פסק חדש: אסור לתקן את הקורא בתורה שמא יפגע - סרוגים

פסק חדש: אסור לתקן את הקורא בתורה שמא יפגע

במאמר המתפרסם בשנתון החדש 'תחומין' קובע הרב יונתן רזיאל כי הלבנת פנים גרועה משמיעת טעויות בקריאת התורה ולכן אין לתקן את בעל הקורא שמא יפגע

פסק חדש: אסור לתקן את הקורא בתורה שמא יפגע
  (מרים אלסטר/פלאש90)

במאמר שמפרסם הרב יונתן רזיאל ממעלה אדומים, בשנתון החדש של תחומין היוצא על ידי מכון צומת, הוא פוסק כי מכיון שפגיעה בבעל הקורא היא עבירה על איסור תורה של הלבנת פנים והקריאה בתורה לפי רוב הפוסקים הינה מדרבנן אין לגעור בקורא גם אם יטעה בקריאה, אפילו אם השמיט אותיות וודאי אם טועה בניקוד ובטעם.

עוד הוא כותב כי שאל את ראש ישיבת ברכת משה במעלה אדומים הרב נחום רבינוביץ וכי הרב אמר שיש לדחות את קריאת התורה שהיא מדרבנן מפני איסור הלבנת פנים שהיא מדאורייתא. בשאלת פסק הרמב"ם כי במקרה של טעות הציבור אינם יוצאים ידי חובתם, השיב הרב שעדיף שהציבור לא יצא ידי חובת קריאה, ובלבד שלא יעבור על איסור הלבנת פנים.

במאמר ברור כי לכתחילה, יש להקפיד בקריאה נכונה אפילו של דקדוק אות אחת. אך בדיעבד, במקרה של טעות, שיטת רוב הפוסקים ובהם המנהיג, תרומת הדשן, הטור, הבית יוסף, הב"ח ואליה-רבא היא שאין לגעור בבעל הקורא בכלל ואפילו בהשמטת אותיות, אך הרמב"ם סובר שיש לחזור על כל טעות וניתן להבין כך גם בשו"ע.

הרב רזיאל כותב כי "הלבנת פנים היא איסור דאורייתא, והמבייש עובר על לאו של אונאת דברים, סניף של שפיכות דמים, ביטול כבוד הבריות ו"לא תשא עליו חטא". במקרה זו הוא מקיים מצווה הבאה בעברה". וגם כשמתקנים, חל איסור מוחלט שיחידים מהציבור יצעקו על הקורא, מחשש להלבנת פנים, אלא יש להעמיד גבאי יחיד שיהיה אחראי לכך.

הכותב מציין כי יש להיזהר במיוחד בבעל קריאה צעיר, הפגיע יותר מאדם מבוגר ומביא סיפור שארע לפני מספר שנים, שבו נער חילוני יתום מאב, שהתקרב לתורה ולמצוות, בגיל 15 עלה ל'בר-מצווה' וקרא בתורה. כשטעה החלו 'המתקנים' לצעוק מתוך הקהל, והיו שניסו להשתיקם, וכתוצאה מהמהומה ומהמבוכה הנער התרגש ונפגע עד שירד באמצע הקריאה כשעיניו זולגות דמעות ולא חזר לקרוא, וגם עזב את הדת.

"לא תמיד הקורא בתורה זוכה ליחס הולם, ופעמים הוא הופך לטרף קל לציבור הנדמה ללהקת אריות האורבת לו." כותב רזיאל, " למעשה, 'מנהג ישראל' הוא שבציבור מתקנים כל שגיאה של הקורא, לא רק שגיאות הנושאות עמן שינוי משמעות, אלא גם שגיאות בהטעמת מלעיל ומלרע או בטעמים שאין בהן שינוי משמעות. בדרך כלל ה'תיקון' נעשה באמצעות צעקות מכל עבר. פעמים גערה זו עלולה לבייש את הקורא, וקוטעת את רצף הקריאה".

"מלבד ביזיון קדושת בית הכנסת והמתפללים, ההפרעות מקשות על הבנת הקריאה ועלולות להשיג את התוצאה ההפוכה שהתכוונו הצועקים. קהילות אחדות ממנים גבאי מיוחד שאחראי על התיקונים, ובאופן זה נמנעים מביזוי המקום, אבל עדיין נותרה סכנת הלבנת הפנים ובלבול הקורא והשומעים גם יחד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
יישר כוח, אהבת חינם
ישר | 17-07-2015 8:47
2
יש לי פתרון טוב יותר
חכם בלילה | 17-07-2015 9:58
להעיר לקורא אבל בלי להלבין פניו. ואם הקורא לא מספיק מיומן- שלא יקרא. נכון פשוט? נ.ב הטלית עם הפרחים בתמונה מאוד יפה...זה רפורמי או קונסרבטיבי?
3
יש לי פתרון טוב עוד יותר
קורא בתורה | 17-07-2015 11:01
לא לתת לאנשים שלא יודעים לקרוא - ללמד ילדים לבר מצוה ולקרוא בתורה בעצמם. מי שמתייחס לקריאה בתורה כאילו זה קריאה בכל ספר שהוא - אז ככה הקריאה שלו נראית וצריך לסרב מראש לתת לו להתבזות מול כולם. לא כל אחד יכול לקרוא בתורה וזה בסדר גמור. זה מקצוע קודש חשוב ביותר ולא צריך לבזות אותו.
4
אין פה שום הלבנת פנים
חדוי | 17-07-2015 12:24
רק בדור שלנו העמדת שליח ציבור על אמיתה של תורה תיחשב להלבנת פנים. זו אחריות הקורא בתורה לדקדק בקריאה. ומנהג ישראל לגעור בבעל קורא דין הוא.
5
מותר לתקן מפני שחשוב לשמוע במדוייק..
יניב | 17-07-2015 12:29
את כתב התורה ואם הקורא טועה הרבה פעמים יש לחזור על מה שהוא קרא כי לא יוצאים כך ידי חובה. נוסף על כך, בשביל יש לו סומך לידו שאמור לתקן אותו כשהוא קורא, ועצם זה שהוא נפגע אומר שהוא בעל גאווה, כי בעל ענווה לא יפגע כי יבין שהתיקון הוא לשם שמיים.
6
מה אתם יורדים על בעל המאמר הוא רוצה פרסום בתחומין!
שיודע לשאול | 17-07-2015 14:02
אם זה לא היה מאמר מעורר מחלוקת מי היה סופר אותו בכלל? אז הוא כתב מאמר. זה מחייב מישהו? איך אומרים ביידיש אוט גיזוגט!
7
איך מורה כך לכל עמ"י כאשר הרמב"ם ובעקבותיו השו"ע חולקים
יהודי פשוט | 17-07-2015 14:11
הרמב"ם פוסק ע"פ הירושלמי ועוד מקורות חז"ל שמתקנים על כל טעות, מי שאומר שלא מתקנים הוא הרמ"א ופוסקי האשכנזים, איך כבודו מורה כך לכל עם ישראל? מילא היית פוסק רק לאשכנזים.
8
אני בעל קורא
ליאור | 17-07-2015 14:32
אני דווקא מבסוט כשמעירים לי. מטרתי היא לדייק ואם אני טועה אני חייב לדעת על כך ולתקן. אולי בנוגע לבר מצוות הדבר מעליב אותם או שאר אנשים שבאים ועולים, אך בעל קורא מטרתו היא לעשות את מלאכתו נאמנה והוא לא העניין כאן בכלל. הקהל צריך לדעת שגם כשהוא מתקן הוא לא צריך לכעוס על הקורא אלא לכוון לשמוע את דברי הקב"ה בצורה מדויקת. הדקדוק בכל מילה בתורה ובכל אות היא אבן בסיס עצומה בלימוד התורה לאורך כל הגמרא ולימוד התורה לדורותיו וחלק מזה נשמר בזכות המנהג הזה. אין מנהג לתקן אלא לשמוע את הקב"ה מדבר אלינו
9
לספרדים חייבים לתקן מכח הדין ולאשכנזים מכח המנהג
בשום מקרה בענין זה אין לחדש הלכות חדשות | 17-07-2015 14:49
לספרדים הדין מחייב לתקן ואין לחוש לכבוד הבריות(בענין זה). המסורת מדורי דורות מחייבת לשמוע את קריאת התורה בצורה מדויקת ועל בעל הקריאה להיות מספיק עניו כדי לקבל את התיקון לטובתו ולטובת הציבור. ואף אחד אין לו סמכות לחלוק על רבותינו. ולאשכנזים צריכים לחזור כשיש שינוי משמעות וכן המנהג לתקן מדורי דורות במקום של שינוי משמעות. ומנהג ישראל תורה בנביא לא מתקנים כשאין שינוי משמעות. לפעמים יש שינוי משמעות גם בטעם כמו "באה" במגילה שזה משתנה מהווה לעבר.
10
חתן בר מצווה - לא לתקן. בעל קורא קבוע - לתקן בהחלט !
חי | 17-07-2015 15:13
הכלל הוא פשוט, חתן בר מצווה, בחור צעיר שרוצה להתנסות להיות בעל קורא אז כל תיקון עלול לבלבל אותו ולבייש אותו ולכן מוחלים לו. אפשר אחרי הקריאה ללכת אליו ולהעיר בנעימות. לעומת זאת, בעל קורא קבוע, ויש כאלה אפילו שמקבלים שכר עבור הקריאה, אין כל ספק שצריך לתקן. אם הוא נעלב אז הוא לא מתאים להיות בעל קורא ואם מתקנים אותו הרבה כנראה שגם לא מתאים להיות בעל קורא. חייבים להפסיק להיות סלחניים, אם בעל מקצוע טועה, רופא/עו״ד, אז באים ואומרים לו שהוא טעה ללא חשש ״הלבנת פנים״ כי זה לזיכוי רבים, גם כאן מעירים לבעל קורא שמזכה את הרבים, כמובן בכבוד ובנימוס אבל אין ספק שאם הוא הבעל קורא הקבוע יש לתקן, וכך נהגו רבותינו, אבותינו ואבות אבותינו דורי דורות - עושה חדשות בעל מלחמות !
11
פסק ההלכה
י.ש | 17-07-2015 19:05
בס' ערוך השולחן מובאים דברי הב"י והירושלמי במגילה פרק ד' שלא חוששים להלבנת פנים לעניין תיקון הבעל קורא וזה לחאו' קשה על המנהיג וסיעתו ותירץ שם שהמנהיג מדבר במקרה שבו הטעות היא בטעמים או באותיות כשלא משנה את המשמעות אבל בשינוי משמעות וודאי חוזר ,כך פסק הערוך השולחן וגם המשנה ברורה לא מחלק בזה א"כ אין לפסק יסוד בדברי רבותינו האחרונים ובמקום שיש חילול ה'אין חולקין כבוד לרב.
12
כנראה שאין שטות שעוד לא נשמעה פה
חבל | 22-07-2015 17:25
בחוברת יפורסם עוד - חייבים לאכול שהגישו לך לא כשר - אחרת בעל הבית יפגע, אסור למחות על פינוי ישובים - אחרת הציונות הוותיקה תיפגע, ואין להעיר למישהו שהלבין פנים - כי אז הרי הוא יפגע.. אולי כדאי לגנוז את המאמר.
13
התמונה של הכתבה
שואל | 02-08-2015 22:08
למה תמונה של נשים קוראות בתורה?
14
מו הראוי להעמיד קוראים שאינם נפגעים
גבאי עם נסיון | 06-08-2015 22:01
ולילדים בר מצוה יש לבוחנם קודם ולא לדחוף ילדים שאינם יודעים לקרא
15
הבלים
איש לא מעליב | 25-05-2022 17:14
האיש הזה מעוות את כל התורה כולה, בשביל להתייפף... ולהלבין את פני משה רבנו נותן התורה מותר ??????