בניגוד לפרסומים: אין חידוש בקביעת ויינשטיין - סרוגים

בניגוד לפרסומים: אין חידוש בקביעת ויינשטיין

בניגוד לפרסומים על כרסום במערך הכשרות של הרבנות, קביעת היועץ המשפטי לממשלה כי גם גופים ליברליים יוכלו להציג תעודות בהם נכתב כי המקום 'תחת השגחה' היא שימור המצב הקיים, בדומה למה שעושים הבד"צים החרדיים

author-image
בניגוד לפרסומים: אין חידוש בקביעת ויינשטיין
  צילום: (Miriam Alster/FLASH90)

מהומה רבה על לא מאומה.

בגלי צה"ל דיווח הבוקר ב"פרסום ראשון" כי נשבר מונופול הכשרות של הרבנות בתחום הכשרות, בכך שגם גופים אחרים יוכלו להתהדר בתעודת כשרות בבתי העסק.

אלא שלא מדובר על קביעה חדשה, אלא בעצם ממשיך את המצב הקיים. על פי חוק הונאה בכשרות רק הרבנות המקומית רשאית לתת 'תעודת כשרות' לבית עסק, ואילו גופים אחרים יכולים להעניק 'תעודת השגחה' כמו שעושים הבד"צים השונים, מ'העדה החרדית' ועד 'בית יוסף', כדי לעקוף את החוק. קחו מוצר מהמקרר, חפשו את סימני הכשרות ותראו כי הוא "כשר בהשגחת הרבנות (המקומית)" ואילו על חותמת הבד"צ (אם יש) נכתב "בהשגחת".

המקרה הגיע שוב לחדשות בגלל עתירה לבג"צ מצד ה"כשרות האלטרנטיבית" בירושלים שמבקשת להציג תעודות כשרות, ועל פי הפרסום בגלי צה"ל "ויינשטיין הבהיר כי בכל מקרה אסור לבעל העסק להציג את המסעדה שבבעלותו במפורש ככשרה, אלא כאמור כבעלת השגחה אלטרנטיבית" כלומר, כמו המצב הקיים, אך בגלי צה"ל טענו כי מדובר בחידוש "השולל את הבלעדיות מהרבנות הראשית."

מכון 'כושרות', נבהל מהכותרת בגלי צה"ל ומסר לסרוגים לסרוגים: "חוק איסור הונאה בכשרות הבא להגן על הצרכנים מגופי כשרות קיקיונים, מחייב כל בית עסק שמציין את עצמו כשר להיות עם הכשר הרבנות המקומית, ורק על גביו להוסיף כשרות פרטית כמו בד"ץ.

בפרשנות תקדימית של היועמ"ש לממשלה – מבוטל למעשה חוק איסור הונאה בכשרות וכל אחד יוכל לתת תעודת כשרות, מצב זה ידרדר אותנו לשוק פרוץ לחלוטין שיקרא כשר."

אלא שכאמור, אין בפרשנות של היועץ המשפטי כל חדש, המילה "כשר" תמשיך להיות נחלתה הבלעדית של מערך הכשרות הממלכתית של הרבנות הראשית לישראל, ו'תעודות השגחה' יוכלו לתת כל מי שרוצה, בין אם הוא מ'העדה החרדית' ובין אם הוא קונסרבטיבי.

החשש הוא מכך, שאנשים שאינם בקיאים בנושא הכשרות, יראו את התעודה האלטרנטיבית ויסברו כי המקום כשר, ולכן הפתרון הטוב ביותר הוא לחפש בכל בית עסק את תעודת הכשרות של הרבנות המקומית, בה נכתב בפירוש המילה 'כשר'.

מנכ״ל הרבנות הראשית לישראל אלחנן גלט הגיב על הפרסום בגלי צה"ל: ״הרבנים הראשיים נפגשו עם היועץ המשפטי לממשלה וניסו להגיע איתו להבנות לממשלה ולצערי הדבר לא צלח. ככל שנראה לנכון נדרוש ייצוג משפטי חיצוני בבית המשפט אנו נתעקש על כך. בנוסף ידוע לי כי ישנו הליך חקיקה פרטי והבנות קואליציוניות בנושא שיובילו להצעת חוק ממשלתית.

חשוב להבין! החלטה כזו היא החלטה שפוגעת בסמכויות הרבנות הראשית לישראל הקבועות בחוק וחשוב מכל פוגעת בכשרות של בתי העסק ובציבור ברוב רובו של הציבור הישראלי שדורש כשרות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
נו באמת?!
רפי | 06-05-2015 10:45
תעודת כשרות של הרבנות המקומית זה הפתרון בגלל שמופיעה שם המילה כשר? לא בכדי הרבה אנשים יר״ש לא סומכים על הכשר רבנות (ולא רק בנושאי בשר חלק). בכלל בכל התחום הזה יש הרבה חלטורה במקרה הטוב והונאת כשרות במקרה הרע. משגיחים שטורחים להגיע אחת לרבעון אם בכלל. הרבה מקומות נאלצים לשלם סכומים מיותרים לרבנות כשגם כך מראש הם פונים להשגחות מהודרות יותר.
2
לא נכון!
א | 06-05-2015 10:46
יש אי דיוקים רבים בכתבה: א. בד"צים, כפי שאמרו כושרות, לא נותנים אפילו "השגחה" בלי הכשר מהרבנות. לא קיים דבר כזה. ב. היועמ"ש ביטל קנסות של הרבנות! זה למעשה מרוקן כל יכולת אכיפה מצד הרבנות. ג. היועמ"ש אישר לא רק הצגה של השגחה אלטרנטיבית, אלא ממש הצגת המקום ככשר. הדבר היחיד שאסור הוא לטעון שהמקום מושגח ע"י הרבנות, בשעה שאינו כזה. אם זה לא ביטול החוק ע"י פרשנות יצירתית במיוחד, אז אינני יודע מה הם חוקים. ואחרי זה מתפלאים שהבית היהודי מעוניין במשרד המשפטים...
3
זה לא מה שכתוב על החותמת של חוג חת"ס
איש אחד | 06-05-2015 11:00
יש מולי מוצר שכתוב עליו "בהשגחת חוג חתם סופר" ובתחתית העיגול "כשר למהדרין" - ללא כל איזכור של הרבנות
4
סרוגים ממונת מהקרן החדשה?
| 06-05-2015 11:52
למה אתם מצטרפים ליועמ"ש שמנסה להמשיך ולדרדר את מערכת הכשרות?
5
כתבה מצחיקה, לא מקצועית ולא אתית, וגם עם שגיאות כתיב
| 06-05-2015 12:09
6
ארגון כושרות הוקם כי הם טוענים שההכשר של הרבנות לא כשר
אזרחי | 07-05-2015 0:51
אז איך הוא יכול לדבר על ארגונים קיקיוניים שיתנו הכשר כשלא כשר, כשכל המשכורת שלך נועדה להשגיח על ההכשר הלא כשר של הרבנות.
7
יפה שרק סרוגים הבינו שהרבנות הראשית וכושרות לא הבינו
תמה | 07-05-2015 9:25
מה היינו עושים בלעדיכם? לעורך: אגב, אני הייתי מפטר את הכתב על זחיחות ובורות.
8
שטויות במיץ עגבניות!!!! מותר ליתן תעודת השגחה/כשרות רק
| 14-05-2015 18:23
שטויות במיץ עגבניות!!!! מותר ליתן תעודת השגחה/כשרות רק כתעודה נוספת אם יש תעודה של הרבנות, כל הכתבה הזאת פשוט סתם חוסר ידע!, בושה וחרפה לאתר שלכם!! אין ספק שהיועמ"ש פועל במפורש בניגוד לחוק! מותר לחשוב שצריך לשנות את החוק הקיים אבל לא לבלבל את המוח!!!