אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

חצה את הגבול: טעותו ההרסנית של הרב נויבירט

הבעיה המרכזית של הרבנות הליברלית שמייצג הרב נויבירט היא בחוסר גבולות. הזרמים הליברלים מתקרבים אל הקו שממנו כבר לא תהיה חזרה, המקום בו כבר האורתודוכסי לא תוכל להכיל אותם

חצה את הגבול: טעותו ההרסנית של הרב נויבירט
  הליברלים חוצים את הגבול. הרב שרייבר

הרב רונן נוייבירט תיאר בהתרגשות את חווייתו מתפילת ליל שבת שוויונית. לאורך כל הטור שכתב הוא מתנצל, מסביר, מבהיר שאין פה שום בעיה הלכתית. אז מה בעצם הבעיה פה?

אם אין בעיה הלכתית בחזנית, ואין בעיה של שירת נשים בדברים שבקדושה אז הכל בסדר, לא?

אז זהו שלא.

ארבע הנחות יסוד עומדות בבסיס מאמרו של הרב נויבירט.

1. מה שאין בו בעיה הלכתית טהורה הוא תקין לחלוטין.

2.הרפורמיות והקונסרבטיביות אינן מהוות איום על היהדות האורתודוכסית ולכן אפשר לשתף פעולה ולא להתבדל מהן

3. החוויה הרוחנית היא מדד על פיו בודקים האם תופעה דתית היא חיובית או שלילית

4. הבעיה המרכזית של החינוך האורתודוכסי הוא הניכור מהחוויה הדתית.

אני רוצה לטעון כנגד ארבע הנחות חמורות אלו.

הרב נויבירט ממהר להסביר כי אין בעיה הלכתית בשירת נשים בדברים שבקדושה, הוא גם מציין שקולן של הנשים או החזנית נבלע בקולות ההמון הרב שהיה שם. יתכן, אני לא רוצה להיכנס לוויכוח ההלכתי בו ניתן לטעון שהוא צודק וניתן גם לחלוק עליו. אבל גם בהנחה שהוא צודק, טועה הרב נויבירט טעות חמורה.

המניין השוויוני לא צמח מתוך הכרה הלכתית. הוא צמח מתוך הכרה רפורמיסטית. ואדגיש – אני לא טוען כי כל המתפללים שם רפורמים, אלא כי התשתית להקמתו היתה תשתית החותרת תחת יסודותיה של ההלכה.

כל ניסיון לתרץ את ההתנהלות ולהתאימה להלכה אינו רלוונטי בהקשר הזה כי הוא בא לחדש דבר ביסוד התורה. את המסורת. המחשבה שניתן לחדש דבר יסודי כל כך שלא היה כמוהו במשך אלפי שנות תפילה הוא מגוחך, מלא גאווה, ולחלוטין לא נאמן לחז"ל.

מה ילמדו מכך תלמידיו?

מכאן להנחה השניה- הרפורמיות אינה מהווה איום על האורתודוכסיה. עצם המעשה של הרב רונן מוכיח בדיוק להפך מהנחתו. אם רב, ראש קהילה לשעבר, נאלץ להשתתף במניו שוויוני כדי לחוות שבת רוחנית מאין כמוה, מה זה אם לא איום על האורתודוכסיה? מה ילמדו מזה ילדיו? תלמידיו, חברי קהילתו? בפעם הבאה שמישהו מחברי הקהילה ברעננה יסע לארה"ב, לאיזה מנין הוא יצטרף? (רק בליל שבת כי עליה לתורה זה יותר מידי בשבילו, או שאולי גם בבוקר, כי ה"יצא הרע" כדברי הרב נויבירט ירצה לראות גם את זה?)

ומכאן לחוויה הדתית. רבות נכתב עליה, אבל אי אפשר שלא לשאול את השאלה הבאה- מתי החוויה הופכת את היוצרות? מתי החוויה כבר לא נחשבת מדד? רק כשחוצים איסור הלכתי ברור? מה עם נגינה בעוגב? הרי זה "רק" איסור שבות? אולי גם זה יהיה מותר כדי להוסיף לחוויה הדתית? הרי ברור לכולם שהחוויה אינה משאת הכל. ההנחה שהחוויה הדתית היא העיקר בו החינוך האורתודוכסי נכשל צריכה בירור עמוק מזה, אך גם אם כן, היא לא אמורה לאפשר זליגה עמוקה כזו במורד החלקלק של הפגיעה במסורת תורה שבעל פה.

לטעמי, הבעיה המרכזית של הרבנות הליברלית שמייצג הרב נויבירט היא בחוסר גבולות. אם פורסם פה בסרוגים בשבוע שעבר מאמר הטוען כי המרחק בין טאו ללאו לא היה מעולם גדול יותר, נדמה כי נכון יותר לומר כי הזרמים הליברלים מתקרבים אל הקו שממנו כבר לא תהיה חזרה, המקום בו כבר האורתודוכסי לא תוכל להכיל אותם.

נדמה לי כי יותר ממה הצד השמרני יותר בציבור הדתי לאומי צריך להזדעק כנגד הדברים, חבריו של הרב נויבירט צריכים להרים קולם ולהסתייג ממעשהו זה.

==

הרב חיים שרייבר, מרבני 'דרך אמונה'

 

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
אכן נויבירט מתנהג כרפורמי לכל דבר
אבי | 16-02-2016 11:05
2
הדתיים הליברלים באשר הם נמצאים במדרון חלקלק
!!!!! | 16-02-2016 11:35
ללא אפשרות לשלוט על על הקצב והגבולות.
3
למה צריך כל הזמן לשרטט את "גבולות האורתודוקסיה"
| 16-02-2016 11:39
דרכנו בבית המדרש של הרב קוק מעולם לא ראתה בעין טובה את הפרדת הקהילות ו"שמות הבעלים" (ע"פ "למסע המחנות"). ייתכן ואילוצים היסטוריים חייבו את ההפרדה הזו בהונגריה ובגרמניה ומשם לכל העם היהודי אך אין צורך לקדש את החלוקות האלה וליצור חלוקות חדשות. . לא באתי להסכים או לא להסכים עם הרב נויבירט כי אם לתהות על הצורך לבחון כל הזמן האם הוא "אורתודוקסי" או לא כאילו אם רק תדביק לו פלומבה רשמית של "רפורמי/קונסרבטיבי" נפתור את כל בעיות הדור
4
החרדים הם הרפורמים
חנוך | 16-02-2016 11:40
בס"ד החרדים, וכנ"ל רבני דרך אמונה, הם הרפורמים הכי גדולים שהמציאו לעצמם דת חדשה שקשורה קשר רופף למדי ומאוד שטחי ליהדות.
5
איזה כתיבה יפה. בלי גידופים ובלי חירופים
| 16-02-2016 12:45
פשוט לגופו של עניין. ביקורת נוקבת וצודקת שכתובה בצורה רהוטה ומכובדת
6
איש באמונתו יחייה
| 16-02-2016 15:16
7
העיפו אותו ממוריה כפר גנים
מאן דהוא | 16-02-2016 18:20
וברעננה הגיע אל המנוחה והנחלה
8
צריך להבין את הנשים
אביגיל | 16-02-2016 19:23
הרב שרייבר תנסה חודש להתפלל בעזרת נשים, לשמוע משם דבר תורה וכד', ואז אולי תבין...
9
למגיב 3 - מצד האמת אפשר להשתמש במושגים היהודיים
יאיר | 16-02-2016 23:47
ולהגיב שהם פשוט אפיקורוסים. אבל קונברסטיבים/רפורמים אלו מושגים יותר מקובלים ומוכרים היום.
10
כתבת יפה מאוד, אבל
יאיר | 16-02-2016 23:48
האורתודוקסיה כבר מזמן לא מכילה אותם. הם שייכים לה רק בהיבט הסוציולוגי. שתולים.
11
עולם כמנהגו נוהג, ואין חדש תחת השמש
נחום | 16-02-2016 23:51
גם משה מנדלסון, אבי תנועת ההשכלה והרפורמה, היה כביכול אורתודוקסי שומר תורה ומצוות.
12
ל8, אולי הגיע הזמן שהנשים יבינו את התורה במקום "ללמוד"
דגשגד | 17-02-2016 2:58
אותה? חיות בסרט שהן צדיקות כי הן לומדות תורה והופכות לכופרו לכל דבר. ה' יודע יותר טוב, זה הקו של יהודי ממוצע.
13
שמוע בין אחיכם - ושפטתם צדק
נעם | 18-02-2016 23:51
חיים. כל דברך מבוססים על שקר. מציע שתקרא את דברי הרב רונן. העובדות שבנית עליהם טילי טילים של דברים פשוט לא נכונות. חבל. מקווה שבעבודה עם ילדינו בבית הספר אתה עובד אחרת.
14
האורתודוכסיה מאויימת? שתבחן איך להשתפר
אהובה | 21-02-2016 9:03
אם הבעיה של הרב ניא שהרפורמה מאיימת ועלולה להציע חלופה אטרקטיבית לאורתודוקסיה, שיבחן את עצמו ואת פסיקות חבריו ויאאה במה צריך להשתפר, במקום לעסוק בהגבהת החומות והתבדלות מיהודים אחרים
15
נו אמת זה נסיון מזעזע לקשור שוויוניות לרפורמים
הרב שיינברגר ודומיו מאצלכם לא ? | 23-02-2016 9:27
רבנים חשוכים לא יעזר לכם אין בעיה הילכתית במניינים השוויוניים יש בעיה איתכם , תמשיכו להיות לא רלוונטים. ההיסטוריה תשפוט , עוד 10 שנים מניינים שוויונים יהיו במקום אחר ואולי הרוב.לא יתכן שתהייה טייסת קרב אישה ,שופטת, חתנית פרס נובל וכו.. אבל בבית הכנסת היא תשב בהסתר בצד ולא תהייה מעורבת. הימים האלו עומדים לעבור מה לעשות. כדאי להפנים את העניין ולהבין שהציבור במקום אחר. ושוב לגופו של ענין אשמח לקבל הסבר איפה הבעיה ההילכתית ? תחקרו לעומק תבדקו מה אומר על הענין ראש הכולל של בר אילן
16
רבני דרך אמונה אינם מוסיפים צדק אלא כובלים על כולם..
אלי | 23-02-2016 18:12
קבוצת רבנים שכל הזמן כותבת שלילי...
17
צודק לחלוטין! ישר כח לרב חיים!
א | 03-03-2016 19:14
אני בעד שכל אחד יבחר מי שרוצה להיות דתי שיהיה ומי שלא לא! רק תפסיקו להיות צבועים ללכת עם כיפה על הראש ולעשות מה שבא לכם לפי המוסר הנוצרי המעוות שלכם! מחריבי היהדות! הופכים חולשות לאידיאלים!