בשיעור בנושא יום העצמאות, לפי הוראותיו של הרב יוסף קאפח זצ"ל לאור פסיקת הרמב"ם, התייחס רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב ד"ר רצון ערוסי לנושא אמירת הלל או תחנון ביום העצמאות.
בנושא יום העצמאות, נחלקו גדולי מורי ההוראה בימינו מן הקצה אל הקצה. יש אומרים הלל בברכה, לא רק ביום אלא גם בלילה. ויש אומרים רק ביום ולא בלילה. ויש אומרים רק ביום, הלל בלי ברכה ויש אומרים שאפילו ביום אין לומר הלל כלל ועיקר אך אין לומר תחנון. ויש אומרים שצריך לומר גם תחנון.
יש לזכור כי ימים אלה הם ימי ספירה, שמכח המנהג – אין מסתפרים בימים אלה. ואפילו מגדולי המורים שאמרו לומר הלל בברכה ביום העצמאות, לא כולם העזו לומר שמותר להסתפר ולהתגלח ביום זה, חוץ מהרב ניסים שהוא אמר שמותר.
זאת אומרת שאנחנו רואים חילוקי דעות מאוד קוטביים, ומבוכה גדולה בקרב מורי ההוראה כיצד להתנהג במובן ההלכתי והתפילתי ביום העצמאות.
והאמת הפך להיות עניין בדיון ביחס למדינה, ביחס לחילוניות, ולעניות דעתנו, זו לא גישה הולמת מבחינה הלכתית. יש להפריד בין ההתיחסות למדינה ובין חובת ההודאה לקב"ה על כל נס ונס שהקב"ה עושה לנו, ואסור לקשור בין הדברים האלה.
האם מברכים שהחינו בין העצמאות?
הרב משולם ראטה, שהיה גאון גדול, הוא מאלה שאמרו שניתן לברך שהחיינו, אבל הוא התבטא כדלקמן: "מי שרוצה לברך הרשות בידו, ואין בזה שום חשש ברכה לבטלה. וכל מי שיודע בעצמו שנהנה ושמח במאורע של תקומת המדינה ביום ההוא שהוקבע ליום טוב, אין ברכתו רשות אלא חובה".
ואחרי בקשת המחילה – הדברים קשים מאוד מבחינה הלכתית. 'שהחינו' לא מברכים אם אני נהנה באותו יום או לא, אלא על עצמו של יום מברכים. מרגע שגדולי ישראל קבעו אותו למועד. ובאמת אין לנו שהחינו על מועדים מדרבנן, אלא רק בימים טובים שהם מדאוריתא. ושם אנחנו מברכים שהחינו על עצמו של יום, גם אם לא קיים ישיבת סוכה מברך שהחינו בקידוש.
בפורים חכמי ישראל לא תיקנו לומר שהחינו על עצמו של יום, אלא רק על קריאת המגילה, ובחנוכה ה'שהחינו' הוא על מצות הדלקת הנרות, אפילו על ההלל אין מברכים שהחינו. ללמדנו שאין לנו ברכת שהחינו, אפילו על מועדים שכנסת ישראל הגדולה תיקנו.
בלי קשר לרמת הציוניות
הבחינה הזו שמודדים את יום העצמאות, ציונית יותר או פחות, לא קשורה. לפי רבינו – אמירת ההלל נקבעה על ידי אנשי כנסת הגדולה – הסנהדרין. ולא על כל ידי מורי הוראה. ואפילו בימינו, לא הגיעו לכך שמורי ההוראה יתכנסו ויכריעו הכרעה ברורה. אפילו בתוך מועצת הרבנות הראשית לישראל יש מחלוקת גדולה האם אומרים הלל בברכה או בלי ברכה.
הבעיה היא לא הציונות החילונית, הבעיה הגדולה היא במשבר הרוחני והמנהיגותי שאין לנו גדולי עולם שיודעים לשבת ביחד ולטכס עצה ולומר דברים נכוחים וברורים. זה יסוד המשבר.
ולכן הבחינה שלנו היא הלכתית מובהקת. הדבר פשוט שלכל הדעות, מי שקרה לו מקרה אבל – נפטר קרוב משפחתו – חייב להתאבל, כמו בחנוכה. ואם יום העצמאות לא חל ביום שני וחמישי, אין קריאה בתורה.
היום בלאו הכי, יום העצמאות מוקדם בגלל חילולי השבת, זה דבר מאוד חשוב, אבל הנה פורים, אשר מקדימים את קריאת המגילה, אבל בפורים שחל בשבת, אומרים מעניינו של היום – אומרים על הניסים בשבת, ואילו כאן, מרגע שהקדימו את יום העצמאות – כבר אין אומרים הלל ביום ה' באייר, אלא מקדימים אותו ליום חמישי, ואין לזה ביסוס הלכתי. וזה מראה שהם ראו בזה יום הודאה אבל לא כעצמו של יום, שהפך למועד בישראל.
מבחינה הלכתית ממשנתו של רבנו והוראתו של מורי (=הרב קאפח), ואין לה שום קשר ליחסנו אל המדינה. ולהפך אנו מודים לקב"ה על כל מה שעשה ומתפללים לעתיד, אבל מבחינת סדרי תפילה וקביעת דינים לעצמו של יום, כללים חוקתיים הם בהלכה ועל פיהם נלך ולאורם ננהג.
מה דעתך בנושא?
19 תגובות
2 דיונים
נדב לדאני
נכון, צריך לומר ההלל הגדול ????
10:29 01.05.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאמי
תימנים צריכים בכלל להוסיף על ימי האבל של ספירת העומר. ועוד לא הזכרנו את השואה הרוחנית. לגבי ה באייר אין בכלל ויכוח שבתאריך זה לא הייתה הצלה המלחמה רק התחילה ההצלה היא בסוף...
תימנים צריכים בכלל להוסיף על ימי האבל של ספירת העומר. ועוד לא הזכרנו את השואה הרוחנית. לגבי ה באייר אין בכלל ויכוח שבתאריך זה לא הייתה הצלה המלחמה רק התחילה ההצלה היא בסוף מלחמה , ביום הניצחון לגבי ברכה של הלל כשיש ספק אז ספק ברכות להקל.
המשך 07:24 20.03.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה
כוונת הרב ערוסי היא שלפי עקרונות ההלכה של הרמב", אין לומר הלל ביום העצמאות. והיות והרמב"ם הוא הפוסק המרכזי של יהדות תימן, ממילא הם לא צריכים לומר. אך לעניות דעתי,...
כוונת הרב ערוסי היא שלפי עקרונות ההלכה של הרמב", אין לומר הלל ביום העצמאות. והיות והרמב"ם הוא הפוסק המרכזי של יהדות תימן, ממילא הם לא צריכים לומר. אך לעניות דעתי, גם לפי הרמב"ם צריך לומר הלל ביום העצמאות, וכן היא דעת כל זקני רבני תימן כגון הרב שלום יצחק הלוי, הרב חיים כסאר, הרב יוסף צובירי, הרב ישעיהו משורר, הרב חיים סינואני ועוד ועוד.
המשך 23:08 18.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם
על גזיזת פאות?
00:17 13.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
אתם עושים מכל דבר דרמה הלכתית.. על חולצה אפשר לברך שהחיינו..(מוצר שהיום רובנו קונים כמו מסטיק..ולכן אפילו כבר לא מברכים ..) גם הלל.. כמה מזמורי תהלים.. ״הבעיה״ זה הרבנים !...
אתם עושים מכל דבר דרמה הלכתית.. על חולצה אפשר לברך שהחיינו..(מוצר שהיום רובנו קונים כמו מסטיק..ולכן אפילו כבר לא מברכים ..) גם הלל.. כמה מזמורי תהלים.. ״הבעיה״ זה הרבנים ! לא מסוגלים לקחת אחריות והכרעה.. ולצערנו איתם אנחנו צועדים לגאולה.. עצמאות נכון להיום יותר גדול מפורים וחנוכה.. וגם הנושא של אבלות בעומר- דבר שכמעט אינו נזכר בראשונים .. שהוא עצמו לא ברור.. איך חודש ניסן שאסור בתענית והספד והם ימי שמחה אנחנו מתאבלים.. ובכלל כל הנושא מתי מתו תלמידי ר׳ עקיבא לא ברור.. וגם אם כן זה לא מהאירועים הטראומתיים או המכוננים בהיסטורית עם ישראל ובטח לא בהשוואה ליום עצמאות שזה כמו גאולת מצרים ויותר מכך. וכן מתפלא אני שרבנים לא מסוכלים קצת להרים את הראש ולראות את הדברים בצורה טובה יותר..
המשך 16:05 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
השלם עם ברכה בה' באייר שיוצא ביום שישי. לחגוג חוגגים יומיים חמישי ושישי. אין סוף לחגיגת יום העצמאות אבל חייבים לקבוע לו ימים והפעם זה יוצא חמישי ושישי תודה לאל....
השלם עם ברכה בה' באייר שיוצא ביום שישי. לחגוג חוגגים יומיים חמישי ושישי. אין סוף לחגיגת יום העצמאות אבל חייבים לקבוע לו ימים והפעם זה יוצא חמישי ושישי תודה לאל. הלל רק ביום שישי. ברוך השם שהמדינה חסה על חילול שבת לכן יש לחגוג בשמחה יתרה.המדינה בדרך הנכונה.
המשך 13:22 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
1 זה לא חדש 2 זה לא לתימנים אלא רק לרמבמיסטים/דרדעים/חסידי הרב קאפח. 3 טעות גם בכתבה: זה לא מורי אלא 'מארי' (ובמלעיל).
10:06 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
לא הבנתי למה? מבחינה הלכתית. .. ישנו חיוב הודיה עצום לבורא עולם ועצם זה שזכינו לקיבוץ הגלויות העצום מכל רחבי תבל ולהקמת מדינה יהודית זה סיבה מספיק טובה להוסיף, לא לשנות....
לא הבנתי למה? מבחינה הלכתית. .. ישנו חיוב הודיה עצום לבורא עולם ועצם זה שזכינו לקיבוץ הגלויות העצום מכל רחבי תבל ולהקמת מדינה יהודית זה סיבה מספיק טובה להוסיף, לא לשנות. את סדרי התפילה.
המשך 05:14 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב ערוסי פוסק לתימנים. לציבור הדתי לאומי, יש הרבנים משלו.
03:09 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רותי
זאת אומרת שלשיטת הרב ערוסי, התימנים אינם מחויבים בהחלטות מועצת הרבנות?? אם כן, אף אחד לא מחויב!!! נפלא, שהרב ערוסי חבר במועצה!!!
03:05 09.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלכה
אכן דברי הרב נכוחים אך הדברים אינם מוכרחים למעשה, הרב קאפח סובר שמאחר והרמבם פסק כרב נחמן שקריאת המגילה בפורים זה במקום הלל, שאין לנו לתקן לומר הלל היום כי אין...
אכן דברי הרב נכוחים אך הדברים אינם מוכרחים למעשה, הרב קאפח סובר שמאחר והרמבם פסק כרב נחמן שקריאת המגילה בפורים זה במקום הלל, שאין לנו לתקן לומר הלל היום כי אין לנו הסמכות. ויש להקשות, הרי חנוכה היתה אחרי פורים בלי נביאים בעוד שבפורים היו נביאים! מכאן שבפורים לא אומרים הלל בגלל הצורה שבה אסתר נמסרה לגוי וכו' אך ביום העצמאות כמו בחנוכה היתה מלחמה והצלה ועצמאות ולכן יש לומר הלל כמו שתיקנו נביאים ראשונים לומר הלל על כל הצלה (פסחים קיז) ולכן גם לפי הרמבם ניתן לומר הלל ובכללי רוב הרבנים התימנים מלבד הרב קאפח כן סברו שיש לומר הלל כמו הרב שלום יצחק הלוי, הרב חיים כסאר, הרב חיים סנואני הרב יוסף צוביירי ועוד..
המשך 23:31 08.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר