משכיר דירה ליהודי שחי עם גויה? הסר את המזוזה
הרב אלחנן פרינץ נשאל האם מותר או צריך להוריד מזוזה ממשרד שמושכר ליהודי הנשוי לגויה? ומשיב כי יש להחמיר כי הוא מנסה להראות שאפשר להיות יהודי על אף שנשוי הוא לגויה, ולפיכך ראוי להרחיקו מעדת ישראל
שאלה
באשר שאלתני, האם מותר או צריך להוריד מזוזה ממשרד שמושכר ליהודי הנשוי לגויה? האם יש לחוש שיבזה את המזוזה?
תשובה
בשו"ת תשובות והנהגות (ג, שכז) כתב כי יהודי המתגורר עם גויה ומבקש שיקבעו לו מזוזה, אסור לסייע בידו, ואין לקבוע לו מזוזה, שהרי "במזוזה עיקרה קבלת עומ"ש וברשע משומד לא שייך שיהא עליו אות אמונה ח"ו, ואדרבה פוגם בזה בקדושת המזוזה… בנשוי נכרית אין לתת לו מזוזה ואין לו מקום קבורה אצל יהודים, שבועל נכרית וכ"ש נשוי לה הרי הוא כמותה". וכ"כ בשו"ת שרגא המאיר (ז, מח) והוסיף דה"ה דמי שיוצא מדירה ועובר לדירה אחרת, ויודע כי עתה בדירה שיוצא משם יהיו יהודי החי עם גויה, יש להוציא את המזוזות מדירה זו. וכן העלה הגר"א זכאי בספרו המזוזה והלכותיה (ב, י), וע"ע בשו"ת לב אברהם (פז). ראוי לציין דבמזוזה אין לתת ליהודי הנשוי לגויה, דהרי הוא מנסה להראות שאפשר להיות יהודי על אף שנשוי הוא לגויה, ולפיכך ראוי להרחיקו מעדת ישראל.[1]
ואין לדמות זאת ליהודי וגוי השותפים ביחד בבית דמשמע מהשולחן ערוך (רפו, א) דחייב במזוזה, שכן מרן לא חילק מי הם השותפים. וכן העלה בערוך השלחן (רפו, ב), וע"ע בפוסקים הספרדים דבדירת יהודי וגוי ציינו דיקבע בלי ברכה (ברכי-יוסף רפו, סק"ב. שו"ת דברי בניהו ג, כ). וחזיתי דדעת הרשב"א והריטב"א (חולין קלה, ב) דיש לקבוע מזוזה אף בשותף עם גוי, מהתורה, כיון שהמזוזה שומרת על האדם וכי אטו בגלל השותף תו לא צריך שמירה (אולם התוספות במנחות מד, א ד"ה 'טלית' כתבו דחיובו הוא רק מדרבנן).
אולם בנידוננו דאנו חפצים לעקור ולבער תופעה פסולה ואסורה זו (של יהודי וגויה או יהודיה עם גוי), אין היתר לקבוע מזוזה לשותפים. ועוד, דיתכן דמרן השולחן ערוך דיבר על שנים שמותר להם לדור יחד, שכן לא אסרו על גוי ויהודי לחיות באותו בית. אולם יהודי עם גויה לחיות כנשואים זהו איסור. ולפי דעת הרמ"א (רפו, א) מפורש מצינו (ע"פ המרדכי חולין תשמא) כי בית המשותף ליהודי וגוי דאינו צריך מזוזה (עיין בשדי חמד, מערכת מ כלל קיב), שכן בדירת שותפים אנו מצריכים מזוזה מהטעם דכתיב "למען ירבו ימיכם", בלשון רבים, אולם בגוי אין לומר כן (ט"ז רפו, סק"ב. והש"ך סק"ו חלק על טעם זה). וכן פסקו דאין צריך מזוזה בבית של שותפים שו"ת בנימין זאב (קסז), שו"ת משנה הלכות (ד, קלג). וע"ע בשו"ת רעק"א (קמא, סי' סו), בשו"ת מהרש"ג (ב, קפ), בשו"ת שאילת דוד (יורה דעה ח) ובשו"ת בצל החכמה (ה, קנז).
השולחן ערוך (רצא, ב) כתב: "ואם שכר הבית מעובד כוכבים, או ששכרו לעובד כוכבים, נוטלה ויוצא". ומובא בפתחי תשובה (סק"ט) דחייב ליטול המזוזה, כיוון דחיישינן דיעשה בה תשמיש מגונה (וע"ע בספר שיח-יעקב עמוד של). וע"ע בגמרא בגיטין (מה, א) המבארת כי קונים מהגויים מזוזות, כדי שהם יצאו מידם, בשביל שלא יבואו לזלזל במזוזות, וע"ע בשו"ת משפטי-עוזיאל (ל).
עוד מצינו דכאשר משכיר את ביתו, לאדם שהוא מומר להכעיס, וקיים חשש שהוא יבזה את המזוזות, דיש ליטול את המזוזות בכדי שלא יגיעו לידי ביזיון, והכי איתא בספר שערי המזוזה (עמוד תכ) בשם בעל שבט הלוי, וכן משמע משו"ת תשובות והנהגות (א, תרמה). וע"ע בזה בשו"ת חלקת יעקב (א, קכג) ובבית ברוך (ח"ב כג אות לה). וכבר כתב בשו"ת מהרי"ל (החדשות קכג) דגם אי נימא דהגוי לא יזלזל במזוזה, שמא בניו ובני ביתו יזלזלו ואף אם תמצי לומר שלא בחייו, יתכן שלאחר מותו. וכתב בשו"ת גינת ורדים (אורח חיים כלל ב, כח): "כשאינו מכוון לשם מצוה אלא שעושה אותה קרדום לחפור בהם ומניח מזוזה בפתחו לשמור את ביתו, אין לו שמירה אלא סכין בעיניו ולא תמוש רעה מביתו".
אציין כי בילקוט יוסף (שובע שמחות, מזוזה עמוד שעט) כתב כי המתגורר בעיר שרובה גויים, ועוזב את הדירה ויתכן שיבואו לדור שם גוים, יש לו להוציא את המזוזות, כדי שלא יבואו לידי בזיון. ואכמ"ל בדין איבה, דאז הקלו לתת לו מזוזה או לא להסיר, אולם יש לדעת דהאיבה, הכוונה היא לדבר רציני, כגון שהגוי ירצה לנקום בישראל (דאז התירו לעשות איסורי דאורייתא, כגון: ליילד בן של גויה בשבת – ע"ז כו, א), ועיין בזה בשו"ת אגרות משה (יורה-דעה א, קפד) וכן בדברינו בשו"ת אבני דרך (ו, קמז). אולם לגבי השארת מזוזות כאשר משכיר את דירתו ליהודים אשר אינם שומרי מצוות, נראה דבימינו בארץ ישראל, אין צריך להסיר המזוזות, דכיוון דרובא דרובא לא יביאו זאת לידי ביזיון, וע"ע בזה בשו"ת נהרות איתן (ב, עח).
העולה לדינא
משרד שמושכר ליהודי הנשוי לגויה צריך להוריד בו את המזוזה.
[1] וצ"ע מדוע בספר אשרי האיש (סב, כז) כתב ש"פתח בית של יהודי הגר עם נכרית ר"ל, חייב במזוזה".
==
הרב אלחנן פרינץ הוא מח"ס שו"ת אבני דרך.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו