דעה: המדרון החלקלק של מגיני השויון והדמוקרטיה - סרוגים

דעה: המדרון החלקלק של מגיני השויון והדמוקרטיה

התירוץ שחזר על עצמו באירועים האחרונים היה הפחד ממדרון חלקלק שיוביל כאמור לכפייה דתית. אבל מה שנעלם מעייניהם של אותם "מגיני הדמוקרטיה והשוויון" היא העובדה שהם עצמם כבר נמצאים בהידרדרות מתקדמת

דעה: המדרון החלקלק של מגיני השויון והדמוקרטיה

האירועים האחרונים ואופי השיח הציבורי והתקשורתי סביב מה שמכונה "הדרת נשים", מלמדים שיש מי שמנסה לזרוע בציבור פחד המונע מדעות קדמות, פופוליזם וניצול ציני של האירועים והוצאתם מהקשרם.

אז מה היה לנו בחודש האחרון? זעקות על סירובה של אוניברסיטת בר אילן לאפשר לנשים לשיר בטקס יום השואה, זאת תוך התעלמות מהגדרתו של המוסד כדתי ומכך שגם לגברים לא התאפשר לשיר באותו האירוע – עובדות אשר לא מנעו מהתקשורת ובעלי אינטרסים זרים לזרוע פחד בקרב הציבור החילוני מאותם "פנאטים" שמבקשים להחזיר אותם בתשובה.

בהמשך, נמנע מסטודנטיות דתיות באוניברסיטה העברית לשים מחיצות בנשף סיום של הפקולטה למשפטים, זאת שלא מתוך רצון לבצע הפרדה כללית בנשף אלא בכדי לאפשר להן להשתתף באירוע כמו יתר הסטודנטים מבלי לפגוע באמונתן. במבחן התוצאה הפחד ניצח גם במקרה זה, ובבחירות שנערכו בנושא רוב הסטודנטים התנגדו להפרדה כלשהי בנשף.

אם אלה לא הספיקו, בשבוע שעבר התעוררה סערה נוספת סביב יום הסטודנט הדתי, כאשר היועץ המשפטי של עיריית ירושלים קבע כי באירוע מתקיימת הפרדה אסורה בין גברים לנשים ולכן העירייה הסירה את תמיכתה הכספית במימון האירוע. לשמחתנו, בזכות מאבק שניהלה אגודת הסטודנטים של המרכז האקדמי לב כנגד ההחלטה, למרות הכותרות והסיסמאות שנזרקו לאוויר על ידי גורמים אינטרסנטים שונים חזרה בה העירייה מההחלטה והאירוע התקיים כמתוכנן, כן – בהפרדה.

לצערנו, אירועים אלה אינם רק דוגמאות אחרונות למצב האבסורדי שנוצר בו אותם "מגיני הדמוקרטיה והשוויון" שנלחמים במה שהם מכנים כהדרת נשים מהמרחב הציבורי וכפייה דתית, גורמים להדרה של מגזר שלם – הסטודנטים הדתיים, ולכפייה חילונית.

בניגוד לתמונה שמבקשים לצייר גורמים שונים, המרחב הציבורי בישראל הוא מרחב חילוני בו הציבור הדתי הוא דווקא המיעוט. המציאות בשטח אליה לא ניתן להתכחש היא כי בפועל אין כפייה דתית כלשהי – וודאי שלא במוסדות אקדמיים. בפועל דווקא הסטודנטים והסטודנטיות הדתיים מוצאים עצמם מתנהלים תחת אילוצים חילוניים, אטימות ודעות קדומות מצד המוסדות בהם הם לומדים כמו גם מצד חבריהם לספסל הלימודים. במציאות זו רצונם וזכותם של אותם הסטודנטים לקיים פעילות אקדמיה ופנאי אשר תואמת את אמונתם ואורך חייהם, נרמסים ברגל גסה.

התירוץ שחזר על עצמו באירועים האחרונים היה הפחד ממדרון חלקלק שיוביל כאמור לכפייה דתית. אבל מה שנעלם מעייניהם של אותם "מגיני הדמוקרטיה והשוויון" היא העובדה שהם עצמם כבר נמצאים בהידרדרות מתקדמת במדרון בו כל הפרדה היא הדרה שיכולה להפוך בכל עת לקורבן הבא שיעלה על המוקד הציבורי והתקשרותי. בהידרדרות המפחידה במדרון זה עוד עשוי להגיע היום בו יקבעו אותם "לוחמי הזכויות והשוויון" שעזרת הנשים בבתי הכנסת היא הפרדה אסורה של המרחב הציבורי, והעובדה שלא מאפשרים לנשים לעלות לתורה היא הדרתן.

נראה כי הגיעה השעה בה תוכר זכותנו כאזרחים דתיים לחיות במדינתנו היהודית על פי דרכנו ואמונתו – בבתי הכנסת, במוסדות החינוך, באקדמיה ובמרחב הציבורי בכלל, שווה ואינה סותרת את זכותו של הציבור החילוני לחיות במדינתנו הדמוקרטית.

==

אבנר רוסלר הוא דובר אגודת הסטודנטים במרכז האקדמי לב המקיים לימודים בקמפוסים נפרדים לנשים וגברים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מסג' חילונית
| 05-06-2016 12:03
אבנר מסכים עם כל מילה.. בתור אחד שעובד במסג' חילונית, לא פעם אני נתקל במדרון הזה שפוגע בחופש הדת שלי.. יישר כח
2
כתיבה מעולה ותוכן אמיתי
אבי | 05-06-2016 13:26
בתפילה שיפלו דבריך על אוזנים קשובות
3
לחימה בשם הדמוקטריה
הדמוקרט | 05-06-2016 16:30
עם כל הכבוד ללחימה בשם הדמוקרטיה, צעדים כאלו כמו לחימה בהדרת נשים מצד אותם גורמים חשובים בתקופה זו של האנושות! משום שעדיין נשמע יותר הקול של הכפייה הדתית. המצב האידיאלי הוא איזון ,בו אין צורך להקצין לכל אחד מהצדדים , הדמוקרטיה האידיאלית! שלצערנו עדיין איננה מתקיימת.
4
טעות בידך
| 05-06-2016 19:47
כותב יקר, ישנם מקומות שבהם הציבור הדתי יכול לעשות בו כרצונו - כמו למשל מכון לב שבו אתה לומד. באוניברסיטה רגילה במימון ממלכתי, ישנם רוב הציבור שהם חילונים, ולכן הבקשות להפרדות וכפייה דתית אינם מקובלות עליו. בדיוק כמו שבבית כנסת מצופה שתהיה הפרדה, ואם חילוני יבוא ויבקש שיבטלו אותה אז לא יקבלו את בקשתו, ככה במרחב ציבורי רגיל לא מקובל להפריד בין נשים וגברים. אתה מוזמן ללכת לבני ברק או מאה שערים, אבל את הכפייה שלך אל תשית על אנשים שלא מעוניינים בכך.
5
בני האדם שקרנים שעד שהם כבר לא יכולים
| 05-06-2016 21:30
להבדיל בין הדרת נשים לכפיה חילונית. יש אלוהים בשמיים שמחלק שכל לפי רצונו ואי אפשר לקחת בכח שכל.