במחילה מכבוד תורתו של הרב אורי שרקי, הטוען שהמרד של החשמונאים התחיל משיקול דעתה של אישה שהבינה 'שיש דברים חשובים יותר מההלכה-הכבוד הלאומי'. חלילה לנו לומר כך על גדולי צדיקי האומה שהם נטו מקו היושר של ההלכה, ואימצו לעצמם שיקול דעת אחר, חשוב ככל שיהיה. אבותינו ואמותינו, לא היו רפורמים או קונסרבטים חלילה ואפילו לא לשם כבוד האומה הקדושה שלנו.

וכפי שכותב ר' חיים מוולאז'ין בסוף שער א' מספר 'נפש החיים': "ומעת שבעונינו פסקה נבואה מישראל, אף אם יתאספו כל חכמי ישראל, אשר נמסר להם מעשה בראשית ומעשה מרכבה, ויעמיקו השגתם וטהר שכלם לשנות אף איזה פרט מאיזה מצוה, או להקדים ולאחר זמנה ח"ו, לא נאבה ולא נשמע אליהם. ואף בבת קול אמרו (בבא מציעא נ"ט ב'): " לא בשמים היא" ".

ומה שעשתה יהודית ביום חתונה היה מעשה של חיזוק הצניעות כפי שלמדה אותנו ההלכה בהלכות שבת, כמבואר במסכת יומא דף פה, ובמסכת שבת דף קנא – 'חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה'. כלומר מותר ומצווה על פי ההלכה לחלל שבת אחת ולהציל יהודי בשביל שישמור מכוח זה שבתות הרבה.

איך פרץ מרד החשמונאים? תלוי את מי שואלים

(צילום: ערוץ מאיר)

[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2015/12/שרקי.mp4]]]

שווה פגיעה קלה בגדרי הצניעות של יהודית הצדקת למען שמירת קשר הצניעות עם בעלה לאורך כל חייה שלה, ושל חיי כל בנות ישראל.

שכידוע הסיבה לאותה גזירה איומה של 'כל הנשאת – תיבעל להגמון תחילה', לא נבעה רק מתאוה עריות גרידא, אלא הייתה בנויה על מחשבת רשע כיצד לפגוע ביסוד קדושת האומה, וחוסנה הרוחני הצפון בצניעות בתי ישראל(החוסן – זה סדר נשים). ומשום ש"אין אישה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (מסכת סנהדרין דף כב) ומשום ש"כל הנבעלת לערל קשה לפרוש ממנו". הם רצו להטיל את פריצותם וצחנתם ביסוד כל קשר הנישואין שבעם ישראל מתחילתו ובכך לפוררו מבפנים.

ויהודית ידעה היטב את ההלכה, שחלל עליו צניעות אחת קלה בשביל להציל צניעות גדולה וארוכה.

וכך כותב מרן הרב קוק זצ"ל בספרו עין אי"ה בביאורו לתחילת סוגיות חנוכה: "הנצחון שנתן ה' ביד עבדיו הכהנים שנתגברו על היונים שבקשו לא רק לעקור את עם ישראל ממעמדם החומרי כי אם לעקור את תכונת החיים שישראל מודיעים בעולם, שהם צריכים להיות על פי שרשי התורה. שתהיה הטהרה והצניעות מטרה הראשית בחיי המשפחה ואחריהן ימשכו יתר המדות והדיעות הישראליות. זה שנאו עם היונים וראו בזה צר ואויב לתרבותם הם, שהעמידו לנס את עליצת החיים והנאותיו הגופניות והדימיוניות, על כן הייתה שנאת היונים רבה מאד לתורת ישראל."

וכמעט אפשר לומר שכל מאבק החשמונאים היה על נושא זה של הצניעות, לחזור אל קיום ההלכה ויסודתיה בצניעות בתי ישראל.  כפי שכבר כתבו הקדמונים, שנס המנורה עצמו היה במקום צנוע בתוך בית המקדש, שינק מקודש הקודשים (צניעות נסתרת- חתום בחותמו של כהן גדול) ומשם הופיעה קדושה על כל ישראל.

ומפורסם בשם החתם סופר: שהטעם שנשים אינם מדליקות לעצמם נר חנוכה (אע"פ שהם היו באותו הנס, והם היו הסיבה לגרימתו) כדי שלא תעמודנה על פתח הבית הסמוך לרשות הרבים.

לכן חלילה לנו לחשוד בצדיקי וצדיקות אומתינו, שכל מגמתן הייתה אחת, לחזק את בדקי ההלכה והצניעות של אומתינו, כנגד מגמת ממלכת יון שרצתה לבטל את התורה והמצוות מישראל ולנסות בכך לבטל את עם ישראל – והיא לא תצלח!

==

הרב שלמה שיבר, ר"מ בישיבה הגבוהה ברמות ירושלים, ומרבני דרך אמונה.