מעבר לרדאר התקשורת: אליפות העולם בשחמט

מעבר לרדאר התקשורת: אליפות העולם בשחמט

עם סיקור מינימלי, הקרב על הכתר יצא לדרך החודש בין שני רבי אומנים צעירים ונחושים, כאשר האלוף המכהן, מגנוס קרלסן, ינסה לשמור על תוארו מול יריבו הרוסי סרגיי קריאקין. למי שלא זוכר, לפני 4 שנים היה לנו שם נציג ישראלי

author-image
מתחת לרדאר: אליפות העולם בשחמט
  הקרב על הכתר. גם זה ספורט? אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

עולם הספורט עובר שבועות מלאי אייטמים, מהחרם של נבחרת ארגנטינה על התקשורת ועד השלושער של רונאלדו אתמול (מוצ"ש) בדרבי המדרידי. שלא נדבר בכלל על טורניר סוף השנה בטניס, ועל המאבק על המקום הראשון בדירוג. בקיצור: חוויות ספורט לכל מי שמתעניין ועוקב.

אבל מתחת לרדאר מתרחשת לה בשקט בשקט אליפות העולם בשחמט. יש שיגידו: אה, זה גם ספורט? אבל היום אנחנו יודעים עד כמה הריכוז והתירגול המאסיבי הם חלק בלתי נפרד מהצלחה בשחמט (מעבר לכישרון טבעי כמובן). במקום אחר כתבנו על אלוף העולם לשעבר, בובי פישר, ועל רמות האימון "הפסיכיות" שהוא היה עובר (14 שעות ביום), ובשחמט כמו בכל ענף ספורט המטרה היא בסוף: "לרסק את היריב".

אז נכון, בובי פישר היה יהודי שיצא נגד עצמו וסיים בנצרות ואנטישמיות כבדה, אבל העולם היהודי התבסס היטב בעולם השחמט מאלופי עולם ועד בוריס גלפנד. זוכרים? לפני 4 שנים, במאי 2012, התקשורת הישראלית הייתה עסוקה ברב אומן הישראלי שהתמודד על אליפות העולם אל מול וישוואנתן אנאנד ההודי.

גלפנד מתקבל בכבוד לאחר אליפות העולם אצל ראש הממשלה. צילום: Moshe Milner/GPO/FLASH90

גלפנד מתקבל בכבוד אצל רה"מ. צילום: Moshe Milner/GPO/FLASH90

לכמה רגעים בודדים ענף השחמט קיבל את הכבוד המגיע לו, וגלפנד היה גיבור ישראל. אבל לזמן קצר מאד. הוא הבין שהספורט בישראל עם תקציבו הדל לא הולך להשקיע בענף השחמט, ועם מפח הנפש הזה השחמט ירד מהתקשורת כמעט לתמיד.

אליפות העולם 2016

נעשה קצת סדר בבלאגן. המתמודדים על הכתר, שני בחורים צעירים (25 ו-26): מגנוס קרלסן מנורווגיה וסרגיי קריאקין מרוסיה. קרלסן, ילד הפלא שהתפתח למפלצת שחמט, מדורג במקום ה1 בעולם והוא האלוף הנוכחי לאחר שניצח לפני 3 שנים את אנאנד (ששמר על תוארו שנה לפני כן מול גלפנד). חניכו של קספארוב, שהיה לראשון שחצה את מד הדירוג הגבוה בכל הזמנים – 2882.

קרלסן היה לרב אומן השלישי בהיסטוריה הצעיר ביותר, ומי הראשון? יריבו לאליפות העולם הנוכחית – קריאקין שזכה לתואר 5 חודשים לפני גיל 13. לא כל אחד יכול להתמודד על תואר אליפות העולם (שלא כמו בעבר הרחוק שהיה מספיק "לאתגר" את האלוף בלבד) ויש לנצח תחרויות בינלאומיות, ומשם לתחרות המועמדים שמפגישה את טובי השחקנים. המנצח תחרות המועמדים זוכה למפגש מול האלוף המכהן.

חוקי האליפות משתנים בכמה שנים, ונכון לעכשיו משחקים 12 קרבות, באם ישנו תיקו סיום הדו-קרב – עוברים 4 משחקים בשחמט מהיר (25 דק'), ואם גם שם אין הכרעה עוברים לבליץ. כזכור, באליפות העולם 2012, גלפנד סיים בתוצאה 1-1 (השאר תוצאות תיקו) מול אנאנד, והאליפות הוכרעה במשחק מהיר עם ניצחון בודד של ההודי.

המשחקים יתרחשו בין ה11 ל30 החודש, ועברנו עד כה 6 משחקים, כאשר המשחק השביעי יחול היום (ראשון). שלא במפתיע, כפי שקורה לעתים באליפות עולם, המשחקים עד כה נגמרו בתוצאת תיקו. קריאקין, שחקן הגנה משובח, מוציא את העוקץ מהתתקפות הטכניות של קרלסן גם במשחקים קשים מאד.

מתוך המשחק השלישי. השחור (קריאקין) במסע ה67...

המשחק השלישי. השחור (קריאקין) במסע ה67…(צילום מסך)

במשחק השלישי בדו-קרב, קרלסן (לבן) ביתרון רגלי ועמדה כמעט זכויה, והוא פותח במתקפה על המלך השחור, כאשר 68.פ-ה5 זוכה ברץ. קריאקין מחליט ללכת על תכנית הגנתית מקורית בידיעה שבסיום הרגלים יכריעו הכול, ומחליט לוותר על חומר כדי להשיג תיקו. וכך המשיכו:

67…צ:ח3?!
68. פה5+ מ-ז7
69. צ:ר+ מ-ו6
70. פ-ג6 מ:ו5

ולאחר 8 מסעים מתברר שהיתרון בחומר אינו מספיק אל מול הרגלי העובר בטור ח' והמשחק נגמר בתיקו. העמדה הסופית נראית כניצחון בטוח בלבן, אבל בזכות המשחק ההגנתי, מתקפת הלבן נעצרת כליל. ראו בעצמכם:

עמדת הסיום. האם הלבן יכול להוציא יותר מתיקו?

עמדת הסיום. הלבן יכול להוציא יותר מתיקו? (צילום מסך)

כאמור, המשחק השביעי יחול היום (ראשון), כאשר כבר למחרת המשחק השמיני ולאחריו יום מנוחה. ההמשך: משחקים 9-10 בתאריכים 23-24 לחודש, ומשחק 11 ב-26 לחודש. אם לא תהיה הכרעה עד אז יתקיים המשחק ה12 והאחרון ב28 לחודש.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו