דעה: למה חוק הגיור לא מעניין (כמעט) אף אחד? - סרוגים

דעה: למה חוק הגיור לא מעניין (כמעט) אף אחד?

ראו זה פלא, אותם אנשים שעבורם ההחלטה על ביטול חוק הגיור אמורה להיות משמעותית אינם מתעניינים כלל בנושא. למה ומדוע? כי להם זה באמת לא אכפת

author-image
דעה: למה חוק הגיור לא מעניין (כמעט) אף אחד?

השבוע הוציאה הממשלה את העוקץ מחוק הגיור במתכונתו הישנה והחזירה את הסמכות הבלעדית לקביעת הרכבי בתי הדין לגיור בידי הרב הראשי.

רבני צוהר יצאו במתקפה ואמרו שהחלטה זו תעודד התבוללות ואילו אנשי הרבנות הראשית והרבנים החרדים וגם המכונים "חרדלי"ם" מברכים  על ההחלטה החדשה באומרם כי בכך נמנע מצב של הכנסת אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה לתוך עם ישראל.

אולם ראו זה פלא,אותם אנשים שעבורם החלטה זו אמורה להיות משמעותית אינם מתעניינים כלל בנושא. למה ומדוע? כי להם זה באמת לא אכפת. למי שלא יודע כדאי לספר כי חיים בתוכנו כמה מאות אלפי אנשים הרואים עצמם ישראלים ויהודים וזה בכלל לא אכפת להם שהממסד הרבני רואה בהם "גויים". ישנם מעטים מהם שמתעוררים לעניין כאשר במקרה בן הזוג שלהם בא ממשפחה דתית או מסורתית ומפריעה לו או להוריו העובדה שהם אינם יכולים להינשא כדת משה וישראל. אנשים אלו, כאמור אינם רבים ויעידו על כך בתי הדין לגיור הקיימים היום, שאינם עמוסים בעבודה…

וכך לאט לאט, נוצר מצב בעם ישראל בו גם בארץ מתפתחת תופעה של התבוללות באחוזים הולכים וגדלים, התבוללות שאיננה תודעתית, כי אם הלכתית. שהרי כל אותם אנשים שאינם יהודים על פי ההלכה, רואים את עצמם כיהודים וכישראלים ופעמים רבות אף עושים ברית מילה לילדים שלהם, חוגגים להם בר מצווה ומחנכים אותם בצורה מסורתית וממש לא אכפת להם שהממסד איננו רואה בהם יהודים.

גם "חוק הגיור" במתכונתו הקודמת לא היה מביא זרם של מתגיירים לבתי הדין ובוודאי שגם במתכונת החדשה זה לא יקרה. בכדי שהמצב ישתנה ולאנשים החיים בתוכנו יהיה אכפת בכלל האם הם יהודים על פי ההלכה יש צורך בהגברת הזהות היהודית ,בחיזוק התודעה היהודית ובחיזוק ההבנה שההלכה היהודית היא מרכיב עיקרי בזהות היהודית.

במקום לחשוב כיצד מתמודדים עם שורשה של הבעיה, עוסק העולם הרבני על כל גווניו בשאלה ההלכתית ובשאלת הסמכות החוקית. וויכוח זה הגולש לפסים אישיים ולמחלוקות כיתתיות רק מרחיק עוד יותר את הציבור הזקוק לגיור מלהתקרב לבתי הדין לגיור על צורותיו השונות.

בסופו של דבר, מי שמכיר את ההתנהלות המעשית בבתי הדין לגיור יודע שהם הולכים ,בדרך כלל ,בצורה מקלה ביותר ולמעשה בשטח אין פערים גדולים בין המחמירים למקלים. (חוץ מכמה נקודות שאין כאן המקום לעסוק בהם), כי גם בתי הדין לגיור אינם עומדים על קבלת מצוות באופן מלא של כל פסיק בהלכה.

לכן חבל מאוד שבמקום ליצור דיאלוג בין הדעות השונות על מנת להגיע להבנה בשטח בין הדעות השונות בהלכות גיור, ועם רצון טוב-אפשרי הדבר, הוויכוח גולש להשמצות והכללות ואיננו לגופו של עניין.

בצורה כזו הרבנות הראשית פוגעת בראש ובראשונה בעצמה, כי כוחה האמיתי איננו נובע מן הסמכות החוקית,אלא מן האימון שהציבור הרחב ירגיש כלפיה. הציבור הרחב שאיננו מבין בהלכה, מבין באופן פשוט שאם יש מחלוקת כדאי לברוח ממנה…הוא מבין שהרבנות הראשית מחמירה יותר ואיננו מבין מדוע הוא צריך להישמע לה ולא ולמי שמקל יותר.

ואילו המתגיירים הפוטנציאלים… אותם זה בכלל לא מעניין… ואנחנו – במקום לקרב אותם,רבים אחד עם השני ומרחיקים אותם מן הגיור ומן הזהות היהודית במו ידינו.

==הרב אלי קפלן הוא ראש הגרעין התורני במעלה אדומים
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
דעת הרב קוק זצ"ל על הגיור: מה תענו ליום הדין?
מנחם | 06-07-2015 16:44
שו"ת דעת כהן (ענייני יורה דעה) סימן קנד ב"ה, עה"ק ירושלים תובב"א, ט' ניסן תרפ"ח. שלו' וברכה מקודש לכבוד הרב האי גאון מפואר בתורה ויראת ד' אוצרו, גודר גדר בכרם ד', מו"ה שאול סתהון שליט"א, רועה עדת קודש אחינו הספרדים יצ"ו בבוענאס איירס ארגנטינה יצ"ו. הגיעני יקרת מכתב קדשו, בצירוף ספריה דמר דבר שאול. וראיתי מלכים מדיינים דינא דקשוט להסיר מכשול מדרך עמנו, בדבר מקבלי גרים שלא כדת וכשורה, אשר עליהם בודאי נאמרו דברי חז"ל הקדושים רעה אחר רעה תבא למקבלי גרים כיבמות ק"ט ב'. וכדהתו"ס שם ד"ה רעה, דהיינו דוקא כשמשיאין אותם להתגייר או שמקבלים אותם מיד, אבל אם הם מתאמצים להתגייר מקבלין אותם, פשוט הוא דהיינו דוקא כשמכירים בהם שהם מתגיירים בלב שלם לש"ש, אבל אלה שמקבלין גרים גרורים, שבשביל דברים של חמריות ותאות לבם הם מתגיירים, בודאי עליהם נאמר רע ירוע, ותבא עליהם רעה אחר רעה, כי גרים כאלה ודאי קשים לישראל כספחת, והם מביאים קוצים בכרם בית ישראל. ולא עוד אלא שהמקבלים אותם הרי הם עוברים על לפני עור ממנ"פ. דאם נאמר שאין גירותם גירות גם בדיעבד, הרי הם מכשילים את הרבים במה שמחזיקים נכרים בחזקת ישראל, וכמה תקלות וחורבות נפקי מזה, בדיני קידושין וגיטין ויבמין, שנחזיק את בנו ממנה כבן, ואם תהי' לו אח"כ אשה ישראלית, וימות בלא בנים אחרים, נתיר אותה לעלמא בלא חליצה גם כשיהיו לו אחים מן האב, שלא כדין, וכיו"ב טובא. ואם באמת הם גרים, ובדיעבד מתחייבים בכה"ת כולה, הרי הם מכשילין אותם בזה שמחייבין אותם בעונשין של איסורי תורה שעוברים עליהם, וקודם שבאו לידי מדה זו הלא לא נתחייבו בהם, ואין נענשין עליהם, וכדאמרי' ביבמות דף מ"ז ע"א כשמודיעין אותו ענשן של מצות אומרים לו הוי יודע שעד שלא באת למדה זו אכלת חלב אי אתה ענוש כרת, חללת שבת אי אתה ענוש סקילה, ועכשיו אכלת חלב אתה ענוש כרת, חללת שבת אתה ענוש סקילה. והרי אנו מצווים על לפני עור אפילו בגויים, וכדאמרי' בע"ז ו' ע"ב מנין שלא יושיט אדם אבר מה"ח לבן נח ת"ל ולפני עור ל"ת מכשול, וק"ו בנ"ד שמכשיל אותו בהיותו אח"כ נכנס במדה ידועה בכלל ישראל לחיובא, והוא נענש על ידו על כל מה שהוא עובר מדברי תורה. ע"כ יפה עשו כת"ר ורבנן קדישי, המחזקים את ידו, שגדרו גדר במדינתם, ששם הפרוץ מרובה, ורבו גיוריות כאלה שאינם אלא לפנים, שלא לקבל גרים כלל, ומי שרוצה באמת להתדבק בקדושת ישראל, שיבא לעקו"ת ירושת"ו, שיחקרו אחריו יפה בבי דינא רבא, באופן שלא יהי' שום משא פנים בדבר לקבל כ"א אלה שנהי' בטוחים בהם שמתגיירים לש"ש ושישמרו לעשות את כל דברי התורה, אחר שיתחייבו בה בעברם בברית השי"ת ע"י הגירות ויכנסו באמת תחת כנפי השכינה. ותחזקנה ידי כת"ר, ויישר חילי', על אשר יעמוד על משמרת הקודש, להמנע מכל תקלה המהרסת ועוקרת קדושת ישראל ותורתו. והנני ג"א בזה לאשר ולקיים גזירת חכמים כת"ר ויתר רבני גאוני דורנו, שהסכימו על ידו בתקנה גדולה זו במדינת ארגינטינא יצ"ו. והשי"ת יעזרנו ע"ד כבוד שמו, והי' זה שלו' וברכה כנה"ר ונפש ידי"ע דוש"ת באה"ר, מהר הקודש מירושלים. הק' אברהם יצחק ה"ק.
2
לחילונים לא אכפת כלל
| 06-07-2015 21:01
ממילא אין זה משנה להם אם יתחתנו ברבנות ואם לאו. כל הרצון לגיור העולים מרוסייה הוא של הרבנים. את רוב העולים אין זה מעניין כלל מרגע שקיבלו תעודת זהות
3
צודק בתוכן, טועה בכתובת
יצחק | 07-07-2015 6:24
דברים נכוחים. חבל שמיזערת את אחריות דוברי מפלגת 'צהר' למתרחש. הם אלה שעוררו ומלבים את כל המהומה ומבאישים את ריחה של תורה באמצעות מאבק אנטי-מימסדי פסבדו-הירואי לקול תשואות ההמון הליברלי והרפורמי.
4
רבני צהר שמו להם למטרה להשמיץ את הרבנות הראשית, ולבטלה
יעקב | 12-07-2015 2:54