ראשית הצהרה: אינני איש פוליטי. אני איש בית המדרש של הציונות הדתית, ורוב יומי עסוק בללמוד וללמד. בחירות הן לכאורה דבר שולי לעומת המרחב הרוחני, ועם זאת, הן מבהירות דעות, השקפות עולם ותהליכים דינמיים שאנו נתונים בהם במדינה בכלל ובציונות הדתית בפרט. מתפלל אני שאני הולך בדרך הישרה.

אני מאמין גדול בדרכה של הציונות הדתית

שנים רבות זכיתי לצמוח בבתי המדרש של הציונות הדתית. מדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו היא לב אמונתי. בתוך עמי אני יושב, זה כעשרים וחמש שנה אני זוכה ללמד את מיטב הנוער הדתי לאומי, ואני אוהב אהבת נפש את הציבור הזה, ומאמין בו.

דרכנו ארוכה ומורכבת

מדינת ישראל היא יצירה מופלאה ומורכבת כאחד. היא פלא אלוקי ענק מחד, וחלק גדול מהפלאיות שלה, זו גם מורכבות צמיחתה. היא כולה אור, ועם זאת, יש בה המון צללים המשמשים בערבוביה. דווקא משום כך, צריכים אנו להיות ערניים וזהירים. פעמים רבות האהבה שאנו אוהבים את מדינתנו, מסמאת את עינינו מלראות את מומיה, ואף אני בכלל זה.

קריאת מפה והבנה עמוקה של תהליכים

האתגר האמוני במדינת ישראל הוא עצום. לאורך שנים למדתי, שימשתי, ושמעתי רבנים שונים ומגוונים בבתי המדרש של התורה הגואלת. יש לי כבוד רב לרבני הציונות הדתית המסורים בכל מאודם להמשכת תורת הרב בבניין התורה והארץ, החינוך והמעשה. עם זאת, לאורך השנים רואים אנו שהתהלכותנו במדינה עוברת חידושים והתפתחויות מורכבות. זהו נושא ענק המצריך הבנות עומק של תהליכים וראייה ארוכה וחודרת.

מבט למרחקים

בעשרים השנים האחרונות, למדתי כמה שיעורים בדרך הקשה. למדתי שעם העין הטובה שלנו, אנחנו זקוקים לזהירות מול תנועות וזרמים מבית ומחוץ אשר יש בהם ארס רב, ושקשה מאוד לאבחן אותם. אני יכול לציין כמה דוגמאות לתהליכים מאוד משמעותיים בעשרים השנים האחרונות, אשר בהם, גבוה מעל גבוה, הרב צבי טאו זיהה מגמות, עורר וצפה בעיני הנשר שלו את התהליכים. בעקביות, בתחילה כולם התייחסו לדברים כאל עלילה, או קונספירציה, ולאחר זמן, התברר שהוא ראה את האמת, שלאחר מעשה כולם מודים בה.

כמה דוגמאות קצרות:

'תנ"ך בגובה העיניים', מה שהדרדר לאחרונה עד מיזם 929. וכולם מודים בבעיה, אף רבני הגוש.

הערבוב בין קודש לחול, וכלאיים בין חילוניוּת ודתיוּת בציונות הדתית, הדוגמאות רבות.

סכנת התערבות האיחוד האירופאי והקרן לישראל חדשה. כולם היום שורקים את זה, אבל זה היה רחוק מלהיות כך כשהרב טאו הדליק נורה אדומה וצפה למרחקים.

כך בדיוק היום ביחס שבין דת ומדינה. ב"ה כעת גם הבית היהודי מתעורר. אבל לולי הביקורת הזו, ספק רב אם משהו היה נעשה, וגם היום יש אמירות שעדיין מאוד לא פשוטות בנושאים אלו מצד מועמדי הבית.

ראייתו של הרב טאו אינה פופולארית. אך להבנתי, זו גדולתו, שהוא צופה למרחקים מה שגם ת"ח חשובים אחרים לא מזהים. לכן אומרים חז"ל: "אם תלמיד חכם נוקם ונוטר כנחש, חגרהו על מתניך" (ברכות סג). ובכתובות (קה:): 'אם ראית רב בעיר שכל בני העיר אוהבים אותו, אין זה למעלתו, אלא משום שאינו מוכיח את בני מקומו בדברי שמיים'.

וידוי אישי מהבחירות הקודמות

בבחירות הקודמות, התמלאתי תקווה מהדבר החדש שהתחיל. היו התרעות, אך אני התעלמתי. גם אני רואה קרוב. הרגשתי שאיני יכול אחרת, וחייב לתת סיכוי, והצבעתי לבית היהודי. לצערי הרב, אני מאוד מודאג היום. יש בבית היהודי ח"כים נפלאים שאני אוהבם ומעריכם מאוד, אך חז"ל לימדונו שהשאלה הקובעת היא: 'מי בראש?' (סנהדרין קב), וכאן, הבעיה רצינית. את הקטר של הרכבת מוביל בנט. שנה לאחר הבחירות אסף גולן במעריב הגדיר היטב את 'זמן בנט': "בנט, כמעט במודע, מוותר על האידיאל המשיחי מבית מדרשו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל ומסיט את המאמץ הציבורי של הציונות הדתית משיפור פני המדינה, לחיים בתוכה בצורה כמעט חילונית ונורמאלית. פעולה זו מהווה חילון מודע של הציונות הדתית מבחינת ערכי העומק שלה". בנט הוא תותח, וגם לי יש רגש לאומי. אך לאומיות שאינה נשענת על תורה שלמה, אינני סומך עליה, גם לא בתחום של א"י. במבחן האמת היא מתפוררת. ראינו את בגין, את שרון, את נתניהו. כולם התחילו בהצהרות בומבסטיות, אך כשזה לא נשען על דבר ה', זה התמוטט בחדר הסגלגל. על כן, עם כל הכאב אינני מאמין בדרך זו ולא מסוגל להצביע עבורה.

עת לבחור

אין מפלגה מושלמת. אני לפחות לא זוכר כזו. תמיד הצבעתי עבור מפלגה שהיא הכי קרובה להשקפת עולמי בנקודותיה המרכזיות. נכון לעכשיו, מצאתי נקודת אמת בתנועת 'יחד'. התחלה קטנה, אך אמתית. זה לא ימות המשיח. ובכ"ז יש בה נקודת אמת, שאני מאמין שאפשר לסמוך עליה. המקום של התורה הוא ברור. יחד החליטה להתאחד סביב נקודה שיש בה מגע אותנטי עם לב חזונה של הציונות הדתית, והיא: 'מהתורה – אל המדינה'. כמקור הכול וכעיקר העיקרים נמצאת המחויבות לדבר ה' כתפיסה לאומית. אני מאמין באיתנותה של התורה, הרבה יותר מלאומיות תוססת. יש ב'יחד' מניפה לאומית רחבה: מציונות נלהבת, דרך כוחות תורניים של הציונות הדתית, ועד סימפטיה למדינה מצד חרדים, ואיחוד זה עצמו הוא חידוש היסטורי, שבע"ה עוד יעמיק בשותפות תורנית ומעשית. אני רואה ב'יחד' יותר תנועה מאשר מפלגה, ומתפלל שמכוח איחוד זה, נזכה גם לצמיחה מחודשת של הרעיונות המקוריים של בית מדרשו של הרב קוק זצ"ל, ויש לכך ניצני התחלה. גם אם רעיון זה רחוק עדיין מלהנהיג את המדינה, מעדיף אני גרעין של אמת ארוכה, על יסודות ארעיים שאין להם תוחלת, ועל כן אני מצטרף לתמיכה בתנועת ביחד.

==

הרב אלי אדלר הוא ר"מ במכינת 'עצם' בישוב נווה.