מחקר: במקוואות גובים מחירים גבוהים מהמותר - סרוגים

מחקר: במקוואות גובים מחירים גבוהים מהמותר

מחקר של המכון לאסטרטגיה ציונית מעלה למרות שעל פי התקנות עלות טבילה רגילה במקווה היא 15 ש"ח, בפועל, כל מועצה דתית, ולעתים גם כל בלנית, פועלת כראות עיניה וגובה מחיר גבוה יותר

author-image
מחקר: במקוואות גובים מחירים גבוהים מהמותר
  גובים מחיר גבוה מהמותר. מקווה (אורי לנץ/פלאש90)

השבוע פורסם ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וש"ס המלמד כי לתקציב המשרד לשירותי דת יתווספו 70 מיליון ש"ח לצורך הקמת מבני דת. למעשה, רוב התקציב של אגף מבני דת נועד לשיפוץ ובניית מקוואות נשים ברחבי הארץ.

לאור זאת נראה שישנה חשיבות יתירה לעיון במחקר חדש של המכון לאסטרטגיה ציונית שיצא לאור השבוע. המחקר בוחן את ההיבטים המינהליים והכלכליים של מערך מקוואות הנשים בישראל ומצביע על בעיות וכשלים רבים במערך זה. המחקר – שנכתב על ידי מיכל אחרק-ויין, אריאל פינקלשטיין ודביר שוורץ – מהווה את החלק הראשון של עבודת צוות מחקר במכון לאסטרטגיה ציונית שבוחן היבטים שונים שכמעט ולא נחקרו על מערך המקוואות בישראל.

המחקר מעלה כי המשרד לשירותי דת והרשויות המקומיות בישראל מפעילים ברחבי הארץ 757 מקוואות לנשים באמצעות המועצות הדתיות ומחלקות הדת ברשויות השונות.

על פי החוקרים, למרות שעל פי תקנות השר לשירותי דת מנובמבר 2013, עלות טבילה רגילה במקווה היא חמישה עשר ש"ח. בפועל, כל מועצה דתית, ולעתים גם כל בלנית, פועלת כראות עיניה ואין אכיפה של נוהלי המשרד. שיחות טלפוניות שנערכו עם כלל הבלניות במקוואות הנשים בישראל העלו כי ב-48% מהמקוואות נגבה מחיר שאינו 15 ש"ח, כאשר ברובם הגדול המחיר היה גבוה יותר מ-15 ש"ח: ב-35% מהמקוואות בארץ מחיר הטבילה גבוה מ-15 ש"ח, ובחלק לא מבוטל המחיר אף מגיע ל-30 ו-35 ש"ח. הממצאים מלמדים כי באופן אבסורדי, לעתים דווקא ברשויות שבהן התושבוֹת בעלות רקע חברתי-כלכלי נמוך, הן נדרשות לשלם סכומים גבוהים בהרבה ממה שקבע המשרד לשירותי דת.

בדומה לכך, על אף שעל פי הנחיות השר לשירותי דת, "כלות בשנה הראשונה לנישואיהן" פטורות מלשלם על טבילה במקווה, בדיקה בשטח העלתה כי 57% מהמקוואות אינם עומדים בנהלים: בחלק מהמקוואות אין כלל הנחה לכלות, ובחלק אחר ישנה הנחה במגבלות הנוגדות את התקנות: הנחה רק למי שנרשמה במועצה הדתית הספציפית, הנחה רק לתושבות וכדומה.

המחקר בחן גם את היעילות והניהול הכלכלי של מחלקות המקוואות במועצות הדתיות בישראל. בנושא זה ישנו מחסור משמעותי בנתונים כיוון שרוב המועצות הדתיות אינן עומדות בנהלים המחייבים איסוף נתונים מסודר על מספר הטובלות, והמשרד לשירותי דת אינו אוכף את הנהלים בנושא זה. למרות זאת, המחקר מגלה כי דוחות המועצות הדתיות לשנת 2012 מלמדים כי סך כל ההוצאות על אחזקת המקוואות ומשכורת במחלקות המקוואות במועצות הדתיות עמד בשנת 2012 על 135.5 מיליון ש"ח, לא כולל הוצאות על בנייה ושיפוץ מקוואות.

על בסיס השוואה בין מועצות דתיות בעלות מאפיינים דומים, המחקר מראה כי, ככל הנראה, במועצות דתיות רבות ישנה התנהלות לא יעילה במחלקת המקוואות, או שלחלופין, במועצות דתיות שנראה כי ההתנהלות בהן יעילה ישנה בעיה בשירות הניתן במקווה. כך למשל, בחיפה אחוז ההכנסות העצמיות ממקוואות מתוך ההוצאות עומד על 6%-8%, זאת לעומת יתר הערים הגדולות שבהן אחוז ההכנסות העצמיות ממקוואות עומד על 20%-30%. כמו כן, ברחובות, צפת ואשקלון פועלים שבעה מקוואות נשים, אך בעוד באשקלון ובצפת אחוז ההכנסות מההוצאות על מקוואות עומד על 15%-20%, ברחובות אחוז ההכנסות מההוצאות עומד על 50%-55%. בדומה לכך, בבאר יעקב ובמעלות עלות אחזקת המקוואות ותשלום המשכורות במחלקת המקוואות גבוה פי כמה מאשר במועצות דתיות מקבילות עם מספר טובלות דומה כמו בני עי"ש, מיתר ומזכרת בתיה.

המחקר גם בדק את זמינות המידע שמספק המשרד לשירותי דת על המקוואות. ממצאי המחקר מלמדים שמאגרי המידע שמפעיל המשרד לשירותי דת באתר המשרד ובתוכנת הניווט Waze חסרים מידע רב. באתר האינטרנט של המשרד חסרים עשרות מקוואות המופעלים על ידי המועצות הדתיות ומחלקות הדת, ובתוכנת Waze חסרים 288 מקוואות (כ-38% מהמקוואות). נמצא גם כי במאגר האינטרנטי של המשרד כמעט שלא קיים מידע על מחיר הטבילה ושעות הפתיחה, במקרים רבים גם מספר הטלפון של הבלנית או של המקווה כלל לא הופיע, וגם כאשר הוא הופיע – נמצא כי בכ-25% מהמקרים המספר אינו מעודכן.

מיכל אחרק-ויין החברה בצוות המחקר מציינת כי "אנו סבורים שאין להסתכל על כל בעיה רק באופן ספציפי, אלא יש להסתכל על הדברים כמכלול". לדבריה, "ממצאי המחקר מלמדים על בעיות מהותיות בניהול מחלקות המקוואות במועצות הדתיות ועל חוסר היכולת של המשרד לשירותי דת לבצע פיקוח אפקטיבי. ייתכן כי יש צורך ברפורמה כוללת בתחום".

מנהל צוות המחקר אריאל פינקלשטיין אומר כי "בימים אלו אנו שוקדים על מחקר הבוחן את המצב התברואתי של המקוואות. כמו כן, אנו  מתכננים להציג מתווה לרפורמה כוללת במערך המקוואות כך שהטובלות יזכו לתנאים הטובים ביותר שהן יכולות – ואף חייבות – לקבל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
באמת??
| 13-05-2015 13:12
אתן רוצות להגיד לי שעל השקעה של פעם בחודש למצווה אנשים מתלוננים? וכשקניתם רהיטים, סמרטפון, ארוחה במסעדה, וכדומה, גם אז התלוננתם שלוקחים מכם פי 2 יותר ממה שצריך?? לא! הלכתם שוב!
2
המחיר הוא בסיסי. שרותים נוספים עולים ומגיע להן
שרי | 27-10-2015 15:42