מה צריך כדי להביא מדליית זהב באתלטיקה? - סרוגים

מה צריך כדי להביא מדליית זהב באתלטיקה?

לקראת אולימפיאדת ריו 2016 הקרבה ובאה אלינו, נזכרנו באתלטים המדהימים ביותר בעולם: המהירים ביותר, והקופצים למרחקים ביותר. הנה כמה טיפים איך להיות אלופים

author-image
מה צריך כדי להביא מדליית זהב באתלטיקה?
  מגיע לשיא בגיל 23. יוסיין בולט (שאטרסטוק)

אולימפיאדת ריו 2016. השם החם ביותר באתלטיקה, יוסיין בולט, כבר נחת בריו שבברזיל ומתכונן לקראת האולימפיאדה השלישית שלו.

ב2008 בבייג'ינג הוא הפתיע את העולם עם שיא עולם בריצת ה-100 מטר, וככה גם בלונדון 2012 רק בלי שיא העולם. האדם המהיר ביותר בעולם, אין ספק.

איך אפשר לרוץ בדיוק 9.58 ל-100 מטר? לא נתפס. אבל, זה באמת אפשרי לזכות בשלוש אולימפיאדות שונות? בכל זאת, הוא כבר קרוב לגיל 30. קרל לואיס עשה את זה בקפיצה לרוחק. אבל בריצה זה אפשרי?

ובקפיצה לרוחק? גרג רות'רפורד (Rutherford) הזכיר לכולנו שלא צריך לקפוץ הכי רחוק בהיסטוריה כדי לזכות בזהב, ומספיק רק לנצח את התחרות עצמה. עם 8.31 מטר הוא זכה בזהב באוליפיאדת לונדון 2012, למרות שלפניו בעבר כבר הגיעו ל-8.95 מטר, ובכלל יש ירידה תלולה בכלל בענף הקפיצות ונראה שדיי הגענו למקסימום האפשרי באנושות.

כדי להכריע זאת באופן סופי התחומים חייבים להתערבב: כדי לקפוץ הכי רחוק שאפשר אתה חייב את התנופה המהירה ביותר, לכן צריך שהאנשים המהירים ביותר ינסו לקפוץ הכי רחוק. משום מה, זה לא קורה לעיתים קרובות.

ג'סי אוונס, הרץ השחור הידוע באולימפיאדת ברלין 1936, נלחם נגד הנאציזם וזכה במדליית זהב גם בריצת 100 מטר, 200 מטר, וגם בקפיצה לרוחק. אבל למרות שהיה המהיר ביותר בזמנו, קפץ למרחק של 8.05 בלבד (השיא שלו זה 8.13).

לאחרונה נעשה עליו סרט מעניין שהציג את האבסורד במדיניות הגזענית בארה"ב במאה ה-20: מצד אחד נלחמו שיסע לברלין כדי להילחם בגזענות של היטלר, אבל כשהוא חזר לביתו הוא חווה על בשרו את הגזענות נגד השחורים בשיא עוצמתה. דווקא בברלין כיבדו אותו, הוא היה אומר. אבל נחזור לעניין: קארל לואיס לעומת אוונס קפץ הרבה יותר רחוק באליפות העולם בטוקיו 1991 – 8.87 מטר, וגם רץ מהר יותר. אז אולי זה אפשרי? תהיה יותר מהיר ותקפוץ למרחקים רבים יותר?

ג'ייסי אוונס, מתוך הסרט "המירוץ". צילום מסך.

ג'ייסי אוונס, מתוך הסרט "המירוץ". צילום מסך.

לגובה יש תפקיד

הנתונים הסטטיסטיים כדי לרוץ הכי מהר, ולקפוץ הכי רחוק, כל כך דומים שאפשר כמעט לקבוע מה אתה צריך כדי שיהיה לך סיכוי בכלל להיות הכי טוב בדורך, ועל הדרך לזכות במדליה המוזהבת ובמקום הראשון. בדקנו את הממוצע של מנצחי האולימפיאדות בריצת 100 מטר ובקפיצה לרוחק, עד כמה שהנתונים חשופים ברשת, של גובה, משקל והגיל של המדליה הראשונה.

כדי להיות הכי מהיר בעולם, אתה חייב לעקוף את ה-1.80. הממוצע למעשה הוא באיזור ה-1.807. לא נשקר, בתחילת המאה ה-20 זכו ברצף שני אצנים שהיו 1.70 בלבד: פרסי וויליאמס באולימפיאדת 1928, זכה במקום הראשון עם 10.6 שניות. ולא רק שהיה נמוך יחסית, גם משקלו היה 56 ק"ג בלבד.

כמו הרבה אצנים מעולים שזכו מדליית זהב, גם וויליאמס לא מצא את עצמו אחרי שזכה במדליות ופרסים – והוא סיים את חייו בהתאבדות. אם כבר, במקום אחר הזכרנו את אולימפיאדת פאריז 1924 שם זכה האצן היהודי הארולד אברהמס ב100 מטר. מתי נראה עוד פעם יהודי במעמד המכובד: האדם המהיר בעולם? אפשר להתעלם ממאמר מפורש בישעיהו: "וקווי ה' יחליפו כוח, יעלו אבר כנשרים, ירוצו ולא ייגעו, ילכו ולא ייעפו"?

אברהמס האצן היהודי, שניות לאחר זכייתו. צילום מסך.

אברהמס האצן היהודי, שניות לאחר זכייתו. צילום מסך.

בכל מקרה, יוסיין בולט מקפיץ את הממוצע למעלה עם גובה שמתנשא ל-1.95 (המקום השני אחריו זה קרל לואיס עם 1.88), ועם משקל של  94 ק"ג. המשקל הממוצע שאנחנו חישבנו של זוכי האולימפיאדה היה באיזור ה75.3 ק"ג. בולט שוקל כמעט 20 ק"ג יותר!

ובקפיצה לרוחק? כמעט אחד לאחד. אתם צריכים להיות טיפה יותר גבוהים. הממוצע: 1.84 בערך. אבל דווקא הטובים ביותר התנשאו ליותר מהממוצע, אז ראו הוזהרתם. אתם אולי תנצחו את התחרות עם הגובה הזה, אבל לא תיכנסו לספרי ההיסטוריה.

בוב בימון התעופף למרחק של 8.90 מטר באולימפיאדת מקסיקו 1968 והוא מתנשא לגובה של 1.91. והשיא של כל הזמנים, שלא קרה באולימפיאדה, שייך למייק פאואל באליפות העולם בטוקיו 1991 עם 8.95 מטר, שיא שעוד לא נשבר. פאואל גם הוא עוקף בגובה את הממוצע עם 1.88.

המשקל גם הוא קרוב לזוכי ריצת ה-100 מטר, עם ממוצע של 75.66 ק"ג. מעניין שהרזה ביותר והשמן ביותר בהיסטוריה של הקפיצה לרוחק ניצחו אחד אחרי השני. אירווינג סאלדינו שקל 70 ק"ג בעת שזכה במדליית הזהב בבייג'ינג 2008. אגב הוא גם כמעט הנמוך ביותר עם 1.76 – כמעט 10 ס"מ מתחת לממוצע. לעומת זאת, הזוכה הטרי: רות'רפורד הבריטי מתנשא לגובה של 1.88 והוא אחד "השמנים" בהיסטוריה של הענף עם 87 ק"ג. אולי זו הסיבה לירידה במרחקים בקפיצה לרוחק?

רות'פורד מבין שהוא כנראה זכה. לונדון 2012. צילום מסך.

רות'רפורד מבין שהוא כנראה זכה. לונדון 2012. צילום מסך.

בן 20 לרדוף

המשנה בפרקי אבות אומרת "בן 20 לרדוף" ולא בכדי. הנתון המעניין ביותר הוא ממוצע הגילאים של זוכי הריצה והמרחק. למעט חריגים כמעט כולם בני 23. זה גם הממוצע הכמעט מדויק של שני הענפים. בריצה זה 23.2 ובקפיצה לרוחק יותר נושק לגיל 24 עם ממוצע של 23.9. האם הנתונים הדומים לא מוכיחים את הקשר ההדוק בין שני הענפים? האם עוד לא ברור לכולם שכדי לקפוץ הכי רחוק אתה צריך להיות הכי מהיר?

לסיכום: אם אתה 1.82, במשקל 75, ובדיוק קרוב לסיים את מסלול ההסדר בגיל 23, למה אתה עוד מחכה? רוץ עכשיו לאולימפיאדה, ותקפוץ הכי רחוק שאתה יכול!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו