ההספדים המרגשים שנשמעו על הגאון הרב אהרון ליכטנשטיין זצ"ל, שהיום אזכרת השלושים שלו, שידרו שבראש ובראשונה הוא היה ת"ח בעל ידע נרחב ויכולת עיונית נדירה.
דיברו על הענווה, על הרגישות, על עבודת השם המיוחדת, על 'איש המשפחה' החמים, כמו גם על רוחב האופקים שכמותו כבר לא רואים, אך הבהירו שהבסיס היה תורה, גמרא, התמדה.
ואם כך,שאלה כנה לי אל תלמידי הרא"ל– האם דרככם החינוכית וסדרי העדיפויות שלכם בונים חברה שמסוגלת, תיאורטית, להצמיח מתוכה את הרב ליכטנשטיין הבא?
אם האישיות מרהיבת העין הזו חוצבה בכור העיון הלמדני ונבנתה מתוך עשרות שנות התמדה חסרת פשרות, מוכרחים אנו לשאול את עצמנו בכנות – האם החברה הדתית לאומית אותה רואים בחזונם תלמידי ומוקירי זכרו של הרא"לזצ"ל, היא חברה שיש לה סיכוי כלשהו להצמיח מתוכה את הרא"ל הבא?
לו הרא"ל היה שומע לעצתנו וצועד במסלול הקלאסי של הציונות הדתית –ישיבה תיכונית-בני עקיבא-ישיבת הסדר-אוניברסיטה –האם הוא היה הופך לאדם שרגליהם של תלמידיו החשובים רועדות בעמדם לפניו?
אי אפשר לקחת מהרא"ל רק את הידע הכללי הנרחב, התמיכה בהסדר לכתחילה, ההומניות האוניברסלית שבהגותו, אבל להצניע, יחסית, את ההתמדה הטוטאלית, את עמל התורה התובעני ואת עבודת התפילה הנשגבה.
אי אפשר שלא לשאול מה משקל היצירה הלמדנית של הרא"ל מול היצירה ההגותית שלו, ומה נקבל מהשוואה דומה ביצירתם של תלמידיו, נושאי דגלו ברשות הרבים התקשורתית?
ההיגיון מחייב שאם מפארים ומרוממים את הרב ליכטנשטיין, מתגאים בזכות ללמוד אצלו ומציבים את דמותו כמודל לחיקוי וכמקור השראה לדרך החיים הנכונה, צריך גם לפעול לבנות פס ייצור שמנפיק הרב ליכטנשטיינים, ליצור חברה שיש בה יותר התמסרות תובענית רחבה ללימוד התורה.
מוקירי דמותו ומפארי זכרו מוכרחים להנחיל לדור הבא את דמותו האמתית של הרב ליכטנשטיין – משכיל, רגיש ועניו, פתוח וקשוב לערכי העולם שבחוץ, אך בעיקר תלמיד חכם וירא שמים, שקדן שעיקר עולמו ורוב עמלו היה להבין לעומק עוד שתי שורות בחידושי הרמב"ן.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
יובל
בישיבת ר' חיים ברלין בניו יורק שם למד הרב, למדו לימודים כלליים. ואני לא מדבר על הדוקטורט בהרווארד..
15:37 29.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב (אותו אחד ממקודם שלמד אצלו)
בכלל רוב תלמידי הרב סולובייצ'יק וגם מאלה שמלמדים בישיבה מלמדים בדרך אותה ציינת ואף אחד לא חושב את דרכו של הרב לשטחית אלא להיפך למשהוא יותר עמוק ממה שהוא נראה.אם...
בכלל רוב תלמידי הרב סולובייצ'יק וגם מאלה שמלמדים בישיבה מלמדים בדרך אותה ציינת ואף אחד לא חושב את דרכו של הרב לשטחית אלא להיפך למשהוא יותר עמוק ממה שהוא נראה.אם זה מעניין אותך יש מאמר ארוך ומקורי של הרב קרומביין בו הוא מבאר לעומק את שיטתו של הרב ומה יחסה אל שיטת בריסק הכללית ואיך היא צמחה מתוך שיטתו של ר' חיים מבריסק דרך שיטתו של הרב סולובייצ'יק ומקוריותה.ובכלל מה ההבדל האדיר בין דרכו החדשה של הרב סולובייצ'יק כהמשך לשיטת סבו לבין שאר תלמידי ר' חיים מבריסק שלא חידשו בדרך עצמה (אולי חוץ מ ר' שמעון שקופ). ואיך הרב הקפיץ דרך חדשה זו לפסגות חדשות ואולי אף לדרך חדשה לגמרי בהבנת התורה.למאמר קוראים "גלגוליה של תורת בריסק - מ ר' חיים מבריסק עד הרב לכטנשטיין" או משהוא דומה
המשך 12:46 21.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שלמד אצלו
לראות ככה את צורת לימודו וחשיבתו של הרב לכנטנשטיין( להלן "הרב") לוקה בשטחיות גמורה וגובל בחוסר דעת.אל תשכח שהוא היה תלמידו הגדול של הרב סולובייצ'יק שלמד בצורה דומה...
לראות ככה את צורת לימודו וחשיבתו של הרב לכנטנשטיין( להלן "הרב") לוקה בשטחיות גמורה וגובל בחוסר דעת.אל תשכח שהוא היה תלמידו הגדול של הרב סולובייצ'יק שלמד בצורה דומה לזו של הרב שטרנברג ומן הסתם היה גדול ממנו בדרך זו עצמה . הוא אכן כך לימד בשיעוריו אבל היו לו סיבות משל עצמו מדוע ללמד בדרך זו - מן הסתם על מנת ללמד את התלמידים לנתח סוגיה ברמת עומק מתקדמת. אבל גם בשיעוריו היו כמה פעמים במובלע בהם אמר חידושים בהבנתה.והוא גם כתב מאמרים למדניים בהם פסק להלכה.חוץ מזה יש רב אצלנו בישיבה (שלמדתי גם אצלו) - הרב ביק שראוי להקרא גאון - שלומד כמו הרב שטרנברג וסביר להניח שיותר גדול ממנו (מטעמים שכרגע לא אפרט) ואני ראיתי כמה פעמים שהייתה לו יראה כלפי הרב.הרב עסק יותר בללמד אנליזה מתוך הנחה שהסינתזה והיצירתיות הם כבר עניין של נשמת התלמיד בעצמו ושל כל תלמיד לעצמו. זה דבר שבעומקו לא ניתן ללמד אלא רק לחקות ספציפית את אותו רב ממנו אתה לומד.
המשך 12:35 21.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כל דקה מזמנו היתה מוקדשת לתורה ומה עם זמנך?
העיקר שאתה מותח עליו ביקורת
13:44 20.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה
אילו.. הרי הוא יכול להיות אולי מזכיר בני עקיבא העולמית או מרצה בינוני בבר אילן.. ואולי היה מתמנה לרב של שכונת אנגלוסקסית ברעננה.
07:54 20.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניר
07:49 20.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב הגדול הזה לא זקוק לקיצורים פאטתים כדי להאדיר את שמו
מבחינתי יש כאן זילות של כבודו כגדול בתורה במידות וביראת שמיים. מספיק עם הבדיחה הזו שנראית כחיקוי של העולם החרדי.
22:44 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למי אכפת? מצא תרופה לסרטן? פיצח את האטום? או היה עסוק בסוגיות ארכאיות שאינם קשורות לעולם הו אנו חיים היום?
20:02 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הנה קטע מפרק י"ב בספר באור פניך: "כמה שנים לאחר שעלינו ארצה, התהלכתי עם בני משפחתי בשכונת בית ישראל בירושלים,שכונה שברובה סמטאות צרות. הגענו לפינת רחוב שבה סוחר אחד נתקע עם...
הנה קטע מפרק י"ב בספר באור פניך: "כמה שנים לאחר שעלינו ארצה, התהלכתי עם בני משפחתי בשכונת בית ישראל בירושלים,שכונה שברובה סמטאות צרות. הגענו לפינת רחוב שבה סוחר אחד נתקע עם רכבו, התלבטנו כיצד לעזור לו; זה היה מקרה ברור של חיוב פריקה וטעינה. היו שם כמה נערים מהשכונה, בני עשר או אחת עשרה , אם לשפוט על פי חזותם , הם ראו שהנהג לא חבש כיפה . מיד התחילו לפלפל, בהתבססם על הגמרא בפסחים אם כן או לא לעזור לו . הם אמרו, "אם הוא גלוי ראש ,מן הסתם אינו מפריש תרומות ומעשרות, ואם כן חשוד הוא על הטבל…" באותה עת כתבתי למורי ורבי הרב סולוביצ'יק ז"ל , וסיפרתי לו על האירוע. סיימתי בהערה, שנערים ממחננו לא היו מכירים את הגמרא בגיל זה, אבל הם היו עוזרים לו . תחושתי אז הייתה : מדוע, למען ה' אנחנו חייבים לעמוד בפני הבחירה הזאת? האם בלתי אפשרי למצוא בחורים שהיו עוזרים לו וגם מכירים את הגמרא? האם הכרח הוא לבחור? אני מקווה ומאמין שלא. אבל אם יכפו עליי את הבחירה, אין לי ספק לאיזה צד הייתי נאמן: הייתי מעדיף שידעו פחות גמרא ושיגישו עזרה
המשך 16:27 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם אחד
בני אדם הם לא בקבוקים שמייצרים בפס ייצור. ולגבי דרכו החינוכית של הרא"ל - הרי שקל לבדוק לאלו מוסדות בחר לשלוח את ילדיו.
16:06 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר