הרב ליאור: "לברך על שוקולד בורא פרי העץ"
בפסק הלכה חדשני ומפתיע קובע הרב דב ליאור כי על שוקולד, גם ללא תוספות, יש לברך "בורא פרי העץ". ואיזה פתרון הוא נתן למסופקים מפסק ההלכה?

פסק הלכה מפתיע.
במהלך שיעורו הקבוע לתלמידי תוכנית 'אליבא דהלכתא' בישיבת 'בית אורות' בירושלים יצא הרב דוב ליאור שליט"א, בפסק הלכה מפתיע לפיו יש לברך על שוקולד – 'בורא פרי העץ', משום שהוא מופק מפולי קקאו הגדלים על העץ.
הרב אלקנה, בנו של הרב ליאור וראש תוכנית 'אליבא דהלכתא', הסביר שהפסק מבוסס על ה'משנה ברורה' שכתב שברכת בורא פרי העץ אינה תלויה דווקא בשמרנות על צורתו המקורית של הפרי כפי שגדל על העץ, אלא היא תלויה בעיקר באופן שדרך בני האדם לאכול את אותו הפרי, ועל דעת כך מגדלים אותו החקלאים, ו"אפילו שחוקים ונימוחים לגמרי עד שאין ניכר בהן תוארן הראשון כלל, אפילו הכי לא נשתנית ברכתן על ידי זה לכולי עלמא". ואפילו פרי שאין דרך לרסק אותו, גם אם ריסקו אותו "כל עוד ניכר במקצת מהות הפרי, לא נשתנית ברכתן", כלומר, אם ניתן לזהות את מהותו ומאיזה פרי הוא – מברכים עליו 'בורא פרי העץ', כמו רסק תפוחי-עץ או רסק תמרים או פירה תפוחי אדמה. ולפי זה פשוט שכיון שדרך אכילת פולי הקקאו הוא בחפיסות שוקולד יש לברך עליו 'בורא פרי העץ'.
לשאלת תלמידים בשיעור, מדוע על סוכר המופק מסלק מנהג העולם לברך "שהכל" ולא "בורא פרי העץ" ענה הרב ליאור שמעיקר הדין באמת היו אמורים לברך עליו "אדמה", אך מנהג העולם לברך עליו "שהכל" ולסמוך על דעת הרמב"ם שכתב שאם השתנה הפרי לגמרי ע"י האור "ולא ניכר כלל לעין אדם שמפרי או מירק יצא דבר זה, שהרי הוא עכשיו כחתיכת מלח" ולכן ברכתו "שהכל". אך כל זה נכון בסוכר, מה שאין כן בשוקולד שצבעו החום נשמר וניכר לעין אדם שזה מופק מפולי הקקאו ולכן יש לברך עליו "בורא פרי העץ".
כאשר נשאל הרב ליאור על כך שגם על שוקולד מנהג העולם לברך "שהכל" השיב הרב שאכן הפוסקים לדורותיהם התאמצו בדרך כלל ליישב את מנהג העולם, אך יישוב צריך להיות מבוסס כראוי על שיטה בהלכה, כפי ציין הרב בעניין הסוכר. אך אם לא מוצאים בסיס הלכתי מוצק למנהג אין לנו לומר אלא שמנהג זה בטעות יסודו. גם הגאון הרב שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל ניסה ליישב את מנהג העולם בנושא זה אך לבסוף נשאר ב"צריך עיון גדול" וכתב שעל תערובת של קקאו עם סוכר (כשהרוב קקאו) ודאי יש לברך "בורא פרי העץ", אך גם בזה הציבור לא ציית לו.
היות ורוב הציבור רגיל לברך על שוקולד "שהכל" אמר הרב ליאור לתלמידים שכאשר נתרגל לברך עליו "עץ" שוב זה לא יראה לנו מוזר, הכל תלוי בהרגל. אלא אדרבה לאחר שהבנו מדוע, יקל עלינו לשבח את הקב"ה בברכה יותר מעולה שהיא ברכת "בורא פרי עץ".
עם זאת למסופקים מפסק ההלכה הציע הרב ליאור פתרון אחר והוא לקנות שוקולד עם אגוזים או שקדים שברכתם בוודאי "בורא פרי העץ", וכך יברכו עליהם ויפטרו גם את השוקולד. עם זאת הרב ליאור הדגיש כי דעתו היא שעל כל שוקולד חום יש לברך "בורא פרי עץ" גם אם הקקאו אינו הרוב מבין המרכיבים של השוקולד, אלא משום שהוא העיקר שבהם, וההלכה קובעת שכל שיש עיקר וטפל מברך על העיקר על אף שהוא המיעוט. אמנם על שוקולד לבן, בדומה לסוכר כפי שציין הרב בתשובתו, משום שלא ניכר לעין אדם שזה מפולי קקאו, עליו יש לברך "שהכל".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו