בסוף אוקטובר 2013 התקבל החוק "לתיקון פקודת הנישואין וגירושין" שנודע כ"חוק צוהר" או כחוק "פתיחת איזורי הרישום בנישואין". המטרה של החוק הייתה לאפשר לכל אדם להרשם לנישואין בכל לשכת נישואין ברחבי הארץ ולא רק במקום מגוריו. אלא שברבנות מאוד לא אהבו את החוק שעבר מעל לראשם בממשלת האחים לפיד ובנט ועשו מלכתחילה כל אשר לאל ידם בכדי לתקוע אותו.
בזמן שמכתב של משרד הדתות, בעקבות כניסת החוק, הודיע כבר לפני שנתיים וחצי (!) כי "בעתיד, תאפשר המערכת ביצוע בדיקת וקבלת עדי רווקות בכל אחת מלשכות הנישואין, ללא תלות המגורים של בני הזוג" בפועל פעלה הרבנות נגד מגמה זו של משרד הדתות והעומד בראשו באותו הזמן, הרב אלי בן דהן.
הטריק של הרבנות היה פשוט: הליך הרישום לנישואין דורש גם עניין בירוקרטי מקדים, הוצאת תעודת הרווקות. כל עוד פקודת הרישום חייבה רישום לנישואין במקום המגורים, תעודת הרווקות והרישום התבצעו במקום המגורים, כעת בכדי למנוע מצב של רישום לנישואין היכן שהנרשם רוצה, חייבו ברבנות להמשיך ולהוציא את תעודת הרווקות במקום המגורים, ובכך להקשות על מי שלא רוצה להרשם לנישואין במקום מגוריו.
שנה לאחר שהחוק עבר, ויישומו טורפד למעשה באמצעות הדרישה סביב תעודת הרווקות, קיימה מועצת הרבנות הראשית דיון בהשתתפות סגן השר דאז בן דהן. בישיבה הביעו חברי המועצה התנגדות ליישום החוק. הגדיל לעשות הרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע, שאמר מפורשות כי "אנחנו לא נכבד את החוק".
משהבינו בקרב הארגונים שקידמו את החוק כי המהלך תקוע, החלו להפעיל מצידם לחץ על הרבנות, באמצעות פנייה ליועץ המשפטי של הרבנות ולאחר מכן אף ליועץ המשפטי לממשלה. הבולט שבהם היה ארגון 'עתים', בראשות הרב דר' שאול פרבר. בפניותיהם, טענו ב'עתים', כי הדרישה להוציא תעודת רווקות באיזור המגורים מטרפדת למעשה את החוק ולכן הינה בניגוד לחוק.
אחד השיאים במאבק זה נרשם לפני חודש, כאשר, באמצעות ח"כ אלעזר שטרן, הגישו בארגון 'עתים' שאילתא למשרד הדתות בנושא. שר הדתות דוד אזולאי טען אז בתוקף כי מערכת ממוחשבת שאמורה לאפשר את הוצאת תעודות הרווקות בכל הארץ ואף ויתור עליהן נכנסה אז רק לפיילוט וכי רק בעוד חודשיים היא תותקן בכל המועצות הדתיות. ב'עתים' טענו מנגד כי המערכת מותקנת כבר בכל המועצות הדתיות וממתינה פשוט לאישור סופי לפני כניסה לפעולה.
על רקע זה, אין ספק כי החלטת מועצת הרבנות הראשית הינה בשורה של ממש, אך לא מדובר בהחלטה שהתקבלה מתוך רצון להקהל על האזרח, כפי שצוין בה, מדובר בהחלטה שהתקבלה באין ברירה, כאשר היועץ המשפטי של הרבנות הסביר, ככל הנראה, לרבנים הראשיים כי המשך טרפוד הוצאת תעודות הרווקות עומד בניגוד לחוק ולכן לא יעבור במבחן בג"ץ, עליו כבר החלו לעמול בארגונים השונים. לכן גם הסיפור המרכזי בהחלטה הוא לא הוויתור על תעודות הרווקות, אלא העובדה ש'חוק צוהר' נכנס, סוף סוף, לתוקף. למגינת ליבם של מתנגדיו ולשמחת ליבם של תומכיו.
מה דעתך בנושא?
3 תגובות
0 דיונים
יובל המבולבל
לצוות הטוקבקיסטים של ישיבת הר המור: איך אתם מעיזים לצאת נגד החלטה של מועצת הרבנות הראשית??? געוואלד! כשהם פוסקים לפי מה שנוח לכם אתם מקדשים אותם, משל היו גדולי האומה,...
לצוות הטוקבקיסטים של ישיבת הר המור: איך אתם מעיזים לצאת נגד החלטה של מועצת הרבנות הראשית??? געוואלד! כשהם פוסקים לפי מה שנוח לכם אתם מקדשים אותם, משל היו גדולי האומה, כשהם פוסקים לפי מה שנוח לעם ישראל (ולא לכם...) ובהתאם לעמדה של ארגונים כמו צהר ועתים אז אתם משלחים בהם את חיצי הביקורת שלכם? לא תזיק לכם טיפה של ביקורת עצמית בריאה. כמו כן, לא יזיק לכם לשוב ללימודכם בישיבה במקום לבלות שעות בכתיבת טוקבקטים באינטרנט.
המשך 12:30 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זהירות
אנחנו לומדים תורה, בשביל לדעת איך לעבוד את 'ה'. ומי שלומד ומלמד תורה בשביל להגיד אבא שלי יותר טוב, מהרב בן ציון אבא שאול זצ''ל, הוא אפיקורוס, אנחנו לומדים תורה,...
אנחנו לומדים תורה, בשביל לדעת איך לעבוד את 'ה'. ומי שלומד ומלמד תורה בשביל להגיד אבא שלי יותר טוב, מהרב בן ציון אבא שאול זצ''ל, הוא אפיקורוס, אנחנו לומדים תורה, בשביל לנסות לדעת את הנאמר למשה רבנו בהר סיני, ומי שמשנה את ההלכות , בשביל להגיד כך הלכה, ולא כדעת הרב בן ציון אבא שאול, וכל זה בשביל לכתוש את הרב בן ציון אבא שאול זצ''ל, הרי שהוא אפיקורוס. ו ספר תורה שכתבו אפיקורוס - ישרף. שיש אחד כזה ושקוראים אותו רב, והוא אפיקורוס.
המשך 09:53 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
למדינה
09:32 29.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר