פרשת שיינברג: מי שלא היה שם לא יבין / תגובה
כוונתו של הרב ארז שחר אולי רצויה ויש בהחלט מקום לחנך את הציבור להפסיק לנהות אחרי ראשי כתות ואחרי ראשי חצרות כדוגמת שיינברג וברלנד בעצימת עיניים. ואולם מכאן ועד להטחת אשמה וגלגול אחריות לפתחן של האומללות, שחייהן נהרסו, המרחק עוד רב
קראתי את דבריו של הרב ארז שחר והצטערתי צער עמוק על כך שרב בישראל יכול להיות כל כך אטום ואדיש לסבל של הנשים האומללות והתמימות שנוצלו באופן מחפיר על ידי ראש הישיבה המכונה הרב שיינברג ועל ידי הצדיק הרב ברלנד. שניהם ניצלו אותן מינית כשהם מוליכים אותן שולל כי הדברים מותרים על פי ההלכה.
לא די בכך שהן עברו שבר נורא ואיום כשגילו שהאב הרוחני שלהן הוא עבריין מין (בדיוק כמו אב סוטה שפגע בילדיו), לא די בכך שהן שומעות שעורך דינו של שיינברג טוען לרומן בהסכמה, עכשיו הן צריכות להתמודד גם עם דבריו של רב בישראל שמאשים אותן.
הפיכת הקרבן לאשם היא רעיון ישן ומוצאו מבית מדרשו של העולם המערבי. דווקא המשפט העברי הקדום הכיר בכך שכשמישהו הנחזה כ'צדיק יסוד עולם' והוא בעל סמכות פיתה אשה, הרי שמדובר באונס.
עוד במאה ה-16 הפסקים התירו אשה שנוצלה מינית על ידי אדם שהתחזה בפניה כמשיח וכך פסק לאחרונה גם הגאון הרב דייכובסקי שליט"א. הם ראו אותן כ'אנוסות' ואילו הוא רואה אותן כחייבות. בכך הקדים המשפט העברי את המשפט המערבי וגילה הבנה בפסיכולוגיה של קורבן העבירה המינית כשהמבצע הוא בעל סמכות.
כוונתו של הרב ארז שחר אולי רצויה ויש בהחלט מקום לחנך את הציבור להפסיק לנהות אחרי ראשי כתות ואחרי ראשי חצרות כדוגמת שיינברג וברלנד בעצימת עיניים. ואולם מכאן ועד להטחת אשמה וגלגול אחריות לפתחן של האומללות, שחייהן נהרסו, המרחק עוד רב.
חבל שבימי בין המצרים בחר הרב לפגוע באומללות ולהגדיש את סאת הייסורין שלהן בדברים חסרי אחריות. הן בהחלט מצפות לבקשת מחילה.
=======
שרה מרקוביץ' היא עורכת דין וטוענת רבנית המייצגת נפגעות בתיק שיינברג ובתיק ברלנד