בפרשת עגלה ערופה זקני העיר אומרים ״ידנו לא שפכו את הדם הזה״, מבארים חז״ל וכי עולה על לבנו שזקני בית דין שופכי דמים?! אלא לא ראינוהו ופטרנוהו בלא מזונות ובלא לויה.
המפרשים האחרונים הרחיבו לבאר את האחריות שיש לקהילה ובעיקר לראשיה על כל פרט מחבריה והזהירות לא לאפשר אף מצב עקיף של שפך דם, ואם נמצא חלל בקרבתם האשמה המוסרית מונחת לפתחם ועליהם לערוך חשבון נפש נוקב, מדוע נפל חלל בחלקם.
כאשר המוגדר כרב מעורב בתסבוכת פלילית היוצרת מצב בו אדם מישראל שולח יד בנפשו, האמנם ניתן לפטור את האחריות ממנו?!
אין לי ספק כי איש ממתנגדיו של תת-הניצב ששלח יד בנפשו, לא קיווה לסוף הנורא, אך האמנם מוסרית פטורים הם מאחריות לנסיבות והשתלשלות האירועים, שהרי ת״ח מרבים שלום בעולם ובמקום בו נמצאים מרבים הם חיים וברכה ולא אחרת.
אך האחריות נתונה גם על אלו שסגדו לו שנתנו לו במה לצבור הון כלכלי ומעמדי ואולי גם עלינו הרבנים שלא מספיק הרעשנו עולמות ללמד את העם להבחין בין תלמיד חכם אמיתי לבין אוחזי עיניים המתהדרים באיצטלא דרבנן שאינה אלא פיקציה נבובה.
ובאותה מידה מהדהדת השאלה ביחס לאלו התומכים ומחזקים רבנים בעלי הנהגות מיסטיות משונות ששוב ושוב מסתבר כי נוכלים הם ופוגעים בחסידיהם התמימים, האמנם הרבנים שתמכו ועודדו לפנות אליהם, יוכלו לפטור עצמם מאחריות?!
בימים האחרונים החברה בישראל עוברת בירור עומק המגדיר מחדש מהי דמותו של תלמיד חכם, בירור עם מחיר יקר של חילול ה׳ נורא. אין בכוונתי לטעון לאמת המוחלטת מיהו ת״ח, אך דבר ברור הוא כי הגדרתו מזקיקה הגדרה אבסולוטית המוסכמת על גדולי ישראל לדורותיהם.
זאת ניתן ללמוד מדברי הנשר הגדול רבנו הרמב״ם ״כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו במאכלו ובמשקהו ובבעילתו ובעשיית צרכיו ובדבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו, ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר״. אלה הם תנאי הסף זולת גדלות וידענות במכמני התורה.
הגיע העת להתבגר ולחזור לנורמליות של חיים ולהפסיק לחזר אחר תופעות משונות ולהבין שגדלותם של ת״ח נמצאת בפשטותם בנגישותם בטהרתם וביחסם הבריא לחיים ולהתרחק מרבנים המטפחים סביבם חצר של חסידים והערצה עיוורת ולדאבון הלב ועדיין קיימים כאלה במחוזותינו וד״ל.
לכל תלמיד חכם באשר הוא ולא משנה השתייכותו , שליחות חד משמעית, להוסיף קדושה וטוב במציאות להרבות כבוד שמים ולא לייצר קהל הסוגד לו, ובזה יבחנו אורחותיו וטיבו (עיין רמבם יסודי התורה פ״ה). ״כי החושך יכסה ארץ וערפל לאומים ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה״.
==
הרב שמעון בן שעיה הוא מרבני 'דרך אמונה'
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
תלמיד חכם
רבי שמעון חיזקתנו.. אשרינו שיש לנו רבנים כמוך. אל תרא ואל תחת. המשך להשמיע את דעתך, ואל תבוש מפני עשבים שוטים בעלי גאווה. אותם אנשים שפלים אשר ריח של תורה...
רבי שמעון חיזקתנו.. אשרינו שיש לנו רבנים כמוך. אל תרא ואל תחת. המשך להשמיע את דעתך, ואל תבוש מפני עשבים שוטים בעלי גאווה. אותם אנשים שפלים אשר ריח של תורה אין בהם שימשיכו לטהר את השרץ ולעולם ימליכו על עצמם אדמורים מזוייפים. אותם אנשים שמטשטשים את הגבולות והופכים את היהדות למעין נצרות.
המשך 21:41 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ח.ק
הרי זקני העדה עצמם צריכים להצהיר כי "ידינו לא שפכו את הדם הזה" - וכי מהיכן בכלל ניתן להעלות דבר כזה על הדעת???? כנראה שבדק הבית בסוגיות מעין אלו לא...
הרי זקני העדה עצמם צריכים להצהיר כי "ידינו לא שפכו את הדם הזה" - וכי מהיכן בכלל ניתן להעלות דבר כזה על הדעת???? כנראה שבדק הבית בסוגיות מעין אלו לא יכול לדלג גם על זקני העדה עצמם.. וד"ל וטוב שיש מי שלא חושש להעלות גם שאלות מעין אלו.
המשך 12:40 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורא קבוע
אשרינו שיש לנו רבנים עם בהירות ואומץ להגדיר דברים ברורים!! הרב שמעון , אל תחת מפני חסידים שוטים! המשך ללא חת!
12:33 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבקה
בס"ד המדינה שלנו תיהיה אחרת. ולעניננו ולענין הכתבה ואני פונה אילך הכותב, כאב לי ומאוד כאב על התאבדותו של הקצין אפרים ברכה, אבל והאבל הוא גדול מאוד, לאחר שקראתי את כל הכתבות...
בס"ד המדינה שלנו תיהיה אחרת. ולעניננו ולענין הכתבה ואני פונה אילך הכותב, כאב לי ומאוד כאב על התאבדותו של הקצין אפרים ברכה, אבל והאבל הוא גדול מאוד, לאחר שקראתי את כל הכתבות בכמה וכמה עיתונים שדבר שאיני עושה אותו מזה שנים רבות, פשוט הגעתי למסקנה, אדם המתאבד חושש להגיע למצב שלהיות סגור מאחורי סורג ובריח לאחר שהוא עצמו או הפיקודים שלו שלחו אנשים למקום זה, וזה פשוט לא היה מכבודו, ולא מכבוד בני ביתו, קטונתי מלשפוט אותו, אבל במיתותא ממך למען שתחיה בשלווה ובשלום מאת בורא עולם כי נאמר היזהרו בגחלתן של ת"ח, ואל תיתן רמזים על הרב פינטו שהכל באשמתו, מה רצית לכתוב בכתבה זו שכבר שפכת את דמו של הרב פינטו? שכבר הוא האשם בכל וגם בהתאבדותו של ברכה ז"ל? אני במקומך הייתי מבקשת עוד ברגע זה את מחילתו של הרב בן קדושים
המשך 10:18 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המצליף
היזהרו מגחלתן של צדיקים אם נבואה לא ניתנה לך מאין לך לקבוע מי צדיק ומי לא ונראה לי תחשוב לבד תסתכל לפני שנה וחצי הפלילו את הרב מאז תראה מה...
היזהרו מגחלתן של צדיקים אם נבואה לא ניתנה לך מאין לך לקבוע מי צדיק ומי לא ונראה לי תחשוב לבד תסתכל לפני שנה וחצי הפלילו את הרב מאז תראה מה קורה למשטרה לפרקליטות ולכל מי שהיתעסק איתו האם זה בעיניך לא צדיק עם זכות אבות מה אתה יודע מכל הפרשה מה אמת ומה לא
המשך 08:43 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
!!!!!
הכאה ציבורית כזו כשאף אחד מתוכו לא התכוון להרוג אותו, אלא לטפל בשחיתות ,אם היתה, רק יעודד עוד אנשים להתאבד כדי לפחות לזכות בזיכוי, שהרי כבר לא יבואו איתן...
הכאה ציבורית כזו כשאף אחד מתוכו לא התכוון להרוג אותו, אלא לטפל בשחיתות ,אם היתה, רק יעודד עוד אנשים להתאבד כדי לפחות לזכות בזיכוי, שהרי כבר לא יבואו איתן חשבון אלא עם הסביבה שלו. לעניין של ברכה, הוא לא היה מבודד היתה לו תמיכה עצומה בסביבתו, ולא היתה לו סיבה להתאבד.
המשך 08:32 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך
ובאשר להודעה, נסו לברר איך ובאילו אמצעים מושגת הודעה בשלטון הדיקקטורה השיפוטית הישראלית.
06:57 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ומשלא היה כך, הדבר אומר מאד דרשני!!! אינני שותף לפסטיבל ההלקאה העצמית!!!
04:44 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחמנא ליצלן
רשע היו הרבה מקרים שצדיקים הקפידו או אפילו לא הקפידו אלא מחלו על מה שעשו להם אבל מי שפגע בהם ניפגע קשות תיזהר גם אתה שלא תפגע איך אתה קורה...
רשע היו הרבה מקרים שצדיקים הקפידו או אפילו לא הקפידו אלא מחלו על מה שעשו להם אבל מי שפגע בהם ניפגע קשות תיזהר גם אתה שלא תפגע איך אתה קורה לעמך רב השם ישמור אני מוחה על ביזיון של האדמור
המשך 00:12 07.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר