"יותר כהנא מכהנא" / הרב אבינר עושה סדר - סרוגים

"יותר כהנא מכהנא" / הרב אבינר עושה סדר

בטור מיוחד, על רקע האירועים האחרונים, מפרט הרב אבינר את תורתו של הרב כהנא ואת יחסו למדינה, לממשלה, לצבא, לערבים ואפילו לרבנים: "לשמוע להם גם אם נראה שהם טועים"

author-image
"יותר כהנא מכהנא" / הרב אבינר עושה סדר
  (צילום: Hadas Parush/Flash 90)

אין ספק שהרב כהנא זכר צדיק לברכה ד' ינקום דמו, היה אדם גדול, אידיאליסט גדול, מסור לעם ישראל בכל נימי נפשו.  אין ספק שברמה האישית הוא זכאי לכל הערכתנו.  אך כמובן אין מכאן ערובה ש"כהנא צדק" בכל אשר אמר, ורגילים אנו לבדוק כל דבר לאורה של תורה, ובמקרה של מחלוקת להכריע על פי רוב מנין ורוב חכמה.

הנה בדור שלאחריו יש שצעדו הרבה יותר רחוק, וכל שכן שדבריהם צריכים בדיקת וביקורת.  אמנם מועטים מאוד הם, חריגים מאוד הם, אך אין זה פותר אותנו מלהביע דעה בכל דבר לגופו של עניין.

מובן מאיליו שאלו סוגיות עמוקות.  ולא באנו כאן אלא לתמצת את הדברים, בבחינת שולחן ערוך.  והרוצה להעמיק, הרי כל הספרים פתוחים לפניו.

א. יחס למדינה – הרב כהנא תמיד הבדיל בין מדינת ישראל לממשלת ישראל: מדינת ישראל היא קודש, אתחלתא דגאולה, קידוש הם בעולם, ויש לומר הלל ביום העצמאות (אור הרעיון שמג-שדמ).  בזה "כהנא צדק". הצעיריםהפסימיים החדשים, סוברים שמדינה היא אויבת העם היהודי, כי היא מפקירה יהודים ואינה בדרך התורה.  היא רקובה, חסרת תיקון, ואין פתרון אלא להפילה, כדי להקים מלכות על פי תורה.  יש מהם הסוברים שהדבר ייעשה על ידי יצירת אנדרלומוסיה, כגון על ידי העצמת מתח בין יהודים וערבים.  הם אינם צודקים.

ב. יחס לממשלה – הרב כהנא סבר שממשלת ישראל היא ממשלת זדון שיש להילחם בה.  הוא סבר שמנהיגי המדינה שותפים לטרור, בזה שאין נלחמים נגדו.  הוא לא צדק.  הנואשים החדשים מקצינים יותר וסוברים שמנהיגי המדינה הם רוצחים, בהיותם אחראים על הדם שנשפך.  הם טועים.

ג. יחס לצבא – דעתם של השונאים הצעירים היא שהצבא הוא אויב העם היהודי, בהיותו מפקיר יהודים.  טעות עובדתית.  גם הרב כהנא לא סבר כמותם.  הוא גם שירת כחייל בצה"ל.

ד. יחס לערבים – הרב כהנא העלה השערה לא מוחלטת שלפלסטינאים, כיון שהם טוענים לבעלות על הארץ, יש דין "לא תחיה כל נשמה" כמו לעמי כנען (אור הרעיון רנט).  הוא לא צדק.  השוללים החדשים צעדו הרבה יותר רחוק וסוברים ש"לא תרצח" לא נאמר על גויים, ושכל ערבי הוא אויב ורודף ,אלא אם כן הוכח אחרת.  ודאי אינם צודקים.

ה. יחס לרצח ערבים – הרב כהנא שיבח את אנשי האצ"ל שהטמינו בשנת תרצ"ח (!) פצצות בשוק הערבי שהרגו עשרות ערבים והעלה טענה שכן יש לממשלה לנהוג.  אך לבודדים הוא אמר לא לפגוע בערבים מפני שהם עלולים להיתפס, כלשונו: יש ש"ב, יש ש"ג (מעל במת הכנסת תשע"ג יב-יג. שמז).  הוא צדק בהוראה זו ליחידים, אך הנימוק האמיתי אינו מעשי אלא עקרוני.  באשר לממשלה, לא נדון כאן.  מתקני החברה הצעירים סוברים שאין מניעה ליחידים להרוג ערבים, הם סוברים שלא ייתפסו, ואם ייתפסו מוכנים הם לשלם את המחיר.  הם אינם חוששים לנזק שייגרם על ידי כך להתיישבות ולמחנה הלאומי, שהרי ממילא הם חותרים לפירוק המסגרות.  טעות כפולה.

ו. יחס לעם ישראל – הרב כהנא הזהיר תמיד נגד מלחמת אחים, לאור נסיון סוף בית שני.  הוא לא הסכים להתקיף יהודים אף חיילים שבאו לפנות מתנחלים (אור הרעיון שג. שלג. שפג. פירוש המכבי דברים סט).  לדעת קומץ החדשים מקרוב באו, העם היהודי חוטא ואין לו כל סמכות לקבוע.  טועים.

ז. יחס לרבנים – הרב כהנא סבר שיש תלמידי חכמים שהושפעו מעיוות הגלות, אך בכל זאת יש לשמוע להם גם אם נראה שהם טועים, אבל יש לנסות לשכנעם בטעותם. הרי הוא מודה שיש רבנים לא גלותיים. אבל הצעירים ההולכים הלאה סוברים שרוב הרבנים אינם בעלי סמכות תורנית אמיתית כי הם גלותיים ומשקרים. חלילה.

אפשר לסכם דעתם של המורדים החדשים: "כולם מגעילים מלבד כמה שמגעילים במיוחד. חצי עולם פושע והחצי השני אדיש, חצי עולם רוצח וחצי עולם מחריש" (מתוך "שונא הבריות", Misanthrope, לסופר מוליאר).

או בסגנון יותר חריף: אין כאן תורה, אין כאן עם ישראל, אין כאן ארץ ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
נטענו פה הרבה טענות, ורבות מהן ללא הוכחה
יוסי | 05-01-2016 13:25
2
הרב כהנא דגל באלימות
| 05-01-2016 13:52
לדעתו על כל יהודי היה לשאת אקדח 22 מ"מ.
3
תורה היא וללמוד אני צריך
חדוי | 05-01-2016 14:18
האם לפי ההלכה החומרה של רצח פלשתינאים שהם אויבינו אסורה וחמורה כרצח רגיל? רצח הוא רצח הוא רצח? הרי סוף סוף מדובר באויבי ישראל. יתכבד הרב ויאמר לנו את האמת גם בנושא הזה.
4
למגיב מס' 1
| 05-01-2016 14:28
דווקא הרוב פה עם מקורות ברורים.
5
כבוד גאונו לא נתן ראיות.
שמואל | 05-01-2016 17:21
אשמח שכת"ר יתייחס לדברי האור החיים הקדוש שכותב במפורש שיש להשמיד גם שאר הגויים מלבד 7 עממין.. וכן הרמבם והרמבן.. קל וחומר שרובם ככולם עסוקים ותומכים ברציחתנו
6
מה תטען לגבי הזהרתו ושאלתו העקרונית
יעקב | 05-01-2016 17:48
האם יש לערבים זכות לעשות אהבה ולא מלחמה ובאופן עקרוני תאורטית להפוך לרוב ונצח אותנו בקלפי ולקבוע חוקים בהתאם או להיות ראש ממשלה שר הביטחוו ורוב בכנסת. מה צענה לשאלה הדמוגרפית שהרב כהנא הציג???????
7
הרב כהנא התייחס לרב אבינר
תלמיד | 05-01-2016 18:10
בספר אור הרעיון מבלי להזכירו בשמו בעמוד קל"ח. בפסקה המתחילה והנה. כי כך פסק בזמנו הרב אבינר שערבי שזרק אבן והחל לברוח אסור לירות בו אלא רק לתפסו. וברור שזה בניגוד להלכה עיין שם
8
הרב כהנא צדק?
תלמיד של הרב אבינר | 05-01-2016 19:54
על פניו נראה שהרב כהנא צדק, בכל ההגדרות שלו. לא ידעתי שיש לו משנה כל כך סדורה. היכן ניתן למצוא את הספרים האלו שהרב אבינר מצטט מהם?
9
כנראה שגם הרמב"ם היה יותר קיצוני מהרב כהנא
חיים | 05-01-2016 20:17
הוא גם סבר ש"לא תרצח" לא חל על גויים. הוא כתב את זה במפורש.
10
תגובות למבקרים.
דוד | 05-01-2016 22:53
בס"ד אני אתייחס לכל תגובה מבקרת. (מספר מציין תגובה). 1. הרב אבינר כתב בפירוש: "מובן מאיליו שאלו סוגיות עמוקות. ולא באנו כאן אלא לתמצת את הדברים, בבחינת שולחן ערוך. והרוצה להעמיק, הרי כל הספרים פתוחים לפניו." אם בא לך תשאל לדעת מקור או שתפתח ספרים. 2. א. זה לא סותר את מה שכתוב כאן. ברמת העיקרון הוא אמר לקחת אקדח, אבל בפועל ליחידים שרצו אמר לא לקחת. רואים את רמת ההבנה של אנשים שמעזים לבקר את הרב אבינר. ב. אני אשמח לדעת איפה שמעת שהוא אמר את זה. 3. מי אמר שהפלסטינים אויבים שלנו עד כדי כך שמותר לרצוח אותם? ומי אמר שזה זהם אויבים שלנו זה אומר שגם כל פרט ופרט הוא אויב שלנו ורצח שלו פחות חמור מרצח גוי אחר, שגם הוא אסור כמו שכתב הרמב"ם (הלכות רוצח ושמירת נפש, א, א): כל הורג נפש בן אדם עובר בלא תעשה שנאמר לא תרצח. ואם רצח בזדון בפני עדים מיתתו בסייף שנאמר נקם ינקם. 5. א. דבר ראשון, אל תזלזל בכבוד הרב אבינר, ואל תדבר אליו בציניות. כל מי שמבזה תלמידי חכמים אין לו חלק לעולם הבא. ב. עיין בתגובה לשאלה 1 לגבי ראיות. ג. אני אשמח שתראה לי איפה האור החיים הקדוש כותב את זה, איפה הרמב"ם, ואיפה הרמב"ן. להפך! הרמב"ם כותב (הלכות מלכים ומלחמותיהם, ו, ד): ואין הורגין אשה ולא קטן שנאמר והנשים והטף זה טף של זכרים. במה דברים אמורים במלחמת הרשות שהוא עם שאר האומות. ד. מנין לך שרובם ככולם עסוקים ברציחתנו? ה. אולי אתה לא יודע, אבל בעולם ההלכה אין רק אור החיים הקדוש, הרמב"ם והרמב"ן, זה עולם ענק. אתה חושב שאתה מכיר אותו יותר טוב מכל גדולי ישראל בכלל ומהרב אבינר בפרט? 6. א. הרב אבינר בא להציג כאן את שיטתו של הרב כהנא, ולא להתווכח איתו. אם אתה לא יכול לעמוד על ההבדל הדק מצבך חמור מאוד. ב. כבר ידוע שהמצב בדמוגרפי לטובתנו, וזה רק הפחדות. ובכל אופן, תשובתו של הרב אבינר היא כמו שראיתי אותה היא שעלינו לא לעסוק בכמה שהערבים עולים, אלא עלינו להתעסק בעצמנו, להתחזק, להתלכד, להתאחד, ומתוך האחדות של עם ישראל ננצח את כל המכשולים. 7. א. נו, מה אתה רוצה? זה הלכה מפורשת ברמב"ם, שכשהוא לא מהווה סכנה באופן מידי, על הציבור לשפוט אותו וליחיד אסור לעשות בו נקמה. כשהוא באמצע להזיק זה דין רודף וזה שונה. אתה רוצה עכשיו לחלוק גם על הרמב"ם. ב. במחילה מכבוד הרב כהנא, הוא היה פוסק יחיד וגם לא היה שווה לרב אבינר. אם אתה רוצה אתה יכול להעלות כאן סברות הלכתיות, ויהיה מעניין ללמוד. 8. תפסיק להציג את עצמך כתלמיד של הרב אבינר, שקרן. 9. איפה הוא כתב את זה? עיין בתגובה לתגובה 3 ששם יש ציטוט מהרמב"ם על רצח כל אדם, ושם כתוב במפורש שזה לא תרצח. די לעוות את דברי הרמב"ם! תגובה כללית. מישהו יכול לחשוב שהוא יותר חכם מהרב אבינר, ועוד לחלוק עליו בצורה כה מתנשאת ויהירה!? כל מי שמבזה תלמידי חכמים אין לו חלק לעולם הבא! תתביישו לכם.
11
כל אלה שנותנים מקורות להתר להרוג גויים
אהרון | 06-01-2016 6:58
כל מי שלמד קצת תורה יודע שהציווי הזה של הריגת האוייב הגויי מוטלת על המ-ל-כ-ו-ת (מדינה) ועליה בלבד!!! וממש לא מצווה על יחידים.. אלה שלוקחים את החוק ליידים ועושים נזק פי מליון יותר גדול.. ואם הם הורגים הם רוצחים מתועבים ורשעים ובורים וגאוותנים, הרואים עצמם כמלך ישראל.. והם אנשים יחידים הפורשים מן הציבור.. ואין להם ידע בסיסי בין מצוות השייכות לכלל ישראל לבין המצווה על הפרט..
12
ע"פ ההלכה כיוון שהערבים אינם גרי תושב צריך לגרשם מהארץ
ר | 06-01-2016 8:53
הרב אבינר אפילו לא נימק למה הוא לא מסכים עם הרב כהנא. רק כתב" הוא טועה". באותה מידה אפשר לכתוב על דבריו " הוא טועה". הנוער הזה רוצה מלכות ע"פ התורה. הלוואי שכל הנוער ירצה בכך. נהיה במקום הרבה יותר טוב.
13
לא מספיק לשלול
| 07-01-2016 10:37
מסכים עם כבוד הרב אבינר! אם כי וודאי לי, שאם הרב כהנא הי"ד היה חי איתנו הוא היה יודע להכיל אותם ולנתב אותם לכיוונים נכונים ולתת פתרון אמיתי וחינוכי לאותו נוער... וזה חסר במאמר.