בקרב על בית המשפט העליון אנחנו צריכים לתמוך באיילת שקד

בקרב על בית המשפט העליון אנחנו צריכים לתמוך באיילת שקד

בקרב על אופי בית המשפט העליון בין איילת שקד לבין מרים נאור, צודקת שרת המשפטים שנציגי הציבור הם הכוח המשמעותי שאמור לבחור את שופטי בג"ץ

author-image
בקרב על העליון אנחנו צריכים לתמוך בשקד
  העם צריך לבחור את השופטים. איילת שקד (הדס פרוש/פלאש90)

שרת המשפטים איילת שקד הציעה להסתפק ברוב של חמישה חברי ועדה לבחירת שופטים במקום הנוהג הקיים שדרש שבעה חברים. נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ביקרה בחריפות הצעה זו. בבסיס הויכוח עומדת השאלה מה היא הדרך המיטבית לבחירת שופטים?

האם לתת משקל עודף לשופטים המכהנים מכורח היכרותם הקרובה את מערכת המשפט ואת צרכיה, זו עמדתה של נאור הגורסת שיש צורך ברוב מיוחס המאפשר לנציגי השופטים בוועדה להיות בלוק חוסם. לעומתה מציעה שרת המשפטים להשוות בין נציגי הציבור בוועדה לשופטים ולהסתפק ברוב של חמישה חברי ועדה.

בית המשפט העליון נבחר על ידי העם

אם נבחן את התוקף של בית דין גבוה לצדק על פי המשפט העברי נגלה שהוא יונק ממשפט המלך ולא מכוח מצוות מינוי שופטים. בג"ץ יכול לחרוג מהדין המהותי מתוך שיקולי צדק כשם שמלך ישראל יכול לחרוג מעונשי תורה כאשר מטרתו לבער פועלי עוול. ועל כך כתב הרב קוק " וגם כל תיקון של הוראת שעה, לגדור בפני עושי עולה, הכל הוא בכלל משפטי המלוכה, שיש רשות למלך להתנהג בהם… נראים הדברים, שבזמן שאין מלך, כיון שמשפטי המלוכה הם ג"כ מה שנוגע למצב הכללי של האומה, חוזרים אלה הזכיות של המשפטים ליד האומה בכללה."

הדבר משליך על צורת הבחירה כי מלך נבחר על ידי נביא או על ידי העם, ושופט נבחר על ידי סנהדרין. לאור זאת, צודקת שרת המשפטים שנציגי הציבור הם הכוח המשמעותי שאמור לבחור את שופטי בג"ץ. יש לשבח את איילת שקד על העבודה המסורה והעקבית שלה בהחזרת השלטון לידי העם.

בשולי הדברים ניתן להביא חיזוק לגישה של שרת המשפטים מתוך דברים של מומחי משפט שבחנו את מינוי השופטים בארצות הברית ושם ישנה מעורבות גלויה של הנשיא בבחירה. פרופסור אורין קר מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון: "לשופטים יש יכולת להפעיל כמות עצומה של כוח כלפי האזרחים, כלפי המחוקקים ואפילו כלפי הנשיא. הרעיון בארצות הברית הוא שלציבור צריכה להיות בקרה מסוימת על האופן שבו תנוהל עוצמה כמו זו" וכן פרופ' מייקל מקונל מאוניברסיטת סטנפורד, לשעבר שופט פדרלי:

"דעת הקהל מעצבת את בית המשפט באופן איטי ומדורג, ובמשך עשורים רבים. כך בית המשפט יכול לשמש כרשות שמאזנת ובולמת את התהליך הדמוקרטי, ובו בזמן הוא לא יוכל להגיע לניתוק מוחלט מההליך הדמוקרטי ומשלטון העם. ובמקום כמו ישראל, בה אין חוקה כתובה שמגבילה את החלטות השופטים, וכאשר השופטים עצמם לא נבחרים באופן שמייצג שום אלמנט דמוקרטי – אני סבור שזה מסוכן מאוד".

==

הרב אריאל בראלי הוא דיין וראש מכון 'משפט לעם'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מעניין מה יותר נוח לשחיתות....
אריאל | 07-11-2016 15:22
בוא נסתכל על מתווה הגז. כל הקושי להעביר אותו היה בגלל מינויים שאינם תלויים בביבי. ברגע שהוא מינה את האנשים שלו (דוד גילה התפטר, הכפפת הממונה לשטייניץ. הסטת דרעי לשר הפנים ועוד) - המתווה עבר חלק. מהמורה קטנה וחסרת חשיבות היתה בבג"ץ. איילת שקד תיישר גם אותה. תודה בשם הממשלה שאתה מוצא סימוכין בכתובים לשחיתות ממשלתית!