ברצוני להתייחס לשתי תגובות על דברי הרב טאו שהובאו בסרוגים: תגובתו של הרב חיים נבון, ותגובתו של רב אברהם סתיו.
הרב חיים נבון הכריז שסוף סוף הוא רואה שהרב טאו מודה שהוא יכול לטעות. בכך הוא מעביר ביקורת סמויה על הרב טאו, שכביכול הכריז על עצמו או שידר מסר שהוא אף פעם לא יכול לטעות. וכי ככה מגיבים לדבריו של אדם גדול? וכי מישהו אמר או חשב פעם שהרב טאו לא יכול לטעות? מדוע השיח הידרדר לטענות דמגוגיות ומזלזלות כאלה?
הרב אברהם סתיו דימה את הרב טאו – לא פחות – לאותו אדם שזרק את בר קמצא מסעודתו. וכלשונו: "גם אם לרב טאו יש בעיה עם דרך הלימוד של מכללת הרצוג, אין שום סיבה לפרסם נגדם דברי נאצה סתם כך, רק בגלל שהחליט להתחרט". גם פה אני תמה, וכי מדובר כאן באיבה אישית ותככנות, כבנידון קמצא ובר קמצא? וכי הרב טאו לא הסביר את סיבת התנגדותו, המצדיקה ממילא – לשיטתו – גם את פרסום הדבר בריש גלי?
גם אם לרב סתיו יש בעיה עם דרך ההנהגה של הרב טאו, אין שום סיבה להפוך את עמדת הרב טאו לתוצר של סכסוכים אישיים, ח"ו. כשם שאני לא חשבתי לרגע שעמדותיה של מכללת הרצוג נובעות מסכסוך אישי כלשהו.
חשוב מאוד שנדון זה עם זה ונגיב זה לזה בצורה עניינית, ונכבד את עמדת הזולת באשר היא, גם אם לא מסכימים איתה. ובפרט כשמדובר על שיח תורני. חבל שתלמידי חכמים יקרים שדוגלים בפתיחות ובענייניות, לא נוהגים בה כשמדובר על הרב טאו.
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
1 דיונים
אברהם שם טוב
זה הרב טאו... הוא פגע וביזה את הרבנים הגאונים אברהם שפירא ושאול ישראלי זצ"ל הוא בעל מחלוקת ופלגן בלתי נלאה הראל דביר היקר! אני מכיר אותך באופן אישי ואתה יקר לי!! אנא אל תגן...
זה הרב טאו... הוא פגע וביזה את הרבנים הגאונים אברהם שפירא ושאול ישראלי זצ"ל הוא בעל מחלוקת ופלגן בלתי נלאה הראל דביר היקר! אני מכיר אותך באופן אישי ואתה יקר לי!! אנא אל תגן על הרב טאו המבזה תלמידי חכמים שאינו מגיע לציפורן רגלם נא לא לצנזר
המשך 02:35 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
מה לעשות? מדובר בדפוס קבוע של התנהגות בריונית הזכורה לי מתקופתי בישיבה אחרי פטירת הרצ"י זצ"ל. כך הוא התנהג כלפי ר' אברהם והרב ישראלי זצ"ל וזה פשוט לא משתנה. הבעיה...
מה לעשות? מדובר בדפוס קבוע של התנהגות בריונית הזכורה לי מתקופתי בישיבה אחרי פטירת הרצ"י זצ"ל. כך הוא התנהג כלפי ר' אברהם והרב ישראלי זצ"ל וזה פשוט לא משתנה. הבעיה היא בתלמידים שהם מתנהגים אותו הדבר ובכל מקום. ה' יצילנו מהם
המשך 17:49 19.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאור
(אני לא כותב בשם הרב דביר, אלא בשם עצמי). אכן, אין איזון, ולא אמור להיות. אין סימטריה בין הדברים. מאז ומעולם היה בעולם הרבני, החל מחז"ל ועד ימינו אנו, יחס מכבד...
(אני לא כותב בשם הרב דביר, אלא בשם עצמי). אכן, אין איזון, ולא אמור להיות. אין סימטריה בין הדברים. מאז ומעולם היה בעולם הרבני, החל מחז"ל ועד ימינו אנו, יחס מכבד לדעות שונות בתוך תחומי הלגיטימציה (תמיד היו חריגים, אבל זו ההדרכה של חז"ל וזו הדרך שהתוו לנו). ועם זאת, היה יחס לא מכבד בכלל, ואף מלחמות חרמה, בדעות שיצאו מתחומי הלגיטימציה. כך היה עם הצדוקים, הבייתוסים, הקראים ועוד. וגם בדורות האחרונים, עם הרפורמים, הנאולוגיים והקונסרבטיבים. אכן. הרב טאו טוען שבהרצוג מלמדים כפירה (אגב, הוא ממש לא היחיד שטוען כך). ממילא, מבחינתו הם מחוץ לתחומי הלגיטימציה. אפשר כמובן לדון על כך, לחלוק על כך, אבל זו הטענה. לעומת זאת, אף אחד לא טוען שהרב טאו מחוץ לתחום. אז מה יש לנו כאן? צד אחד שטוען שמכללת הרצוג מצטרפת לדרכם של אלו שיצאו מגבולות היהדות ומהצד השני סתם היעלבות ותקיפה אמוציונלית, מצד אלו שמתיימרים להיות הכי פלורליסטים ופתוחים לדעות אחרות.
המשך 16:23 19.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
כלל לא התפוצצתי.דברתי איתך בשפה שאתה מבין.כמו הערבים שמבינים רק שפה של כוח.(אפילו החלק של הבזבוז זמן שאכן הוא נכון ,הבעיה שיש הרבה כמוך וכמו הערבים אם תשתוק הם...
כלל לא התפוצצתי.דברתי איתך בשפה שאתה מבין.כמו הערבים שמבינים רק שפה של כוח.(אפילו החלק של הבזבוז זמן שאכן הוא נכון ,הבעיה שיש הרבה כמוך וכמו הערבים אם תשתוק הם מפרשים את זה כחולשה).אני אכן חושב עליך כמו על ערבי.
המשך 11:53 19.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובה
א) טענתו של הרב אברהם סתיו עניינית בדיוק באותה מידה כמו טענתו של הרב טאו. הרב סתיו טען שהדברים נעשו בצורה לא מכובדת ושזה סתם חבל שכך נעשו הדברים. טענה קשה...
א) טענתו של הרב אברהם סתיו עניינית בדיוק באותה מידה כמו טענתו של הרב טאו. הרב סתיו טען שהדברים נעשו בצורה לא מכובדת ושזה סתם חבל שכך נעשו הדברים. טענה קשה מנשוא, כבדה מאוד, שנויה במחלוקת, פוגעת ומפלגת - אבל עניינית. אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל יש פה טענה ברורה. ב) אתה כתבת שאתה מסכים עם זה שאם האמירות הללו היו באות מאנשי הר המור אז זה לא היה בסדר, נכון מאוד! כל הכבוד שהגעת למסקנה הזאת! אבל האם היית מוחה באותה צורה שאתה מוחה עכשיו? הרי שכשהיו טענות פוגעניות ולא ענייניות של אנשי הר המור כנגד הרב דוד סתיו לא ראינו שכתבת על זה טור, בטור הנוכחי לא הזכרת אפילו במשפט את כל ההשמצות ש"זוכה" בהן הרב אברהם סתיו מהגולשים בסרוגים. למה לא? ג) אתה בעצמך כתבת על תגובתו של הרב טאו שליט"א שהיא "פוגעת ומפלגת", אז איך אתה יכול לבוא ולומר שהאשמות על שנאת חינם לא ענייניות??? הרי במשפט הקודם כתבת בדיוק את זה. ד) טענתו של הרב סתיו היא מאוד הגיונית ועניינית והיא נאמרה בכבוד רב, צר לי שכנראה לא הבנת נכון את תגובתו אז אני אסכם לך אותה במשפט אחד. הרב סתיו בא לומר שזה לגיטימי שהרבסתיו ביטל את השותפות אבל הצורה שבה הדברים נעשו, תוך כדי השמצת הרצוג היא לא לגיטימית ולא עניינית.
המשך 16:21 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמידה פגועה
אך טענתו של הר' אברהם סתיו במקומה. היציאה בריש גלי אינה יכולה להיות עניינית ולא פוגעת פרסונלית אם היא מאשימה בשימוש בשיטות כפרניות. כן. נעלבתי שאני קרויה כופרת. נעלבתי...
אך טענתו של הר' אברהם סתיו במקומה. היציאה בריש גלי אינה יכולה להיות עניינית ולא פוגעת פרסונלית אם היא מאשימה בשימוש בשיטות כפרניות. כן. נעלבתי שאני קרויה כופרת. נעלבתי מאוד.
המשך 12:10 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
כל התגובות שבאות להזכיר שגם אחרים נהגו לא כדין, גם הן חורגות מהעניין. לא באתי לייצג את הר המור או מישהו אחר ואת כל התנהלותו בעבר, אלא למחות על אמירות...
כל התגובות שבאות להזכיר שגם אחרים נהגו לא כדין, גם הן חורגות מהעניין. לא באתי לייצג את הר המור או מישהו אחר ואת כל התנהלותו בעבר, אלא למחות על אמירות בלתי-ענייניות בעליל (ועל זה אף מגיב לא התווכח...). ואני מסכים בפה מלא שגם אם אנשי הר המור או כל זרם אחר יטענו טענות לא ענייניות (וזה קורה), גם שם זה לא בסדר.
המשך 11:36 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הראל דביר
הרב טאו טען טענה עניינית, שיש שם כפירה. טענה קשה מנשוא, כבדה מאוד, שנויה במחלוקת, פוגעת ומפלגת - אבל עניינית. אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל יש פה טענה ברורה. לעומתו, ההאשמות...
הרב טאו טען טענה עניינית, שיש שם כפירה. טענה קשה מנשוא, כבדה מאוד, שנויה במחלוקת, פוגעת ומפלגת - אבל עניינית. אפשר להסכים ואפשר לא להסכים, אבל יש פה טענה ברורה. לעומתו, ההאשמות בשנאת חינם או הדיבורים על זה שהוא חשב שהוא אף פעם לא טועה, הן הסטה של השיח למקום רדוד ולא ענייני. זה הכל.
המשך 11:20 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
כשקרא למוסד שבראשו עמד הרב ליכטנשטיין זצ"ל גוף עם שיטות חילוניות וכפרניות, זו פגיעה באחד מגדולי הדור ובעוד רבנים רבים וגדולים (בהם ראשי ישיבות ורבני ערים) המלמדים שם. אפשר לחלוק בכבוד, אבל לא להשמיץ. גם אני סהור שחלילה לפגוע ברב טאו שליטא, אבל לא פחות חלילה לפגוע ברב ליכטנשטיין זצל. וההתיחסות שלך היא רק לכיוון אחד. עצוב מאוד
17:20 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
אני אכן לא חושב שהוא אמר מתוך שנאה.אבל כנראה,כן מתוך צרות מוחין.כי השאלה לא מה אמר אלא איך אמר .אני לא חושב שהאמירה שלו הייתה עניינית.ניכר מהסגנון שמבחינתו הם האויב.אני אכן בכלל לא מבין מדוע למכללת הרצוג יש בכלל אינטרס להתאחד עם אנשים כאלו (שעל פניו ,אנשים עם רמת טיעונים של ילדים קטנים, כמו חרדיים קלאסיים עם שדרוג לרב קוק) וזה מצביע על סוג של חולשה וזו אכן נקודה לרעתם.ואינני מבין מדוע בכלל הרב בזק והרב נבון מוצאים צורך להתייחס בכלל.
23:02 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמידה פגועה
כיוון שמלכתחילה ההסכם היה שאת כל לימודי הקודש ילמדו ברובע!!! הבעיה של הרב טאו הוא שיתוף פעולה איתם. הוא אמר את זה במפורש. הוא מתייחס אליהם כאויבים. אין חשש שתלמידות הרובע ילמדו שיטות שבעייתיות מבחינתם כי הן לא לומדות לימודי קודש בהרצוג. הבעיה היחידה היא שיתוף פעולה עם כופרים שפוגעים בתורה. הצגתם ככאלה היא לא מוצדקת ופוגעת ביהודים יראי שמיים בצורה קשה. מותר לחלוק אך א. יש לדון לגופם של דברים. ב. אין להאשים בכפירה יהודים יראי שמיים, מקפידים על קחה כבחמורה ומאמינים בי"ג עיקרים
12:00 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב
אתה ממש צודק שרבנים לא צריכים לזלזל זה בזה. אבל אין בדורנו רב שהכניס את הדיבור הזה יותר מהרב טאו. כשיטה, הוא טוען שהחולקים עליו כופרים ומסיתים ואף כתב פעם...
אתה ממש צודק שרבנים לא צריכים לזלזל זה בזה. אבל אין בדורנו רב שהכניס את הדיבור הזה יותר מהרב טאו. כשיטה, הוא טוען שהחולקים עליו כופרים ומסיתים ואף כתב פעם שהם עובדי עבודה זרה. גם ביחס לרבנים הגדולים בהלכה ובלימוד. להציג את המגיבים לו כלא מנומסים זה עיוורון של ממש וקצת מגוחך.
המשך 09:55 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקליק
לא יודע וכנראה לא במקרה חזל לא טרחו לספר לנו. זה לא משנה הוא האורח שלך כבד אותו. חתמת הסכם איתם תנסה לסגת בלי לבזות זה כל הסיפור
23:51 17.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר