הרב סתיו: להפסיק עם גישת 'הכל או לא כלום' - סרוגים

הרב סתיו: להפסיק עם גישת 'הכל או לא כלום'

בראיון מיוחד עם הרב דוד סתיו, הוא מתייחס לסערות האחרונות בציונות הדתית ואומר "אתה מעלה על דעתך, את הרב יגאל אומר בכנס "כל החילונים שנוסעים בשבת הם גויים"?

author-image
הרב סתיו: להפסיק עם גישת 'הכל או לא כלום'
  לצעוק 'שאבעס' לא יועיל. הרב סתיו (יונתן זינדל/פלאש90)

הציונות הדתית והלהט"ב. בשבוע הבא יתקיים בבנייני האומה, כנס צהר למשפחה, חינוך וחברה בו יעסקו יו"ר הארגון הרב דוד סתיו ומרצים רבים נוספים בנושא הגשמה עצמית מול שמירת הלכה.

את הסערה שהתחוללה השבוע בציונות הדתית סביב מינויו של הרב אייל קרים לרבצ"ר וסביב ההתבטאות של הרב יגאל לוינשטיין בכנס מרכז ליב"ה, שמע הרב דוד סתיו מרחוק. רק אתמול הוא נחת מביקור באוסטרליה ובראיון לסרוגים, הוא מספר על התהליכים שעוברים על הציונות הדתית, על קירוב לבבות, וגם על ריחוק.

בשבוע הבא כנס צהר בנושא הגשמה עצמית. למה דווקא הנושא הזה?

נדמה לי שאחד האתגרים של העולם הדתי בעולם המודרני, הוא לייצר את השיח בשאלה של המחויבות של אדם לתורה ומצוות, מחויבות שלפעמים עלולה להיתפס בעיניהם של בני נוער, כסותרת את הגשמתם העצמית, את הערכים שלהם.

בימים האחרונים זה עולה בשיח הציבורי, סביב נטיות של בעלי הומוסקסואליות, אבל זה כבר מקרי קיצון, זה יכול להגיע למקרים יותר פשוטים, כמו קול באשה, כמו התעמלות של נשים, ובכלל ביטול תורה – תוך כדי עיסוק בעולם של פנאי, מוזיקה וכדומה. נדמה לי שאחד האתגרים היותר גדולים – רבנים שמצד אחד שמחויבים לעולם ההלכה, ומצד שני באים במגע עם בני נוער שרוצים לבטא את עצמם בכנות מתוך יראת שמים – נוצרות התנגשויות. מה עושים? ואיך מתמודדים?

ומה באמת עושים? מכירים את הכדורסלנית הדתייה נעמה שפיר, והסייף הדתי שנאלצים להתמודד עם שמירת השבת, או במקרה אחר תלמידת האולפנה אופיר בן שטרית שהתמודדה בדה וויס והתעלמה משירת נשים. אז מה עושים?

אני לא רוצה להגיד את העמדה של צהר, כי אנחנו מאות רבנים ולכל אחד יש גישה חינוכית שונה. אבל יש כאן שני נושאים: הנושא ההלכתי – עוד לא נולד הרב בעולם שקיבל את הרשות מהקב"ה להתיר את האסור. ונדמה לי שהשיח בעיקרו מתחלק גם לשיח הסברתי וגם לשיח חינוכי.

הסברתי – אם באמת יש לך קשיים בעולם של צניעות, כיצד מעבירים ערכים כאלה בעולם של מתירנות. ומהן הדרכים הראויות והנכונות לעסוק בהן. אבל קיים גם השיח הנוסף והוא החינוכי – צריכים להתמודד עם השאלה הקשה ביותר להורים ולילדים. האם זה הכל או לא כלום?

אם מישהו אומר 'אני בלי זה לא יכול' – אז אומרים לו, אל תעשה שום דבר. אני גדלתי בכמה וכמה בתי מדרש ששללו את האמירה 'או הכל או לא כלום'. אנחנו עבדים של הקב"ה והעובדה שיש לאדם קשיים, אם זה בגלל יצר הרע או סיבות אחרות, לא שוללת את מה שהוא כן עושה. האמירה החינוכית היא שתורת ה' תמימה והיא אחת, אבל העובדה שמישהו מתקשה במשהו מסוים, לא צריכה לגרום לנו לבזות או להקל ראש במה שהוא כן עושה. אם ילד או מבוגר נכשל לעתים במשהו, לא אומר שאני זורק אותו.

לא לגישת 'הכל או כלום'

ראינו בשנות השבעים שחקנים ואמנים שחזרו בתשובה וניתקו קשר עם העולם בו חיו – אורי זוהר, פופיק ארנון, הפכו משחקנים לחרדים ונעלמו מן הנוף. ובשנים האחרונות אנחנו רואים תופעה של חוזרים בתשובה שממשיכים במה שעשו לפני החזרה בתשובה – אביתר בנאי ושולי רנד, אתי אנקרי ואיה קרמר. האם בחור או בחורה דתיים לא רואים אותם כמודל?

זה בדיוק הנושא. בחור או בחורה דתיים עם שאיפות לאמנות, רואים באורי זוהר את המודל שלהם או דווקא באביתר בנאי ועדי רן. נדמה לי שהתשובה היא ברורה – הוא יחפש יותר את האפשרות לשלב.

אני מכיר זמרת שחזרה בתשובה, שבתחילת התהליך היה לה קשה שלא להופיע בפני גברים, ואני זוכר אותה מופיעה עם כיסוי ראש בפני גברים, ואמרתי לעצמי 'איזה יופי שהיא לא אמרה לעצמה – או הכל או כלום'. היום ברוך ה' היא מופיעה רק בפני נשים, אבל זה התהליך. אם היינו אומרים לה בתחילת הדרך, הכל או כלום, הרבה מהחוזרים בתשובה היו נשארים עם כלום.

היה לי יהודי בקהילה שהחל לחזור בתשובה ואשתו אמרה לו: "אתה לא תמיד מתפלל ערבית, אתה מחפף, אז בוא נישאר חילונים כמו שהיינו". אם אתה לא דתי לגמרי, אל תבוא לבית כנסת גם בשאר השבוע. אמרתי לו חס וחלילה, אם אתה לא יכול, תעשה מה שאתה יכול. אני לא מתיר לך לא להתפלל, אבל אל תחשוב שאם אתה מתקשה להתפלל ערבית באמצע השבוע, אז זה גם יפריע לך להתפלל בשבת. ואפילו שאתה צריך לנסוע באוטו בשבת, אחרת אשתך תתגרש ממך ואתה נכשל בזה, אל תחשוב, שבגלל זה אתה לא יכול לבוא לבית הכנסת בשבת. אתה תבוא, ותכשל, ותחזור בתשובה בתהליך ארוך. 'הכל או לא כלום' זו עצת היצר הרע. אנחנו תמיד בתהליך ארוך של התקדמות.

אבל השאלה שלנו היא דווקא מהכיוון ההפוך. חילוני שמתקרב, שיעשה מה שהוא יכול, אבל נער דתי, שפתאום לא מתפלל כי הכדורסל יותר חשוב לו, או נערה שמפסיקה להתלבש צנוע, כדי להתקבל לתכנית שירה. האם בגלל שהיום הוא לא עושה א' מחר הוא כבר ירד ולא יעשה ב' וג'?

זו בעיה חינוכית לא פשוטה. אני ממליץ לעצמי ולכל אבא, שיתייחס לבן שלו, שעכשיו מניח תפילין רק 3 פעמים בשבוע ולא 6 ימים בשבוע, כאילו מדובר באח שלו החילוני שהתחיל להניח תפילין רק בשבוע שעבר. שיראה כמה אהבה הוא מעניק לאח החילוני, אם הוא יתן אותו יחס גם לבחור הדתי, זה יעודד אותו לא להפסיק להניח תפילין, אלא דווקא להמשיך ולהניח.

אנחנו לא מכירים כלי אחר בעולמנו, זולת אהבה, חיבוק וחיזוק. כל פגיעה, כל העלבה, כל שיח שיוצר שיח של התנשאות ועליונות ייתקל בכזו עוינות, ולא משנה אם מדובר באח חילוני שמתקרב או בבן שהתרחק.

לצעוק 'שאבעס' בדרכים אחרות

השאלה היא האם הקווים האדומים בציונות הדתית לא הולכים ונעלמים? הכל עובר היום, גם מבחינה מדינית – כמו הריסת בתים ביו"ש וגם מבחינה דתית – פחות הקפדה על צניעות ושבת, והשתיקה מול הפקודות החדשות בצה"ל, וזה רק על קצה המזלג. האם אין טעם לשים קו אדום?

בעקבתא דמשיחא – חוצפה יסגא. יש חוצפה בדור הזה, וזה לא רק בציונות הדתית, אלא גם אצל החילונים והחרדים. אנחנו עושים לעצמנו קצת הנחות, ואוטופיה של העולם הקודם. אבל התופעה שאתה מתאר נכונה, וזה אומר שאנחנו צריכים להתאים את כלי הנשק שלנו לדור הנוכחי. אם בדור הקודם, העימות היה רגלים מול רגלים וטנקים מול טנקים, היום אנחנו שלוחמת הסייבר ולוחמת הטילים והמחשבים היא יותר דרמטית מאשר תפקידו של חייל קטן בבונקר. וזה נכון גם בעולם של תורה, בעבר חשבנו שאם רב יאמר 'הייתכן?' בושה וחרפה או 'נורא ואיום' זה יעזור.

אבל היום הכל ייתכן. ולכן כמה שרבנים וגם פוליטיקאים יגידו כמה שפחות 'לא יעלה על הדעת' הם יבינו שצריך לדבר. תסביר לי. אל תוותר על העמדות, אם אתה חושב ששבת היא חשובה – אל תלך לצעוק שאבעס ברחוב, לא כי זה לא כואב, אלא כי זה לא יעיל. אני רק אגרום לאדם שמולי להיות עוין יותר. צעקת השאבעס של היום, היא הזמנה שלו לקבלת שבת, או לשוחח איתו. אני כבר לא יכול לאיים עליו – תם עידן האיומים וההפחדות, היום זה עידן השיח.

זה לא שאין איומים, בפוליטיקה כל מפקדה שוקלת את כח האיום שלה, אבל בענייני רוח, גם אם מפלגה מצליחה להשליט את עמדתה הפוליטית – בעולם הרוח זה לא שייך. מה שקובע ברוח, הוא היכולת לחדור ללבבות. זה לא יכול להיות שיח כוחני ומתלהם, אלא שיח חברי.

אם נשתמש במשל שלך, על לוחמת סייבר, האם אמירה של הרב יגאל לוינשטיין, היא לא סוג של התראת אנטי וירוס למערכת, ומה שאנחנו עושים, זה בעצם לבטל את ההתראה ולתת לוירוס להמשך ולחבל?

המבחן הגדול לדברים של הרב יגאל הוא בדבר אחד. איך האנשים ששומעים אותו מכל העם היהודי מגיבים. אם הם שומעים את דבריו כהתראת וירוס – אז אתה צודק, אבל אם הם שומעים את דבריו כקריאת שנאה והסתה, אז זה הדבר האחרון שיכול לעורר אותם.

בוא ננסח את הדברים אחרת: "אנחנו היום נאבקים על ערך המשפחה. על קדושת המשפחה. יש גורמים בעולם המערבי שבזים לקדושת המשפחה בשם זכויות אזרח, הם רוצים למוטט את כל מוסד המשפחה" אתה אומר את אותם דברים ממש, אבל לא יצרת סנסציה תקשורתית, לא עוררת עוינות, אין אף אחד בחברה החילונית שלא יגיד 'הוא מדבר לעניין' גם בלי להסכים אותו. המדד של כל אמירה צריכה להיות האם הוספנו אהבה או שנאה.

דברי הרב יגאל בכנס מרכז ליב"ה

אנחנו מתנגדים להם ואוהבים אותם

קח את נושא חילול השבת, חז"ל אומרים על מחלל שבת בפרהסיה, שהוא כעובד עבודה זרה, הוא כגוי ממש, כנוצרי. אתה מעלה על דעתך, את הרב יגאל או את הרב אלי, אומרים בכנס "כל החילונים שנוסעים בשבת הם נוצרים"? הם היו מעיזים להוציא משפט כזה מהפה?!

וזה מחזיר אותנו לנושא הכינוס שלנו, מפחדים שהפגנת אהבה תהיה מתן לגיטימציה לחטא, ואני רוצה להגיד שלא. אף אחד לא חושב שאנחנו בעד משכב זכור, ואף אחד לא יחשוד בנו שאנחנו בעד חילול שבת. אנחנו לא חשודים על כך. כולם מבינים שאם אנחנו מבינים אותם, זה בגלל הצלם אלוהים שבהם, בגלל שהם יהודים. ואנחנו גם זוכרים את דברי החזון אי"ש, שבימינו עלינו להחזירם בעבותות של אהבה.

**FILE** Rabbi Shlomo Riskin of Efrat (R) speaks with Rabbi David Stav on July 2, 2015, Rabbi Shlomo Riskin and Rabbi David Stav is part of a group of leading rabbis who decided to establish independent conversion courts in Israel. Photo by Gershon Elinson/Flash90 *** Local Caption *** øá ãåã ñúéå øá ùìîä øéñ÷éï øáðåú öéåðåú ãúéú âéåø

מערכת הגיור בקריסה. עם הרב ריסקין באפרת (גרשון אלינסון/פלאש90)

שלוש שנים לאחר הבחירות לרבנות, בהם הרב לא הצליח להיבחר, יש מחשבות או מסקנות מה אפשר היה לעשות? מה השתנה מאז?

אני לא עוסק בנושא הזה, אלא רק במה אפשר לעשות היום. אבל אוכל לומר דבר אחד. הזהרנו אז, שאחת התוצאות שתהיה חדירה הולכת וגוברת של התנועה הרפורמית לישראל בכל מיני דרכים ואופנים, ושאף אחד לא יגיד שזה לא קורה. גם בחוק המקוואות, גם בפסיקת הבג"צ בנושא הגיורים והכותל. הכינוס הזה שהתקיים בשבוע שעבר, שעוסק בשאלת הרפורמים, היה צריך לעסוק בשאלה "מה עשינו כדי שהרפורמים ייכנסו". ונדמה לי שהחברה הישראלית, קיים אותו שיח. מי שלא רוצה שיגרמו לכאן גורמים אחרים, צריך לרכוש את ליבם, הוא לא יכול לאיים עליהם. הוא לא יכול לבזות אותם, כדי שלא יהיה צורך ברפורמים.

הרפורמים מספקים מענה, שמישהו אחר לא סיפק אותו – לא במובן של שמירת תורה ומצוות, הרי גם החילונים לא שומרים תורה ומצוות, אבל מישהו צריך שידברו איתו, ובמקום שבו המערכת דוחה, גם הגיור קורס וגם הכשרות לא בשיא מעמדה – שלא יבואו בטענות למה המערכת האזרחית, אם זה בא באמצעות חקיקה או נטיית הציבור, שלא יתהה למה הכוחות שאינם מחויבים לעולם של תורה ומצוות פורחים ומלבלבים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
זהו חברים
| 19-07-2016 19:20
סגרו את הספר. פתחו את הכספת שלכם. הכניסו את הספר לכספת. סגרו את הכספת זרקו את המפתח לים
2
הרב סתיו אנחנו איתך
עודד אורבך | 19-07-2016 20:08
כולנו נגד הרב יגאל, אפשר להגלות אותו לדרום תל אביב שיגור עם הסודנים
3
דתי מחמד- שהרבנים ישתקו, כי לא נעים מה שהתורה אומרת
אהוד | 19-07-2016 20:21
?
4
להפסיק עם הגישה החלשה והותרנית
יוסי | 19-07-2016 20:59
סתיו - תפסיק כבר לנסות להנמיך את הדגלים אם אתה לא מאמין בהם ובעצמך. יש ציבור גדול שמאמין בערכים גדולים וביכולת לממש אותם. אנשים קטנים כמוך מסתכלים דרך משקפי החולשה שלהם עצמם, וחושבים שבגלל שהם חלשים וקטנים, גם האחרים הם כך. המשך בדרכך הפרשנית, המגמדת את האידאלים ומסתירה אותם, ותן לאנשי החזון, הרוח והאידאל לפעול כפי שהם רואים לנכון. אז נראה מי הוא המשפיע הטוב יותר.
5
לא מתבייש לסלף את האמת?
אבי | 19-07-2016 21:52
א. איפה שמעת שהרב לוינשטיין אמר שהרפורמים הם לא יהודים? ב. ממתי ב'צוהר' לא מפרסמים עמדה, כי יש מאות רבנים? המון פעמים פרסמתם את עמדת ההנהלה, ולא הזיז לכם בכהוא זה מה חושבים מאות הרבנים המחתנים, שמשמשים עלה תאנה בשבילכם
6
כשצועקים שאבס או כל מצווה אחרת
| 19-07-2016 23:40
בצעקות הצד השני לא ישמע כי הצועק בעצמו לא מאמין לכן הוא מרים את הקול.אחד העיקרים שיש שכר ועונש ועיקר זה חשוב מאוד. בימות המשיח כל הכוהנים טמאים טומאת מת ולא יהיה יותר בית מקדש לכן מותר לכוהנים להכנס לבית קברות לקרובים ולא למצבות עבודה זרה. מותר לכהן הן 50 להתחתן עם גרושה בת גילו. אסור להוציא מזוזות מבית כשעוזבים.בדוק ומנוסה.לא כדאי. לא צריך לצום בי"ז בתמוז ולא בט' באב.ברוך השם ירושלים כבר בנויה על תילה ובעזרת השם נלך השבוע הבא לטייל בה.חבל שלא נגיע לכותל.
7
מה תה משווה בין תועבהשל 7 מצוות בני נח לשבת?בין פספוס ע
מה זה הטענות האלה? | 20-07-2016 22:04
מה תה משוה בין פספוס עערבית להכנסת זרע קבועה בפי הטבעת מקום יציאת פסולת החבר שזה החזון ההומוהי וסביב זה כל ה,אידאל" הצואתי שלהם. רבי מחמן כותב בספר המידות שאין ללמד עלהם זכות.הוא היה יותר גדול למרות שאתה נכד של אדמור וגם יותר רחמן ממך.ניסית להבין למה הוא כותב את זה.הרב של שוהם הי"ו חבר של פירון החבר של לא פיד הבן של שנאה טומי טומאה לא פיד?
8
המבחן הגדול של רב בישראל
יעקב | 21-07-2016 10:18
המבחן הגדול לדברים של הרב יגאל הוא בדבר אחד. איך האנשים ששומעים אותו מכל העם היהודי מגיבים. יש רבנים שהדבר היחיד שמעסיק אותם זה איך הציבור הרחוק מתורה יבין אותם. ומה עם האמת הרב סתיו. ומה עם משמעות האמת? נוח היה לך שניב רסקין להעיק עליך עם זה שאמרת שצריך להתגבר על הנטייה החד מינית. ברור. צריך איזה רב נורמלי. מה שהשם מגדיר זה הגדרת הטוב כן או לא?. למה תמיד להיות מעומעם? אתה לוקח אחריות על כל הנערים שבגלל אמירות כמו של הרב ריסקין מתבלבלת להם הזהות המינית? פגשת פעם כאלה ? שאין להם בעיה אבל שואלים בגלל שאחרי כמה דייטים שלא הלך עם בנות ולא התרגשו חשבו שהם הומואים? חבל הרב סתיו. חבל. כי למה שאומרים רבנים יש אימקט לדורות. חוסר בהירות מביאה לידי טישטוש שמביאה לידי חציית הדבולוץ מדרון חלקלק כבר אמרנו?