ראיון עם מאותגרי פוריות: "ליל הסדר, זה הזמן שאתה מרגיש את הקושי הכי גדול"

ראיון עם מאותגרי פוריות: "ליל הסדר, זה הזמן שאתה מרגיש את הקושי הכי גדול"

"בגלל שהפוקוס של ליל הסדר הוא על הילדים הקטנים, זה מדגיש את מה שלך אין. אתה יושב בצד וזה לא מעניין אף אחד", זוגות דתיים מאותגרי פוריות בראיון עצוב על חג לא שמח

"ליל הסדר, זה הזמן שאתה מרגיש את הקושי הכי גדול"
  (אילוסטרציה שאטרסטוק)

ליל הסדר, בו כל המשפחה נמצאת סביב שולחן החג, והילדים הקטנים שואלים את הקושיות, יכול להיות גם חג לא שמח, עבור זוגות חשוכי ילדים שחווים עוד צביטה בלב.

שירה בפלר, מעמותתת אדו"ה – המסייעת לזוגות מאותגרי פוריות – כמו שהם מכנים את זה, על כנס מיוחד שהם עורכים לקראת הפסח.

"הכנס הראשון שעשינו היה בשנה שעברה", מספרת בלפר, "הוא היה מיועד רק לזוגות מאותגרי פוריות, והעלנו בו בפעם הראשונה את עצם הדיון על המצב של הזוגות ביחס לחברה ולסביבה שלהם. אחרי הכנס קיבלנו המון תגובות חיוביות ופניות גם מהזוגות שרוצים שהחברה תשמע את הדברים, וגם מהורים וחברים- שרוצים לעזור ולא יודעים איך, כי מצד אחד הם חוששים "לדחוף את האף" אבל מצד שני לא יודעים מתי אפשר לזרוק מילת עידוד. וזה מה שקורה השנה: הפעם הכנס פתוח לכולם.

מה הולך להיות בכנס השנה?

השנה הוספנו בהתחלה הסבר רפואי קצר, שאותו תמסור אחות ממחלקת פוריות ב"שערי צדק". ההסבר יהיה ממש "מלמעלה" ולא יכיל פרטים בנוגע לטיפול כזה או אחר, אבל אנחנו סבורים שהוא הכרחי כדי להכיר קצת את העולם שבו הזוגות נמצאים מבחינה פרקטית. לאחר מכן יתקיים הפאנל, שבו ישתתפו מלבד הזוג גם אימא של מאותגרת פוריות, וחברה של מאותגרות פוריות.

את הפאנל ינחה הרב יצחק נריה, והוא יידון ברגישות ובפתיחות בכל מה שקשור לאווירה בליל הסדר ובכלל ביחס לזוגות במשך השנה. לסיום נחתום את הערב במופע פלייבק של תיאטרון "אספקלריא", שבו השחקנים ישתמשו בסיפורים מהקהל שקשורים לנושא, והם יעובדו כך שיוצגו בצורה שתעניק להם משמעות וערך מוסף.

כל זוג בקצב שלו

תומר ואמונה (שמות בדויים), מה זה בשבילכם להיות זוג "מאותגר פוריות"?

אמונה: כשאתה קולט שאתה שייך להגדרה הזאת, אתה מרגיש שהקב"ה מנחית עליך משהו שהוא לא במידות שלך, ואתה צריך לאסוף את עצמך ולהתמודד. המציאות פשוט טופחת לך על הפנים כשאתה רואה שזה לא קורה בצורה טבעית. יש גם קצת אבל על האובדן הזה, ועל החלום שאתה רוצה שדברים יהיו כמו שהם יהיו, ויש הבנה שנכנסים לתהליך קשה- כל זוג בקצב שלו ובכוחות שיש לו, ולפעמים גם אין לו…

עם מה זוג כזה צריך להתמודד ביומיום?

תומר: יש דברים שהם מעצם העניין- התחום הפיזי, האמוני… ואיתם פשוט צריך להתמודד וזהו. אבל יש התמודדויות שיכולות להיחסך מצד ההתמודדות של הסביבה. כמו למשל "שיחות טיטולים" פיזיות או וירטואליות. לא תמיד אנשים יודעים שלא כל דבר מתאים להגיד, ושיש דברים שעדיף אפילו לא להגיד. לבוא בלי קשר לזוג ולומר לו אם יש לכם רופאים או לשאול מה קורה זה לפעמים ממש לא במקום.

עם אילו קשיים הזוגות מתמודדים דווקא בליל הסדר?

תומר: "מה נשתנה" זה משהו שכל אחד עם לב קצת רגיש יכול לשים לב שזה קשה, אבל לא שמים לב אחרי זה בסיפור של ה"מגיד", כששואלים את הילדים ואתה יושב בצד וזה לא מעניין אף אחד. לא פונים אליך, וגם אם תרצה לומר איזה דבר תורה יגידו "מצטערים, אין זמן, יש פה ילדים קטנים שנרדמים". זה שהפוקוס זה ילדים קטנים זה קשה, כי זה מדגיש את מה שלך אין. זה שיקוף של המציאות.

לפרק את 'הפיל הלבן' שבחדר

איך היה לכם הכנס בשנה שעברה?

אמונה: נתרמנו הרבה מהערב הזה חוץ מעצם הנושאים שהועלו. זה שהסביבה הקרובה שלנו ידעה שאנחנו מדברים בפאנל והיו גם כתבות סביב הערב, זה נתן כלים לפתוח איתם שיחה- כל אחד ברמה שלו, ובעצם ליצור דיבור ותקשורת ולפרק את המציאות של "פיל לבן" בחדר.

עם מה אתם רוצים שאנשים ייצאו מהכנס?

אמונה: אנחנו תמיד מבקשים רגישות, אבל רגישות זה לא דבר שאפשר לכמת אותו או להגדיר בדיוק במידות ובמעשים. העיקר בעיני זו התודעה וההבנה שמי שעומד מולך יודע שיש פה קושי, וזה דו-כיווני. הזוג יודע שמי שסביבם מודע לקושי ולא מנסה לדרוך על יבלות, ולסביבה אין הרבה מה לעשות פיזית אבל אפשר להיות חבר מתאים שמוכן לשותפות כשמבקשים ממנו וגם מוכן להרפות כשזה מה שמתבקש. מותר גם להתפלל על ההבנה הזאת- לדעת מה נכון לעשות.

תומר: צריך גם להבין שאנחנו מנוסים בניסיון שמרחיק אותנו ממרכז החברה, והחברה הדתית היא מאוד בפוקוס של ילדים, כך שזה דוחק אותנו החוצה. אנחנו לא מסכנים, אברהם אבינו לא היה מסכן. אבל אנחנו בהחלט מתמודדים וחבר יכול לעזור מאוד במצב כזה של התמודדות. חבר זה מלשון לחבור ולהתחבר.

ומה יש לכם להגיד לזוגות ולמשפחות שלהם?

אמונה: אנחנו חושביםשכל הורה שיש לו ילד שהוא חושב שמתמודד עם העניין צריך להגיע לכנס. גם המקום של מי שנמצא שם זה עניין שיעביר את זה הלאה למשפחה. חשוב שאת המסרים שיוצאים מהערב הזה כל אחד יחלוק בתוך המשפחה והחברים.

תומר: גם לזוגות באשר הם אנחנו ממליצים לשוחח עם קרוביהם על הנושא, בין אם חברים ובין משפחה. יש יתרון גדול לדבר עם ההורים. זה יתרום לקשר. וחוץ מזה צריך למצוא את האדם שאיתו אפשר למצוא קשר של אמון.

שירה: אנחנו רוצים להודות לזוג היקר והאמיץ ולכל המשתתפים בפאנל של הנושא החשוב הזה. אנחנו שומעים על אנשים שמגיעים מכל הארץ, וזה ממש מחמם את הלב לראות שיש אכפתיות והתעניינות כה רבה בנושא שעד היום היה טאבו ולא דיברו עליו.

==

כנס אדו"ה יתקיים בע"ה ביום שלישי, ד' ניסן 24/3/15 בשעה 19:00 ברח' גת 19 ירושלים.

לפרטים ולהרשמה: 054-5725643 או advadoel@gmail.com

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
תפסיקו להתרכז במה שאין
| 23-03-2015 13:34
תעשו מה שאפשר בשביל זה, אבל תבינו שיש לכם מהות מעבר לילדים. בע"ה שתזכו בקרוב להפדות, אבל אל תתנו לחברה להכתיב לכם את השווי שלכם לפי היש/אין ילדים. אני ובעלי לא נותנים להם, ולכן אנחנו כן יכולים להנות בפסח.
2
ומה עם הרווקים? הבדידות
| 07-04-2015 15:58
זו המחלה הכי גרועה