40 שנה לאיגוד ישיבות ההסדר: זוכרים את המייסד יעקב דרורי ז"ל

40 שנה לאיגוד ישיבות ההסדר: זוכרים את המייסד יעקב דרורי ז"ל

איגוד ישיבת ההסדר מציין ארבעים שנה להקמתו, ובכנס של ראשי הישיבות העלו את זכרו של המייסד יעקב דרורי ז"ל. ראש ישיבת מעלה אדומים הרב חיים סבתו, ספד לו

author-image
זוכרים את יעקב דרורי: 40 לאיגוד ישיבות ההסדר
  40 שנה להקמת איגוד ישיבות ההסדר (יהונתן הזה)

ראשי ישיבות ההסדר התכנסו ליומיים של דיונים לציון 40 שנה להקמת איגוד ישיבות ההסדר (תשל"ו-תשע"ו). ראשי הישיבות דנו בייעוד האיגוד, המבנה הארגוני, מסלולי השירות ומאפייני התלמידים בישיבות ההסדר, וכן דנו במסלול השירות ומאפייני התלמידים בישיבות ההסדר – שילובים.

במסגרת הכנס הוקדש מושב, לזכרו של מר יעקב דרורי – מייסדי ישיבות ההסדר ומנכ"ל האיגוד הראשון.

יעקב דרורי ז"ל היה מזכ"ל בני עקיבא, ממייסדי הקיבוץ הדתי ואבי איגוד ישיבות ההסדר. דרורי נולד בשנת 1922 בברלין ועלה לארץ עם משפחתו בהיותו בן 14. בשנת '38 הצטרף לגרעין א' של בני עקיבא בהכשרה בטירת צבי והמשיך לגרעין המייסד של קיבוץ סעד.

בגיל 21 נבחר להנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא, ובשנת 1954 ייסדו דרורי וחבריו להנהגה הארצית וביניהם הרב חיים דרוקמן את הישיבה הראשונה של בני עקיבא – ישיבת כרם ביבנה שבראשה הועמד הרב חיים גולדוויכט. יחד עם חבר הכנסת משה אונא סיכם דרורי עם שר הבטחון פנחס לבון את הסדר דחיית השירות בשנה של בני הגרעין לנח"ל ובכל הפך את ישיבת כרם ביבנה לישיבת ההסדר הראשונה. לאחר מכן עמד בראש איגוד ישיבות ההסדר שהוקם לאחר אימוץ ההסדר על ידי שאר הציבור הדתי לאומי. אחרי מלחמת ששת הימים הקים דרורי את ישיבת ההסדר ברכת משה במעלה אדומים יחד עם הרב חיים סבתו.

לאחר מותו, בשנת 1991 הוענק למפעל חייו, ישיבות ההסדר, פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

הרב סבתו והבן שמוליק דרורי סופדים

(צילום: יונתן הזה)

IMG_0057

40 לאיגוד ההסדר (יהונתן הזה)

 

ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב חיים סבתו שיגר מכתב לבני משפחתו של דרורי ז"ל לאחר פטירתו בו כתב:

"אין אני יודע אם אתם מכירים אותי. לפני כחמש שנים קרא לי יעקב זכרו לברכה להקים את ישיבת מעלה אדומים ואני בן עשרים וארבע שנים בלבד. נמלאתי חששות: מי ההנהלה הציבורית, מי יגייס כספים, מי ימנה רמי"ם וכולי וכולי. אבל כשנקראתי אליו אמר לי, אתה יכול לסמוך עלי! ומאז ועד היום חמש שנים עברו לישיבה קרוב למאתיים תלמידים באלול הקרוב, מוקמת קרית תפארת במעלה אדומים, ואני כל רגע ידעתי שתמיד אוכל לסמוך עליו. בכל ויכוח בהנהלה היה הוא היו"ר, משענת שלי.

לא היסס ליטול אחריות על עצמו בראיה לטווח ארוך והיה חבר טוב.

IMG_0058

כיבד והעריך גם צעירים כמונו והתייחס אליהם כראשי ישיבה והיה בטוח שמן הישיבות הצעירות תצמח רוח ציונית חדשה של הזדהות עם המדינה וחייה.

לפני זמן לא רב, קרא לי להתייעצות חברית, בעניין בעיה אישית סבוכה באחת מישיבות ההסדר ואז ראיתי את כוחו הגדול. איש נווט פשרות היה אך פשרה של שלום ושל נועם. פשרה שהייתה המקורית ביותר. וכשהצליח לפתור את הבעיה בנועם שיחו קרא לי שוב ובקורת רוח מרובה אמר לי, ראה, העניין הסתדר .

איש אמון ואמונה היה. למדתי ממנו אורחות חיים והליכות מוסר. תמיד ראיתי אותו בדמיוני פותח את היכל הישיבה החדש שרק לפני שבועיים אישר את תכניותיו. והוא תמיד ציפה לראות בשמחתי. לא זכיתי וחברות זו נקטעה כך פתאום. אוהב תורה היה ואוהב ארץ ישראל היה. האמין בכל ליבו בתחיית רוח חלוצית ציונית ותורנית ולכן כיבד והעריך כל כך ישיבות הסדר צעירות ונתן להם עידוד ותמיכה מוסרית.

ראיתי אותו בישיבות ראשי ישיבות ההסדר אותן ניהל. בעדינות נהג כבוד רב בכל ראש ישיבה ורב ואף על פי כן עמד על דעתו. ידע למצוא שביל זהב לאחדות ולשלום בין ראשי הישיבות באיגוד ישיבות ההסדר.

זכור אני בעת וכוח על אחד הנושאים שעמדו על הפרק, דרש אחד מראשי הישיבות להצביע ולהכריע. כיון שחילוקי הדעות עמדו בעינם. אמר אז יעקב באלה המילים: פה אף פעם לא הכרענו בהצבעה. נשכנע איש את רעהו ונסכים יחד. ואכן כך היה. מתינות ופשרה נולדים מראית טווח רחוק ומחזון. וקיצוניות מתוך ראית הרגע. ולא להיפך כפי שיש וסבורים בטעות. המתינות והפשרה של יעקב נבעו מחזון ציוני דתי אמיתי של תורה ועבודה. מי ייתן ונזכה שימשך מפעלו לרוח תורה ועבודה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יעקב דרורי זל
חנניה וינברגר | 17-02-2016 12:47
חבל שהמערכת לא צירפה את תמונתו של יעקב דרורי ז"ל. מן הראוי שפעם ב-40 שנה תפורסם תמונת, ולו עבור אלה שלא ידעו את יעקב. כוותיק ב"הפועל המזרחי" והמפד"ל אני מאשר כי יעקב איש הגון, נעים שיחה, עניו וצנוע ודרכו הייתה למצות את דרך הפשרה וההבנה ההדדית והמשותפת עד תום. יהי זיכרו ברוך.