פדיון שבויים? בתי מדרש שלמים נשבו בתודעת כזב - סרוגים

פדיון שבויים? בתי מדרש שלמים נשבו בתודעת כזב

ההזדהות עם כאבן של משפחות החטופים, הפכה להיות קנה המידה המגדיר ומהווה אומדן למוסריות רגישות ונאורות, ולדאבון הלב ויש אף מחובשי בית המדרש ורבניו שנשבים בתודעת הכזב הזאת

הרב שמעון בן שעיה
פדיון שבויים? בתי מדרש שלמים נשבו בתודעת כזב
  (צילום: ללא קרדיט; תמונה קטנה: הדר בן שעיה)

ימים מורטי עצבים ומטלטלים עוברים על החברה הישראלית, בה אנו נתונים במו"מ מול כנופיית הטרור הרצחנית לשחרורם של שבויינו, סוגיה זאת מדירה שינה מעיני כולנו וקורעת את ליבנו. הממשלה קיבלה החלטה אסטרטגית 'לשלם מחיר יקר', שלא מן הנמנע תחזיר אותנו לריטואל עקוב מדם בו אנו מתבוססים 50 שנה, מציאות זאת מלמדת כי טרם התגבשה בנו כאומה תודעת הניצחון, תוצר של רסיסי גלותיות והשפעות של רעל פרוגרסיבי זחוח ומנותק שזרעיו ב'דת האהבה'.

בשורות אלו לא אעסוק בשיקולים הפוליטיים של ראשי המדינה, בין אם נסכים עימם או נסתייג מהם, בהיות והם תוצר של הלכי רוח חברתיים המשקפים תפיסות עולם רחבות המנסרות ומושמעות ללא הרף מהימים הראשוניים של הטבח הנורא, ובכך עיצבו תודעה ציבורית אבסולוטית. בזהירות אומר אף גזלייטינג חברתי שאפשרו את המצע האידאולוגי והצידוק המוסרי למהלך כפוי ולא בהכרח זהיר הנותן למענה עתידי אחראי.

לא מן הנמנע שאילו 'תגובתה האסטרטגית' של מדינת ישראל בימים הראשונים למלחמה הייתה כי לאסוננו בקרבנו 1400 נרצחים וכפי הנראה עוד 200 הנתונים בידי צמאי דם ברבריים, מנקודת פתיחה זאת כנראה היה מצבנו טוב יותר. אך הלכי רוח קצרי רואי וחסרי אחריות דחקו חברה שלמה לעמדת כניעה.

הנקודה אותה אני מבקש לבחון, את פשר המניעים המטא הלכתיים והמוסריים ביחס לפסיקות שהושמעו ע"י רבנים חשובים שבאופן רפטטיבי אינם פוסקים מלהשמיע פסיקה גורפת המתירה שחרור מרצחים עבור פדיון שבויים, שבעיקרה נשענת על הדיון ההלכתי שנסוב בקיץ תשל"ו במבצע אנטבה שאף בזמנו נחלקו בו הדעות.

בימים הראשונים למלחמה הרחבתי על עקרונות הדיון ההלכתי בסוגיה, במאמר נפרד ולכן לא אכפול דבריי. ראו בקישור זה:

עוד באותו נושא

החזרת החטופים ומסירות נפש במלחמה


13

האמנם ההשוואה בין המו"מ שהתנהל מול החוטפים בזמנו במדינה זרה, אינו דומה כלל למציאות בה אנו נמצאים מול כנופיות טרור אכזרית החיות בתוכנו שהפכה חטיפת אזרחיים וחיילים לשיטה אסטרטגית על מנת ליצור בהלה ולחץ ציבורי וכקלף מיקוח לשחרור מחבלים.

כמעט כולם נשענים על דבריו של רבי שלמה לוריא (המרש"ל) בספרו ים של שלמה על מסכת גיטין, שכתב "והאידנא אנשי גומלי חסדים בארץ תוגרמא והסמוכים להם פודים השבוים יותר ויותר מכדי דמיהם, והיינו דמוותרים על דוחקייהו דציבורא שלהם, ה' יוסף על שכרם, ופעולתם לפני ה' צפון בעולם הבא, גם בעו"ה לע"ע נתמעטו ישראל בגולה, ויש לחוס על יתר הפלטה, שלא תכבה גחלת ישראל, וגם לעת הזאת מכבידים על ישראל יסורים וענויים, לכופם כדי לעבור על הדת, ולעשות מלאכה בשבת שלא לצורך. גם אם לא יפדו אותם איכא למחש לרוע לבם, שלא יהרגו אותם, ובסכנת נפשות פודין יותר מכדי דמיהן".

דבריו מוסבים כאשר קיים חשש לסחטנות כלכלית של אומה הפזורה בגלות נטולת הגנה מדינית שנאלצת לשרוד רדיפות, אך לא של אומה הריבונית בארצה והיענות לשחרור מחבלים עשויה לעודד רצחנות עתידית רחבה ולהכניס למצבי סיכון מדינה שלמה, ובפרט כשהדבר נתון בידנו להפעיל מדיניות של 'אגרוף ברזל' למיגורם כפי שב"ה ראינו בראשיתה של מלחמת 'חרבות ברזל'.

ההשוואה למקורות אלו ואחרים מבטאת תודעה גלותית הספוגה בחשיבה פרטית שאינה מבחינה בין אחריות ציבורית וניהול מדינה, לבין יחס למצוקה פרטית נקודתית. אין כל ספק כי כל חטוף הינו עולם מלא אך יחד עם זאת השיקולים חייבים לנבוע מתוך ראייה ציבורית רחבה והשלכותיה על עתידה של חברה שלמה. אחד מהנזקים התודעתיים שהמלחמה האיצה בתוכנו הינה הפיכת מצוקת הפרט לזולת הכל והתעלמות גורפת 'מהיום שלמחרת' על חברה שלמה, ההזדהות עם כאבם הפכה להיות קנה המידה המגדיר ומהווה אומדן למוסריות רגישות ונאורות, ולדאבון הלב ויש אף מחובשי בית המדרש ורבניו שנשבים בתודעת הכזב הזאת.

כאשר ת"ח מתייחסים לשאלות ציבוריות באופן בו דנים בשאלות פרטיות ולא מתוך הבנה ואחריות לפסיקה ציבורית במדינה ריבונית, בכך מרחפת על פסיקתם אמירתו של מרן הרב קוק המבוססים על דברי הראשונים, שנאמרו בהקשר מעט שונה "שאינם מכוונים לאמיתת של תורת אמת", אמנם דנים הם במקורות הפוסקים אך מנותקים הם מההקשר והמציאות הרלוונטית, כאשר שיקולים אלו ניהלו את הלכי המחשבה בקרבנו, הם היו בעוכרנו ומהגורמים שזירזו את חובן בית המקדש השני וכפי שניסחו זאת חז"ל באגדת החורבן "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו", משמעותה של ענווה זאת הינה מבט צר ונקודתי המצטמצם לדיון ההלכתי ולא רואה מעבר לו.

תופעה זאת מחייבת חשבון נפש עמוק ביחס לאופן בו התורה נלמדת בבתי המדרש, ומהי ההגדרה לגדלות בתורה. האם היכולת לצטט פסקי הלכות ולחילופין לשלוף מקורות, שפעמים הופכת ללהטוטנות רבנית שמפעימה את שומעיה (התמימים), האמנם מעידה על ההבנה ראויה ויורדת לסודה ומגמותיה של תורה והלכה?

התשובה ברורה. אך האם אנו מכשירים את רבנינו בדרך אחרת, חוששני שהדרך עוד ארוכה לבנות את עולמם של תלמידי החכמים שבקרבנו עם רוחב דעת כזה שמבטו עמוק ורחב, להבנתי האופן שבו נתפס היום תלמיד חכם רחוק מהאופן בו למדו בדורות הקודמים, החל מהגאונים ועד גדולי הדורות האחרונים, המכנה המשותף היה רוחב דעת בכל מקצועותיה של תורה עם ידיעה גדושה בשאר החכמות, ממילא כאשר נדרשו לתת מענה לסוגיות באשר הן ובפרט ציבוריות שעמדו בפניהן הם ראו הרבה מעבר לכאן ועכשיו.

וכפי שאמר לי בעבר מו"ר הרב יעקב אריאל שליט"א; כאשר אתה נדרש לשאלה הלכתית אחריותך לראות את מכלול ההשלכות האפשריות מהמענה אותו תיתן, ולכן לא רק מצוקת הפרט תהא בפניך אלא גם האחריות העתידית של התייחסותך.

המענה כיום למבוכה הציבורית הרובץ לפתחה של החברה הישראלית, נעוץ בנטיעת הדור הבא של מחנכים ותלמידי חכמים החמושים ברוחב דעת ומסוגלים להבחין בין סוגיות פרטיות לציבורית מתוך הבנת הדור והתקופה בה אנו זוכים לחזות בשיבת האומה לארצה לעצמה ולעצמיותה, וזאת התמצית של התורה הגואלת שהיא היא תורת ארץ ישראל, 'וזהב הארץ ההיא טוב', מלמד שאין תורה כתורת א"י ולא חכמה כחכמת א"י.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
57 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
אוכל מוות ארור...
רונן | 27-02-2025 9:36
אוכל מוות ארור שבגלל החברים שלו 32 גדודים שמרו על המתנחלים והשאירו גדוד בודד מול חמאס. אוי לו לאביו שלימדו תורת שקר, אוי לו לרבו שלימדו תורת רשע
למה אתם עונים לו? זה בוט
דוד | 27-02-2025 22:36
כמו לדבר עם נציג שירות וירטואלי
מבזה ת"ח אין רפואה למכתו
יואל | 27-02-2025 11:18
הרב הביא שיקולים הלכתיים כבדים לכך שצריך לזנוח לפעמים את צרכי הפרט למען מדינה שלמה. לכנות אותו רשע או אוכל מוות זה תגובה אינפנטילית ולא עניינית שמבזה את התורה שלו. עדיף שתיקתך מדיבורים כאלה
אין גבול לאכזריות ולרשעות של החרד"לים
אלמוג | 27-02-2025 10:12
והכל,כמובן,בשם תורת השקר שלהם.
ת
אי | 27-02-2025 9:49
ואוי לך על טיפשותך...
2
סחטנות כלכלית?
מיואש למדי | 27-02-2025 9:41
מדהים לראות איך הפכת בין עיקר לבין טפל. מבחינתך הסיכון העיקרי הוא סחטנות כלכלית פוטנציאלית? לפי דבריך המוזרים, הציבור החרדי ובעצם גם אנשים כמוך שניזונים מן הצדקה (וכדאי להזכיר מה נאמר על מי שניזון מן הצדקה למרות שאינו זקוק לה) ומסרבים לפתח את כלכלת המדינה - הם סכנה גדולה יותר מטרוריסטים.
תגובה
רות | 28-02-2025 16:57
אם הבנתי נכון את דבריו מבקש הרב לומר לא בכל מחיר יש לשחרר חטופים, ולא כל אסמכתא מקראית או של פוסקים כאלו ואחרים, עונה על המקרה שלפנינו. אילו היה מדובר בתשלום כספי היה חובה לשחרר אך מכיוון שמדובר בתשלום שיש בו סכנה לציבור כולו בעתיד, אין לשחרר את החטופים. ולרב אני אומרת כאשר נוח לכם הציטוט מהמקרא, דבר אלוהים חיים הוא כאשר זה סותר את עמדתך אז כבר אינכם מבינים את הכתוב. המשחק הזה של ציטוטים מהמקר וכך נאמר בתורה הפך להיות חרב פיפיות, אולי כדאי שלא כל אחד יקרא לעצמו רב. אני יודעת שהתפיסה המקראית להבדיל משל אומות אחרות שמה את ערך חיי אדם במקום גבוה ביותר,ומבחינתי זה מה שחשוב ולכן כן יש לשלם את המחיר כדי שהממונים עלינו להבא ידעו מה קורה כשהתפקיד גורם למנהיג לגבהות לב, אולי נצליח לשנות כאן משהו במשטר שלנו שמאפשר למנהיג לשלוט עלינו 20 שנים ואז מתפלאים שהוא כבר מזמן לא חושב עלינו אלא על עצמו ועל שילטונו. ולך רב יקר זכור!!!! "כי בצלם אלוהים עשה את האדם" ולכן חובה עלינו בכל מחיר לשחררם!!!!! אחרת משל המימיה, יהפוך לפארסה.
אתה בטוח שהבנת...
מני | 27-02-2025 18:09
אתה בטוח שהבנת את המאמר? קרא שוב...
?
יודע הכל | 27-02-2025 9:50
ומניין לך שהרב ניזון מן הצדקה? אלו דברי הבל
3
פפפפ
גועל | 27-02-2025 12:30
תודה לאייתולה שמזכיר לנו מה באמת חשוב למופרעי הכיפות הסרוגות: האבנים יותר חשובות מהאנשים. מה עוד שה"אנשים" (החטופים) הם בעיקר חילונים ומזרחים, אז מה כבר הסיפור כאן. בשביל זה להפסיק את מלחמת הגי'האד היהודי הנהדרת?
היכן ראית שהוא...
דדי | 27-02-2025 18:12
היכן ראית שהוא מדבר על קדושת אבנים. תשתה, תנשום וכעת קרא לאט...גם אם לא תסכים, תלמד שיש מי שחושב קצת אחרת ונימוקיו עימו. מופרעי הכיפות הסרוגות שחלק מהם תלמידיו, מחרפים נפשם ומוסרים נפש כפשוטו, כדי להחזיר את אחינו החטופים היקרים. סובלנות והקשבה היא לא מילה גסה, בעיקר למי שמחשיב כצמו ליברל והומני.
4
מצוין !סוף סוף .
מד | 27-02-2025 14:24
.
5
ממש לא מסכימה...
מיכל | 27-02-2025 15:00
ממש לא מסכימה איתך כאמא לחייל !!
6
אתה רב שבמקום...
אבי | 27-02-2025 15:33
אתה רב שבמקום להוסיף אהבה ושלום מטיף שנאה בוז ומחלוקת לכל מי שלא חושב כמוך. בנוסף, למי יש כח לקרוא מגילות….
7
צודק
תמרה | 27-02-2025 18:57
תבורך!!!
תגובה
רות | 28-02-2025 17:00
במה הוא צודק? ומי קבע שהוא צודק? היה מקום להרחיב בנושא ולא להסתתר מאחורי דבריו של הרב. גם אברהם הטיל ספק בצדק האלוהי ללמדנו שגם האל יכול לטעות בשיקול דעת. לך וקרא את "תנורו של עכנאי"
8
מעולם הרב הזה...
ימין אמין | 27-02-2025 19:13
מעולם הרב הזה לא כתב משהו שרואה טוב ואור, תמיד הוא מטיף לאחרים למה הם בחושך...
9
לפני שבכלל מגיעים לשאלה איזה מחיר צריך לשלם
דוד | 27-02-2025 22:40
משום מה המשוואה שנכפתה עלינו זה: דאגה לחטופים = נכונות לשחרר מחבלים. למה אף אחד מאלה שדואגים לחטופים לא דרש לעצור את הסיוע לחמאס ולהטיל מצור מוחלט על עזה עד לשחרור החטופים? האם הם דואגים לשלום החטופים או שהם דואגים לשלום חמאס?
הטמטום כואב? אם...
יצחק קרמין | 02-03-2025 23:17
הטמטום כואב? אם היינו עוצרים סיוע, להם לא היה מה להפסיד והיו רוצחים את כל החטופים
חובה לשחרר את החטופים, על זה אין ויכוח
דוד | 01-03-2025 22:16
ביבי כמי שאחראי לניהול המדינה, צריך לשלם מחיר. אך למה המחיר צריך להיות פגיעה בביטחון האזרחים? אנחנו רוצים לשחרר את החטופים ובאותו הזמן גם למנוע סכנה של חטיפות נוספות. מי שחטף - הוא צריך לשלם את המחיר, מצור והרעבה עד לשחרור החטופים.
תגובה
רות | 28-02-2025 16:44
מי שדאג להתעצמות חמס הוא זה שצריך לתקן ולכן עליו לשלם את המחיר כדי לשחרר אזרחים חפים מפשע! וזה ראש הממשלה וכל הממשלות שהיו כאן בעשור האחרון. לא מדובר באזרחים שעשו פרופוגנדה נגד החמס, אלא אזרחים תמימים וטובים שישבו על הגדר והגנו עלינו בגופם ובנפשם , וחובה חובה לשחררם. מי שרוצה שלא לשלם את המחיר שהיה דואג מראש שזה לא יקרה. נכשלנו כחברה וכאומה. לכן חובה עלינו לשחררם גם במחיר שנשלם עליו אולי בעתיד. גם ללא שיחרורם קמים לנו אויבים חדשים. אחזקה של כמות כזו של מחבלים היא לא פיתרון למיגור הטרור, לפחות שבאמצעותם נחזיר את חטופינו.
ביבי תמיד דאג...
הדג מסריח מהביבי שלו | 28-02-2025 8:33
ביבי תמיד דאג לצרכי החמאס. ויש מלחמה אז אסור משפט עכשיו ואסור וועדת חקירה ואסור בחירות
10
הרב בן שעיה...
אבנר | 28-02-2025 1:21
הרב בן שעיה מדבר דברים הגיוניים ונכונים. כל מפקד בצהל שולח את חייליו למשימות מלחמתיות, שלא בהכרח כולם יחזרו מהם בשלום.
זה לא סיבה...
מה קשור | 28-02-2025 8:31
זה לא סיבה להררוג בילדינו הגיבורים סתם, רק כדי שביבי ימשוך זמן מאינטרס אישי פוליטי
11
אוכל מוות תתחלף עם חטופים
אור | 28-02-2025 5:57
מי יצר אותף
12
הבנת ? לא...
השוליים הסהרוריים, גידולי הפרא בשולי הערוגה , נערי גבעות , מגלגלי העיינים למרומים, הרוחצים בדם נקיון כפיהם, הטובלים ושרץ בידם ... הם הסרטן מרובה הגרורות בגופה של המדינה הגוועת ... | 28-02-2025 8:04
הבנת ? לא הסודנים ... לא האריתראיים ... אתם הסרטן שאוכל את גופת המדינה ...
13
הצבא והלוחמים נצחו...
הרב מפיץ דברי בלע | 28-02-2025 8:27
הצבא והלוחמים נצחו בכל קרב והרגו כל אוייב. רק אחרי החזרת השבועים אפשר למחוק את הרצועה. שחרור המחבלים זה ממש לא חותר מדימיהם של ישראל. המחבלים דויים כלום והם בני צוות גם אחרי שחרורם. דברי הרב קיצונים ופוליטיים תומך בכך שהמלחמה לא תסתיים החטופים לא ישובו. כך נפסיד שלוש פעמים. גם לא ננצח בהעדר השבה. גם יהרגו עוד ועוד חיילים סתם. וגם גזבר החמאס ימשיך למשוך זמן ולפרק את המדינה מבפנים ומבחוץ ללא חקירה ובחינה וללא תיקון.
הצבא והלוחמים נצחו...
דברי הבלע של הרב - תיקון | 28-02-2025 8:35
הצבא והלוחמים נצחו בכל קרב והרגו כל אוייב. רק אחרי החזרת השבויים אפשר למחוק את הרצועה. שחרור המחבלים זה ממש לא יותר מדמייהם של ישראל. המחבלים שווים כלום והם בני מוות גם אחרי שחרורם.
14
מדובר באכזר ולא חכם במיוחד
הופ | 28-02-2025 10:55
האדם הזה פירסם ב 10.10.23, שלושה ימים אחרי הטבח, כשגופות מוטלות ומאות לא הובאו לקבורה, מאמר שכותרתו "עם ישראל, ניצחנו", ולדאבוני הוא פניה של הציונות הדתית, עירבוב של טימטום חושים ומשיחיות ודימיון ופרוורסיה. https://www.srugim.co.il/849661----
15
פשוט תכתוב שאתה אוכל מוות, למה ללכת סחור סחור
אני | 28-02-2025 13:37
דוגמא יפה לאדם שמרוב שקיעה בהבלי הדת שכח מה זה להיות אדם.
16
המוסר המעוות הוא...
שא | 28-02-2025 15:06
המוסר המעוות הוא שמצוקת הפרט קודמת לכלל. זוהי "הדמוקרטיה המהותחית" במיטבה
חלאה תתנדב להתחלף...
יצחק קרמין | 02-03-2025 23:14
חלאה תתנדב להתחלף עם חטוף
מוסר מעוות שהשיקול...
מוסר מעוות? | 28-02-2025 15:20
מוסר מעוות שהשיקול הפוליטי קצר המועד וטובת הכיסא של הבוגד, קודמים לטובת העם והמדינה
17
מלחמה יש לעשות בחוכמה ובתחבולה. מלחמה לא
אשר | 28-02-2025 15:14
עושים מתוך רגשות שנאה ונקמה. חטפו מאיתנו 250 אנשים מתוך ביתם. את המלחמה אפשר לעשות תמיד את החזרתם לביתם חייבים לעשות מהר ככל האפשר!!!!!!! ולממשלה שכולה ימין שנשלטה על ידי מפלגות ציונות דתית ועוצמה יהודית, לא היה הכוח הנפשי והעוז לפעול בתחבולה ובחוכמה. כיצד היה צריך לפעול?? תחילה כמובן היו חייבים להיכנס בכל העוצה הצבאית עד לדרגה שהיתה דרוש להכניס פחד באויב. פחד מהשמדת כוחו! ולאחר מכן?? ברגע שזה הושג, (לאחר חודש וחודשיים) כניסה למשא ומתן להחזרת כל החטופים תמורת הפסקת הלחימה ו ונסיגה!!! ומה בשלב השלישי והאחרון? לאחר השלמת החזרת החטופים, ולאחר השקת מסקנות משלב הראשון ואימון הכוחות, התחלה מוחדשת במטרה חד-משמעית, ללא כל פשרות להשמדת ארגוי הטרור בעזה וביו"ש. ואז המטרה היתה צריכה להיות ניצחון מוחלט! ומה עשתה ממשלת הימין עם מפלגות מבולבלות של הסרוגים? היא בחרה בדרך מבולבלת שהזיקה לעם, כשלה בכל שלב, הזיקה למדינת ישראל ולצה"ל ובסופו של דבר????
אולי לנו היא...
דני | 06-03-2025 11:09
אולי לנו היא נראית מבולבלת, אבל למושחת שעדיין בשלטון זהו הניצחון המוחלט. חמאס ונתניהו, שניהם חוגגים את המשך שלטונם, רק עם ישראל בוכה.
18
הרב בן שעיה
טופסי | 28-02-2025 16:55
תודה שהכתרת את עצמך כגדול תורה. הכל טוב ויפה עד שהזכרת את ישראל אריאל שטיגליץ. גם גנב גם טיפש וגם מחליט במקום הקב"ה מי למוות ומי לחיים. על כל זה יש לי הוכחות והרב אריאל יודע זאת.
19
מוזר שאחד עם...
שלום | 28-02-2025 22:12
מוזר שאחד עם זקן כל כך ארוך לא פתח שולחן ערוך מימיו
20
נשאלת השאלה. האם...
אברהם יצחק הכהן | 01-03-2025 22:23
נשאלת השאלה. האם הכותב יכול להחשב יהודי, בהינתן שהוא נכון להקריב את אחיו לעינויים לטובת רעיונות הבל משיחיים?
21
אין לי אתך...
יואב | 01-03-2025 22:36
אין לי אתך שום דבר משותף , אינך חלק מעמי ,
22
בטור הבא הוא יסביר למה מותר לרצוח ולאכול חזיר
יהודי של פעם | 02-03-2025 14:26
הכת החרדית כבר איבדה כל קשר ליהדות הם המתבוללים של זמננו ובגלל הדרך הקלוקלת שלהם נחזור כולנו לגולה
23
רב? יהודי?
עמקה | 02-03-2025 15:42
ישראל היא מדינה דמוקרטית ליברלית הומנית ויהודית הומנית. יש לנו 59 חטופים מורעבים כפותים במילות ללא אור יום על סף מוות וייאוש. מי שאחראי על נפילתם בשבי היא ממשלת ישראל והצבא והם אחראים על שחרורם. שום מצור ושום התקפה לא תציל אותם ממות אלא רק הסכמים כואבים. את החשבונות שלך תעשה אחרי שיחרורם
24
אשמח להחליף את...
יצחק קרמין | 02-03-2025 23:09
אשמח להחליף את הגועליציה והמשיחיים בחטופים, ואז הכל בניחותא
25
החלאות המשיחיים רוצים...
יצחק קרמין | 02-03-2025 23:13
החלאות המשיחיים רוצים להקריב את החטופים כדי להתנחל בעזה, שיתחלפו עם החטופים וככה ממילא יתנחלו בעזה תחתית. ימח שמם
26
במצב שנוצר לרומם...
אריק | 03-03-2025 7:27
במצב שנוצר לרומם את רוח העם העסקה היתה הכרחית. והחטופים ששבו ממלאים את כל העם הזה באמונה ותקווה ומנסים בכל כחם למעט את הדכאון הלאומי
כמו שהתרוממה עם...
ממש התרוממה רוח העם | 04-03-2025 18:18
כמו שהתרוממה עם עסקת שליט
27
הדת היום מכוונת...
ממזרים נמאסתם. | 03-03-2025 17:22
הדת היום מכוונת כסף מעבדת את עומקה ערכה וערכיה. כל דתי אשר לא יוצא להפגין בודעות מחובר לעטין.
28
אתה בור ועם הארץ לא רב ולא נעליים
ג'פרי | 03-03-2025 19:46
כל השאלה של אין פודין את השבויים זה כדי דלא ליגרבו ולייתי טפי, וכאן אם לא תשחרר את המחבלים [בכל מקרה השלטון הציוני לא יוכל להחזיק בהם זמן רב] הם יחטפו ויחטפו הם לא מפחדים כהוא זה מהציונים
29
כול הסוטים שמים...
שי בירן | 04-03-2025 7:19
כול הסוטים שמים אותם בערוצי הזבל 12 חובה עלינו כיהודים לחסל אותם ואת בתי הבושת עים השופטים אנשי סדום
30
לא טרחתי לקרוא את המאמר
זיו שומינר | 05-03-2025 11:54
מאחל לכל מתנגדי העסקה שתזכו לראות את חטיפת בניכם ואת ימיהם בשבי. אז אטרח לקרוא את דבריכם
31
דרך ארץ קדמה לתורה. איבדת את הצפון
אברהם | 06-03-2025 9:10
קודם שבויים, אחר כך פלפולים
32
מי זה היודונאצי...
תלמיד ישיבה חילוני | 10-03-2025 8:51
מי זה היודונאצי הזה ? הכיפה שלו ? הייתי מנגב איתה את התחת!
33
הכול מתחיל ונגמר בזה שאתה מכנה אותם שבויים
אודי.ד | 13-03-2025 11:54
שבויים הם חיילים שהתאמנו, נשבעו, נלחמו ונפלו בשבי בקרב. חטופים, הם אזרחים, ילידם, זקנים, נשים וגברים שישנו במיטה, והמדינה והמנהיגים שלה אחראים על שלומם , לא ביצעו את עבודתם ולא הגנו עליהם. השקר הזה ששיחרור החטופים בצד אחד וביטחון המדינה בצד השני, הוא שקר נורא. תפקיד המדינה ונציגי הציבור שלה לספק את שניהם יחדיו. לא למכור סיפורים שהם תלויים אחד בשני. גם לשחרר את החטופים וגם להגן על כולנו בפני המחבלים המרצחים.