רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק וחבר מועצת גדולי התורה הרב יצחק זילברשטיין, נשאל על ידי אברך אם לאפשר לאשתו לנהוג ברכב משיקולי צניעות. בתשובתו לשאלה, הרב זילברשטיין ציין כי יש קשר בין ריבוי תאונות הדרכים לעובדה שנשים נוהגות על כלי רכב.
בשאלה שנשאל הרב זילברשטיין, והובאה באתר החרדי 'כיכר השבת', כתב אברך כי אשתו לעיתם צריכה לצאת ולעשות סידורים ויש לה 4 אפשרויות לבצע אותם: באוטובוס, במונית, ברגל או שתנהג בעצמה ברכב.
בתשובתו, המובאת בקונטרס "ווי העמודים", משיב הרב זילברשטיין כי אישה נוהגת היא האפשרות הגרועה ביותר מכל השאר. "כל שאר האפשרויות של נסיעה באוטובוס, נסיעה במונית, והליכה ברגל, אינם נוגדים את כללי הצניעות, אלא צריך זהירות איך אשה תנהג ברחוב, שלא תכשיל. אבל הנהיגה ברכב, היא ניגוד גמור לכללי הצניעות של אשה, שצריכה להתעסק עם גברים, ועוד הרבה מכשולים שזה גורם, וכבר אסרו גדולי ישראל את הנהיגה ברכב לאשה".
"בנוסף לכך שמעתי מרבותי, שבתפילת הדרך כשאומרים "ותצילני מחיות רעות בדרך", יש לכוון על נהגים פראים שעוברים על כללי הנהיגה, והמצב כיום שהכביש הוא כעין מלחמה, ואין דרכה של אשה לעשות מלחמה" מוסיף הרב זילברשטיין.
בשלב זה, מתייחס הגר"י זילברשטיין לריבוי תאונות הדרכים וקושר ביניהם לנהיגת נשים: "לבי אומר לי שהוא אחד הסיבות של האסונות הגדולים שנעשים בדרכים בארץ ישראל המפילים על כך חללים והרגו כבר טובים וצדיקים".
"אחד הגורמים לזה היא נהיגת הנשים, שגורם מכשול רוחני להן ולאחרים. וגם כידוע שטבע הנשים שאינן שולטות על עצמן בעת צרה ודחק ומעורבים כמה פעמים בתאונות כאלה. לאור כל זאת", קובע הרב זילברשטיין, "ח"ו לעודד אשה לנהוג ברכב, אלא במדת הצורך שצריכה לצאת מביתה, תעשה את כל האפשרויות האחרות ותשתדל להתנהג כפי כללי הצניעות, כדי שלא יכשלו בה.
הרב זילברשטיין מציין עם זאת כי "לפעמים יש לאישה אילוצים מיוחדים שהיא חייבת לנהוג ברכב, כגון שיש לה ילד בעל מום ואין מי שיכול להסיעו רק אמו, ובמקרים מיוחדים אלו, יש לעשות שאלת חכם. כמו כן, יש לציין שבחו"ל מצב התחבורה שונה מבארץ ישראל, ולכן בחו"ל יש לשאול את הרבנים שם כיצד לנהוג".
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
א.א
אין לי מה לומר חוץ מזה שכל מה שהוא אומר זה בולשיט מוחלט ויש לי כבוד לרבנים, אבל לא כאלה שאומרים סתם דברים
22:00 10.07.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבניות נוהגות
17:19 26.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בן דור
נשים הן נהגות קיצון. פול גז או רגל אחת תמיד על הברקס. חוסר האדיבות שלהן בכביש והצורך להפגין כוח ולהראות כמה הן נוהגות ''טוב'' כמו גברים רק הופך אותן לנהגות יותר...
נשים הן נהגות קיצון. פול גז או רגל אחת תמיד על הברקס. חוסר האדיבות שלהן בכביש והצורך להפגין כוח ולהראות כמה הן נוהגות ''טוב'' כמו גברים רק הופך אותן לנהגות יותר גרועות. חוצמזה, שפיזיולוגית, תפיסתן המרחבית פחות טובה, וניתן לראות זאת בתחומים אחרים, כמו משחקי ספורט קבוצתיים. מלכת המדבר, מאידך, זו הזדמנות מצויינת לתת לנשים לנהוג מבלי לסכן נהגים אחרים, ולכן אני בעד לאפשר לנשים לנהוג במקומות פתוחים. דהיינו, מדבר, מגרש חנייה וכיו''ב. בקרוב תהיה מכונית שנוהגת בעצמה, וזו כנראה תהיה הנהגת הטובה ביותר שנוכל למצוא ביימנו. עד אז, סעי בזהירות. ותאותתי. בלי לצפור. עדיף בימין
המשך 12:18 25.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ד
איזה מזל! שיש מי שיגיד מה מותר ומה אסור לנשים לעשות.. המון זמן אני מחפשת מישהו אחר שיחליט לי על החיים. אז שאלתי את אלוהים מה לעשות, היא אמרה לי...
איזה מזל! שיש מי שיגיד מה מותר ומה אסור לנשים לעשות.. המון זמן אני מחפשת מישהו אחר שיחליט לי על החיים. אז שאלתי את אלוהים מה לעשות, היא אמרה לי וואלה לא יודעת תשאלי את הגבר הרנדומאלי הראשון שאת מוצאת, הוא בטח ידע איך לתת לך תשובה שתשרת אותו, את האגו שלו ואת הפחדים האדיפאלים שלו.. ואז כשתקלטי שהוא מנסה להקטין אותך- את תדעי בדיוק מה לעשות. איזה צחוקים איתה
המשך 18:21 24.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
אמנם יש בודדים שאסרו נהיגה לנשים, כמו הגר"ש וואזנר והגר"מ גרוס. אולם טעם האיסור אינו ברור כלל, וכן תמה עליהם מרן הגר"ב זילבר בשו"ת אז נדברו חלק י"ג סימן פ'....
אמנם יש בודדים שאסרו נהיגה לנשים, כמו הגר"ש וואזנר והגר"מ גרוס. אולם טעם האיסור אינו ברור כלל, וכן תמה עליהם מרן הגר"ב זילבר בשו"ת אז נדברו חלק י"ג סימן פ'. ונפרט להלן את הטעמים והדחיות: א. טוענים שהדבר מבליט את האשה וגורם משיכת תשומת לב רבה - טעם זה אינו שייך בימינו כלל, כי בכל מקום (כולל כל הערים החרדיות) פשט המנהג שנשים נוהגות, ואיזה הבלטה יש כאן? וגם בקהילות סגורות שמקובל שם שנשים אינן נוהגות, מצויות נשים מבחוץ שנוהגות ובאות עם רכבן לאותו מקום. מה גם שהאלנטרטיבה גרועה הרבה יותר: במוניות יתכן איסור ייחוד, וגם כשאין איסור ייחוד ישנן בעיות נוספות שנגרמות כתוצאה משיחה עם נהג פטפטן; באוטובוס מצוי יותר שגברים יסתכלו עליה; בעלייתה לאוטובוס צריכה היא לטפס על מדרגות כשגברים מאחריה; עליה לדבר עם גבר זר - הנהג; ולעתים קרובות לעמוד בדוחק רב ממש מגע עם גברים זרים לזמן ממושך, כך שאין ספק שרכב פרטי עדיף. ב. טוענים שהדבר דומה לרכיבה על סוס שנאסר לאשה - הדין לגבי סוס הוא שאם 2 רגליה בצד אחד של הסוס, מותר לה לרכוב, דהיינו שאין איסור בעצם הרכיבה, אלא רק בגלל הפישוק, מה שלא שייך כלל ברכב. ג - טוענים שהדבר גורם סכנה של תאונות דרכים - ע"פ הסטטיסטיקה, נשים מעורבות פחות מגברים בתאונות (בנתוני הלמ"ס: נשים מעורבות ב26% מהתאונות אל אף שהם 42% מהנהגים), ובפרט בתאונות קטלניות (אז שיעור הנשים המעורבות יורד ל11% בלבד). ד - טוענים שישנה בעיה בלימוד נהיגה עם מורה גבר - היום אין בעיה למצוא מורות ללימוד נהיגה. רוב גדולי הרבנים התירו נהיגה לנשים הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו שליט"א, העיד בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל להתיר נהיגה בכל מקום שנהגו בכך, אף בירושלים (דלא כמו שטוענים בשמו שהתיר רק במקומות מרוחקים), והתיר גם הוא עצמו: "מפי הגרי"ש אלישיב למדתי שתלוי הדבר בחילוק המקומות. יש מקומות שבהם אישה הנוהגת חרגה מהמקובל במקומה (הוא הזכיר את שכונת מאה שערים), שבת השכונה שתנהג מגלה בהתנהגותה חריגות ביחס למנהג המקום, לעומת מקומות שבהם שכיח הדבר (הוא הזכיר את שכונת הר נוף בירושלים), שמי שאינה נוהגת הדבר חריג... אגב, רעיתי נוהגת". הגר"ע יוסף זצ"ל, בתשובה כת"י שהובאה בחוברת "כי בא מועד" הלכות פסח, התיר נהיגה לנשים. בנו, הרב א. יוסף, בניגוד לשמועות שהופצו בשמו בתקשורת, כתב בתשובה באתר 'מורשת': "אין תשובה אחת לשאלת הנהיגה, ובמקום שהורו שלא תנהג חובה לקיים את הוראת הרבנים, ובמקום שאין הוראה, פעמים הרבה שהנהיגה מונעת תקלות אחרות, לכן יש לדון כל דבר לגופו". באופן כללי כתב ש"למותרות" אין לנהוג, ורק במקום צורך מותר (כלומר, לקחת את הילדים לגן ולא שופינג בקניון). ישנה שמועה גם בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, שאברך אחד שאלו, מאחר והוא מעניין לקנות רכב לצרכי המשפחה, הוא מתלבט מי עדיף שיעשה את רשיון הנהיגה הוא או אשתו, והשיב לו הגר"ח שמאחר ומי שנוהג מטבע הדברים הופך לנהג של המשפחה שלוקח/מחזיר את הילדים מהגן, קניות, הקפצות, הובלות וכו' וכו' וכל זה יגרום לו לביטול תורה, ולכן עדיף שאשתו תנהג, כי ממילא היא עסוקה רוב שעות היום בטיפול בבית ובילדים. הגר"מ מאזוז התיר, וכך כתב באתר האינטרנט של ישיבתו: "הרב שבט הלוי נר"ו אוסר ויש מתירין. אבל גם למתירין אין לאשה ללמוד נהיגה אצל נהג רק אצל נהגת. כי כמה מכשולות יצאו מזה. ואחר שלמדה מותר לה לנהוג בעת הצורך". הגר"ב זילבר זצ"ל, בשו"ת אז נדברו (חלק י"ג סימן פ), צידד בנהיגת נשים וכתב שזה עדיף מהטעמים הפשוטים הנ"ל, שעדיף כי תהיה סגורה ברכב ולא תסתובב ברחובות: "מי שאומר שע"י זה נשים יהיו יוצאות יותר ברחוב, אינו יודע מה שהוא שח, אנו רואים שהרחוב גדוש ומלא עם נשים וע׳׳י נסיעה במכונית לא מתרבה אלא להיפך, כי מה שהיא צריכה כחצי שעה לעשות ברגל עושה במכונית בכמה דקות. ומה שמעלת כבודו מזכיר מת"ח מפורסם [שאוסר נהיגת נשים] בטח התכוון לידידנו הגאון המפורסם מרא דאתרא הרב שמואל וואזנר שליט״א, אבל לפי מה שנתפרסם באחרונה במודעות כתב דבר זה רק בתור חומרא ולא איסור ממש כמו שפרסמו בשמו באחרונה, ולפי האמור אינו מובן מה מקום החומרא בזה. וכבר היה לי עוד מלפני כמה שנים פתחון פה לפניו בקשר לזה, שאין לזה שום שייכות לצניעות. ואם מחמירים בגלל צניעות במקום שאין להחמיר, גורם להקל במקום שצריכים להחמיר. אני לא מכיר את זהותם של מחברי הכרוזים שחותמים עצמם בשמות שונים, אבל כפי הנראה שכוחם לחפש ולמצוא איזה חסרון ובונים ע"ז בנינים גדולים, ובאים לפני הרבנים ומתארים בצבעים שחורים, וכמובן שמנענעים להם עם הראש ואח"כ באים לפרסם איסורים בשם כל הרבנים. בקיצור אין אני רואה שום חשש אם נשים נוהגות יותר מאנשים". אף הגר"ש מחפוד שליט"א התיר לאשה לנהוג, כך ע"פ השמועה, ובלבד שתלמד נהיגה אצל אשה, משום שבשנים האחרונות הדבר נפוץ יותר ואין בזה משום חוסר צניעות, וכן הגראי"ל שטיינמן שליט"א הורה לאחת שנוהגת וגרה בקרית ספר שהיא יכולה לנהוג שם. עוד התירו ע"פ השמועה, הרב יעקב אדלשטיין, הרב משה פיינשטיין, והרב חיים פנחס שיינברג זצ"ל. הרב יוסף שיינין שליט"א, רב העיר אשדוד, כתב בתשובה: "לא נראה לי שיש בכך בעיות צניעות. אשה ההולכת ברחוב היא יותר נראית מאשר היא בתוך הרכב, ולכן בעיני אין בעיה. ידוע לי שישנם רבנים ששוללים את זה, אני לא יודע למה, לא באתי איתם בדברים ולכן אינני יודע מה הנימוק להם. אולי צריך היה לשלול מנשים ללכת ברחוב. לדעתי לאשה שהולכת ברחוב יש בעיה יותר מאשר אשה הנוהגת ברכב". הרב מרדכי מלכה שליט"א, רב העיר אלעד, כתב: "אני כתבתי תשובה ארוכה שיש להתיר לאשה, והבאתי לכך מקורות בהלכה. כל הנקודה היא השאלה של גדר דבר שלא ילבש, וצניעות. למעשה, הנהיגה היתה גם בבהמות בזמנם - אם זו רבקה כאשר היא נעזרת כשהיא רכבה על גמלים. יש גמרות על זה שכשהאישה נוהגת היא יושבת בצורה יותר צנועה מאשר האיש. על כל פנים, מבחינת מעשה הנהיגה אנחנו מוצאים שעצם הנהיגה לא אסורה אלא העניין שהאישה צריכה לנהוג בצניעות, עכשיו בימינו שמדובר בכורח המציאות למשק הבית שזהו קיומו של הבית - אם זה הסעת הילדים או קניות, ובמידה והאישה לא תנהג, הבעל יצטרך לעשות זאת ויהיה זה ביטול תורה, אז ודאי שנהיגת האישה היא מצווה. לכן כתבתי שבהחלט אפשר להקל".
המשך 11:52 24.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פרידה דראי
שלום מעולם עוד לא נשמעו כאלה שטויות בגלל נהיגת נשים יש רבוי בתאונות נהפוך הוא כל המחקרים מראים שנשים מעורבות הרבה פחות בתאונות נשים הרבה יותר זהירות בכביש הרב הנכבד...
שלום מעולם עוד לא נשמעו כאלה שטויות בגלל נהיגת נשים יש רבוי בתאונות נהפוך הוא כל המחקרים מראים שנשים מעורבות הרבה פחות בתאונות נשים הרבה יותר זהירות בכביש הרב הנכבד צריך לעשות שיעורי בית חד משמעית נשים נוהגות יותר טוב מגברים והן יותר זהירות
המשך 10:15 24.01.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר