שו"ת: האם לעשות ביטוח, מעיד על חוסר ביטחון בה'?

שו"ת: האם לעשות ביטוח, מעיד על חוסר ביטחון בה'?

הרב שלמה אבינר נשאל: "האם לעשות ביטוח - ביטוח חיים, ביטוח בריאות וביטוח סיעודי - או יש בזה חוסר בטחון בד'?" תשובתו "מה שבטוח - ביטוח"

האם לעשות ביטוח, מעיד על חוסר ביטחון בה'?
  צילום: שאטרסטוק

שאלה

האם לעשות ביטוח – ביטוח חיים, ביטוח בריאות וביטוח סיעודי – או יש בזה חוסר בטחון בד'?

תשובה

כתבו הג"ר משה פיינשטיין בשו"ת אגרות משה (או"ח ב קיא. ד מח) והג"ר עובדיה יוסף בשו"ת יחוה דעת (ג פה) שאין בזה חוסר בטחון בד', אלא זה ככל השתדלות אנושית. כמו שזה לא חוסר בטחון ללכת לעבוד, אף על פי שיתכן שאדם ימצא אוצר. וכן זה לא חוסר בטחון ללכת לרופא, אף על פי שיתכן שאדם יתרפא בלי רופא. וכן זה לא חוסר בטחון ללכת לצבא, אף על פי שיתכן שהאויב יסתבך בתוך עצמו.

רבי יוסף אלבו בספר העיקרים (חלק ד פרק ו) בחלק שדן בהשגחה אלקית, שואל: "אם ד' גוזר על הפרנסה, למה לעמול"? הוא נותן שלוש אפשרויות:

א. יכול להיות שד' גזר עליך שתמצא אוצר גם אם לא תעשה כלום כל היום.

ב. יכול להיות שד' גזר שתמצא אוצר אבל בתנאי שתחפש. כמובן גם אם תחפש ותמצא את האוצר, אין יחס שווה בין העמל בחיפוש האוצר לבין הערך של האוצר.

ג. ד' גזר שהפרנסה שלך תהיה יחסית למאמץ. ד' גזר שאם תתאמץ הרבה תקבל הרבה. אם תתאמץ מעט מקבל מעט.

אם כן, יש שלוש אפשריות ואיננו יודעים מה ד' גזר עלינו. לכן, לעולם אנו צריכים להתאמץ.

יש "ספר המספיק לעובדי השם" לרבי אברהם בן הרמב"ם, ספר חשוב כי זו שיטת הרמב"ם ומוסברת בשפה יותר קלה. אם כי אין לנו כל הספר הזה. ידענו שיש ספר כזה, אבל הוא נעלם מאות שנים ולפני מאה שנה מצאו אותו. הוא נכתב בערבית ותורגם לעברית. הוא ספר שכדאי מאוד ללמוד. רבי אברהם בן הרמב"ם אומר בשער הביטחון שאם רבש"ע הבטיח לך דבר מה ואינך סומך על הבטחתו, אתה חסר אמונה. במדבר ד' הבטיח שיהיה מן, אז למה אדם צריך רזרבות? אך היום ד' לא הבטיח לך מן, ולכן אם אתה מצפה שייפול לך מן, אתה חצוף!

ביטוח הוא כמו כל השתדלות על כל צרה שלא תבוא. ד' לא הבטיח לא אדם לא ימות צעיר. ד' לא הבטיח שלא יהיה חולה. וד' לא הבטיח שלא יהיה סיעודי.

שמא תאמרו, אם משהו יקרה, חברים יעזרו. מי אמר שחברים יעזרו? וגם אין להטריח אחרים. וכבר נשאל הגאון הרב שלמה יוסף אלישיב: "האם נכון הדבר לעודד את הציבור שכל אחד יבטיח את עצמו בביטוח חיים, הואיל ודבר זה נוגע גם להצבור אשר עליהם מוטל הדבר לעמוד לימינם של המשפחות אשר נפגעו, לבסס את מעמדם ולדאוג לעתידם, יקשה להצבור לעמוד בהם". והוא השיב בקצור: "רצוי הדבר לפעול בזה" (קובץ תשובות א, יט). כלומר, אדם חולה חד פעמי יכול להיות לבקש עזרה מאחרים, אבל לא עזרה תמידית. אנשים לא יכולים לעמוד בזה. אם יש לאדם ביטחון שהוא לא יהיה חולה – יפה מאוד, אבל אם משהו יקרה לו, הוא צריך לסמוך על אנשים אחרים. למעשה, אם אדם לא עושה ביטוח, הוא כן עושה ביטוח, אבל במקום שהוא עושה ביטוח בחברה, זה ביטוח בקהילה עם הלב הטוב.

שמא תאמרו, איך אעשה ביטוח, בקושי יש לי כסף לאכול. זו קושיה. אז יש לעשות ביטוח קטן. אין מה לעשות, זה חשוב מאוד.

וגם ככל שאדם פותח ביטוח בגיל צעיר, המחיר יותר נמוך.

שמא תאמרו, אבל זה סיכוי נדיר. א. זה לא נדיר.למשל ככל שהרפואה המודרנית מתקדמת, כך יש יותר ויותר אנשים שצריכים עזרה סיעודית. ב. אפילו אם נדיר שאדם מת צעיר או נעשה סיעודי, אם זה יקרה זה חמור מאוד. כגון שאין לעבור על גשר רעוע. אמנם זה סיכוי נמוך, אבל אם הגשר נופל הוא ימות. ככל שדבר חמור, יותר צריך לוודא שאפשר להתמודד איתו.

שמא תאמרו, אין בביטוח חיים פתיחת פה לשטן? תשובה: לא, שהרי מתים. כמו שמותר לאדם להכין לעצמו קבר ותכריכים (שו"ת ריב"ש סי' קיד).

זה הכלל: מה שביטוח, בטוח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הוא מטריד נשים לא?
| 27-01-2016 8:31
אז למה לקבל ממנו דעת תורה?