אתמול התבשרנו כולנו בבשורה משמחת ופורצת דרך, הרבנית כרמית פיינטוך מאלון שבות נבחרה לכהן לצד הרב לאו כמנהיגה רוחנית של הקהילה.

ואז התפרסמו הקולות מימין ומשמאל. הרב שלמה אבינר נשאל בנושא וכך השיב

ש: כיצד להתייחס ליזמה החדשה שאשה מנהיגת קהילה?

ת: אין בזה חידוש. תמיד היה. לנשים יותר מתאים שתהיה מנהיגה מאשר מנהיג, כגון מרים הנביאה. בכל קהילות ישראל הייתה רבנית – אשתו של הרב או מישהי אחרת ששימשה כמנהיגה הרוחנית של הנשים. אך בבתי כנסת לא עושים שינויים, הם נקבעו במשך אלפי שנים על ידי גדולים שידעו מה הם עושים.בודאי  אישה לא צריכה לדבר אל כל הקהל בבית הכנסת.

ש: האם אותו בית כנסת עדיין נחשב  אורתודוכסי?

ת: אני לא מכיר אותו. יכול להיות שזה בית כנסת אורתודוקסי, אבל המהלך הזה מוטעה לחלוטין. למשל ישנה התייחסות של מרן הרב קוק במאמרו "מקדש מעט" ב"מאמרי הראיה" לבית כנסת אורתודוקסי בארצות הברית שקיים תפילה ושירה מעורבת. הוא לא כתב שבית הכנסת איננו אורתודקסי, אבל כן כתב שזה איסור חמור. הרבה דברים מקולקלים בארצות הברית מגיעים לכאן בפיגור של ארבעים שנה. זה לא חדש. יש לתקן.

הרב קוק נפטר לפני 80 שנה

כדי לחזק את דבריו הוא מביא התייחסות של הרב קוק לקהילה אורתודוקסית בארה"ב. אלא שיש להעיר שהרב קוק נפטר ב-1935, לפני 80 שנה, היינו תחילת המאה הקודמת, והוא בכלל מתייחס לתפילה ושירה מעורבת דהיינו לסוגיה אחרת.

אז לא הבנתי מה הבעיה כאן? לא נראה לי סביר שבחור יפנה אליה להדריך אותו מה לעשות עם בעיות אישיות ומצוקה אישית, אני סומכת על העדינות ושיקול הדעת של אנשים יראי שמים להבין ולהחליט מה חולקים עם מי.

לא הבנתי איך הרב אבינר קושר בין הדברים ואומר שהרב קוק אומר על מינוי הרבנית שזה איסור חמור. או שדבריו הוצאו מהקשרם או שאני באמת תמהה, למה ב-2016 לאחר שמהפכת לימוד התורה כבר מאחורינו אישה שהקדישה את מיטב שנותיה בלימוד תורה לא תוכל להוביל את הקהילה לצד רב.

לפי דברי הרב אבינר אישתו של הרב היא הדיצפלינה והכתובת לנשים, ומה אם איננה למדנית או בקיאה בהלכות ודברי השקפה ואיננה דמות בהכרח חינוכית? האם נדחה אישה ראויה שעולמה והווייתה היא התורה למען אישה רבנית מסוג זה רק מצד הייחוס שלה?

==

ורד מזומן-אביעד. חוקרת עצמאית, מייסדת בית מדרש 'מערבא' במערב השומרון