שו"ת: אסור להקפיא מופלטות כדי למוכרן במכירת חמץ

איך מתארגנים מהר למימונה. יש שמכינים את המופלטות לפני פסח, מקפיאים אותם ומוכרים במכירת חמץ. הרב שבתי יגל משיב כי הדבר עלול לפסול את המכירה ולהכנס לחשש של חמץ בפסח

שו"ת: אסור למכור מופלטות במכירת חמץ
  להכין רק אחרי פסח. מופלטה (פלאש90)

שאלה

ב'מימונה' האחרונה (במוצאי שביעי של פח) אירחתי בביתי את משפחתי ומשפחתי של בעלי, וכמו כן מכרים וחברים לחוג את חגיגת המימונה כמיטב המסורת. כמובן שה'מופלטה' המסורתית לא נפקד מקומה, והיא תפסה מקום חשוב על השולחן ביחד עם מיני מאכלים נוספים.

לשאלת האורחים כיצד הצלחתי להתארגן כל כך מהר ולהכין מופלטות ושאר מאכלי חמץ כל כך מהר, עניתי לה שחלק גדול מהכיבוד הוכן כבר לפני פסח, הוקפא, נמכר במכירת חמץ, וכעת במוצאי החג הפשרתי וחיממתי והרי הוא לפניכם.

תוך כדי שאמרתי זאת ראיתי שכמה מקרובי משפחתי (שהם יותר דתיים ממני) מקמטים את מצח ונראה שאין דעתם נוחה במה שעשיתי. ומשום כך אני פונה לרב בשאלה האם אכן יש בעיה במה שעשיתי? ואין אני שואלת רק על העבר, אלא גם על העתיד לחג הקרוב.

תשובה

אכן נראה שאין לעשות כך מכמה סיבות:

א) מכירת חמץ לא נתקנה בשביל כדי שיהיה אפשר לקנות   קודם הפסח שיהיה מוכן לאחר הפסח ובוודאי לא כשמדובר באדם פרטי שהוא לא בעל עסק או חנות, אלא נתקנה בשביל מי שנתקע עם סחורה מרובה של חמץ ומשום הפסד מרובה הקילו, אבל לאדם הפרטי ההוראה היא לא לסמוך על המכירה כשמדובר בחמץ ממש אלא יכלכל את צעדיו נכונה שלא 'יתקע' עם הרבה חמץ לפני פח, ובטח ובטח שלא לקנות חמץ במיוחד ערב  פסח כדי שיהיה זמין לאחר הפסח.

ב) מלבד זאת יש לומר שבמקרה כגון זה אין מכירת החמץ חלה והרי היא הערמה ומן השפה ולחוץ, וחסר בגמירות הדעת שזה חלק מהותי בכל תורת הקניינים, שהרי במכירת חמץ רגילה אילו יבוא הגוי וירצה לממש את המכירה ולתת את מלוא השווי ולקחת את החמץ, לא תהיה לנו בעייה להסכים ולכן יש לומר שיש בזה 'גמירות דעת', אולם בנידון דידן  שמעוניינים בחמץ עצמו ושוויו הכספי לא מהווה תחליף מאחר ואנו צריכים להכין  את הכיבוד למימונה – יש לומר שחסר כאן  בגמירות דעת ונכנסים בחשש של 'בל יראה ובל ימצא'.

ג) ומלבד האמור יש לומר שבאופן זה שאת זקוקה דווקא למופלטות  שיהיו לך מוכנות לאחר הפסח וייתכן מאוד שאם הגוי יבוא וירצה לשלם לך את השווי של החמץ שברשותך לא תסכימי (שהרי את זקוקה דווקא למופלטות כדי לכבד בהם את האורחים) יש בזה חשש משום 'רוצה בקיומו של החמץ' כמבואר בפוסקים.

==

הרב שבתי יגל הוא רב בכולל הקהילתי ברעננה. התשובה פורסמה ב'בסוד שיח' בעריכת זאב שיף.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
מרוקאים לא אוכלים במימונה מופלטות מהקפאה...
מרוקאית | 25-03-2015 14:06
פשוט, שעה וחצי אחרי החג הולכים לסופר, קונים קמח, ומכינים מופלטות. אצל רוב המרוקאים לא שמים שמרים במופלטות ולא מתפיחים אותן הרבה זמן, כל השאר כשר לפסח- קוקוס, תמרים, מרציפנים, שקדים, אגוזים, בטנים וכו'.
2
הרבה צדיקים נהגו למכור חמץ ממש
שמריה | 25-03-2015 16:16
ובתנאי שתהיה כמובן גמירות דעת
3
לא הבנתי מה ההבדל בין סעיפים ב,ג
יוניו | 26-03-2015 12:12
לאחר שהרב אמר שמטרת מכירת חמץ נועדה לבעלי עסקים, שלא יפסידו ממון מרובה, האם אדם פרטי שמוכר את חמצו לפני פסח תוך גמירות דעת (שאם יבוא גוי וירצה לקחת הוא יתן לו תמורת התשלום) - האם במקרה זה מעשה זה כשר אבל מסריח, כך שלא זו כוונת חז״ל שהעלו את רעיון המכירה, אך בודאי שלא עובר על איסור חמץ, או שאדם זה עובר איכשהו על איסור חמץ, ומכירתו אינה מכירה ???? אודה לתשובה (של הרב או מי שבאמת מבין. ואיך אדע האם מי שעונה מבין ? בציון מקורות...). םסח כשר ושמח !
4
יש להתייעץ עם רב פוסק....
דוד | 26-03-2015 19:33
איני מכיר מי הרב המשיב אך עם כל הכבוד התשובה אינה שלמה (בהמעטה). ואין כאן המקום לפרט . על כן עצתי ,לשאול רב מובהק, שלדעתי ישיב תשובה אחרת. פסח כשר לשואל, לרב המשיב, ולכל בית ישראל.
5
במחילה מכת"ר, הדברים אינם מדויקים. בספר משפט המכירה מנכ
יוסי | 26-03-2015 20:31
מנכדו של הרב עובדיה יוסף האריך בזה מאד וכתב שמותר למכור חמץ גמור, ואין את כל החששות שהעלה הרב הכותב.
6
אני מאשר!
הכל בסדר | 30-03-2015 20:43
7
היו שהחמירו להכליל במכירה חמץ ודאי דווקא בשביל שהמכירה
תתפוס | 11-04-2015 21:34
תתפוס
8
לכל המגיבים
יהודי פשוט | 11-04-2015 23:07
הבעיה לא בזה שמוכרים חמץ גמור או ודאי, זה מותר לכל הדעות וזו מהותה של מכירת חמץ. הבעיה בזה שמשאירים חמץ כדי שיהיה זמין לאחר הפסח ומה שמעניין זה החמץ ולא שוויו הכספי, ככה שהמכירה היא סוג הערמה.
9
אכן מי שמכין מראש ומוכר
| 11-04-2015 23:21
מבטל את המכירה וכל חמצו הוא חמץ שעבר עליו הפסח וחייב שריפה. יאללה כל השכונה לבוא ולשרוף מופלטות! במקום לחסל! חוץ מזה שחבל שעושים מעיקר טפל ומכלום עיקר!תעשו מלווה מלכה עם המוציא וזהו.עושים הילולא שלימה שכל כולה דיבורי שטויות הבלים ליצנות קלות ראש ואת הזבל הזה מכניסים לעולמה של יהדות וקושרים כל מיני 'סגולות' ו'שמות' ללילה זה 'אמונה' וכיוצב בעוד זה החג הוא היפך האמונה,הוא כפירה מהותו כפירה וליצנות וגעגועים לגלות אם גשמים אלו גרמו שבמס' מקומות לפחות נתבטלו אירועי הוללות אלו הרי שאין אלו גשמה קללה כלל ועיקר
10
גדולי עולם הקילו
אילן | 11-04-2015 23:25
ראה שדה חמד מערכת חמץ ומצה שמעיד שנהגו כולם להכין שכר לפני פסח {כידוע אסור לפני פסח משום איסור חדש},מכרו אותו במכירה ושתו אותו במוצאי פסח.
11
הנימוק לאסור הוא תמוה
ח | 12-04-2015 17:17
הנימוק לאסור הוא תמוה שהרי: א. מי שחתם חוזה ועשה את כל הקניינים, אין שום טענה של "חוסר בגמירות דעת" (עיין נוב"י). ב. מכירת חמץ היא סעיף בשו"ע, שכותב שאפשר לנהוג כך, ואין שם שום הגבלה על מכירת חמץ סיטונאית או ליחידים. ג. ה"חומרא" הזאת שלא למכור חמץ, תגרום שיהודים יחזיקו חמץ בפסח אך ימנעו מלמוכרו, וכך יעברו על "לא יראה לך חמץ" (שהרי במציאות, לא למכור חמץ - ישמעו לנו. לא להחזיק חמץ בפסח - לא ישמעו לנו). ובא "לתקן" ונמצא מקלקל!
12
עכשיו בימות המשיח המופלטות במימונה
יפה יוסף | 06-01-2016 16:14
מתאימות ביותר.
13
יש להבדיל בין לכתחילה לבין בדיעבד
דודו | 11-04-2016 23:50
הפסק תמוה ביותר, וכפי שהעירו כמה מהמגיבים. ברור שלכתחילה כמעט כל הפוסקים מורים שלא למכור חמץ גמור בבית פרטי כשההפסד אינו מרובה, ולכן נכונה התשובה שאין לעשות זאת. אך סעיפים ב-ג תמוהים ביותר (חוץ מזה שהם אותו דבר, כמו שהעיר מגיב 3), גם מכירת רוב החמץ במדינה היא מכירה של חמץ שהאדם מעדיף אותו ולא את תמורתו, אבל אם מדובר ביהודי ירא שמים שאינו רוצה לעבור על איסור חמץ, הרי ברור שאם יבוא הגוי וירצה לתת את התמורה, ישנה גמירות דעת מוחלטת לאפשר לו זאת. כל גדולי העולם שעשו הבדלה על שכר מכור (וכדברי מגיבים 2 ו-10) רצו בשכר, אך וודאי היתה להם גמירות דעת מוחלטת. על כגון זה נאמר: חכמים היזהרו בדבריכם! ההוראה נכונה, אך הנימוקים וההשלכות בעייתיות מאד!!!!!