מתי יבנה המקדש?
כאשר ניגשים לשאלת מועד בניית בית חיינו, עלינו להביט בתורה ולראות כיצד הקב"ה הדריך אותנו בתורתו.
התורה קובעת תהליך שבפסגתו עומד מקדש – "תְּבִאֵמוֹ וְתִטָּעֵמוֹ בְּהַר נַחֲלָתְךָ, מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ פָּעַלְתָּ ד' מִקְּדָשׁ ד' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ". על כך דרש בר קפרא בכתובות- "גדולים מעשה צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ".
מעשי הצדיקים, דהיינו מעשי כלל ישראל, מגיעים על פי הפסוק מנקודת מוצא עד לנקודת יעד.
נקודת המוצא היא שהמקדש תלוי בתהליך– תביאמו-תטעמו-מקדש ד'. הכל בעיתו, בסדר הנכון של הגאולה. קפיצות למקדש אינן ביאה ונטיעה, אלא הריסה ועקירה. יש סדר אלוקי לדברים.
נקודת היעד היא ההבנה שהמקדש יהיה בית השראת שכינה– 'מכון לשבתך'. הוא לא יהיה מוזיאון, ח"ו לא תיאטרון, ולהבדיל, הוא אפילו לא יהיה ישיבה קד'. הוא יהיה מקדש. מקום שיש בו השראת שכינה ברמה נבואית ומעשית, ולא רק מקום אסטטי, או להבדיל מקום עם קדושה אבסטרקטית שכלית.
אנו מתקשים להבין מה חסר לנו בלי המקדש. זאת משום שאיבדנו בגלותנו את החוש השישי, הלא הוא הנבואה, ההקרבה, הדביקות העליונה בד' מעל ההגבלות. התרגלנו לבניין רוחו של הפרט, בתפילה ובתורה, במצוות ובחסד. הדגש בעבודת ד' היה על קהילה ולא על אומה, על אדם פרטי ולא על עם. אין גילוי שכינה מלא על אדם פרטי או על קהילה, רק על עם ד' כולו. לכן קשה לנו לדמיין את החוש שאבד לנו, קשר אינטימי רומנטי בין האין סוף ב"ה לרעייתו, נשמתנו הלאומית. התרגלנו לאור הנר הפרטי, ואיננו מדמיינים מהו אור השמש הכללי אשר יזרח במקדש.
הבה נרד לעולם המעשה- חזרנו לא"י. הקמנו מלכות. התקיים בנו 'תביאמו' ב"ה. באנו, התחלנו לדבר גם 'כללית' ולא רק 'פרטית'.
ועתה, אנו בשלב של 'תטעמו בהר נחלתך'. שהוא המעבר מטרמינולוגיה 'חילונית' ל'יהודית'.
נטיעה בהר שונה במהותה מביאה למישור. באנו מן הגלות למישור החוף, אך שורשינו טרם נטועים בעומקי ההר. ביאה היא מעל פני השטח, נטיעה היא מתחת לפני השטח- בתוכיותה של כנסת ישראל.
המקדש יבנה לפי הסדר- תביאמו (עבר). תטעמו בהר נחלתך (הווה). מקדש ד' (עתיד).
כך גם סידרו חכמי כנה"ג בשמונה עשרה- קיבוץ נדחים (עבר), השבת המשפט (הווה), חזרת שכינה (עתיד). וכן הפסוק קובע- צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה.
אימתי יבנה המקדש? כשנסיים את שלב הנטיעה. נטיעה היא בניין הזהות, מעמד משפט התורה, ביסוס האמונה בעם- "וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת יִרְאַת ד' הִיא אוֹצָרוֹ, אמר ריש לקיש- 'אמונת' זה סדר זרעים", וכתבו התו'ס בשם ירושלמי- "שמאמין בחי עולמים וזורע".
על כן, מי שחושב שיבנה מקדש במצבנו הנוכחי, הורס ואינו נוטע. אנו משתוקקים למקדש, לחזרת השכינה, אך עדיין איננו שם. שורשינו טרם העמיקו, איננו יודעים עדיין מה אנו עושים במדינת ישראל. הדבר נכון גם לתוככי הציבור שלנו שעובר משבר עומק של בירור מעמדה של תורה בחייו התרבותיים.
הייתי אומר כך- כל עוד שיש YES, HOT, ערוץ 2 הנוכחי והתמכרות לסמארטפונים- אין מקדש. כל עוד אנו כבושים תחת התרבות המערבית בצידה הרקוב, לא נוכל להתקדם למכון לשבתך פעלת ד'.
עלינו להסיר הבגדים הצואים, לחדד את התודעה, להבין מי אלוקינו ומי אנו, לבסס את ברכת 'חונן הדעת', להסביר מה עניינם של ישראל בעולם ולאילו פסגות הוא יגיע. רק לאחר שלב זה של טהרת 'תיטעמו', נוכל לקבל מקדש ולעלות ל 'מקדש ד' כוננו ידיך'.
לעומת זאת, אם יבנה המקדש מחר, ספק אם יחזיק מעמד שעתיים. כיוון שהציבור הפמיניסטי יבקש כהנת גדולה, הציבור הצמחוני והטבעוני ירצה למנוע קרבנות, השמאלני יגיד שבבית המקדש צריך להיות גם חלק מסגד וחלק כנסיה, והחרדים והדתיים הלאומיים יריבו אם צריך להיות בעזרה דגל ישראל.
בניין המקדש שונה מבניין המדינה
בניין המקדש שונה מבניין המדינה. הציונות היא מצווה להתיישב בא"י כעם, ולכן המדינה חשובה לנו מאד גם אם עדיין לא כולם מקיימים מצוות לצערנו. אולם הר הבית והמקדש אינם עבור התיישבות, אלא רק עבור עבודת השם וזהות אלוקית. ולשם כך קודם יש להבין ולהיות מוכנים רוחנית, ורק אחר כך לעלות. לא שייך לקפוץ להר כשמישור החוף מבולבל. מי יעלה בהר ד' ומי יקום במקום קדשו? נקי כפיים ובר לבב. ואנו עדיין לא נקיים דיו.
אולם ח"ו להתיאש בשל הדרך. "'אני ד' בעיתה אחישנה'. זכו- אחישנה, לא זכו- בעיתה". השאיפה צריכה להיות ל 'אחישנה' ע"י פעילות חינוכית. לזכות במדריגה נכספת זו. לא להתעצל, אלא להרבות אורה עבור בניין הבית. ע"י ריבוי יראת שמים, בירור זהותנו, ערגת המקדש, וחיזוק יהדותה של המדינה, נוכל בע"ה לראות כהנים בעבודתם בעיתו ובזמנו.
זאת יש לדעת- סבלנותנו אינה עצלות אלא יסודיות ואמיתיות.
זהו סוד שפיכת הדם על יסוד המזבח- עבודת ד' יסודית המחלחלת אט סביב, מזרימה אורה בעורקי עולם הזה, הדומה לנחל קדרון.
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
1 דיונים
הרע על כלל ישראל
העם ראוי למקדש. העם מוכן למקדש. אלא המחבר פולד מהמקדש, הילכך הוא מוציא דיבה רעה על כללות עם קדושו. כמוהו כל שאר סרבני גאולה מטעמים הביליים הם ייתנו א הדין...
העם ראוי למקדש. העם מוכן למקדש. אלא המחבר פולד מהמקדש, הילכך הוא מוציא דיבה רעה על כללות עם קדושו. כמוהו כל שאר סרבני גאולה מטעמים הביליים הם ייתנו א הדין על כך.
המשך 05:52 15.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מחסידי ברסלב והרב קוק ביחד!!!
ויתרנו על הבזבוז זמן הזה, תרבות המערב, רדידות, המייל והסמס נותנים מענה מצוין להכל.. מי שממש חייב, אז יש אפליקציה בלי סרטונים בכלל...רק רק רק עניני! מי שחשוב לו הדור הבא,...
ויתרנו על הבזבוז זמן הזה, תרבות המערב, רדידות, המייל והסמס נותנים מענה מצוין להכל.. מי שממש חייב, אז יש אפליקציה בלי סרטונים בכלל...רק רק רק עניני! מי שחשוב לו הדור הבא, הילדים שלו ושל כולם, יעשה מעשה. אם לא נעצור היום, מה יהיה?
המשך 00:15 15.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עובד
קשה לשמוע דברים כאלו אעפ שזה אמת. זה פשוט מוריד את כל הרוח והאמונה. רוב העם לא צם, בלי קדר לדתיים אכן אין חיבור גדול אז מתי יבוא משיח? מייאש
17:34 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנחנו מנסים ליצור גשר בין עבר ועתיד ולכן הזהות שלנו לא יכולה להיות זהות מלפני 2000 שנה, עברנו הרבה מאז. בית המקדש שייך לעבר. הגיע הזמן שתבינו שאפשר ליצור זהות...
אנחנו מנסים ליצור גשר בין עבר ועתיד ולכן הזהות שלנו לא יכולה להיות זהות מלפני 2000 שנה, עברנו הרבה מאז. בית המקדש שייך לעבר. הגיע הזמן שתבינו שאפשר ליצור זהות יהודית גם ללא בית המקדש. יש ישיבות חילוניות, מסורת ותחושת שייכות. מה שאין זה אחדות, שכן הדתיים משתלטים על היהדות ומתעקשים לקבע דבר שכבר לא קיים
המשך 16:53 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בכלל אין שום נושא שבעולם חוץ מיהדות שבו מרשה לעצמו כל בור שאינו מבין כלום בענין - לשפוט ולקבוע טיבם של דברים. כאילו יגיד מישהו שסינית וסימנים מתימטיים - קשקושים המה.... כך אתה נשמע. מומלץ ללמוד יהדות דווקא ממי שנדמה לך שהם מיושנים אוי כמה תופתע....
17:36 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הם מנסים להסית את הציבור בשקרים , והאמת הוא שכל דבריהם שקרים. וזרש עם הוריה היו מתעללים באכזריות בשני ילדים עד היום במשך שנים, והיא הודתה בפני העו״ס ויש ראיות ועדויות מפני שכך היתה עושה שנים מנפצת את ילדיה בריצפה פתחה ראשיהם שברה שיניהם, הרעיבה אותם עד שעשתה אותם שלדים, וילד אחד זרקה מהבית בגיל תשע לפנימיה, והרב שמגבה אותה תמיד מלמד אותה את המילים בערמימות איך לצחוק ולרמות את כולם בהפצת שם רע ושקרים עליו. ושולחים אנשים מהמדינה בכל העולם שרודפים את האב גם לאחר שבגדה והוציאו ממנו גט, ולא רוצה אותו, עדיין ממשיכים את ההתעללות האיומה והנוראה, בעוד שיודעים שהוא הצודק, הם נלחמים לשבור ולבטל אותו, מהרגע הראשון שלא היתה בתולה, אשה ששוברת חפצים ואת הראש והאף והשיניים של ילדיה ואונסת ומונעת ממנו יחסים, ושאמא שלה עליזה שברה את כל התריסים בבית ומרביצה וסורטת את נכדיה, וכשבאו לבית הוריה, הם עשו הפסקת חשמל והביאו חתולים ודבורים, וזרקו את הילדים בריצפה ורק גורמים לנכדים לבכות. ומבטיחה להפריד בין בני הזוג ומדריכה את ביתה לעשות כויות לגבר בכתף ולילדים בידים. ותראו במקום לקחת אחריות ולהתנצל אחרי שכבר הודתה, היא מפיצה עליו שקרים, כדי לחפות על מעשיה, וממציאה שהוא אמר ולא אמר.
19:04 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
אולי קשה ליישום מה שכתב הרב אבל אמיתי, קשה לעזוב את האיפון...
16:19 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמ"י חי
נראה שאתה צודק, אך לא כך היה בימי בית שני (שהייתה אמורה לשרות בו שכינה כבראשונה!). ועוד נקודה- אתה צודק שמבחינה שכלית זו נראית הדרך, אך מחשבה זו בעצמה מרחיקה אותנו....
נראה שאתה צודק, אך לא כך היה בימי בית שני (שהייתה אמורה לשרות בו שכינה כבראשונה!). ועוד נקודה- אתה צודק שמבחינה שכלית זו נראית הדרך, אך מחשבה זו בעצמה מרחיקה אותנו. כולנו מכירים את המדרשים על הגאולה שמגיעה ממקומות לא צפויים, ואנחנו חייבים להבין שמחר בבוקר יכול לבוא המשיח ולומר 'יאללה, קדימה. אני גואל אתכם'- שלא עפ"י השכל. מי שלא יכול להאמין בזה, לעניות דעתי זו בעיה באמונה! נזכה לנחמה בקרוב!
המשך 16:10 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וכותבים מאמרי השמצה נגד מי שחושב אחרת מהם - לא יבנה המקדש
15:38 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התייאשתי
14:45 14.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר