חקירת נערים תוך עינויים קשים, חתונה עם ריקודים מעוררי שאט נפש, ובתוך כל זה קמים חלקים מתוך עם ישראל וקוראים לחשבון נפש לציונות הדתית, קוראים למחנכיה ורבניה להוקיע מתוכם עשבים שוטים המקשקשים על קירות, ולעיתים גולשים למעשים נוראים שאינם עולים בשום קנה עם המוסר היהודי וההלכה היהודית.

אך דא עקא, הערוגות והשורשים האידיאולוגיים בהם צמחו אותם עשבי שוטים, אינם יונקים מאותם שורשים מהם יונקת הציונות הדתית. אין אני קורא להתנער מאותם נערים פוחזים שאין להם על גביהם כלום ואף אחד, אלא טוען אני, כי מעולם לא היו חלק מאותה תורה מופלאה, "התורה הגואלת" מבית מדרשם של הרב קוק זצ"ל ובנו זצ"ל ממשיכו, ותלמידיהם ממשיכיהם.

לפני קרוב לשלושה עשורים, הסתובבה ברחבי יהודה ושומורון, "המחתרת היהודית". חבריה לא היו נערים בני 14 – 18, אלא בעלי משפחות, מיושבים בדעתם. מעשיהם לא היו מקובלים על חלק מראשי ההתיישבות (בעיקר רבני ההתיישבות). יצאו הרבנים בקריאה נחרצת כנגד אותן פעולות, יצאו הרבנים בשיעורים רבים, לבירור מעמד הממלכתיות בישראל ומרכזיותה בתהליך הגאולה, ההולכת ומופיעה עלינו במאה שנים האחרונות.

עוד אז נוצר המשבר והסדקים החלו להבקע בקרב ראשי ההתיישבות וסדקים אלו הלכו והעמיקו בימי ההפגנות הגדולות כנגד הסכמי אוסלו. אותם רבנים שביררו את מעמד הממלכתיות עשור קודם לכן, ביררו שוב מהי ראש ממשלה בישראל, ואיך מתייחסים לאחים טועים, וכן איך מתנהלים ליתר דיוק מהו היחס לאותה ישות שצצה וקמה המכונה "ישות פלשתינית".

אותם רבנים נחשבו למוקצים, בשמות כונו, שמאלנים, מתרפסים, מגישי הלחי השנייה. אך עם הזמן הלכה וצמחה לה תנועה חדשה, (בעיקר אחרי הגירוש). אומנם חבריה גדלו וגדלים בבתים המשתייכים ל"תורה הגואלת" , אך שורשיה האידיאולוגיים אינם קשורים ואינם יונקים כהוא זה מתורה זו. אלא מתורות שמעולם לא הכירו בתהליך שיבת ציון, ובהקמת מדינת ישראל כחלק מהותי מתהליך זה. תורות אלו, ניצלו את המשבר העמוק אותו חוותה הציונות הדתית בשנת תשס"ה, ומשכה אליה נערים מבולבלים ולא יציבים (ככל בני נוער).

מסקנותיי מכל האמור לעיל, הן שתיים: כלפי חוץ וכלפי פנים.

כלפי חוץ – בטרם יבואו להטיף לציבור זה לחשבון נפש – כלל זה יהיה נקוט בידם; 'קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים'. יעשו חשבון נפש כיצד צמחו בערוגותיהם עשבים שוטים כשוברים שתיקה והקרן החדשה המוציאים דיבת מדינתנו רעה וייתכן וגורמים נזק למדינת ישראל יותר מנערי תג מחיר.

כלפי פנים – נערים אלו, הם בעצמם לא רואים את עצמם כחלק מהציונות הדתית ומחויבים למשנתה. על כן אין לנו להיות אחראים למעשיהם. משל אם מעשיהם או דיבוריהם היו באים ממחנה שמעולם לא ראה את עצמו חלק מאיתנו.

ולסיום הקב"ה מעמיד את האדם והציבור במבחנים אמוניים מפעם לפעם ומצפה הוא מהציבור או האדם שיגיע למבחן האמוני מוכן ומחוסן מבחינה אמונית. על כן עלינו לחזור על הראשונות, ולחדד ולהעמיק את התובנות הפשוטות שבשמן חזרנו לארצנו ובנינו את מדינתנו בשם כל עם ישראל.

===========

הכותב הוא סטודנט לתואר שני במחלקה לתולדות עם ישראל באוניברסיטת 'בר-אילן'.