קראתי את דברי הרב יחזקאל קופלד שליט"א כתגובה לחווית ההתרוממות שביטא הרב עידו רוזנטל שנכח בכנס תנועת "יחד". אינני מתכוון להתמודד עם הטענות שהועלו-ראשית,כי בוודאי שאינני כדאי ואין זה ראוי שאתנצח עם רבי שלמדתי ממנו תורה בעבר (בכולל חורב בי-ם), אך עוד יותר מכך, נדמה כי טענות רציונליות, והוכחות בצדקת הדרך כבר סבל הנייר והמסך דיו. וכידוע,לכל טענה תמיד תמצא הטענה שכנגד בין אמיתית ובין דמגוגית.
ולכן איני בא בשורות הבאות אלא לבטא הרגשה.
כן, נכון, איננו אנשי הרגשות ולא זה מה שמוביל את השקפת עולמנו, אבל דווקא בגלל זה כדאי לפעמים להיות קשובים אליהן, לפעמים הן מבטאות משהו עמוק ואותנטי שלא יועילו כל ההסברים המלומדים לעקור אותו מהאמת שהוא מבטא.
ובכן, האם אפשר לבא בטענות למי שחש חמיצות יתירה כאשר נכרתה "ברית האחים" עם אלו שהגדירו במפורש ששליחותם להלחם בעולם התורה והרבנות ואף פעלו לכך במלוא מרצם?
האם החמיצות הזו לא מילאה את גרוננו כאשר שמענו כי הם "קרובים אלינו יותר מהחרדים" ובפועל נתנו יד אחת לפגיעה בחרדים בין במלל ובין במעשה?
האם אפשר להלין על מי שחשש רב מילא אותו בעקבות הכרזות חוזרות של מפלגת הציונות הדתית על "הזדמנות אמיתית לשינוי הסטטוס קוו בעניני דת ומדינה"?
האם לא טבעית הרגשת "אי נוחות רבה" כאשר ביקורת חוזרת מוטחת על מוסד הרבנות הראשית מפי מנהיגי מפלגתנו שעמלה שנים רבות לשמר את מעמדה של הרבנות ?
הייתכן שיתפלאו על מי שקשה לו לבלוע ש"מנהיג הציונות הדתית" מדבר בחום על שותפות עם הקונסרבטיבים"?
הנבוא בטענה על המחנק שירגיש מאן דהוא כשייפגש עם החלטת מפלגתו הדתית להציג עצמה בשיר ובסרטונים שעוברים על גדרי צניעות פשוטים ובוודאי שמבטאים תרבות הזרה לרוחנו?
האם נרגיש התרוממות רוח כשנשמע מפי עיתונאי שעד אתמול עישן סמים וכדורגלן שעד אתמול חי עם בת זוגו ללא חו"ק שמה שמוביל אותם זה "עם ישראל, א"י ותורת ישראל"? או שמה נרגיש שסיסמאות נבובות של קופירייטרים ויחצ"נים משפילות עד תהום את ערכי הנצח החשובים לנו כל כך.
האם נפצח בריקוד הורה סוער כשנשמע חודש לפני בחירות מפי מועמד המפלגה ש"אנחנו תומכים בברית הזוגיות"? ואולי נרגע בכך שמנהיג המפלגה תומך בגיוס בנות לצה"ל כנגד עמדת הרבנות הראשית ומועמדת המפלגה שהביעה התנגדות לכך "גם ככה נמצאת במקום לא ריאלי"?
אחרי קדנציה קצרה בתור שותפים בכירים בקואליציה שקיצצה את קצבאות הילדים ,קיצצה תקציבים לישיבות, העבירה/עסקה ב/פתחה פתח לעשרות (!) חוקים שפוגעים בסטטוס קוו של דת ומדינה ובפועל נועדו לפגוע בזהות היהודית של המדינה, ולפגוע בכבודם של הרבנים והרבנות כל זה או בשותפות ממש ובכל מקרה מבלי שנשמע קול מחאה משמעותי כנגד הדברים –האם אחרי כל זה אין זה טבעי שנחוש שמשהו נפגע בכבוד התורה? בכבוד הרבנות בישראל? בכבודנו?
והאם כשנשמע דברים ברורים על כבוד התורה והרבנות בעם והצהרות ברורות ולא מגמגמות על רצון לפעול להרמת קרנן – לא נרגיש פתאום איך אויר חדש ממלא את ריאותינו ושסוף סוף אפשר לנשום קצת לרווחה?
כאמור, לא באתי אלא לבטא הרגשות, אך ביטוי שגור הוא ש"עם הרגשה א"א להתווכח" –כנראה שבכל זאת יש משהו שמתגבר על כל הכיסויים וההסברים… אז תרגישו טוב!
==
הרב יוסי מירון הוא תושב אריאל, עוסק בתורה וחינוך.
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
0 דיונים
מיכה
יכולת רטורית מאוד מרשימה יש לך!
11:21 15.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למיכה
משום מה, אתה
08:26 15.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל הפסקאות הבאות הם הבעת דעה: "נתנו יד אחת לפגיעה בחרדים בין במלל ובין במעשה" "אחרי קדנציה קצרה בתור שותפים בכירים בקואליציה שקיצצה את קצבאות הילדים ,קיצצה תקציבים לישיבות, העבירה/עסקה ב/פתחה פתח...
אבל הפסקאות הבאות הם הבעת דעה: "נתנו יד אחת לפגיעה בחרדים בין במלל ובין במעשה" "אחרי קדנציה קצרה בתור שותפים בכירים בקואליציה שקיצצה את קצבאות הילדים ,קיצצה תקציבים לישיבות, העבירה/עסקה ב/פתחה פתח לעשרות (!) חוקים שפוגעים בסטטוס קוו של דת ומדינה ובפועל נועדו לפגוע בזהות היהודית של המדינה, ולפגוע בכבודם של הרבנים והרבנות כל זה או בשותפות ממש"
המשך 16:03 12.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
יישר כח על כשרון ההבעה וההקשה ללב. לאמת. אכן מה שאני ורבים מחברי מרגשים כבר שנתיים.
11:10 12.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכה
התורה איננה קדושה. חמישה ספרים מעניינים מבחינה פנומנולוגית, השוואתית, תיאולוגית, פילוסופית, אנתרופולוגית ועוד, אך קדושים, לא. לא להאמין לכל מה שהרבנים מלעיטים, אלא לחשוב מדי פעם גם בצורה ביקורתית, למרות...
התורה איננה קדושה. חמישה ספרים מעניינים מבחינה פנומנולוגית, השוואתית, תיאולוגית, פילוסופית, אנתרופולוגית ועוד, אך קדושים, לא. לא להאמין לכל מה שהרבנים מלעיטים, אלא לחשוב מדי פעם גם בצורה ביקורתית, למרות שזה קשה...
המשך 22:12 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהונתן בלסן
אשריך הרב כל מילה אמת הגיע הזמן לרומם קרנה של תורה ולא להתבייש או חלילה להתנצל בתורתנו הקדושה.
21:53 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכה
א. בהיותי דמוקרט שוחר חירות, הרי שנהנה אני לכתוב ולעסוק בחופש הביטוי שניתן לי - נקודת המוצא ששוב ושוב מוכיחה עצמה היא שלא ניתן בפורום זה לשנות את דעתם של...
א. בהיותי דמוקרט שוחר חירות, הרי שנהנה אני לכתוב ולעסוק בחופש הביטוי שניתן לי - נקודת המוצא ששוב ושוב מוכיחה עצמה היא שלא ניתן בפורום זה לשנות את דעתם של יצורים דוגמטיים הסוגדים לסמכות הרבנית. כך שסגנוני אינו שם לו מטרה לשכנע אותך. ב. הבאת טיעון שיש להקשיב לרגשות... מדוע? הרי אח״כ טוען אתה שאין בהם בכדי לשכנע ועוד מוסיף אתה שדיון אינטלקטואלי הינו נחוץ. אתה מעט מבולבל.. ג. האם יודע אתה מאיזה עולם רוחני באתי? ולגבי הבניית עולם אינטלקטואלי, הרי שהשתמשתי בטיעוניהם העיקשים של הרבנים וליצנים כפייגלין המספרים לי על יכולתם להגיע לבסיס ׳האמת׳ ע״י תבונתם התורנית.. שכן, לי ידועים כתבים רבים של ניטשה, שניים של קאנט, ולא מעט כתבים פוסט סטרוקטורליסטיים, ובניגוד לקשקושיך, הרי שהרגש כמקור לאמת מטאפיזית כיכב לאו דווקא על היבשת עוד במאה ה-18, נראה אם תדע היכן ובאיזה הקשר.. וגם שמתי לב שדיברת על המאה שעברה - ובכך השתמשת מן הסתם בספירה הנוצרית.. פייגלין היה אומר עליך כי הינך מתייוון.. התבייש לך! דה קונסטרוקציה של בינאריות - דבר שעסקתי הו רבות וניסית אתה לגעת בו בצורה שהגחיכה אותך עד מאוד: אם הדיכוטומיות שהשתמשתי בהן התבססו רק על הטיעון הבינרי הרבני הן פרימיטיביות, מה זה אומר על עולם הישיבות? ואם בניטשה עסקינן - אותו הבאת כאות למורכבות - מה היית דעתו על ׳הפרימיטיביות׳? צטט לי מ׳מעבר לטוב ולרע׳ בתרגומו המופתי של ישראל אלדד, מה הייתה דעתו של הנ״ל על רגשות האדם ומוחו? ומה קשקוש ׳כל ההגות הקונטיננטלית וגו׳׳? האם טרקטטים העוסקים בשימוש בשפה יעזרו לי להבין את עולם הישיבות?
המשך 19:06 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אז לי אין!!! אני נשארתי בבית היהודי עם אחי מכל המגזרים שמבינים שאנו עם אחד אבל מוכנים שבעלי האמונה הציונות דתית ינהיגו!!! אתה הולך לקבל עליך את מנהיגותו של אלי...
אז לי אין!!! אני נשארתי בבית היהודי עם אחי מכל המגזרים שמבינים שאנו עם אחד אבל מוכנים שבעלי האמונה הציונות דתית ינהיגו!!! אתה הולך לקבל עליך את מנהיגותו של אלי ישי ורבניו על כל מה שמשתמע מכך יערב לך!! לא חזרנו לפה אחרי 200 שנות גלות לאיזו גנדרנות גטואית עלובה.
המשך 18:05 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעם
האי נעימות מעם ישראל , החשש להידבק בכולרע שכנראה לדעתו עם ישראל נגוע מוציאה אותם מדעתם
17:42 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב גינזבורג
א. אני מליץ לך לא להשתמש בגידופים או אלימות מילולית. זה לא הופך אותך לצודק וודאי לא למשכנע. ב. יש ודאי מקום להקשיב לרגשותיך - אין זה אומר ללכת בעקבותיהם או...
א. אני מליץ לך לא להשתמש בגידופים או אלימות מילולית. זה לא הופך אותך לצודק וודאי לא למשכנע. ב. יש ודאי מקום להקשיב לרגשותיך - אין זה אומר ללכת בעקבותיהם או להזדהות עמם. אם הם יצליחו לגעת בי ולטלטל אותי - לא אנסה להתכחש אליהם רק בגלל שהם "רגשות". ואם הם לא - לא בטוח אם מערכת של נימוקים נלווים תעזור. ג. אינני יודע איפה אתה בונה את עולמך האינטלקטואלי - אך המושגים שלך של "סובייקטיביות / אובייקטיביות" "רגש / שכל" הם מאד בוסריים ועל גבול הפרימיטיביות. אם אינך מעריך את עולם הישיבות, אתה מוזמן לגבש תמונה קצת יותר מורכבת דרך ספרי הביקורת של קאנט (בעיקר השלישית) או לפנות להגותו של ניטשה מכיוון אחר, הניאו מרקסיזם לגווניו, וכל ההגות הקונטיננטלית של המאה האחרונה. בהצלחה!
המשך 16:19 11.02.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר