אסור לנו לתלות התקוממות הטרור בסיבות מקריות. כלשון רמב"ם (תעניות א, ג) "זו היא דרך אכזריות וגורמת להם להדבק במעשיהם הרעים". "נחפשה דרכינו ונחקורה". אבל לא די ב"נחפשה". כי אם נהיה שטחיים לא נגיע אל האמת. אלא המקרא מוסיף "ונחקורה", חקירה בעומק.
חוגים רבים תולים את ההתקוממות במה שיהודים עלו להר הבית, וזה התסיס את השטח. אבל הבה נחקור בצרה הרבה יותר איומה שהונחתה על עמנו, בימי מרדכי בשושן. הפסוק מעיד "ומרדכי לא יכרע ולא ישתחוה". כולם נזהרים "לא להתגרות באומות", ורק הוא הַמְסַכֵּן את כל כלל ישראל. "וימלא המן חימה וכו' ויבקש המן להשמיד את כל היהודים אשר בכל מלכות אחשורוש". הרי פשוט הוא כי מרדכי בדין "רודף".
אבל לא כן חשבו חז"ל. שאלו תלמידיו את רשב"י מפני מה נתחייבו כליה, וענו הוא ותלמידיו גם כי נהנו מסעודתו של אחשורוש, וגם כי השתחוו לצלם. לכאורה, לפי עצת כמה רבנים בדורנו, נאלצו לעשות זאת כדי לא להתגרות באומות. המלך שמח במלכותו, ומילא ישתתף בשמחתו? וכן הפסל של נבוכדנצר לא היה בו ענין עבודה זרה, כי אם לשם תפארת מלכותו (תוספות על כתובות לג:). ומדוע רשב"י לא ייחס ביאת הצרה לעקשנותו של מרדכי?
למדנו מזה שאין לסבור סברות מעצמנו, אלא יש לחזור למקורות תורניים. הבה נראה:
"וְאִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת ישְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִים בְּצִדֵּיכֶם , וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בָּהּ :וְהָיָה כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם אֶעֱשֶׂה לָכֶם" (במדבר, פרק לג, נה-נו).
ומפרש שם "אור החיים": "וצררו אתכם על הארץ וגו' – פירוש לא מלבד שיחזיקו בחלק מהארץ שלא זכיתם בו, אלא גם חלק שזכיתם בו אתם וישבתם בו, וצררו אתכם על חלק שאתם יושבים בו, לומר קומו צאו ממנו".
כלומר עתידים הם לנסות לגרש אותנו גם מתל-אביב.
ושם בפירושו לפסוק נ"ב, קובע "אור החיים" שמדובר לא רק בשבע אומות כנען, אלא לכל הנכרים מכל שאר האומות, אם נמצאים בארץ ישראל.
כלומר אם לא נקיים צו של ה' יהיו לנו לקוצים, לשִׂכִּים, לטרור.
מאיזה טעם העניש אותנו הקב"ה ככה? עונה על כך מהר"ל בדיונו על הפסוק הנ"ל. כי קירוב זה שאנו מעודדים את ההתיישבות הערבית מורה על סימפטיה איתם, על קירבת דעת. וזה מה ששנאוי אצל הקב"ה. כך כותב: "וכאשר ישראל שהם רחוקים מן האומות, והם אוהבים האומות, ואם כן אותם הדברים [=התכונות] שהם באומות שבשביל אותם דברים הש"י מאבדם, א"כג" כהם בישראל,ועוד יותר; ולכך אמר 'כאשר דמיתי' לעשות לאומותי בא עליהם ח"ו. והבן זה מאוד.
כותב רש"י (ויקראכ, כו):"ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי – אם אתם מובדלים מהם,הרי אתם שלי, אם לאו ,הרי אתם של נבוכדנצר וחביריו" [=צרות].
אם כן כמו שטעו כמה לייחס אשמה למרדכי שעורר זעמו של עמלק, ובאמת החטא היה בהתקרבות לגוים; כן בימינו המאשימים את העולים להר הבית כאילו הם הדליקו את המדורה, טועים בכתובת. לדוגמא, בזמן הטבח בחברון בשנת תרפ"ט אמרו הערבים מחמת תפילות היהודים בכותל המערבי. האם זאת היתה הסיבה האמתית? וכלום חכמי הדור ההוא אסרו על התפילה בכותל המערבי?
נכון שאין ביכולתנו לגרום להגירת הערבים מארצנו. אבל מדוע הממשלה מסייעת בהתיישבותם כמו בבניית העיר רו'בי? מדוע בתקופת רה"מ רבין אישרה הכנסת מסירת כל הר הבית אל הוואקף הירדני, וזאת בסיוע הצבעת כל המפלגות הדתיות והחרדיות [פרט לחנן פורת בלבד שנמנע].
לא עליית היהודים להר הבית הביאה הטרור, אלא סיבה יותר מעמיקה, יותר שורשית, יותר אמתית. אם נטה אוזן לדברי תורתנו.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
שלמה
הגיע הזמן שבנושאים שתלויים בהם חיי יהודים, לא כל ת"ח יביע את דעתו. כאן לא מדובר בשאלה של צומת הגידים ואפילו לא בשאלה של ל"ט מלאכות. מדובר בשאלות שעלולים להביא...
הגיע הזמן שבנושאים שתלויים בהם חיי יהודים, לא כל ת"ח יביע את דעתו. כאן לא מדובר בשאלה של צומת הגידים ואפילו לא בשאלה של ל"ט מלאכות. מדובר בשאלות שעלולים להביא אסון לכלל ישראל. גם אם נטיית הלב היא להיות כשמעון ולוי, נלמד נא קצת צניעות מאבינו הזקן יעקב שלמרות הבטחת ה' עדיין חשש לחייו וחיי משפחתו. לא יאומן שכל אחד פוער פה בדברים כל כך חמורים. ת"ח שימו מחסום לפיכם.
המשך 02:06 19.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנימין
01:50 15.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
יש מצוות שאפשר או יש אומרים שאפשר לקיים בהר הבית. כגון: עלייה לרגל, נטילת לולב כל שבעה ימים מראורייתא, להשתחוות (היו משתחווים כנגד פריצות שפרצו יוונים). יש שסברו שיש עניין...
יש מצוות שאפשר או יש אומרים שאפשר לקיים בהר הבית. כגון: עלייה לרגל, נטילת לולב כל שבעה ימים מראורייתא, להשתחוות (היו משתחווים כנגד פריצות שפרצו יוונים). יש שסברו שיש עניין להתפלל בהר הבית, למשל הרב גורן (אני בעצמי קראתי את מה שהוא כתב בנושא, לכן מי שישכנע אותי להפיך אני לא אאמין לו). אבל להכנסת שלא לשמה, סתם לסיור למקום קדוש לא נראה. גם אם נכנסים לבית כנסת, כדאי לפחות פרק תהילים ולא להיכנס סתם. ק"ו להר הבית. כשיתאפשר לעלות, להראות להשתחוות, אז נעשה את זה בשימחה. ואחרי זה נחדש קרבנות ציבור - טומאה נדחית בציבור.
המשך 21:33 14.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הר הבית ומקום המקדש אינם אותו הדבר. מקום המקדש, והמקומות בהם אסור להיות, הינם פחות מ 5% מכל שטח הר הבית. ע"כ כל עניין אפר הפרה לא שייך. לעניין "חוסר הידיעה...
הר הבית ומקום המקדש אינם אותו הדבר. מקום המקדש, והמקומות בהם אסור להיות, הינם פחות מ 5% מכל שטח הר הבית. ע"כ כל עניין אפר הפרה לא שייך. לעניין "חוסר הידיעה של הפוסקים בימינו" נניח שזה נכון (שהרי ברור שאתה מתעלם מהפוסקים שמסבירים היכן מותר ואסור). איך בחזונך יבוא היום בו פתאום ידעו הפוסקים היכן כל דבר? האם יבוא היום בו ההלכה תפסק עפ"י נבואה, או שעלינו להתאמץ ולחקור כדי להבין ולדעת היכן מותר והיכן אסור? רוב ומיעוט של רבנים שייך כשיש סנהדרין, לא כאשר סופרים אותם לפי אזכורים בעיתונים.
המשך 19:48 14.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אם בגלל ההתפרעויות היינו מפסיקים לעלות להר הבית, אז בגלל ההתפרעויות היינו באמת צריכים גם להפסיק לגור ביהודה ושומרון, בירושלים, ובהמשך גם בתל-אביב. אבל יש סיבה הרבה יותר טובה שלא לעלות...
אם בגלל ההתפרעויות היינו מפסיקים לעלות להר הבית, אז בגלל ההתפרעויות היינו באמת צריכים גם להפסיק לגור ביהודה ושומרון, בירושלים, ובהמשך גם בתל-אביב. אבל יש סיבה הרבה יותר טובה שלא לעלות להר הבית, כי פשוט אין לנו אפר פרה אדומה. אסור לעלות להר הבית בטומאה. גם מי שנטהר במקווה, הוא עדיין טמא מת. אסור להיכנס למקום שבו היה בית המקדש בטומאת מת. לפי רוב מנין ובנין הפוסקים שיש בימינו, לא מספיק ברור איפה בהר הבית היה בית המקדש, וגם איפה שברור, אסור להיכנס, כי אין הפרדה, סימון ושילוט ברור כדי לדעת לאן מותר להיכנס. הרבנות הראשית פוסקת שאסור. רוב מוחלט של הרבנים פוסקים שאסור. כל גדולי הדור פוסקים שאסור. עכשיו, נניח שיש דעת מיעוט שמתירה, בשביל מה אתה עולה? יש מצווה לעלות להר הבית? יש עניין בזה? הלכה? מנהג? הביקור שם מתמצה בביקור תיירותי ותו לא. בשביל זה שווה לעבור על דעת רוב הפוסקים? בשביל כזה דבר שווה לסמוך על דעת מיעוט? נניח שהיה מתאפשר להקריב קרבן פסח, אז הייתי מבין למה אדם נכנס לשם. הוא מעדיף לסמוך על מיעוט של פוסקים, העיקר לקיים מצוות קרבן פסח. אבל בשביל ביקור תיירותי? סתם. באמת סתם.
המשך 18:50 14.10.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר