גם הן יכולות: תלמידת מדרשה סיימה את הש"ס - סרוגים

גם הן יכולות: תלמידת מדרשה סיימה את הש"ס

חיה כוכבא עמיתה (אברכית) במכון למנהיגות הלכתית במדרשת לינדנבאום, סיימה את הש"ס במסגרת לימוד הדף היומי. "חיה מהווה דוגמה לשאר התלמידות שגם הן יכולות לשאוף ולהצליח בלימודי התורה המעמיקים ולסיים את הש"ס בעצמן"

גם הן יכולות: תלמידת מדרשה סיימה את הש"ס

גם הן יכולות. אברכית במדרשת לינדנבאום חגגה את סיום הש"ס במסגרת הדף היומי.

את שיעור הדף היומי, בדף האחרון של מסכת גיטין, קיימה חיה כוכבא, בבית המדרש המרכזי של המדרשה. בהתאם למינוחים של המדרשה היא לא מוגדרת 'אברכית' אלא עמיתה, הלומדת במכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד המכשיר נשים למנהיגות רוחנית ופסיקת הלכה בלינדנבאום מבית אור תורה סטון.

עם סיום השיעור שהיה גם עבורה סיום לימוד כל המסכתות בתלמוד הבבלי, הפך בית המדרש לרחבת ריקודים של שמחה והודאה.

במדרשה אומרים כי חיה כוכבא מהווה דוגמה לתלמידות שגם הן יכולות לשאוף ולהצליח בלימודי התורה המעמיקים ולסיים את הש"ס בעצמן.

הצטרפו גם אתן ללימוד הדף היומי בשיעור יומי עם הרב אביחי קצין, כל יום באתר סרוגים

b1ae9c6f-dad1-4262-8356-d0325f3a3b35

הרב אהד טהרלב, ראש התוכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום, ברך וציין כי "אך טבעי שבמדרשה לנשים הקיימת כל כך הרבה שנים יצאו נשים שסיימו את הש"ס, דווקא בחודש אדר, כאשר היהודים קיבלו וקיימו עליהם את התורה מאהבה, יצוין באישה שחשקה נפשה לסיים את לימודי הש"ס מתוך קשר עמוק לתורה".

לאחר הסיום: ריקודים של מצווה

המכון למנהיגות הלכתית ע”ש סוזי ברדפילד ז”ל נוסד בשנת תשס”ז ומיועד לנשים בעלות רקע מעמיק ורחב בתלמוד ובהלכה. הלומדות, המכונות עמיתות, עוברות הכשרה מקיפה בתכנית הלימודים הקלאסית של לימודי רבנות, הכוללים את הלכות איסור והיתר, שבת, נדה ומקוואות, אבלות, וסידור חופה וקידושין. משך תקופת ההכשרה הוא חמש שנים, בסיום המסלול, הנשים שעמדו בהצלחה בכל המבחנים (השקולים למבחני הרבנות לגברים), מקבלות “היתר הוראה” – אישור להנהיג ולפסוק הלכה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
מה שנקרא ... בחורילות
צהלינק | 15-03-2016 16:36
2
ירדו מהפסים לגמרי
| 15-03-2016 17:06
...
3
כותרת שטותית
יהודי פשוט | 15-03-2016 17:27
אף בן אדם שפוי לא טען מעולם שאשה לא יכולה לגמור ש"ס. השאלה לא מה כל אחד יכול, יכולים הרבה דברים, השאלה מה אנחנו מצווים ומה נדרש מאיתנו, ועל זה המחלוקת לגבי לימוד תורה לנשים ולא על יכולת. ברכות למסיימת.
4
גילוי סוד
סוד | 15-03-2016 18:00
ישנן נשים חזקות מגברים, טובות בכדורסל וכדורגל מגברים, וכן בעלות יכולות למידה והתמדה כמו של הגברת מהכתבה. השאלה היא האם היעוד של האישה הוא ללמוד כאברכית (מירב היום) במשך 5 שנים ויותר, כדי לסיים ש"ס ורבנות? לא נראה לי.. עדיף שישקעו בבניית בית לתפארת, ולימוד של הלכות (חובה לכל יהודי לדעת), אמונה תנ"ך, ומוסר, (דעת אלוקים). היו נשים שעשו זאת ואף היו נביאות. לא צריך ללמוד ש"ס ופוסקים בשביל זה.
5
כשחרדי רק לומד תורה ולא מקיים אותה
| 15-03-2016 21:50
זו התשובה.גם נשים יכולות ללמוד ולא לקיים. יש אלוהים בשמיים.
6
ה' ירחם,ריח רפורמי עז ובלבול חמור בערכים
| 15-03-2016 22:51
אם בנות לומדות תורה זה בסדר...בנושאים השייכים להן,וכן מוסר לקרוא לאישה אברכית??סליחה?איפה כתוב אברכית באיזה שהוא מקום כלשהוא ביהדות האותנטית?רמז=לא קיים היו נשים עצומות ביהדות אך הם מעולם לא ניסו להיות גבר אברך...מה הבלבול הנוראי הזה???הם היו נשים צדיקות גם בלי לסיים את הש"ס תפקידה הייחודי של בת ישראל קדושה הוא לא לסיים ש"ס אני מדגיש... לא כל הנושא המוזר הזה הוא פרי ביאושים של ההשפעות הרפורמיות ושל צחנת הפימינזם החפצה להפוך את האישה הנשית לאישה גברית ובכך לחלל את קדושתה.. אישה יקרה, ככה אמותינו הקדושות לא חיו!,הם חיו את התורה,נשמו את התורה והעבירו אותה הלאה בדרך המסורה לנו מדור לדור. מקומן של הנשים הוא חשוב וייחודי שחור הוא לא לבן ולבן הוא לא שחור ...נוגה הוא לא מאדים.... תחזרו ליהדות האותנטית והיזהרו מחיקויים מזויפים ומהמצאות שאין להם כל קשר ליהדות המסורה לנו מדור לדור
7
גם אשתי לומדת איתי דף יומי כל יום
אביאל | 16-03-2016 6:57
ואנחנו לומדים גם את ההלכה הנלמדת בדף. אבל אנחנו לא עושים רעש גדול והלימוד לא מגיע על חשבון הבית. אגב, איך הסתדרה עם הגמרות על ענייני צניעות והלכה? או שהלימוד היה בשביל ללמוד ולא לקיים?
8
אישה יכולה ללמוד תכנים לימודים--הנחוצים לעבודתה.
אליהו-ירושלים | 16-03-2016 11:24
האם אישה יכולה ללמוד ש"ס ופוסקים,בדרך עיון.? לאחר שעיינתי במשנה בגמרא ברמב"ם בשולחן ערוך,בדעת רבנים פוסקים,ודיינים,ודעה של טוען רבני משכיל,כתבתי פלפול ארוך,שלא אביא אותו כאן,אך הבאתי לפניכם את מסקנותי,ודעתי בהלכה.(פלפול) מדברי בן עזאי במשנה סוטה-ג,וגמרא סוטה-כא למדנו:שכדאי ללמד תורה את בתו תורה--פירוש שכל אבא ימליץ לגבי לימוד תורה לבתו. מדברי התוספות(סוטה-כא) למדנו: דפירוש שמצוה לשמוע(ללמד)את הנשים הנשים,כדי שידעו לקיים מצוה.ולא משום שידעו שזכות תולה: מדברי הרמבם למדנו:אישה שלמדה תורה,יש לה שכר; אבל אינו כשכר האיש.(רמב"ם-ת"ת-א)פירוש:שאם אישה כשגדלה למדה באופן עצמאי,יש לה שכר.וכל מה שציו חכמים שלא ילמד אדם את ביתו כשהיא ברשתו ותלויה בו,אבל כשהיא עצמאית,יכולה ללמוד. מדברי השולחן ערוך למדנו:שאישה שלמדה תורה,יש לה שכר,אבל אינו כשכר האיש...ומכל מקום..גם הנשים חייבות ללמוד הלכות הצריכות להן..לידע אותן כמו דיני נדה וטבילה ומליחה ואיסור יחוד וכיוצא בהם וכל מצות עשה שאין הזמן גרמא וכל מצות לא תעשה של תורה ושל דברי סופרים שהן מוזהרות בהן כאנשים.(שולחן ערוך יורה דעה-סימן רמו,סעיף ו) מדברי הרב חיים הלוי רבה של ת"א-יפו למדנו: "נראה שבזמנים הראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר,היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה... תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת... אבל בזמננו, שלומדות לימודים כלליים,בכל הרצינות הראויה,למה ייגרעו דברי תורה" (ספר 'מעיין גנים') ממכתב ששלחו הרבנים הדיינים למדנו: בית הדין הגדול התיר לנשים ללמוד להיות טוענות רבניות הרב שלמה עמאר שליטא-דיין.והרב ציון בוארון שליט"א-דיין. ועוד ארבע רבנים דיינים המליצו בכל פה,להפעלת תוכנית להכשרת טוענות רבניות. והכירו במוסד חינוכי 'י.נ.ר' להפעלת תוכנית זו. דעתו של ד"ר מאיר שמעון עשור על טוענות רבניות. לגבי נושא איסור לימוד התורה לנשים, בלימודי טוענות בית דין,אין האישה מתבקשת ללמידת ש"ס ופוסקים..בדרך עיון..כמו מי שרובצת עליו חובת לימוד ת"ת..דרך הלימוד שונה לחלוטין מאחר והיא כוללת לימוד פרונטלי של התכנים המעשיים בצורה ממוקדת להכנה לבחינות של הנהלת בתי הדין הרבניים בישראל.הלימוד מלווה בהסברת מושגי יסוד,סיכומים,חזרות ושאלות ותשובות.(טו"ר ד"ר מאיר שמעון עשור) על פי התורה אשר יורך: מסקנה שלי: שמוטב שאשה לא תלמד ש"ס ופוסקים בדרך עיון,כמו שרובצת עליה חובת לימוד תורה,אלא תלמד את התכנים החשובים לה,בלימוד מקצוע לשם עיסוק במצוה,ועדיף,לפי המלצת בתי הדין הרבניים,של הרבנות הראשית לישראל.
9
לא יאה ולא נאה
מיקי | 16-03-2016 15:53
לאישה יש תפקיד בעולם ואם אכן זה היה לימוד תורה,היא הייתה מצווה לזה, ישנם הרבה ראשונים ואחרונים שנגד זה.. עצם הריקוד והגבר צופה מהצד זה כבר חילול בשם.. ואם לומר אתחלתא דגאולתא אזי מעשה זה לוקח אותנו אחורה..
10
מעלת אישה חכמה--אישה יכולה ללמוד ולהורות.
אליהו-ירושלים | 17-03-2016 1:44
מצוה לקום מפני אישה חכמה כתב הגאון רבי חזקיה די סילוה (בעל "פרי חדש") שפשוט שיש חיוב לקום מפני אשה חכמה בתורה,כדין החיוב לקום מפני איש תלמיד חכם, ואף על פי שהאשה אינה מצווה לעסוק בתורה (אלא בהלכות הנדרשות לקיום מצוות התורה השייכות לה) ואם היא עסקה בתורה עד שנעשית חכמה כתלמיד חכם, אין לה על כך שכר כל כך כמו האיש, שהרי היא אינה מצווה לעסוק בתורה מכל מקום סוף סוף הרי היא חכמה בתורה ולכן חובה לכבדה מצד התורה שבה..שהרי כבודה הוא כבוד התורה. אישה בעלת מעשים מצוה לכבדה וכן כתבו כמה מגדולי הפוסקים, וכך היא דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל.והוסיף עוד,שאם היא אשה בעלת מעשים,שמשפיעה על נשים אחרות להדריכן בטהרת המשפחה וכשרות ושבת, וכדומה, אפילו אם אינה חכמה כל כך בתורה כמו תלמיד חכם, מכל מקום חובה לכבדה, וכמו שמבואר במסכת קדושין (לג:) שבעל מעשים צריך לקום מפניו,ופירשו הגאונים--שבעל מעשים הוא אדם טוב,עין בצדקה ובצרכי ציבור,ובמדות טובות,שאף על פי שאינו מופלג בחכמה חייבים לנהוג בו כבוד,ולקום מפניו.וכמו שפסק מרן בשלחן ערוך (יו"ד סי' רמד).והוא הדין לגבי אשה בעלת מעשים.ולכן יש לקום מפניה..כמו שביארנו. נשים במשך הדורות שהיו חכמות ולגבי אשה שהיא חכמה בתורה,ראוי להזכיר,שאמנם עמדו לישראל,כמה נשים שהיו חכמות גדולות בתורה..ובזמן המקרא מפורסמות אמותינו הקדושות ובפרט שרה אמנו הנביאה,ומרים אחות משה ואהרון.וחנה אשת אלקנה.ודבורה הנביאה.וחולדה.ואביגיל.ואסתר.ועוד.וגם בדורות שלאחר מכן,נודעו כמה נשים גדולות בזמן המשנה והגמרא,ובכללן ברוריה אשתו של רבי מאיר.(בפסחים סב).ואף בדורות שלאחר מכן,מפורסמת בתו של רש"י,שבאחרית ימיו כתבה וחתמה בשאלות ותשובות.ובשו"ת מהר"י מולין.(סימן עה),נזכרת הרבנית לאה,שהתכתבה עם גדולי הדור,בדבר הלכה. בזכות נשים צדקניות עתידין אנו להיגאל גם הגאון מרן החיד"א,בספרו מעגל טוב (עמוד 61) הזכיר לשבח את אשתו הרבנית רחל,וכתב עליה,שהיתה יחידה בדור בין הנשים,בחוכמה,ושכל עצום ונורא.וכן נודעו עוד נשים יקרות רוח,שזכו להיות גדולות בתורה.ובבבל,היתה אשתו של רבי יעקב מכורדיסטן,ראש ישיבת מוסול,שהיתה מלמדת לתלמידים תורה מאחורי פרוכת.וכן בדור שלפנינו,היו כמה נשים חכמות בתורה,ובכללן,אמו של הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל,שהיתה משתתפת בשיעורי מרן זצ"ל, ושואלת ומשיבה בחכמה ותבונה רבה.ואלו היו נשים חכמניות וצדקניות,וצנועות בלבושן ובמעשיהן,ובזכות נשים צדקניות..עתידים ישראל להגאל.(סוטה יא:). הרב שלמה אבינר--על אישה שתעסוק בהוראה שאלה: האם אישה יכולה לפסוק הלכה? שמעתי שהתפרסם פסק חדש שמותר. תשובה:אין בזה שום חידוש,הרי נשים פסקו הלכות במשך כל הדורות..מן הדין,מי שיודע הלכה יכול לפסוק בענייני הלכה,ולא צריך לכך סמיכה (רמ"א יו"ד רמב, יד). ישנם רבנים רבים שאין להם סמיכה.כידוע,לחפץ חיים לא היתה סמיכה,עד שהיה לו בה צורך,כדי לקבל ויזה,והג"ר חיים עוזר גורודזנסקי נתן לו.אך אישה פסולה לדון.(פתחי תשובה,וכך דעת השולחן ערוך--(ש"ע-חו"מ-ז,סק"ה.)
11
מזל שיש את "הר המור" שלוקחים אחריות מול הליצנות
אור | 17-03-2016 10:10
פתוחים תלמודי תורה, מחזירים בתשובה, מעמידים תלמידי חכמים פשוט רציניים מול כל הליברלים האמריקאים הרדודים המרפדים בכסף את יוצאי ה"גוש" למיניהם שעיקר הצלחתם באקדמיה ובפמיניזם.