במחילה מכבוד תורתו של הרב אורי שרקי, הטוען שהמרד של החשמונאים התחיל משיקול דעתה של אישה שהבינה 'שיש דברים חשובים יותר מההלכה-הכבוד הלאומי'. חלילה לנו לומר כך על גדולי צדיקי האומה שהם נטו מקו היושר של ההלכה, ואימצו לעצמם שיקול דעת אחר, חשוב ככל שיהיה. אבותינו ואמותינו, לא היו רפורמים או קונסרבטים חלילה ואפילו לא לשם כבוד האומה הקדושה שלנו.
וכפי שכותב ר' חיים מוולאז'ין בסוף שער א' מספר 'נפש החיים': "ומעת שבעונינו פסקה נבואה מישראל, אף אם יתאספו כל חכמי ישראל, אשר נמסר להם מעשה בראשית ומעשה מרכבה, ויעמיקו השגתם וטהר שכלם לשנות אף איזה פרט מאיזה מצוה, או להקדים ולאחר זמנה ח"ו, לא נאבה ולא נשמע אליהם. ואף בבת קול אמרו (בבא מציעא נ"ט ב'): " לא בשמים היא" ".
ומה שעשתה יהודית ביום חתונה היה מעשה של חיזוק הצניעות כפי שלמדה אותנו ההלכה בהלכות שבת, כמבואר במסכת יומא דף פה, ובמסכת שבת דף קנא – 'חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה'. כלומר מותר ומצווה על פי ההלכה לחלל שבת אחת ולהציל יהודי בשביל שישמור מכוח זה שבתות הרבה.
איך פרץ מרד החשמונאים? תלוי את מי שואלים
(צילום: ערוץ מאיר)
[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2015/12/שרקי.mp4]]]
שווה פגיעה קלה בגדרי הצניעות של יהודית הצדקת למען שמירת קשר הצניעות עם בעלה לאורך כל חייה שלה, ושל חיי כל בנות ישראל.
שכידוע הסיבה לאותה גזירה איומה של 'כל הנשאת – תיבעל להגמון תחילה', לא נבעה רק מתאוה עריות גרידא, אלא הייתה בנויה על מחשבת רשע כיצד לפגוע ביסוד קדושת האומה, וחוסנה הרוחני הצפון בצניעות בתי ישראל(החוסן – זה סדר נשים). ומשום ש"אין אישה כורתת ברית אלא למי שעשאה כלי" (מסכת סנהדרין דף כב) ומשום ש"כל הנבעלת לערל קשה לפרוש ממנו". הם רצו להטיל את פריצותם וצחנתם ביסוד כל קשר הנישואין שבעם ישראל מתחילתו ובכך לפוררו מבפנים.
ויהודית ידעה היטב את ההלכה, שחלל עליו צניעות אחת קלה בשביל להציל צניעות גדולה וארוכה.
וכך כותב מרן הרב קוק זצ"ל בספרו עין אי"ה בביאורו לתחילת סוגיות חנוכה: "הנצחון שנתן ה' ביד עבדיו הכהנים שנתגברו על היונים שבקשו לא רק לעקור את עם ישראל ממעמדם החומרי כי אם לעקור את תכונת החיים שישראל מודיעים בעולם, שהם צריכים להיות על פי שרשי התורה. שתהיה הטהרה והצניעות מטרה הראשית בחיי המשפחה ואחריהן ימשכו יתר המדות והדיעות הישראליות. זה שנאו עם היונים וראו בזה צר ואויב לתרבותם הם, שהעמידו לנס את עליצת החיים והנאותיו הגופניות והדימיוניות, על כן הייתה שנאת היונים רבה מאד לתורת ישראל."
וכמעט אפשר לומר שכל מאבק החשמונאים היה על נושא זה של הצניעות, לחזור אל קיום ההלכה ויסודתיה בצניעות בתי ישראל. כפי שכבר כתבו הקדמונים, שנס המנורה עצמו היה במקום צנוע בתוך בית המקדש, שינק מקודש הקודשים (צניעות נסתרת- חתום בחותמו של כהן גדול) ומשם הופיעה קדושה על כל ישראל.
ומפורסם בשם החתם סופר: שהטעם שנשים אינם מדליקות לעצמם נר חנוכה (אע"פ שהם היו באותו הנס, והם היו הסיבה לגרימתו) כדי שלא תעמודנה על פתח הבית הסמוך לרשות הרבים.
לכן חלילה לנו לחשוד בצדיקי וצדיקות אומתינו, שכל מגמתן הייתה אחת, לחזק את בדקי ההלכה והצניעות של אומתינו, כנגד מגמת ממלכת יון שרצתה לבטל את התורה והמצוות מישראל ולנסות בכך לבטל את עם ישראל – והיא לא תצלח!
==
הרב שלמה שיבר, ר"מ בישיבה הגבוהה ברמות ירושלים, ומרבני דרך אמונה.
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
1 דיונים
רם
שחכמים לא שינו את יום בית הדין אע"פ שידעו שיהיו צנועות שימסרו עצמן למיתה למרות שהלכתית מותר להן משום אנוסות. ראה הסוגיה בריש כתובות. כבוד הרב שיבר הביא סברא יפה אך היא...
שחכמים לא שינו את יום בית הדין אע"פ שידעו שיהיו צנועות שימסרו עצמן למיתה למרות שהלכתית מותר להן משום אנוסות. ראה הסוגיה בריש כתובות. כבוד הרב שיבר הביא סברא יפה אך היא נגד פשט הגמרא שהובאה להלכה. וכל מה שהביא זה רעיון רוחני. אך לענין הלכה ודאי שיהודית כעסה וכמו שמופיעה להדיא במדרש שהם רצו להרוג אותה עד שהיא הסבירה להם (והם היו הסמכות ההלכתית ולא היא)
המשך 23:17 31.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליבנה
בס״ד כמה פעמים? עד שתבין זה שאתה לא מבין זה לא אומר שזה לא נכון התורה היא לא רדודה
21:26 10.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניסן יואלי
לכל מחווי הדעות והמתלהמים, הנה המקור לדברי הרב שרקי. רק אחרי שתקראו אותו תדעו על מה נסוב הויכוח עם כותב המאמר הרב שיבר. ... עמדו וגזרו עליהם גזירה מרה ועכורה, שלא...
לכל מחווי הדעות והמתלהמים, הנה המקור לדברי הרב שרקי. רק אחרי שתקראו אותו תדעו על מה נסוב הויכוח עם כותב המאמר הרב שיבר. ... עמדו וגזרו עליהם גזירה מרה ועכורה, שלא תכנס כלה בלילה הראשון מחופתה אלא אצל ההגמון שבמקום ההוא. כיון ששמעו ישראל כך רפו ידיהם ותשש כחם ונמנעו מלארס, והיו בנות ישראל בוגרות ומזקינות כשהן בתולות, ונתקיים עליהם בתולותיה נוגות והיא מר לה (איכה א'), והיו יונים מתעללות בבתולות ישראל, ונהגו בדבר הזה שלש שנים ושמונה חדשים, עד שבא מעשה של בת מתתיהו כהן גדול שנשאת לבן חשמונאי ואלעזר היה שמו, כיון שהגיע יום שמחתה הושיבוה באפריון, וכשהגיע זמן הסעודה נתקבצו כל גדולי ישראל לכבוד מתתיהו ובן חשמונאי שלא היו באותו הדור גדולים מהם, וכשישבו לסעוד עמדה חנה בת מתתיהו מעל אפריון וספקה כפיה זו על זו וקרעה פורפירון שלה ועמדה לפני כל ישראל כשהיא מגולה ולפני אביה ואמה וחותנה. כיון שראו אחיה כך נתביישו ונתנו פניהם בקרקע וקרעו בגדיהם, ועמדו עליה להרגה, אמרה להם שמעוני אחיי ודודיי, ומה אם בשביל שעמדתי לפני צדיקים ערומה בלי שום עבירה הרי אתם מתקנאים בי, ואין אתם מתקנאים למסרני ביד ערל להתעולל בי! הלא יש לכם ללמוד משמעון ולוי אחי דינה שלא היו אלא שנים וקנאו לאחותם והרגו כרך כשכם ומסרו נפשם על ייחוד של מקום ועזרם ה' ולא הכלימם, ואתם חמשה אחים יהודה יוחנן יונתן שמעון ואלעזר, ופרחי כהונה יותר ממאתים בחור, שימו בטחונכם על המקום והוא יעזור אתכם שנאמר כי אין מעצור לה' להושיע וגו' (ש"א =שמואל א'= י"ד). ופתחה פיה בבכיה ואמרה רבש"ע אם לא תחוס עלינו חוס על קדושת שמך הגדול שנקרא עלינו ונקום היום נקמתנו. באותה שעה נתקנאו אחיה ואמרו בואו ונטול עצה מה נעשה, נטלו עצה זה מזה ואמרו בואו ונקח אחותינו ונוליכנה אצל המלך הגדול ונאמר לו אחותנו בת כהן גדול ואין בכל ישראל גדול מאבינו, וראינו שלא תלין אחותינו עם ההגמון, אלא עם המלך שהוא גדול כמותינו, ונכנסנו עליו ונהרגהו ונצא, ונתחיל אח"כ בעבדיו ובשריו, והשם יעזרנו וישגבנו, נטלו עצה וכו' ועשה להם הקב"ה תשועה גדולה, ושמעו בת קול מבית קדש הקדשים: כל ישראל נצחו טליא באנטוכיא, כן יעשה המקום ישועה בימינו אלה. המקור: אוצר המדרשים (אייזנשטיין) חנוכה.
המשך 14:12 09.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
אני מבין שהר המור סמנו את הרב שרקי. אבל אל דאגה ההלכה לא תהיה כמותם. כי ההלכה נפסקה לאורך הדורות על פי המקילין והענווים ששונים בכבוד את דברי החולק. יש...
אני מבין שהר המור סמנו את הרב שרקי. אבל אל דאגה ההלכה לא תהיה כמותם. כי ההלכה נפסקה לאורך הדורות על פי המקילין והענווים ששונים בכבוד את דברי החולק. יש מונח שנקרא גדולי הדור. כשאני נחשף לשטחיות והרדידות של המאמרים המייצגים את דרך אמונה. המצאתי לכבודם תואר חדש קטני הדור. אבל כידוע ההלכה כבית הלל כר יהושוע כר יהודה. על פי הפוסקים החותרים לאמת המשתלבת במציאות. והעיקר ענווה. הכי הזוי זה העיוות המוחלט של תורת הרב קוק. יש כל כך הרבה פסקאות שתומכות ברב שרקי ובמשמעותו של הרוח הלאומי גם שבתחלתו אינו על פי ההלכה וההשקפה הטהורה.
המשך 13:07 09.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא נשמע שהוא מבין מה הרב שרקי אמר מלכתחילה...
11:11 09.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
כשהיא נכונה! במקום להגיב כמו מכונה
09:23 09.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארז
ודאי שצריך רוח לאומית. חלק גדול מהמגיבים לא מבינים מה שהרב שרקי אומר.
00:48 09.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פיפו
חבל"ז
23:04 08.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירוחם
כך שזה לא היה מותר גם הלכתית
22:36 08.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
לא יודע אם יהודית על פי ההלכה או לא. אבל,התמונה המצורפת,ודאי שאינה על פי ההלכה!!
20:26 08.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר