בסוף כיתה י׳ העיפו אותי מהישיבה התיכונית בקרני שומרון. עד לשבוע השני שאחרי תחילת הלימודים בכיתה י״א התרוצצתי בין ישיבות תיכוניות (כי מ״סתם״ תיכון דתי הייתי עלול לצאת פוחז), שלל רבנים בחנו אותי בארמית מדוברת על דפי גמרא שמעולם לא הבנתי. כולם הודיעו שאין מקום, או שאני לא מתאים לישיבה, או שהישיבה לא מתאימה לי, ושיהיה לך בהצלחה.
באורח פלא הסכימו בישיבת אור עציון לקבל אותי. דא עקא, גם שם לא שיפרתי את השליטה שלי בארמית, ולא את הקונפורמיזם התורני שלי, ובסוף השנה הודחתי גם משם (בראש הרכב השופטים ישב הרב דרוקמן). רגע לפני שהתקבלתי למשרת מתדלק, ולאחר תחנונים והפצרות הסכימו בקרנ״ש לעשות חסד עם הוריי ולקבל אותי חזרה לכיתה י״ב, ״לפחות יהיו לו 12 שנות לימוד״.
בין כיתה ז׳ לכיתה י״ב נפתח יום הלימודים שלי בארבע שעות גמרא. חצי שעה של ריכוז ושלוש שעות וחצי של ריחוף בחלל. שש שנות עצבים, רבנים, כאב ראש, צעקות, 20 פסיכולוגים, שני קוב דמעות. כשסגרתי את הגמרא בתום בחינת הבגרות בכיתה י״ב ידעתי שזו הפעם האחרונה בחיי שאני נוגע בספר הזה.
במשך שש שנים סיפרו לי ״מחנכים״ כמה אני דפוק, כמה אני עצלן, כושל, טועה בדרך. ״מי שלא מצליח ללמוד דף גמרא לא יצליח להתמודד עם שום אתגר בחייו״, היה הרציונל שליווה אותי כמה שנים יפות, יחד עם ״המוזיקה הטפשית שאתה מתעקש לשמוע לא תביא אותך לשום מקום בחיים״, ״הסלים שאתה קולע לא יעזרו לך בעתיד כשתסתכל בראי ותשאל את עצמך מה עשית במקום ללמוד״ ועוד להיטים מאותו פס יצור.
את הבגרויות, אגב, השלמתי אחרי הצבא, תואר ראשון, תואר שני. 23 שנה עברו מאז. דף גמרא עוד לא פתחתי, אבל חוץ מזה, הרוב בסדר.
למה נזכרתי בכל זה? כי כבר חודש אני קורא פוסטים של הורים מתוסכלים שלא קיבלו את הילד שלהם לישיבה תיכונית מבוקשת. עוד אין לי ילדים בגיל הזה, אבל כשיגיע היום אני מניח שאזכור שלא כולם חייבים לעמוד בציפיות המשונות שלנו.
==
רועי שרון הוא כתב ההתיישבות של ערוץ 10
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
0 דיונים
זה שמי לעולם
נשמע מאוד ילדותי .. אתה הרי לא מעניש אף אחד אלא בעיקר את עצמך. מניסיון אישי אני רק יכול לתאר בפניך את התענוג הבא: אתה יושב בסלון, השולחן עמוס בספרים,...
נשמע מאוד ילדותי .. אתה הרי לא מעניש אף אחד אלא בעיקר את עצמך. מניסיון אישי אני רק יכול לתאר בפניך את התענוג הבא: אתה יושב בסלון, השולחן עמוס בספרים, השעה 12 בלילה עם כוס תה ואופ.. כל שיטת הרמב"ן בסוגיה מתחוורת לך כשמלה .. קושיות האחרונים מתיישבות בזו אחר זו. עולם הבא בעולם הזה
המשך 21:47 06.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דויד ידאעי-אשקלון
הרמבם בהקדמתו למשנה תורה,מקדים לדבר על תקופת הגאונים,שבאו לאחר חתימת התלמוד. ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר...ונתמעט תלמוד תורה... ושאלות רבות...
הרמבם בהקדמתו למשנה תורה,מקדים לדבר על תקופת הגאונים,שבאו לאחר חתימת התלמוד. ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר...ונתמעט תלמוד תורה... ושאלות רבות שואלין אנשי כל עיר ועיר לכל גאון שיהיה בימיהם,לפרש להם דברים קשים שבתלמוד, והם משיבים להם כפי חכמתם; ואותן השואלין מקבצין התשובות, ועושין מהן ספרים להבין מהם. הרמב"ם כותב על תקופת דורו: ובזמן הזה תכפו צרות יתרות,ודחקה שעה את הכול, ואבדה חכמת חכמינו, ובינת נבונינו נסתתרה; לפיכך אותן הפירושין והתשובות וההלכות שחיברו הגאונים, וראו שהם דברים מבוארים, נתקשו בימינו, ואין מבין ענייניהם כראוי אלא מעט במספר.ואין צריך לומר,התלמוד עצמו:הבבלי,והירושלמי,וספרא, וספרי, והתוספתות--שהן צריכין דעת רחבה ונפש חכמה וזמן ארוך,ואחר כך ייוודע מהן הדרך הנכוחה בדברים האסורין והמותרין ושאר דיני תורה היאך היא. כתיבת משנה תורה מא ומפני זה נערתי חוצני, אני משה בירבי מיימון הספרדי, ונשענתי על הצור ברוך הוא, ובינותי בכל אלו הספרים; וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורין, בעניין האסור והמותר והטמא והטהור עם שאר דיני תורה: כולן בלשון ברורה ודרך קצרה עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול--בלא קושיה ולא פירוק... מב ...לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה--לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה,ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם. מג וראיתי לחלק חיבור זה הלכות הלכות בכל עניין ועניין,ואחלק ההלכות לפרקים שבאותו עניין; וכל פרק ופרק אחלק אותו להלכות קטנות,כדי שיהיו סדורין על פה." המשנה באבות(א-יז) אומרת: שמעון בנו אומר כל ימיי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא. לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה - ותדע לך שהשתיקה טובה לו, שאפילו המדרש והדרש והדיבור בתורה שאין לך מדה טובה הימנה,אין עיקר קיבול השכר אלא בשביל המעשה,והדורש ואינו מקיים, נוח לו אם היה שותק,ולא היה דורש: וכל המרבה דברים מביא חטא - שכן מצינו בחוה שהרבתה דברים,ואמרה, אמר אלוקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו,והוסיפה נגיעה שלא נאסרה בה, ודחפה נחש עד שנגעה בו, ואמר לה, כשם שאין מיתה בנגיעה,כך אין מיתה באכילה,ומתוך כך באת לידי חטא שאכלה מן הפרי. הוא ששלמה אומר (משלי ל)--אל תוסף על דבריופן יוכיח בך ונכזבת: הגמרא בסוטה אומרת: תנו רבנן :שלשה חלאין חלה אלישע.אחד שגירה דובים בתינוקות.ואחד שדחפו לגחזי בשתי ידים.ואחד שמת בו.שנאמר (מלכים ב יג,יד) ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו.תנו רבנן:לעולם תהא שמאל דוחה,וימין מקרבת.לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידיו.ולא כיהושע בן פרחיה שדחפו-{לישו להנוצרי}בשתי ידיו...וילך אלישע דמשק.למה הלך?אמר ר' יוחנן,שהלך להחזירו לגחזי בתשובה,ולא חזר.אמר לו,חזור בך.אמר לו,כך מקובלני ממך,כל מי שחטא והחטיא את הרבים,אין מספיקין בידו לעשות תשובה.(סוטה-מז)אחד 'שגירה דובים' - בעון שגירה דובים בתינוקות:(רש"י) "שנאמר:"חנוך לנער על פי דרכו" דרך שכל ימיו יהא מתנהג בו חנוך לו בנערותו..דהיינו מבן ט"ז שנה,עד בן כ"ד שנה.שקודם ט"ז שנה,אין בו דעת לקבל תוכחות כל כך.ואל תכביד יסורין ותוכחות..ויותר מבן כ"ד,יש לחוש שמא יבעט:(שו"ע-הילכות תלמוד תורה-א) דויד המלך עליו השלום,הייה רועה את הצאן ברחמים: מהו "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? שהיה דוד כולא את הצאן אלו מפני אלו. שהיה דוד סוגר את הכבשים הגדולים,כדי שהקטנים יאכלו תחילה, שאם לא כן,הגדולים היו אוכלים הכל,ולא משאירים לקטנים כלום.דוד היה מוציא את הגדיים - ומאכילם ראשי עשבים העליונים שהם רכים, מוציא את התיישים - אחריהם ואוכלין אמצע עשבים שהוא בינוני, מוציא את הבחורים - ומאכילם עיקרם של עשבים שהוא קשה. אמר הקדוש-ברוך-הוא: מי שיודע לרעות את הצאן איש לפי כוחו, יבוא וירעה את צאני - ישראל. (ילקוט שמעוני-תהלים ע''ח) . סיכום דברים: א) עיסוק בלימוד תלמוד הייה קשה בכל הזמנים,ולכן כתב הרמב"ם,משנה תורה,-=הלכות פסוקות, כדי שידעו האסור והמותר.(רמבם-בהקדמה)אפשר לחבר לתלמידים קטעי גמרא קלים,שעוסקים במדרשים,מכמה מסכתות. ב) לא המדרש עיקר אלא המעשה--לימוד תורה נביאים כתובים,מדרשים הלכות.לאנשים המתקשים בגמרא,אפשר ללמד עין יעקב. ג) לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת(גמרא סוטה).לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד(אבות) ראוי שהמלמד יקרב בדרכי נועם את התלמיד,ויבחר עבורו את הנושאים,שאיתם יוכל להתעלות,בקיום מצוות..(רמבם-תלמוד תורה) ד) חנוך לנער על פי דרכו.תלמיד בגיל ט"ז,אין בו דעת לקבל תוכחות כל כך.ואל תכביד יסורין ותוכחות..(שו"ע-ת"ת)לקרב את התלמיד בנושאים הקרובים ללבו בלימוד:תורה נביאים כתובים,מדרשים הלכות.לאנשים המתקשים בגמרא,אפשר ללמד עין יעקב.בתקופת לימוד בישיבה תיכונית,ידוע וראוי לחלק את התלמידים(לפי האפשרויות) לשנים או שלוש הקבצות בלימודי קודש,ואפילו בלימודי חול כדי שיוכלו להצליח בתחום המתאים להם בעתיד,לפי כשרונותיהם. ה) לרבנים,ולמורים,למנהלים,ולמערכת החינוך,מציע:לתכנן מערכת לימוד בלימודי קודש,להתאימה למתקשים בלימוד גמרא,וכך נוכל לגדל דור,שאוהב את התורה, ומתעלה בה. ו) לרועי שרון,ולכל אלא המתקשים בלימוד גמרא,מי שעבר קשיים בישיבה או בתיכון,ראוי לקרב אותו.ואלא שהתרחקו וזמנים להגיע לשיעורי עין יעקב,והלכה הנמצאים בכל עיר. ז) מומלץ ללמוד לפי בחירה-- תורה,נביאים,כתובים,עין יעקב,עם פירושים,וגם הלכה,לפי קצב התקדמות,בעבודת ה'. בשורות טובות.!
המשך 23:26 05.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ישיבה
הבעיה היא שב"ציבור שלנו" (הדת"ל) מי שלא הולך לישיבה נחשב סוג ב' אז שהוא יעבור לתיכון דתי??!! רח"ל אז לא היית לא ברירה ונשאר נע ונד בין ישיבות תיכוניות... לכן...
הבעיה היא שב"ציבור שלנו" (הדת"ל) מי שלא הולך לישיבה נחשב סוג ב' אז שהוא יעבור לתיכון דתי??!! רח"ל אז לא היית לא ברירה ונשאר נע ונד בין ישיבות תיכוניות... לכן הוא לא צריך להאשים את הישיבה אלא את ה"הציבור שלנו"....
המשך 15:16 03.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
הגמרא בפרט והתורה בכלל, אינם אשמים שהופקדו בידי מחנכים כל כך גרועים..... אל תשחק לידיהם... התורה היא שלך... באותה מידה שהיא שלהם..... תחשוב על זה...
09:31 03.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יכול בהחלטתך ליצור בו שינוי.
09:25 03.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
jj
מלפני 30 שנה
01:16 06.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין דבר יותר מתוק מדף גמרא
עדיין תתגלגל לכאן אולי בתור משפחה ציונית ותקוה שלא תהפוך לכתב רכיליות סליחה חדשות.
00:05 13.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה שמי לעולם
נשמע מאוד ילדותי .. אתה הרי לא מעניש אף אחד אלא בעיקר את עצמך. מניסיון אישי אני רק יכול לתאר בפניך את התענוג הבא: אתה יושב בסלון, השולחן עמוס בספרים,...
נשמע מאוד ילדותי .. אתה הרי לא מעניש אף אחד אלא בעיקר את עצמך. מניסיון אישי אני רק יכול לתאר בפניך את התענוג הבא: אתה יושב בסלון, השולחן עמוס בספרים, השעה 12 בלילה עם כוס תה ואופ.. כל שיטת הרמב"ן בסוגיה מתחוורת לך כשמלה .. קושיות האחרונים מתיישבות בזו אחר זו. עולם הבא בעולם הזה
המשך 21:47 06.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דויד ידאעי-אשקלון
הרמבם בהקדמתו למשנה תורה,מקדים לדבר על תקופת הגאונים,שבאו לאחר חתימת התלמוד. ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר...ונתמעט תלמוד תורה... ושאלות רבות...
הרמבם בהקדמתו למשנה תורה,מקדים לדבר על תקופת הגאונים,שבאו לאחר חתימת התלמוד. ואחר בית דינו של רב אשי, שחיבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פיזור יתר...ונתמעט תלמוד תורה... ושאלות רבות שואלין אנשי כל עיר ועיר לכל גאון שיהיה בימיהם,לפרש להם דברים קשים שבתלמוד, והם משיבים להם כפי חכמתם; ואותן השואלין מקבצין התשובות, ועושין מהן ספרים להבין מהם. הרמב"ם כותב על תקופת דורו: ובזמן הזה תכפו צרות יתרות,ודחקה שעה את הכול, ואבדה חכמת חכמינו, ובינת נבונינו נסתתרה; לפיכך אותן הפירושין והתשובות וההלכות שחיברו הגאונים, וראו שהם דברים מבוארים, נתקשו בימינו, ואין מבין ענייניהם כראוי אלא מעט במספר.ואין צריך לומר,התלמוד עצמו:הבבלי,והירושלמי,וספרא, וספרי, והתוספתות--שהן צריכין דעת רחבה ונפש חכמה וזמן ארוך,ואחר כך ייוודע מהן הדרך הנכוחה בדברים האסורין והמותרין ושאר דיני תורה היאך היא. כתיבת משנה תורה מא ומפני זה נערתי חוצני, אני משה בירבי מיימון הספרדי, ונשענתי על הצור ברוך הוא, ובינותי בכל אלו הספרים; וראיתי לחבר דברים המתבררים מכל אלו החיבורין, בעניין האסור והמותר והטמא והטהור עם שאר דיני תורה: כולן בלשון ברורה ודרך קצרה עד שתהא תורה שבעל פה כולה סדורה בפי הכול--בלא קושיה ולא פירוק... מב ...לפיכך קראתי שם חיבור זה משנה תורה--לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה,ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם. מג וראיתי לחלק חיבור זה הלכות הלכות בכל עניין ועניין,ואחלק ההלכות לפרקים שבאותו עניין; וכל פרק ופרק אחלק אותו להלכות קטנות,כדי שיהיו סדורין על פה." המשנה באבות(א-יז) אומרת: שמעון בנו אומר כל ימיי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא. לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה - ותדע לך שהשתיקה טובה לו, שאפילו המדרש והדרש והדיבור בתורה שאין לך מדה טובה הימנה,אין עיקר קיבול השכר אלא בשביל המעשה,והדורש ואינו מקיים, נוח לו אם היה שותק,ולא היה דורש: וכל המרבה דברים מביא חטא - שכן מצינו בחוה שהרבתה דברים,ואמרה, אמר אלוקים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו,והוסיפה נגיעה שלא נאסרה בה, ודחפה נחש עד שנגעה בו, ואמר לה, כשם שאין מיתה בנגיעה,כך אין מיתה באכילה,ומתוך כך באת לידי חטא שאכלה מן הפרי. הוא ששלמה אומר (משלי ל)--אל תוסף על דבריופן יוכיח בך ונכזבת: הגמרא בסוטה אומרת: תנו רבנן :שלשה חלאין חלה אלישע.אחד שגירה דובים בתינוקות.ואחד שדחפו לגחזי בשתי ידים.ואחד שמת בו.שנאמר (מלכים ב יג,יד) ואלישע חלה את חליו אשר ימות בו.תנו רבנן:לעולם תהא שמאל דוחה,וימין מקרבת.לא כאלישע שדחפו לגחזי בשתי ידיו.ולא כיהושע בן פרחיה שדחפו-{לישו להנוצרי}בשתי ידיו...וילך אלישע דמשק.למה הלך?אמר ר' יוחנן,שהלך להחזירו לגחזי בתשובה,ולא חזר.אמר לו,חזור בך.אמר לו,כך מקובלני ממך,כל מי שחטא והחטיא את הרבים,אין מספיקין בידו לעשות תשובה.(סוטה-מז)אחד 'שגירה דובים' - בעון שגירה דובים בתינוקות:(רש"י) "שנאמר:"חנוך לנער על פי דרכו" דרך שכל ימיו יהא מתנהג בו חנוך לו בנערותו..דהיינו מבן ט"ז שנה,עד בן כ"ד שנה.שקודם ט"ז שנה,אין בו דעת לקבל תוכחות כל כך.ואל תכביד יסורין ותוכחות..ויותר מבן כ"ד,יש לחוש שמא יבעט:(שו"ע-הילכות תלמוד תורה-א) דויד המלך עליו השלום,הייה רועה את הצאן ברחמים: מהו "מִמִּכְלְאֹת צֹאן"? שהיה דוד כולא את הצאן אלו מפני אלו. שהיה דוד סוגר את הכבשים הגדולים,כדי שהקטנים יאכלו תחילה, שאם לא כן,הגדולים היו אוכלים הכל,ולא משאירים לקטנים כלום.דוד היה מוציא את הגדיים - ומאכילם ראשי עשבים העליונים שהם רכים, מוציא את התיישים - אחריהם ואוכלין אמצע עשבים שהוא בינוני, מוציא את הבחורים - ומאכילם עיקרם של עשבים שהוא קשה. אמר הקדוש-ברוך-הוא: מי שיודע לרעות את הצאן איש לפי כוחו, יבוא וירעה את צאני - ישראל. (ילקוט שמעוני-תהלים ע''ח) . סיכום דברים: א) עיסוק בלימוד תלמוד הייה קשה בכל הזמנים,ולכן כתב הרמב"ם,משנה תורה,-=הלכות פסוקות, כדי שידעו האסור והמותר.(רמבם-בהקדמה)אפשר לחבר לתלמידים קטעי גמרא קלים,שעוסקים במדרשים,מכמה מסכתות. ב) לא המדרש עיקר אלא המעשה--לימוד תורה נביאים כתובים,מדרשים הלכות.לאנשים המתקשים בגמרא,אפשר ללמד עין יעקב. ג) לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת(גמרא סוטה).לא הביישן למד ולא הקפדן מלמד(אבות) ראוי שהמלמד יקרב בדרכי נועם את התלמיד,ויבחר עבורו את הנושאים,שאיתם יוכל להתעלות,בקיום מצוות..(רמבם-תלמוד תורה) ד) חנוך לנער על פי דרכו.תלמיד בגיל ט"ז,אין בו דעת לקבל תוכחות כל כך.ואל תכביד יסורין ותוכחות..(שו"ע-ת"ת)לקרב את התלמיד בנושאים הקרובים ללבו בלימוד:תורה נביאים כתובים,מדרשים הלכות.לאנשים המתקשים בגמרא,אפשר ללמד עין יעקב.בתקופת לימוד בישיבה תיכונית,ידוע וראוי לחלק את התלמידים(לפי האפשרויות) לשנים או שלוש הקבצות בלימודי קודש,ואפילו בלימודי חול כדי שיוכלו להצליח בתחום המתאים להם בעתיד,לפי כשרונותיהם. ה) לרבנים,ולמורים,למנהלים,ולמערכת החינוך,מציע:לתכנן מערכת לימוד בלימודי קודש,להתאימה למתקשים בלימוד גמרא,וכך נוכל לגדל דור,שאוהב את התורה, ומתעלה בה. ו) לרועי שרון,ולכל אלא המתקשים בלימוד גמרא,מי שעבר קשיים בישיבה או בתיכון,ראוי לקרב אותו.ואלא שהתרחקו וזמנים להגיע לשיעורי עין יעקב,והלכה הנמצאים בכל עיר. ז) מומלץ ללמוד לפי בחירה-- תורה,נביאים,כתובים,עין יעקב,עם פירושים,וגם הלכה,לפי קצב התקדמות,בעבודת ה'. בשורות טובות.!
המשך 23:26 05.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ישיבה
הבעיה היא שב"ציבור שלנו" (הדת"ל) מי שלא הולך לישיבה נחשב סוג ב' אז שהוא יעבור לתיכון דתי??!! רח"ל אז לא היית לא ברירה ונשאר נע ונד בין ישיבות תיכוניות... לכן...
הבעיה היא שב"ציבור שלנו" (הדת"ל) מי שלא הולך לישיבה נחשב סוג ב' אז שהוא יעבור לתיכון דתי??!! רח"ל אז לא היית לא ברירה ונשאר נע ונד בין ישיבות תיכוניות... לכן הוא לא צריך להאשים את הישיבה אלא את ה"הציבור שלנו"....
המשך 15:16 03.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר