שאלת הרלוונטיות של התפילות והפיוטים, עולה מאז שיבת ציון, בעיקר על התפילות הקוראות לשיבה לציון.

גם בהגדה של פסח, ממש בפתיחת המגיד, מופיע הקטע הארמי 'הא לחמא עניא' בו אומרים: "השתא הכא עבדי; לשנה הבאה בארעא דישראל בני חורין" בשינוי קל בין הקהילות השונות.

הרב ד"ר אליהו זייני, ראש ישיבת 'אור וישועה' בחיפה נשאל האם לא הגיע הזמן, כשאנחנו במדינה עצמאית בארץ ישראל לשנות את הנוסח "הגלותי" של ההגדה.

בתשובה שמתפרסמת באתר הישיבה משיב, הרב זייני באריכות וכותב לשואל: "שאלתך היא במקום ונשאלה כבר לפני שנים רבות בארץ. כתוצאה מכך, לא אסתיר ממך שיש אנשים שהחליטו שנוסח זה שנולד ללא ספק בגולה – טעון שינוי יסודי. ואכן, אם להיצמד לפשט הדברים, עמדתם זו נראית נכונה. ובכל זאת, לא אהסס לכנות אנשים כאלה ילדים ממש. ואסביר מדוע."

מה לא צריך לבער מהבית – הרשימה המלאה

בהמשך מפרט הרב זייני כי "התפילות בישראל כולן נוסדו ונוסחו על יד גדולי ישראל, וביחד, במעמד נביאים או חכמים בסנהדרין וכדו'. לכן אל לו לאדם לשנות אותם בפינתו ללא הסכמתם של רבים מגדולי ישראל."

ומעבר לכך, מוסיף הרב זייני, כי שינוי נוסחים, צריך להיות לאורך כל התפילות והפיוטים: "אם נבטל או אף נשנה תפילה זו מפאת הקושי שבה, עלינו לשנות כמעט כל תפילות הימים טובים בהן אנו מבכים את חוסר יכולתנו לעלות לירושלים ולעשות שם חובותינו."

את הטענה לפיה כיום אי אפשר להקריב קרבנות בהר הבית שמותירה את התפילה כרלוונטית, דוחה הרב "כל מי שיודע הלכה כדבעי, יודע היטב שאין שום מניעה כיום מלהקריב לפחות קרבן פסח אליבא דכל הדעות!".

אז מדוע לא לשנות?

"כל תפילות עם ישראל, הינן תפילות שלשון הרבים שבהן מתייחס לכלל ישראל. ולכן, כיון שעדיין רוב ישראל בגלות (לא לזמן רב, כי אני עומדים כל רגע לעבור לרוב בארץ בע"ה), יש מקום לתפילה זו אם אנו מתכוונים לכלל ישראל."

ומוסיף הרב עוד אם אכן אנו חיים בארץ, מאידך מעטים בלבד הם אלו שבתוכנו זכו כבר לחירות אמיתי פנימית. חלקים גדולים מאד עדיין בבחינת 'עבדי' ח"ו במובן הרוחני, כי הם עדיין לא הפנימו את הדרוש להפנים בעקבות חידושה של מדינת ישראל. דתיים רבים חושבים עצמם בגלות, ואחרים רבים משועבדים לתרבויות העמים. אז עדיין הם לא יצאו מגלות.

הנוסח עצמו נכון

את הנוסח עצמו, מסביר הרב זייני באופן בו ניתן להבין אותו לפי המצב הנוכחי. "נכון שפשט המלה 'הכא' הוא 'כאן', אך כל האמון על דברי חז"ל, יודע היטב שבמאות מקומות הם משתמשים בביטוי זה במשמעויות אחרות, כגון: 'בעניין זה', 'בהקשר זה', 'בנקודה זו' וכדו'. לכן כל עוד אנו ממשיכים מפאת הסיבות שמנינו לעיל לומר נוסח זה, יש לפרש ביטוי זה לא כפשוטו, אלא במובן של 'במצב הנוכחי'."

את התשובה מסיים הרב זייני: "וראה נא כמה מנהיגי אומתנו, הפוליטיים, ולעיתים יותר מהם, הבטחוניים, הולכים שחוחלפני בני מעניהם, נכנעים לפני כל פריץ ולפני כל מעצמה, ועדיין לא מסוגלים לבטא עצמאות אמתית. אז בא נמשיך להתפלל תפילה זו להוציאם מגלות 'רוחנית' זו. ויש עוד הרבה מה להוסיף. אך מה מקום לשנות בפזיזות כל עוד התודעה עדיין גלותית? בא ונפעל על מנת להוציאם מעבדות לחירות עולם, ואז נשמח מאד לשנות ולתקן."