הרב גורדין: צריך לשנות את מערך לימוד השואה - סרוגים

הרב גורדין: צריך לשנות את מערך לימוד השואה

הרב עמיחי גורדין מתיחס למערך הלימוד ב'יד ושם' ואומר: "השאלה שצריכה להטריד אותנו אינה כיצד אדולף אייכמן הפך למפלצת, אלא כיצד אומה שלמה תמכה ועודדה רצח של יהודים"

author-image
הרב גורדין: צריך לשנות את מערך לימוד השואה
  (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

לא ניתן להגזים בחשיבות המערך החינוכי של 'יד ושם'. המקצועיות, המסירות והיעילות של בית הספר הבינלאומי להוראת השואה שב'יד ושם' מרשימות כל אדם שנחשף אליהם. ולמרות הכל גם מערכת מוצלחת וחשובה כל כך יכולה לפספס ולטעות. ברשותכם אחדד נקודה שהעלה בגיליון הקודם של 'שבת בשבתו' ידידי הרב יוני לביא.

אחת השאלות שמעסיקות היום את 'בית הספר להוראת השואה שביד ושם' היא כיצד אנשים שגדלו בחברה הומניסטית הפכו לרוצחים מתועבים. במערך שכותרתו 'הם בהחלט היו בני אדם', מסביר בית הספר שמדובר בתהליך שיכול לקרות לכל אחד.

במערך מובא ניסוי שנערך באוניברסיטת סטנפורד ובמסגרתו חולקו סטודנטים באופן אקראי לשחק במשך שבועיים תפקיד של שומר או אסיר בכלא מדומה. תוך זמן קצר הפכה התנהגותם של השומרים לברוטאלית כל כך עד שמנהל הניסוי, פרופסור זימברדו, החליט להפסיק את הניסוי לאחר שישה ימים.

המסקנה מהניסוי הייתה שהקו שבין טוב לרע הוא גמיש וחדיר. ניתן לפתות אנשים טובים לחצות את הקו על ידי תהליכים חברתיים ופסיכולוגיים, מסבירים כותבי המערך. לכן הם ממליצים לחנך ילדים לכך שייתכן שהם יעמדו מול צומת החלטה משמעותית ויצטרכו לבחור האם להפוך לשותף ומבצע של מעשי רשע ואכזריות, להיות אדיש או לעמוד על עקרונות המוסר שלנו. בפרץ של דרמטיות לא מובן מזהירים אותנו בסיום המערך – "שזה עלול להתרחש רק פעם אחת בחיים; מי שיחמיץ את ההזדמנות יחיה בידיעה ש"יכולתי להיות גיבור אבל נתתי לרגע הזה לחלוף".

איך פרופסור תמך בנאצים?

המסר מהמערך של 'יד ושם' ולפיו צריך לחנך ילדים שלא יפספסו את ההזדמנות להימנע מלבצע מעשי רשע ואכזריות מעיד על אובדן פרופורציות מוחלט שנובע מהתעסקות בדברים המעניינים ולא בדברים החשובים. השאלה מדוע אנשים שחונכו בצורה הומאנית הפכו להיות רוצחים שפלים היא מעניינת ומטרידה, אבל אינה השאלה המרכזית.

בשואה השתתפו גם אלפי רוצחים ברברים שלא גדלו בגרמניה המשכילה. אחד מהם היה השותף הלאטבי של סבא רבא שלי, שרצח אותו בשביל לזכות בסוסה שלו. כמותו היו רבים. רבים מאוד. אם היטלר היה משתמש רק בכפריים הנבערים הללו כדי לרצוח יהודים, הכל היה בסדר? כל הבעיה היא רק עם האנשים המשכילים שרצחו?

השאלה שצריכה להטריד אותנו אינה כיצד אדולף אייכמן הפך למפלצת, אלא כיצד אומה שלמה תמכה ועודדה רצח של יהודים. כיצד פרופסור חשוב ומוערך לפילוסופיה כמו מרטין היידגר ימ"ש תמך בנאצים בהתלהבות? כיצד פרופסור משכיל כמו אוטמר פרייהר פון פרשוהר ימ"ש, עבד במחקר באושוויץ ותמך בהתלהבות ברצח יהודים? וכיצד אוניברסיטת מינסטר קיבלה אותו לעבודה כפרופסור מן המניין אחרי המלחמה?

השאלות לא מתחילות ב-1940 וגם לא ב-1930. השאלות הללו יורדות לשורשי תקופת ההשכלה. כיצד איש רוח בולט של תקופת הנאורות שנלחם במרץ נגד חוסר סובלנות כמו וולטר, יכל להיות שונא יהודים מובהק? כיצד ההין וולטר לכתוב באנציקלופדיה שהוציא שהאומה היהודית היא 'הבזויה ביותר שאי פעם מילאה את כדור הארץ'? כיצד לא רעדה ידו כשסיים וכתב בנדיבות לב – 'ובכל זאת לא צריך לשרוף אותם'?

השאלות לא צריכות להיות מכוונות כלפי הרוצחים אלא כלפי שולחיהם ומעודדיהם. איך כל כך הרבה אנשים משכילים והומאנים שנאו ותיעבו אותנו? איך ולמה אומה שלמה יצרה מכונת השמדה? האנטישמיות גרמה לשואה ולא התהליכים החברתיים שעברו על אלו שלחצו על ההדק.

מדוע הם שונאים אותנו?

את השאלה 'מדוע הם שונאים אותנו?' שאלו רבים וטובים במהלך ההיסטוריה. עם מתן שיוויון הזכויות ליהודים חשבו היהודים שכשנתנהג כמו הגויים יפסיקו לשנוא אותנו. כך חשב י.ל. פינסקר עד הפוגרומים ברוסיה, כך חשב תאודור הרצל עד משפט דרייפוס.

גם פינסקר וגם הרצל, מראשי התנועה הציונית, התפקחו לבסוף והבינו שהגויים שונאים אותנו לא בגלל שאנחנו שונים מהם, אלא מסיבות שורשיות יותר. כדאי מאוד שגם אנחנו נפנים שהשואה לא התחילה בתהליכים חברתיים ותרבותיים שעברו על גרמניה בשנות השלושים של המאה העשרים. השואה התחילה עוד לפני שהיטלר נולד ועוד לפני הפוגרום בקישינב, עוד לפני חמלניצקי ועוד לפני מסעי הצלב.

את השואה יש ללמוד בהקשר היסטורי עמוק של מאות שנות שנאת יהודים. השאלה שצריכה לנקר לנו בראש אינה למה אדם נאור הפך להיות רוצח, אלא למה תרבות שלמה ונאורה שונאת יהודים בצורה אובססיבית. זאת השאלה שצריכה להטריד אותנו ולמרבה הצער היא רלוונטית גם במאה העשרים ואחת.

נדגיש שוב את המובן מאליו. המערכת החינוכית של 'יד ושם' ראויה לכל שבח. היא עושה מעל ומעבר בהנחלת זיכרון השואה לדורות הבאים. אבל אסור שהשבחים הרבים יסנוורו אותנו מלראות את הפגמים שקיימים בכל מערכת אנושית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ועדיין המאמר חסר את העיקר
שקד | 15-08-2016 12:02
לא יודע אם במכוון או שלא אבל הרב גורדין השמיט בסוף את העיקר. השואה קרתה בגלל השנאה של אומות העולם מאז מתן תורה על כך שהקב"ה בחר בנו ואנחנו יותר מהם. פשוט כך. אחר כך זה לבש ופשט צורות שונות בנצאות ואיסלאם שחינכו מעל אלף שנים והנה התוצאה.
2
הבנליות של הרשע
אלי | 15-08-2016 15:09
היהודים היו תת-אנוש בעיניהם. רצח היה מובן מאליו. לא הרגישו ברשעת רצחו יהודים לפני היטלר בכל אירופה התשתית מוכנה והוא "רק" עשה מזה דוקטרינה.