ועדת החקירה של האו"ם: ישראל ביצעה פשעי מלחמה בצוק איתן וגם החמאס

 ועדת החקירה של האו"ם: ישראל ביצעה פשעי מלחמה בצוק איתן וגם החמאס

הצביעות של האו"ם: ועדת החקירה שבדקה את אירוע 'צוק איתן' קובעת כי לא רק החמאס שירה רקטות לעבר אוכלוסיה אזרחי ביצע פשעי מלחמה אלא גם ישראל

author-image
 ישראל ביצעה פשעי מלחמה וגם החמאס
  ישראל תמיד אשמה (עבאד רחים חטיב/פלאש90)

לא מפתיע. ועדת החקירה הבינלאומית של האו"ם שבדקה את אירועי מבצע "צוק איתן" מאשימה גם את ישראל בביצוע פשעי מלחמה במהלך הקיץ שעבר.

תמצית דו"ח הוועדה (שכונה בעבר ועדת שאבאס עד התפטרותו) הוגש בז'נבה על-ידי ראש הועדה מרי מקגוואן דיוויס וחבר הוועדה דודו דיינה. על פי המסקנות ממליצה הוועדה לקהילה הבינלאומית לתמוך באופן מעשי בעבודת בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ביחס למה שהם כינו ה"שטחים הפלסטיניים הכבושים".

בדו"ח מצויין, כי פעולות האיבה בקיץ האחרון מאופיינות בעלייה משמעותית של כוח האש. לפי הדו"ח ישראל ביצעה יותר מ-6,000 תקיפות אוויריות וירתה יותר מ-50 אלף פגזי טנקים וארטילריה לעבר מטרות ברצועת עזה. במהלך 51 ימי הלחימה נהרגו 1,462 אזרחים פלסטיניים, שליש מהם ילדים. מנגד הארגונים הפלסטיניים שיגרו 4,881 טילים ורקטות, וירו 1,753 פגזי מרגמה לשטחה של ישראל במהלך חודשיים (עוד בזמן מבצע 'שובו אחים') וגרמו למותם של שישה אזרחים ולפציעתם של לפחות 1,600.

עדויות שמובאות בדו"ח מספרות על מסכנותם של תושבי רפיח שנאלצו לחוות פיצוצים בשל 'נוהל חניבעל' שביצע צה"ל להשבת גופתו של הדר גולדין הי"ד. "כאשר חייו של חייל ישראלי מוטלים על הכף, נראה כי מתעלמים מכל החוקים", אמרה השופטת דיוויס. ועדת החקירה מציינת בדו"ח כי אספה מידע משמעותי שמצביע על ביצועם האפשרי של פשעי מלחמה על-ידי ישראל ועל-ידי הארגונים הפלסטיניים החמושים.

"היקף ההרס והסבל האנושי בעזה היה חסר תקדים בהיקפו וישפיע על הדורות הבאים", אמרה יושבת ראש הוועדה, השופטת בדימוס מרי מקגוואן-דיוויס בתדרוך עיתונאים שנערך במטה מועצת האו"ם לזכויות אדם בז'נבה. יושבת הראש הוסיפה ואמרה כי "ישנו בישראל פחד מתמשך בקהילות אשר חיות תחת איום מתמיד".

עוד הביעה הועדה דאגה מהשימוש הנרחב שבו עושה ישראל בכלי נשק בעלי נזק סביבתי קטלני רחב. שימוש זה אומנם איננו בלתי חוקי, אך השימוש בו באזורים מאוכלסים בצפיפות מוביל בסבירות גבוהה להרג חסר אבחנה של לוחמים ואזרחים כאחד – נקבע בדו"ח. אצל הפלסטינים, גם ביקרה הועדה את ירי הרקטות המתמשך לעבר ישראל וקובעת: "פעולות האיבה גרמו גם למצוקה והפרעה עצומה של החיים האזרחיים בישראל. לעתים קרובות חזו האזרחים המתגוררים בקרבת עזה בדאגה בהפגזות מחלון ביתם, אך נאבקו גם להגיע בזמן למקלטים עם ילדיהם עם השמע צפירות האזעקה המתריעות על נפילות קרבות. השיגור חסר האבחנה של אלפי טילים, רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל, נעשה כך נראה, במטרה לזרוע אימה בקרב אזרחי ישראל. בנוסף, צה"ל איתר 14 מנהרות שהובילו מרצועת עזה לשטח ישראל, ואשר שימשו לתקיפת חייליו במהלך הקרבות. עצם קיומן של המנהרות יצר טראומה בקרב אזרחי ישראל שחששו כל העת מפני אפשרות שיותקפו על ידי מחבלים שיגיחו מתחת לפני האדמה".

בנוסף מאשימה הועדה את החמאס ברצח 21 אזרחים פלסטינים שנחשדו כמשתפי פעולה עם ישראל. הועדה מאמינה כי מעשה זה מהווה פשע מלחמה. "האחראי למעשה זה חייב לתת את הדין לפחות למען משפחות הקורבנות", אמרה ראש הוועדה, השופטת דיוויס.

באופן רשמי יוצג הדו"ח עב הכרס בפני מועצת האו"ם לזכויות אדם בז'נבה רק בשבוע הבא, אך הוועדה מסרה אותו לצדדים כעת. ישראל החרימה את ועדת שאבאס, לא שיתפה איתה פעולה וגם לא אפשרה לה להיכנס לשטחה. ראש הוועדה הראשון, המשפטן הקנדי ויליאם שאבאס, התפטר בראשית חודש פברואר השנה לאחר שישראל הגישה נגדו תלונה וחשפה כי קיבל כסף מהרשות הפלסטינית בתמורה לכתיבת חוות דעת משפטית בנוגע להצטרפותם לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. את שאבאס החליפה חברת הוועדה, מארי מקגוואן דיוויס, שופטת לשעבר בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק ומי שעמדה בראש ועדת המעקב ליישום מסקנות דו"ח גולדסטון בשנת 2011.

הבוקר מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה לשרים בה נאמר כי אסור להם להתייחס לדו"ח הועדה עד להוצאת דף מסרים ברור של הממשלה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כל הכבוד לצה"ל!
| 22-06-2015 18:38