אבי לביא על אינטראקציה בין אישית: הכוח המניע את האדם

אבי לביא על אינטראקציה בין אישית: הכוח המניע את האדם

התחושה הבסיסית שכל אחד מאיתנו מרגיש היא כי הקשר שלנו עם אנשים אחרים חשוב לנו מאוד. בין אם מדובר בקשר זוגי, משפחתי או אחר. אבי לביא מסביר לנו עד כמה זה באמת חשוב

author-image
אינטראקציה בין אישית: הכוח המניע את האדם
  אפי אברהם

כל בן אנוש מרגיש במקום מאוד בסיסי בנפשו כי הקשר שלו עם אחרים חשוב לו מאוד, אומר הפסיכולוג אבי לביא. לכל אדם ישנם את הרגעים בהם הוא חווה בדידות, ורובנו מחשיבים את הרגעים הללו לכמעט בלתי נסבלים. הצורך שלנו בקשר עם אחרים הוא חיוני כמעט גם אם לפעמים אנו מסרבים להודות בזה אפילו בינינו לבין עצמנו. אלא שמעטים מאיתנו מקדישים את תשומת הלב הנדרשת לתחום זה, ומעטים מדי מאיתנו מודעים בצורה מספקת לצרכים הבסיסיים שלהם בתחום התקשורת והאינטראקציה הבין אישית.

נדמה, אומר אבי לביא, כי שורשה של חוסר המודעות הזאת מתחיל בעיקר בחוסר הבנתנו עד כמה באמת הקשר עם אנשים אחרים הוא כוח מניע חשוב מאוד בכל המערכת הנפשית והפסיכולוגית שלנו. אולם אם נעיין מעט בחלק מן העבודות החשובות ביותר שנעשו בתחום הפסיכותרפיה וחקרו את מעמקי נפשו של האדם נמצא כי הכוח הזה הוא מהחזקים אם לא החזק ביותר ובעל ההשפעה גדולה במיוחד בנפשו של האדם.

דונלד ויניקוט, פסיכולוג ופסיכיאטר אנגלי, חקר לאורך שנים רבות את הקשר שבין האדם לסביבתו מזוויות רבות. חלק ניכר מעבודתו מוקדש להבנת הפסיכולוגיה של התינוק, ואת הניסיון להבין את אותה תפיסת עולם ייחודית שישנה לאדם במהלך שנות חייו הראשונות, המורכבת בעיקר מהניסיון להבין את ה"סביבה" ואת מקומו ביחס אליה.

ויניקוט ראה את התינוק עם הולדתו לא כיחידה נפרדת -מנקודת ראותו של התינוק כמובן- אלא כחלק מיחידת אם – תינוק. כלומר, התינוק איננו חווה את העולם דרך עיניו הוא כפי שחווה אותו אדם בוגר, אלא מאחר והתינוק תופס עצמו כמתמזג וכחלק מן הסביבה -שהיא האם הרי שכל תפיסתו את העולם נובעת דרך חווייתו את אותם קשרים עם הסביבה.

מכאן ואילך פורש ויניקוט את משנתו הכוללת תיאור של התהליכים העוברים בנפש האדם עד תפיסתו את עצמו כ"עצמי" העומד בפני עצמו, תהליך ארוך המורכב משלבים רבים אשר מוליד בסופו של דבר את ה"עצמי האמתי" מול ה"עצמי הכוזב" ובעצם מראה לנו ממה מורכבת נפש האדם.

ניתן איפה לומר, מסביר אבי לביא, כי במובנים רבים הכוח העיקרי המניע את האדם הוא הרצון לחוות קשר עם נפשות אחרות ועם סביבתו. שכן משלבים מוקדמים מאוד בחייו האדם חווה את המציאות כניסיון למצוא את מקומו מול העולם והסביבה, והדבר נעשה תוך ניסיונות מתמידים לחוות קשר עם גורמים בסביבתו דרכם הוא מפענח את מעמדו ואת הצורה בה עליה לחוות את חייו.

שכן החיים, לפי המסתבר לנו, הם מסע ארוך בדרך אל הקשר עם אחרים, החל עם הולדת התינוק וקשריו עם אמו, ועד מציאותנו כאנשים בוגרים השואפים כל העת להבין את מצבנו מול אחרים, ושואפים תמיד לחוות קשר עמוק עם אותם אנשים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מה זה בתמונה? עירוב?
| 08-06-2015 14:10
2
מספיק ליום אחד
| 09-06-2015 13:28
איך זה שכל עוד לא סילקו את חברי מערכת היתד לשעבר לא שמענו ולא ראינו שהיתד כותב נגד המנהיג הגדול הגראי"ל שליט"א, ומשמשיו-הכופרים בתורת השם, או אפילו ביקורת אחת נגדו. ורק כאשר סולקו בפתע ממערכת העיתון אז פתחו את הפלס הדובר דברי אמת, ופתאום הגראיל שליטא ומשמשיו חורגים מהמסורת וכו'??? תירוץ: בגלל שאחר שזכו לצאת מקליפה הקשה ביותר של היתד, (וד"ל) ונכנסו לשער הקדושה והטהרה של הפלס, הם מיד חזרו בתשובה, ואז גילו להם השקפות נכונות בדרך האמת מהשמים. למשל לאסור התיצבות הגיוס השמד והניאוף של בני ישיבות, ולאסור לימודי 'תואר שני' בסמינרים שכבר נאסרו על-ידי כל גדולי ישראל לפני 60 שנה ויותר, (ואלו שמתירים ופוגעים בעם ישראל לא נחשבו כגדולי ישראל, הם בריוני "מסעות החוצפה" בריש גלי, נגד כל גדולי ישראל מכל חוג הכשרים, פשוט שפלות מטורפת, ממש מהמאפיונרים, עפרא לפומייהו) השתלמויות לתואר שני אקוויולנטי בבית יעקב - דרך הגורמת להידרדרות עד לגיהנום, כפירה, שמד, וג' עבירות חמורות, וכו'. תגידו לי, אתם לא רואים שבבני ברק שורה קליפת הערב רב ועמלק? תירוץ: רואים ונהנים מזה, לצערינו איזה הסתרת פנים היום בבני תיייירה. דרש ר' יהודה בי מערבא: לעתיד לבוא מביא הקב"ה ליצה"ר ושוחטו לפני הצדיקים ולפני הרשעים, צדיקים נדמה להם כהר גבוה, ורשעים נדמה להם כחוט השערה, הללו בוכים והללו בוכים. צדיקים אומרים: היאך יכולנו לכבוש את הר גבוה הזה?! (הירושלמים) ורשעים בוכים ואומרים: היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה?! (בני ברקים) אין יותר מושחתים מהם. ואף הקב"ה תמה עימהם... איך ניצחתם את הרוב נגד השטן? מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים, וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים, וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים, וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים, וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ, וּלְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ, וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה. בשביל מה צריכים יתד בדור הזה? תירוץ: וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ "וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ" בגדול ----------------------------- "כזכור מזה תקופה ארוכה נעשים נסיונות שונים ע"י פלג הבני ברקים לפרוץ פרצות בחומת החינוך הטהור ובפרט בחינוך של "בית יעקב", באמצעות כרסום סידרתי ומתמשך שתכליתו להחדיר בצוותי ההוראה תוארים, דרגות והשתלמויות, שלא נעשו בעבר. רבינו עט"ר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל עמד כחומה בצורה נגד מגמות אלו ובשעתו קרא לקיים כנסים מיוחדים שבהם ייקרא הציבור לחזק את ידיהם של מנהלי הסמינרים לבל ייכנעו לשלל לחצים ופיתויים שתכליתם להחדיר השתלמויות אלה. בפרט הביע דעתו נגד רעיון שעלה לפיו יבוצעו השתלמויות לתואר שני אקוויוולנטי (השווה לדרגת אם.איי. אקדמית) והורה שאין להסכים בשום אופן לפירצה זו". יצויין, כי 'מועצת גדולי התורה' של אגודת ישראל שהתירה לאחרונה לנשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים לשם קבלת תואר שני (M.A), התירה בתנאי שמדובר בתואר אקוויוולנטי שאינו משקף זכות לתואר אקדמי אלא רק לשכר המקביל לזה של בעלי תואר דומה. תנאי נוסף הוא שהלימודים יתקיימו רק "במרכזי ההשתלמויות" בשל חשש שהן יפנו ללמוד במכללות או אוניברסיטאות, דבר שכבר אסרו בעבר כל גדולי ישראל. "והחלטת המועצת היא הדרך הגורמת להתדרדרות עד הגהינום ופריצת גדר שגבלו ראשונים".