לחזור איש אל משפחתו, ולהעניק לה את מלוא תשומת הלב, בזמנים המיועדים לכך. לאזן בין טרדות החיים שבחוץ לבין צרכי הבית. ועלינו גם לחזור איש לעצמו.

==

הרב נתן שלו הוא יו"ר עמותת 'חיים של טובה' ורב הישוב מבואות יריחו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו